راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رویداد بزرگ لندتک حاصل رصد پیوسته صنعت است

رضا جمیلی، دبیر برگزاری رویداد بزرگ لندتک ایران، سال ۱۴۰۳ را سال همه‌گیری لندتک‌ها معرفی کرد.

نخستین رویداد بزرگ لندتک ایران ۱۷ و ۱۸ مردادماه سال جاری به همت کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار برگزار خواهد شد. «کارنگ» به این بهانه با رضا جمیلی، دبیر برگزاری رویداد بزرگ لندتک ایران و مدیر توسعه کسب‌وکار راه‌کار گفت‌وگو کرده است.

جمیلی در این گفت‌وگو از دلیل برگزاری رویداد لندتک ایران و دستاوردهای مدنظر و اهداف آن گفت. به گفته او، در رویداد پیش رو، علاوه‌بر بررسی مزیت‌های اکوسیستم لندتک، چالش‌ها و آسیب‌های احتمالی آن در جامعه نیز بررسی می‌شود.


۱۴۰۳ سال همه‌گیری لندتک‌هاست


رضا جمیلی در ادامه درباره چرایی برگزاری رویداد بزرگ لندتک ایران گفت. به اعتقاد او ۱۴۰۳ سال همه‌گیری لندتک‌ها خواهد بود.

جمیلی در این راستا بیان کرد: «ما از نیمه دوم سال ۱۴۰۲ برنامه‌ریزی‌های خود را برای طراحی رویدادهای سال ۱۴۰۳ آغاز کردیم. در طراحی رویداد، علاوه‌بر رویدادهای همیشگی راه‌کار، نگاهی هم به روندها (ترندها) و نیازهای اکوسیستم نوآوری و فناوری ایران داریم؛ به این معنی که نیازهای اکوسیستم را می‌سنجیم و متناسب با آنها خدمات و محصولاتی ارائه می‌دهیم. یکی از ترندها و نیازهایی که در اواخر سال گذشته پیش‌بینی کردیم، حوزه وام‌دهی خرد و فروش اقساطی در تجارت الکترونیک ایران بود.»

مدیر توسعه کسب‌وکار راه‌کار توضیح داد: «ما با رصد و تمرکز بر سال‌هایی که اکوسیستم لندتک پشت سر گذاشته، متوجه شدیم ۱۴۰۳ سالی مهم برای این اکوسیستم خواهد بود؛ از این نظر که هم خدمات و محصولات این اکوسیستم به بلوغ خوبی خواهد رسید و هم دسترسی کاربران ایرانی به خدمات لندتکی بیشتر خواهد شد. به عبارتی ۱۴۰۳ سال همه‌گیری خدمات لندتکی در ایران خواهد بود.»

جمیلی افزود: «در راستای این پیش‌بینی در راه‌کار، علاوه‌بر خدماتی که تاکنون برای اکوسیستم لندتک داشته‌ایم، همانند انتشار کتاب، تولید گفتمان، خبر، گزارش و شناسایی بازیگران مختلف با رسانه‌های راه‌کار، به این نتیجه رسیدیم که این محصول جدید به نام «رویداد لندتک» را تعریف و در نیمه اول سال ۱۴۰۳ برگزار کنیم. البته قصد داشتیم این رویداد زودتر برگزار شود، اما به دلیل اتفاقاتی که افتاد مجبور شدیم آن را با تأخیر یک‌ماهه برگزار کنیم.»


تدوین نقشه اکوسیستم لندتک ایران


رضا جمیلی درباره اهداف و دستاوردهای مدنظر رویداد لندتک ایران گفت: «تفاوتی که برای رویدادهای راه‌کار نسبت به رویدادهای دیگر در اکوسیستم تعریف کردیم این است که دستاوردهای رویداد اول کسب‌وکاری باشد و بعد هم افراد و ذینفعان حاضر در رویداد بتوانند بیشترین استفاده را از آن داشته باشند.

وقتی می‌خواهیم رویداد دستاورد کسب‌وکاری داشته باشد به این معنی است که بتوانیم ظرفیت‌ها و دستاوردهای اکوسیستم را در چند سال گذشته با بازیگران مختلف آن مرور کنیم. همچنین قصد داریم چالش‌هایی که این اکوسیستم پشت سر گذاشته و چالش‌های آینده را که می‌تواند رشد و حیات اکوسیستم لندتک را تهدید کند، بررسی کنیم.»

