راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رویداد لندتک ایران به رفع چالش‌های صنعت کمک خواهد کرد

گفت‌وگو با سید حسین سید اصفهانی، رئیس هیئت‌مدیره لندو که یکی از حامیان رویداد لندتک ایران است

کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار قرار است رویداد بزرگ لندتک ایران را در روزهای هفدهم و هجدهم مردادماه ۱۴۰۳ در سالن هزارنفره ضرغام برگزار کند. این رویداد حامیانی هم دارد که معتقدند صنعت لندتک ایران در آستانه رشدی بزرگ است و به برگزاری رویدادهایی نیاز دارد که بازیگران اکوسیستم مالی و لندتک کشور را دور هم و زیر یک سقف جمع کند و به همین دلیل باید از آنها حمایت کرد. لندو، از قدیمی‌ترین لندتک‌های فعال کشور، یکی از این حامیان است و آن‌طور که از صحبت‌های رئيس هیئت‌مدیره‌اش برمی‌آید، می‌خواهد با حمایت از این رویداد در مسیر توسعه هرچه بیشتر اکوسیستم لندتک ایران قدم بردارد و به تعامل و هم‌افزایی هرچه بیشتر بازیگران آن کمک کند.

طبق صحبت‌های سید اصفهانی، بزرگ‌ترین چالش لندتک‌ها در سال‌های اخیر، نحوه رگولاتوری آنها بوده و اگر در تعامل درستی با رگولاتور باشند و سهم بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها افزایش یابد، آینده بسیار روشنی در انتظار صنعت خواهد بود.

در گفت‌وگویی که با سید حسین سید اصفهانی، رئیس هیئت‌مدیره لندو داشتیم،‌ با او درباره عملکردشان در این سال‌ها،‌ چالش‌هایی که دارند و نقش رویداد لندتک ایران در توسعه لندتک‌ها صحبت کردیم.


حمایت لندو از رویداد بزرگ لندتک ایران


لندو یکی از کسب‌وکارهای لندتکی کشور است که فعالیتش را از سال ۱۳۹۴ آغاز کرده و تا امروز وام و اعتبار خرد زیادی به مردم داده است. سید حسین سید اصفهانی، رئیس هیئت‌مدیره لندو، درباره عملکردشان گفت: «شاید بتوان گفت لندو تاریخ لندتک ایران است. این کسب‌وکار توسعه‌دهنده لندتک به‌ شکل کنونی‌اش در کشور بوده و از سال ۱۳۹۸ فرایندهای عملیاتی تلفیقی و الکترونیک را آغاز کرده و امروز کاملاً دیجیتال فعالیت می‌کند. لندو در تمام این سال‌ها کوشیده به تمام نقاط کشور ارائه خدمت کند؛ تا جایی که امروز بیش از ۱۱۰۰ شهر از شمالی‌ترین تا جنوبی‌ترین نقاط کشور که کیلومترها با اولین شعب بانکی فاصله دارند، مشتری آن هستند. ما در لندو سختی‌های زیادی را تحمل کرده‌ایم، اما با تلاش و حمایت همه‌جانبه سهام‌داران در این سال‌ها موفقیت‌های زیادی به دست آوردیم و از اینکه دست از تلاش نکشیدیم و استقامت کردیم، خوشحالیم. ما امروز سهم قابل توجهی در توسعه صنعت لندتک کشور داریم. لندو قدیمی‌ترین و شاید بتوان گفت اولین لندتک کشور است و رشد این صنعت را دغدغه خود می‌داند و از هر اقدامی برای پیشبرد این هدف حمایت می‌کند. رویداد بزرگ لندتک ایران هم یکی از بسترهایی است که به رشد و توسعه صنعت لندتک کمک می‌کند و به همین دلیل لندو به جمع حامیان آن پیوسته است.»


