راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

افزایش فراگیری مالی، مهم‌ترین رسالت نئوبانک‌ها است‌

پویان عطاآبادی، مدیر اجرایی آبانک از راه‌اندازی خدمات جدید در این محصول ارتباط فردا می‌گوید

آبانک یکی از محصولات جدید «ارتباط‌ فردا» است؛ اپلیکیشنی نئوبانکی که بر ارائه خدمات بانکی الکترونیکی و بر بستر اینترنت متمرکز است، اما حوزه فعالیت‌های آبانک به موارد مذکور خلاصه نمی‌شود و این پلتفرم در تلاش است خدماتش را در حوزه‌های مختلفی به کاربرها ارائه کند.

در گفت‌وگو با پویان عطاآبادی، مدیر اجرایی آبانک، به مرور خدمات نوین این اپلیکیشن و وضعیت ارائه آنها به کاربران پرداخته‌ایم. ایجاد دسترسی گسترده کاربران به همه امکانات بانکی، دریافت کارت بانکی، تجاری‌سازی ریال دیجیتال، چشم‌انداز کارت‌های اعتباری، دریافت تسهیلات و امکان افتتاح حساب ایران‌کارت در اپلیکیشن آبانک از موضوعاتی بودند که با عطاآبادی درباره آنها گپ زدیم و از روند توسعه و دسترس‌پذیر شدن آنها صحبت کردیم. در ادامه گزارشی از این گفت‌وگو را می‌خوانید.


رونمایی از سرویس «ریال دیجیتال» در اپلیکیشن آبانک تا چند روز آینده


پلتفرم آبانک مراحل نهایی راه‌اندازی ریال دیجیتال را سپری کرده است و این سرویس قرار است به‌زودی در اختیار کاربران قرار بگیرد. عطاآبادی در این‌باره می‌گوید: «ما در دی‌ماه سال گذشته این سرویس را به‌صورت آزمایشی در فضای سندباکس پیاده‌سازی کردیم؛ از آن زمان تا به امروز کماکان مشغول انجام آزمایش‌هایی در راستای بهبود این سرویس در اپلیکیشن آبانک بوده‌ایم و درنهایت، در آزمایش‌های اخیر به نتیجه مطلوب رسیدیم. همچنین از آنجا که احتمالاً استفاده از این ویژگی محصول برای کاربران جدید است، تغییراتی در حوزه یو ایکس رایتینگ اعمال کردیم.»

عطاآبادی در ادامه توضیح داد:‌ «امکان استفاده همگانی از ریال دیجیتال تا چند روز آینده میسر خواهد بود، اما لازم به توضیح است تا زمانی که قابلیت مصرف و به عبارتی چرخه یا اکوسیستم خرید تا مصرف ریال دیجیتال تکمیل نشود و فرهنگ‌سازی و تشویق به استفاده از این محصول در جامعه اتفاق نیفتد، این محصول با اقبال مواجه نمی‌شود.»

امکان دسترسی به ایران‌کارت یکی دیگر از خدمات منحصربه‌فرد پلتفرم آبانک است که می‌تواند میان کاربرها به محبوبیت زیادی دست یابد. بنا به گفته‌های عطاآبادی در نسخه‌های اخیر اپلیکیشن آبانک این امکان برای کاربرها فراهم شده است تا درخواست کنند برایشان ایران‌کارت ارسال شود. عطاآبادی توضیح می‌دهد: «از نسخه قبلی آبانک، این امکان برای کاربران فراهم شده است تا به‌راحتی حساب قرض‌الحسنه افتتاح کنند و روی همان حساب، درخواست کنند تا ایران‌کارتشان صادر و ارسال شود.»


آبانک به‌زودی ارائه خدمات تسهیلات را اجرایی خواهد کرد


این روزها فراگیر شدن لندتک، باعث شده بسیاری از پلتفرم‌ها در صنایع مختلف فین‌تک به این صنعت ورود کنند. با توجه به اینکه آبانک یک اپلیکیشن لندتک نیست، عطاآبادی درباره نحوه تعامل آبانک با مقوله اعتبار می‌گوید: «ما از بدو طراحی برنامه اجرایی آبانک، عرضه تسهیلات برای کاربران را در برنامه خود گنجانده بودیم و اخیراً آماده اجرا و اعطای تسهیلات خرد به کاربران آبانک هستیم. درواقع، اعطای تسهیلات خرد یکی از محصولات پرتقاضا در حوزه بانکداری الکترونیک است و آبانک هم به اقتضای ماهیت محصول خود آمادگی ارائه این خدمات را دارد.»


در انتظار «در باغ سبز» رگولاتوری برای درخشش لندتک‌ها


عطاآبادی معتقد است لندتک‌ها به دلیل سیاست‌های انقباضی دولت و بانک مرکزی، به‌ویژه بخشنامه‌ای که اواخر سال پیش صادر شد، در شرایط خاصی قرار دارند، اما لندتک‌ها به انگیزه تسهیل‌گری به وجود آمده‌اند؛ برای ساده کردن مراحل اعطای وام‌های خرد به متقاضیان. او می‌گوید: «لندتک ابزاری است که به نئوبانک‌ها و فین‌تک‌ها کمک می‌کند رسالت اصلی خود، یعنی فراگیری مالی را محقق کنند. آنها باید این نقش را به‌طور یکنواخت در تمام نقاط کشور ایفا کنند و خدمات بانکی با کیفیتی مطلوب در دسترس تمام ایرانی‌ها قرار گیرد. از همین رو، برگزاری رویدادهای لندتکی مفید است، زیرا هم به فرهنگ‌سازی کمک می‌کنند، هم مؤلفه‌های اکوسیستم را بهبود می‌بخشند و به ایجاد زنجیره تأمین یاری می‌رسانند و درنتیجه به تحقق هدف فراگیری مالی نزدیک‌تر می‌شویم و درنهایت با توجه به رویه‌های نوآورانه ریسک‌ها به حداقل می‌رسند. همچنین این رویدادها با ایجاد فضایی برای بازیگران فین‌تک تا تجربه‌هایشان را به اشتراک بگذارند، به خلق تجربه‌های جدید و نوآورانه کمک می‌کنند.»

نویسنده / مترجم صادق کاشفی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.