راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ونسی به دنبال نوآوری در صنعت لندتک است

احمد وطنی، مدیرعامل شرکت ونسی، در آستانه رویداد بزرگ لندتک ایران از شرایط ارائه وام با توثیق رمزارز در ایران می‌گوید

مفهوم «دریافت وام با توثیق رمزارز»، یکی از روش‌های ارائه تسهیلات است که به‌تازگی در کانون توجه فعالان اقتصادی قرار گرفته است. با این روش، متقاضی دریافت تسهیلات قادر است دارایی رمزارزی‌اش را برای دریافت وام به‌صورت وثیقه نزد صادرکننده تسهیلات قرار دهد و دیگر نیازی به ضامن نخواهد داشت. پلتفرم‌هایی مثل پلتفرم وام‌دهی «بایننس» و «سلسیوس» در دنیا بر این مبنا کار می کنند. در ایران نیز پلتفرم وام‌دهی با توثیق رمزارز به نام «ونسی» در تلاش برای ارائه این خدمات به مردم کشور است. برای بررسی روند فعالیت ونسی و اهدافش، گفت‌وگویی با احمد وطنی، مدیرعامل این شرکت انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.


ونسی در مسیر رشد و اسکیل


بنا به گفته‌های احمد وطنی، مدیرعامل ونسی، این شرکت هم‌اکنون و پس از گذراندن دو سال ابتدایی فعالیتش در وضع مطلوبی به سر می‌برد. وطنی می‌گوید: «بعد از گذشت تقریباً دو سال از فعالیتمان، اکنون در مسیر رشد هستیم و امیدواریم با عبور از چالش‌ها و موانع، علاوه‌بر حفظ وضع موجود، به سمت رشد و توسعه قدم برداریم. ونسی در یک سال گذشته جنبه‌های مختلفی از رشد و پیشرفت را در زمینه افزایش کاربر و تسهیلات فعال، بهبود خدمات به کاربران و توسعه همکاری با سایر پلتفرم‌ها تجربه کرده است. تیم ونسی همچنین برای تحقق اهداف و مأموریت‌هایش، در تمام ساختارها و بخش‌های سازمانی، اعم از تیم فنی، بازاریابی، روابط‌عمومی و پشتیبانی توانسته فرایند جذب نیرو را به‌خوبی انجام دهد؛ هرچند کماکان ادامه دارد.»

وطنی می‌‌افزاید ونسی در تلاش است با توسعه و ایجاد بیزینس‌لاین‌های متفاوت، نوآوری‌های جدیدی در صنعت لندتک ایجاد کند و محصولاتی توسعه دهد که در نهایت کاربران بتوانند تجربه‌های جدیدی را لمس کرده و خدمات بهتری دریافت کنند.


کاربران برای توثیق دارایی‌های دیجیتال به پلتفرم‌های خارجی نیازی ندارند


توثیق دارایی‌های دیجیتال، تجربه جدیدی از فرایند دریافت تسهیلات برای کاربران فراهم می‌کند که برای بسیاری از آنها ناشناخته است. وطنی باور دارد که این روش نسبت به ابزارهای وام‌دهی سنتی مناسب‌تر است و بسیاری از موانع متقاضیان را از بین می‌برد.

او می‌گوید: «هدف ونسی اضافه کردن دارایی‌های دیجیتال مختلف در بخش تضمین‌های پذیرفتنی برای دریافت وام است و توثیق رمزارز شروع مسیر پرماجرای ونسی بوده است. در کل، امکان توثیق ارزهای دیجیتال در ونسی، فضای امنی برای فعالان صنعت رمزارز فراهم می‌کند تا کاربردپذیری این کلاس دارایی‌ها را تجربه کنند و از دیگر ظرفیت‌های این حوزه بهره‌مند شوند. میزان پذیرش از سمت کاربران و بازیگران این حوزه چشمگیر و رو‌به‌رشد بوده است. کاربران برای دریافت چنین خدماتی نیازمند مراجعه به پلتفرم‌ها و محصولات خارجی نیستند و وقتی بتوانیم این کاربردها را به فضای رمزارزها اضافه کنیم، شاهد گسترش استفاده از رمزارز در کشور خواهیم بود.»

