راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

توافقنامه با ۶ بانک برای تأسیس شركت سامانه توثیق الكترونیک امضا شد

احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد با ایجاد سامانه وثایق الکترونیک اعتماد و اطمینان در فضای اقتصادی کشور افزایش می‌یابد. این سامانه که بر اساس قانون تأمین مالی تولید و زیرساخت‌ها طراحی شده است، به‌منظور ساماندهی نظام توثیق و کاهش مشکلات اقتصادی کشور راه‌اندازی خواهد شد. توافقنامه تأسیس شرکت سامانه توثیق الکترونیک بین وزارت اقتصاد و ۶ بانک ملی، سپه، تجارت،صادرات، ملت و پارسیان امضا شد.

به گزارش شادا، احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در جلسه امضای توافقنامه تأسیس شرکت سامانه توثیق الکترونیک بین وزارت اقتصاد و 6 بانک ملی، سپه، تجارت،صادرات، ملت و پارسیان در خصوص این سامانه گفت: «در یکی از مهمترین فصول قانون تأمین مالی تولید و زیرساخت‌ها که در اردیبهشت سال 1403 ابلاغ شد، ابزارهای تأمین مالی ناظر به مسئله توثیق (وثیقه پذیری، وثیقه سپاری) و ایجاد یک سامانه در مدت زمان حداکثر 6 ماه به‌عنوان یک حکم قانونی در راستای ساماندهی نظام توثیق در کشور در نظر گرفته شد تا این امر موجب کاهش بسیاری از مشکلات فضای اقتصادی کشور شود.»

او ضمن اشاره به ماهیت سامانه وثایق عنوان کرد: «با توجه به گسترش بسیار زیاد بازارهای مالی و تنوع بازیگران اقتصادی ما نیازمند نهادهایی هستیم که بتواند سبب کاهش نااطمینانی و هزینه‌های مبادله در اقتصاد شوند، وسیله‌ای که برای ایجاد اطمینان بین همه بازیگران اقتصادی باشد. با ایجاد اعتماد و اطمینان، تمام حواشی تعاملات و مراودات اقتصادی کاهش می‌یابد. این مسئله سبب تسریع در روند پیشرفت اقتصادی می‌شود؛ پیش از این کشور فاقد نهادهایی بود که توان ایجاد این اعتماد را به صورت غیرحضوری و یکپارچه و سیستمی داشته باشند.»

خاندوزی در ادامه بیان کرد: «در یک یا دو سال گذشته، سامانه وثایق با نام سامانه ستاره برای ایجاد اطمینان در فضای اقتصادی کشور راه‌اندازی شد. با ابلاغ قانون تأمین مالی تولید، ایجاد این سامانه به وزارت اقتصاد به عنوان یک وظیفه قانونی محول شد. امروز، با امضای توافقنامه‌ای، این سامانه در زمانی بسیار کمتر از مدت تعیین شده در قانون، یعنی در طول سه ماه، رونمایی شد. هدف این سامانه ایجاد یک سیستم توثیق الکترونیکی جامع است. امروز این سامانه با حضور نمایندگان شش بانک رونمایی شده و تفاهم‌نامه اجرایی شدن این سامانه و شرکتی که توان تحقق توثیق الکترونیکی را داشته باشد با سهم بری هر بانک آغاز که در آن مردم به‌عنوان خدمت گیرندگان و فعالان اقتصادی به‌عنوان بهره برداران اصلی این شرکت و سامانه توثیق می توانند در همه موارد از دریافت تسهیلات خرد تا استفاده از وثایق در حوزه قضایی استفاده کنند.»


تمامی مراحل دریافت تسهیلات برخط می‌شود


در ابتدای این جلسه، محمد جلال، مشاور وزیر اقتصاد در خصوص سامانه وثایق، توافقنامه بین وزارت اقتصاد و شش بانک بیان کرد: «بعد از چند ماه بررسی و جلسات مختلف به نظر می‌رسد، ابعاد قانونی برای پیاده‌سازی طرح وجود دارد. سامانه ستاره شرکتی است که مجری طرح سامانه جامع وثایق و تکلیف وزارت اقتصاد است که با همکاری شش بانکی که در این جلسه حضور دارند تأسیس می‌شود. البته به‌صورت آزمایشی روی سهام عدالت در سال‌های 1401 و 1402 با همکاری 6 بانک و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به صورت موفقیت‌آمیز انجام شد.»

جلال در ادامه توضیح داد: «سامانه ستاره به تمام نهادهایی که دارایی‌های مردم را نگهداری می‌کنند، مانند سهام و کسر از حقوق، متصل است. این سامانه به‌صورت برخط با شرکت‌های خدمات توثیق همکاری می‌کند، که شامل چند بانک پیشرو نیز می‌شود. افراد متقاضی می‌توانند به‌صورت آنلاین درخواست خود را ثبت کنند و بانک‌ها و فروشندگان نیز این درخواست‌ها را به شرکت‌های توثیق می‌فرستند. پس از استعلام، فرآیند توثیق الکترونیکی انجام شده و بدهی فرد ثبت می‌شود. در نتیجه، فرد بدون نیاز به پرداخت وجه نقد، خرید یا تسهیلات دریافت کرده و اقساط خود را به‌صورت برخط پرداخت می‌کند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.