پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
بانک پارسیان: کارمزد POS نباید مشتری را فراری دهد
شورای هماهنگی بانکهای دولتی اخیرا با استناد به بخشنامه تعیین محدوده کارمزد پایانههای فروش، بانکهای دولتی را ملزم به اخذ کارمزد کرده است. آقای علی سلیمانی شایسته شما به عنوان مدیرعامل بانک پارسیان که جزو آخرین بانکهایی بود که اقدام به حذف کارمزد کرد چه نظری در این خصوص دارید؟
معتقدیم بالاخره کارمزد بخشی از درآمدهای بانکی است و حتما هم بایستی در جای خودش اخذ شود اما باید به نوعی تعیین شود که نه فراریدهنده مشتری باشد و نه بانک را متضرر کند. اما بالاخره وقتی صنعتی وارد رقابت میشود سازمان نظارتی باید دخالت کند و کف و سقفی را برای دریافت کارمزد تعیین کند.
یعنی شما معتقدید تصمیمی که شورای هماهنگی بانکهای دولتی گرفته تصمیم درستی است؟
تصمیمی که گرفته درست است و امیدواریم که اجرا شود، چون اگر اجرا شود فکر میکنم بقیه بانکها هم این موضوع را دنبال میکنند.
فکر میکنید کارمزد بهینه چقدر باید باشد؟
این کارمزد بستگی به بخشهای مختلفی دارد که از خدمات بانکی استفاده میکنند.
کارمزد روی POS را که کلا حذف کرده بودند.
کارمزد روی POS هم بخشیاش حذف شد، بخشی از آن در واقع از فروشنده گرفته میشد، بخشی از خریدار و بخشی هم از صاحب حساب که در سالهای اخیر قسمتی از دریافت این کارمزدها را حذف کرده بودند و اینکه الان بخواهم به شما بگویم چقدر باید باشد، محاسبه میخواهد که روی آن فکر نکردهام اما به نظرم اگر همه بانکها این تصمیمات را اجرایی کنند میتوان انتظار داشت مردم هم یاد بگیرند که چندان بدون دلیل از این خدمات استفاده نکنند چون زمانی که هزینهای داشته باشد در حداقل مورد نیازشان از آن استفاده میکنند.
منبع: عصر ارتباط شماره ۴۱۹