مدیرعامل ونسی می‌افزاید: «از منظر اقتصاد دیجیتال هم ساده‌سازی فرایندهای توثیق که کاربردهای متفاوتی در صنعت مالی مانند دریافت تسهیلات و وام دارد، موجب کاهش هزینه‌های اداری و عملیاتی می‌شود. همچنین مشکل بانک‌ها، به دلیل داشتن نکول و عمل نکردن به تعهدات، با این ابزارها و راهکارها قابل پیشگیری و درمان است. همان‌طور که سال گذشته در لایحه برنامه هفتم توسعه مطرح شد، بانک‌ها مکلف به پذیرش دارایی‌های دیجیتال برای وثیقه شده‌اند. امیدواریم ونسی و محصولات مشابه بتوانند گام محکم و مناسبی در این حوزه بردارند و راهگشا باشند.»


رگولاتور نگران جایگزینی ارز دیجیتال با ریال است


فعالان حوزه فین‌تک همواره از سمت نهادهای نظارتی و رگولاتوری با انواع چالش‌ها روبه‌رو بوده‌اند و کسب‌وکارهای حوزه ارزهای دیجیتال و ونسی جدا از این قاعده نیستند. وطنی در این‌باره بیان می‌کند: «تبادل و استفاده از ارزهای دیجیتال در کشور ما هنوز مشکل قانونی دارد و رگولاتور آن را نپذیرفته و هر روز شاهد ایجاد موانعی هستیم که بازار و فعالان این حوزه را با ترس مواجه می‌کند. نگرانی رگولاتور بابت ارزهای دیجیتال، ترس کم‌رنگ شدن واحد پولی ریال و جایگزینی ارزهای دیجیتال برای مبادله و ابزار مالی بین کاربران است. قوانین و چهارچوب‌هایی هم که در این حوزه وضع می‌شوند، با هدف کنترل میزان تبادلات و کاهش آنهاست.»

 او ادامه می‌دهد: «به دلیل اینکه وثیقه‌پذیری ارزهای دیجیتال هم جزو روش‌های افزایش کاربردپذیری ارزهای دیجیتال است، متأسفانه ذاتاً با نگرش رگولاتور در تعارض است، اما مثل همه‌جای دنیا، نوآوری و خلق محصولات و ابزارهای نوین، چه در حوزه مالی و چه غیرمالی همیشه از رگولاتور جلوتر بوده و تا زمانی‌که نوآوری ایجاد نشود قانون و مجوزی صادر نمی‌شود. هرچند ما همچنان و تقریباً هر روز در حال دست‌وپنجه نرم کردن با این چالش‌ها هستیم، اما ونسی همواره رویکرد تعاملی و گفت‌وگومحور داشته و در قبال نهادهای نظارتی و رگولاتوری همواره سعی کرده‌ایم نگرانی‌های این دوستان را رفع و تا حد ممکن فضای شفاف و قابل ‌اعتمادی ایجاد کنیم.»