جمیلی ادامه داد: «مهم‌تر از همه می‌خواهیم بگوییم این اکوسیستم متشکل از چه بازیگرانی است. پس می‌توانم بگویم بزرگ‌ترین دستاورد این رویداد، تدوین نقشه اکوسیستم لندتک ایران است که در رویداد از آن رونمایی خواهد شد.»


اکوسیستم لندتک بزرگ‌تر از چیزی است که به نظر می‌آید


مدیر توسعه کسب‌وکار راه‌کار، ضمن توضیح درباره اکوسیستم لندتک ایران، خاطرنشان کرد که این اکوسیستم فقط متشکل از کسب‌وکارهای لندتکی نیست و بیشتر از چیزی که به نظر می‌رسد در جامعه و کسب‌وکارهای دیگر نفوذ کرده است.

جمیلی توضیح داد: «به اعتقاد من اکوسیستم لندتک بسیار بزرگ‌تر از چیزی است که اکنون شناسایی می‌شود. آنچه از اکوسیستم لندتک شناسایی شده، کسب‌وکارهای لندتکی و پلتفرم‌های ارائه‌دهنده خدمات لندتکی بوده، اما ذینفعان اصلی اکوسیستم لندتک، پذیرندگان هستند؛ یعنی فروشگاه‌ها یا عرضه‌کنندگان کالا و خدمتی که اکنون از خدمات لندتکی استفاده می‌کنند تا خدماتشان را به شکل ویژه‌ای به کاربران ارائه دهند. مانند آنلاین‌شاپ‌ها و فروشگاه‌های کوچک و بزرگی که اکنون از خدمات لندتکی استفاده می‌کنند.»

او در توضیحات بیشتر اظهار داشت: «اکنون در سطح شهر شاهد بیلبوردها و تبلیغات کسب‌وکارهای سنتی هستیم که از خدمات لندتکی استفاده می‌کنند. ما در رویداد پیش رو تلاش می‌کنیم همه بازیگران اکوسیستم لندتک، از پذیرندگان تا سرمایه‌گذاران و توسعه‌دهندگان این اکوسیستم، تا خود استارتاپ‌های لندتکی را مدنظر قرار دهیم، اما مهم‌ترین بازیگرانی که در اکوسیستم لندتک شناسایی کردیم هلدینگ‌های بزرگی بودند که چندسالی است وارد اکوسیستم نوآوری شده‌اند و مهم‌ترین موضوع، تمرکز این هلدینگ‌ها بر لندتک و خدمات لندتکی بوده است. این بازیگران شامل گروه‌هایی مانند «انتخاب» و «گلرنگ» هستند. در این رویداد حتی کسب‌وکارهای رمزارزی را که وارد حوزه لندتک شده‌اند در نظر داشتیم که اتفاقاً بازیگران مهمی هستند.»


حضور رایگان دانشجویان در رویداد


جمیلی درباره بلیت‌‌های دانشجویی که برای این رویداد در نظر گرفته شده توضیح داد: «تفاهم‌نامه‌هایی با انجمن‌های علمی و دانشجویی حدود دوازده دانشگاه مطرح کشور مانند امیرکبیر، علم و صنعت، شریف و دیگر دانشگاه‌ها با هماهنگی پارک علم و فناوری پردیس تنظیم کرده‌ایم تا دانشجویان حوزه‌های مختلف مثل حوزه برنامه‌ریزی اجتماعی، اقتصاد، صنایع و دیگر دانشجویان مرتبط با اکوسیستم نوآوری بتوانند در رویداد لندتک با بلیت دانشجویی رایگان در این رویداد شرکت کنند.»


به لندتک فقط نگاه مثبت نداشته‌ایم


مدیر توسعه کسب‌وکار راه‌کار در پایان گفت: «در کنار تمام جذابیت‌های حوزه لندتک و رشد و توسعه اکوسیستم آن در رویداد پیش رو، سعی کردیم به لندتک فقط به دید مثبت نگاه نکنیم، زیرا اگر لندتک بدون ترویج گفتمان و توسعه دانش فراگیر شود و همراه با توسعه سواد مالی شهروندان نباشد، می‌تواند برای اقشار مختلف جامعه، به‌ویژه اقشار پایین‌دست که ممکن است سواد مالی مناسب نداشته باشند، آسیب‌ها و بدهی‌هایی ایجاد کند و در نهایت در زندگی و معیشت آنها تأثیرگذار باشد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.