چالش‌های فعالیت لندتک‌ها در ایران


لندتک‌ها با وجود چالش‌های زیادی که داشته‌‌‌اند، در این سال‌ها توسعه یافته‌ و با استقبال خوب مردم مواجه شده‌اند. رئیس هیئت‌مدیره لندو درباره لزوم توسعه لندتک‌ها در کشور و نقشی که در افزایش قدرت خرید مردم دارند، بیان کرد: «توسعه لندتک‌ها در ایران اجتناب‌ناپذیر است. لندتک‌ها بازوی پرتوان بانک برای اتصال به دورترین مشتری‌ها هستند و از اعمال سلیقه در فرایندهای وام‌دهی جلوگیری می‌کنند و هزینه‌های عملیاتی بانک‌ها را هم کاهش می‌دهند. لندتک‌ها به کمک تحلیل کلان‌داده‌ها مدل‌های اعتبارسنجی مختلفی را پیاده‌سازی می‌کنند. لندتک‌ها چابک هستند و به همین دلیل نقش مؤثری در زنجیره تأمین تجارت الکترونیک دارند. علاوه‌بر این تأثیر زیادی روی افزایش قدرت خرید مردم و تأمین کالاها و نیازهای اساسی آنها می‌گذارند.»

به عقیده سید اصفهانی، یکی از موانع اصلی توسعه لندتک‌ها در ایران، نگاه غیرجامع و محدود رگولاتور به این صنعت است که امید دارد طی جلساتی که با مسئولان داشته‌اند، برخی موانع مانند دستورالعمل تسهیلات‌یاری اصلاح شود.

او درباره برخی دیگر از چالش‌ها اظهار کرد:‌ «موانع و چالش‌های دیگری نظیر تأمین و نگهداشت منابع انسانی و تأمین مالی وجود دارد. چالش منابع انسانی با توجه به مهاجرت نیروی کار متخصص و جدید بودن صنعت، از چالش‌های مهمی است که باید به آن پرداخت. همچنین،‌ در بحث منابع مالی نرخ منابع بالاست و شیوه‌های تأمین منابع محدود. با وجود اینها، باز هم اصلی‌ترین چالش این صنعت همان رگولاتور است.»


اکوسیستم لندتک به بازیگران جدید نیاز دارد


توسعه لندتک‌ها به‌جز مسائل فنی و زیرساختی به مسائل فرهنگی نیز بستگی دارد. رئیس هیئت‌مدیره لندو در این‌باره توضیح داد: «با توجه به نفوذ اینترنت و فضاهای مجازی و تحلیل‌های آماری، می‌توان گفت مشتریان ما فقط جوانان نیستند و اکثریت افراد جامعه با فضای خریدهای اینترنتی آشنا هستند و استقبال آنها از خدمات دیجیتال فراتر از تصورات ماست. درباره میزان همراهی مردم با این صنعت باید بگویم به اندازه ظرفیت پرداختی که بانک‌ها به ما بدهند، مشتری داریم و این یعنی صنعت حمایت رگولاتوری و حاکمیت را می‌طلبد، نه ممانعت و سد راه شدن را. لندتک‌ها هنوز سهم زیادی از تخصیص وام به‌ شکل سنتی ندارند و با توجه به حرکت بانک‌ها به سمت بانکداری الکترونیک و نیاز دائم و روزافزون بازار، رقابت چندانی هم بین بازیگران اکوسیستم شکل نگرفته و بازار هنوز اشباع نشده و حتی به بازیگران جدید و بیشتر هم نیاز دارد.»


به آینده صنعت لندتک خوش‌بینم


تقریباً همه بازیگران صنعت مالی و لندتک کشور به آینده لندتک‌ها امیدوار و حتی خوش‌بین هستند. سید اصفهانی نیز چنین رویکردی دارد: «من به آینده این صنعت بسیار خوش‌بینم. اگر رگولاتور به وظیفه اصلی‌اش که سیاست‌گذاری و نظارت کلی است، بپردازد و سهم بخش خصوصی را در تصمیم‌گیری‌ها، مشارکت‌ها و تصدی‌گری‌ها افزایش دهد، شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود. قوانین باید به نحوی تنظیم‌ شوند که جلوی فساد را بگیرند،‌ نه اینکه افراد را به آن تشویق کنند. مطمئن باشید بخش خصوصی برای بقای خودش هم که شده به دنبال ایجاد وضعیتی پایدار و منتفع شدن همه بازیگران است. با در نظر گرفتن سهم فعلی لندتک‌ها از مدل سنتی تخصیص وام و اینکه بازوی فین‌تکی فوق‌العاده‌ای برای بانک‌ها هستند و می‌توانند به توسعه خدمات آنها در وسعت بیشتری منتهی شوند و از شخصی شدن پرونده‌ها با به‌کارگیری هوش مصنوعی و زیرساخت‌های کشور جلوگیری کنند، می‌توان آینده روشنی برای این صنعت پیش‌بینی کرد.»

نویسنده / مترجم نیلوفر نادری
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.