همکاری با صرافی‌های بیت‌پین، تبدیل و او‌ام‌پی‌فینکس


ونسی در مدت کوتاه فعالیتش با صرافی‌های مختلفی تعامل داشته است. وطنی در این‌باره توضیح می‌دهد: «همکاری با صرافی‌ها باعث شد ونسی در ابتدای مسیر فعالیتش در زمان کوتاهی با طیف وسیعی از کاربران رو‌به‌رو شود و برای بهبود و تکامل خدماتش تلاش کند. در نتیجۀ این تعامل، کاربران پلتفرم‌های همکار امکان دریافت وام با توثیق رمزارز موجود در کیف پول‌هایشان را پیدا کردند و از پلتفرم‌های خارجی دریافت وام و چالش‌هایی که برای کاربر ایرانی دارند، بی‌نیاز شدند. شکل‌گیری این همکاری‌ها به شناخته شدن و شکل‌گیری جایگاه ونسی به‌عنوان پلتفرم ارائه تسهیلات دیجیتال کمک بسیاری کرد. کاربران این پلتفرم‌ها نیز بدون اینکه متحمل ریسک چندانی بشوند و دارایی‌ها را به پلتفرم سومی انتقال بدهند، می‌توانند کنار سرمایه‌گذاری و ترید در صرافی دلخواه خود اعتبار هم دریافت کنند. اکنون در صرافی‌های بیت‌پین، تبدیل و او‌ام‌پی‌فینکس، محصول ونسی قابلیت استفاده دارد و به‌زودی صرافی‌های جدیدی نیز به جمع همکاران ما خواهند پیوست. رویکرد مثبت مدیران این صرافی‌ها، باعث شده کاربران آنها بتوانند این خدمت را به نحو احسن دریافت کنند و دریافت اعتبار به یکی از خدمات جذاب این صرافی‌ها تبدیل شود.»

ونسی سال گذشته تلاش کرد ابعاد مختلف فضای لندتک را بررسی کند. وطنی درباره این فعالیت‌ها می‌گوید: «در کنار گسترش همکاری با سایر صرافی‌ها و بهبود تجربه مشتری در فضای وثیقه‌پذیری ارزهای دیجیتال، تلاش کردیم فضاهای دیگری را که ظرفیت وثیقه‌پذیری دارند بررسی کنیم؛ مانند فضای لندتک. چون این محصولات هنوز عرضه نشده‌اند اجازه بدهید فعلاً به آنها اشاره‌ای نکنم. اما در سال ۱۴۰۳ محصولات جدیدی از ونسی رونمایی خواهد شد که طیف وسیعی از کاربران، هدف آن خواهند بود. رویکرد ونسی همیشه این بوده که نوآوری‌های جدیدی در فضای مالی و صنعت لندتک رقم بزند. امیدواریم فضای اکوسیستم و رگولاتور هم این همکاری را با ما داشته باشند تا بتوانیم خدمات نوینی برای کاربرانمان داشته باشیم.»


رویداد لندتک به افزایش شناخت مدیران بانکی نسبت به این حوزه منجر می‌شود


وطنی رویداد لندتک را اتفاقی جذاب می‌داند و معتقد است این رویداد به یک فضای رشد و شکوفایی منجر خواهد شد. او در این‌باره می‌گوید: «متأسفانه چهارچوب‌ها و قوانینی که اخیراً حوزه لندتک را درگیر خود کرده، ناامیدی و مشکلات زیادی به وجود آورده که در بلندمدت باعث نابودی این اکوسیستم خواهد شد. رویدادهای کلان مشابه، باعث افزایش شناخت افراد جامعه و حتی فعالان شبکه بانکی نسبت به این اکوسیستم نوظهور خواهند شد تا ظرفیت‌های موجود شناخته شوند. متأسفانه دیدگاه بعضی مدیران بانکی نسبت به لندتک رویکرد درستی نیست، چه در لایه بانک مرکزی و چه در سایر بانک‌های کشور. آنها توقع دارند مشکلات بدنه بانکی کشور را لندتک‌ها برطرف کنند یا اقداماتی که را خود قادر به انجام آن نیستند اکوسیستم انجام دهد. جدا از اینکه بعضی اوقات همراهی و کمکی وجود ندارد، متأسفانه برخی اقدامات هم آینده این اکوسیستم را به خطر می‌اندازد. امیدواریم با برگزاری چنین رویدادهایی، شاهد بهبود فضای کسب‌وکار در حوزه‌های نوین مالی و به‌ویژه لندتک باشیم.»

نویسنده / مترجم صادق کاشفی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.