راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

خروج از بنگاه‌داری و مولدسازی دارایی‌ها؛ مهم ترین برنامه بانک پارسیان

جواد شکرخواه، مدیرعامل بانک پارسیان در مجمع عمومی سالیانه به تشریح فعالیت‌های این بانک در سال 1402 پرداخت و گفت: «تعداد معاملات سهام بانک پارسیان در بازار سرمایه افزایش داشته و ارزش بازار دارای ثبات بوده است. سهام بانک پارسیان در سال 1402، 236 روز معامله‌شده است و قیمت هر سهم به‌صورت میانگین 2082 ریال بوده است.»

مدیرعامل بانک پارسیان در تشریح ساختار شعب بانک پارسیان، بیان کرد: «این بانک دارای ۳۵۱ شعبه است که شامل ۱۸۱ شعبه در تهران، ۱۶۶ شعبه در استان‌ها، دو شعبه در مناطق آزاد و دو شعبه در خارج از کشور می‌شود. از این تعداد، ۲۲۴ شعبه ملکی و ۱۲۷ شعبه استیجاری هستند. با توجه به افزایش نرخ اجاره‌بها، بانک در تلاش است تا شعب استیجاری را به شعب ملکی تبدیل کند که بودجه‌ریزی برای این امر در حال انجام است.»

شکرخواه با اشاره به رشد مناسب سرانه سپرده و سرانه تسهیلات شعب گفت: «سرانه عملکرد بر اساس نیروی انسانی رشد مناسبی داشته است به‌نحوی‌که سرانه‌های مجموع درآمدها، سپرده‌ها، تسهیلات و دارایی‌ها از ۲۱ تا ۲۳درصد رشد را به ثبت رسانده است. به طور کلی تسهیلات 26درصد رشد کرده است که 15درصد تسهیلات ریالی و 36درصد تسهیلات ارزی به ثبت رسیده است. همچنین، در بخش تعهدات اعتبارات اسنادی ۳۸۷درصد و ضمانت‌نامه‌ها ۵۲درصد رشد داشته‌اند که مجموع تعهدات این بخش رشد ۱۱۱درصدی را نشان می‌دهد.


رونق تولید و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان


مدیرعامل بانک پارسیان با اشاره به سیاست‌های این بانک در راستای تحقق شعار سال 1402 تحت عنوان «مهار تورم، رشد تولید» عنوان کرد: «این بانک با توزیع مناسب تسهیلات در بخش‌های مهم اقتصادی شامل قرض‌الحسنه، صنعت و معدن، ساختمان، کشاورزی، بازرگانی و خدمات، توانست در سال ۱۴۰۲ با پرداخت ۱۳۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات، نقش مهمی در رونق تولید و توسعه کشور ایفا کند.

شکرخواه در ادامه به نقش بانک پارسیان در تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان تأکید کرد و گفت: «در راستای صحبت‌های مقام معظم رهبری مبنی بر رشد تولید، بانک پارسیان اهتمام ویژه‌ای در جهت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان داشته و با ایجاد زنجیره ارزش خدمات دانش‌بنیان، اقدام به حمایت از فعالیت‌های دانش‌محور و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان کرده است. این بانک در شرایط سخت اقتصادی، با تأمین مالی ۹۳۰ میلیون دلار ارزی و ۱۲۰ هزار میلیارد تومان ریالی، نقش مهمی در حمایت از تولید داخلی، سرمایه‌گذاری و توسعه کارآفرینی ایفا کرده است. با این اقدامات، بانک توانست به تعهدات خود در حوزه تأمین مالی صنایع و تقویت زیربنای اقتصادی کشور عمل کند و به توسعه بخش واقعی اقتصاد کمک کند.»


تسهیلات قرض‌الحسنه


مدیرعامل پارسیان بابیان اینکه این بانک در زمره بانک‌های برتر در زمینه‌ی پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه است، خاطرنشان کرد: «بانک پارسیان در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی خود و سیاست‌های کلی نظام و دولت، توانسته است با استفاده از ظرفیت‌های صندوق مستقل قرض‌الحسنه خود و با پرداخت بیش از 80 هزار و 700 میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه در سال 1402، در جهت تحکیم بنیان خانواده و تسهیل ازدواج جوانان، حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، کاهش نرخ بیکاری در روستاها و مناطق کم برخوردار و ایجاد اشتغال پایدار در بخش روستایی و عشایری، توانمندسازی افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی و تأمین نیازهای مسکن، ضروری و درمان نیازمندان، گام‌های مؤثری بردارد.»


وصول مطالبات


شکرخواه در تشریح سیاست‌ها و اقدامات در بخش وصول مطالبات بابیان اینکه این بانک با شجاعت منافع سهامداران و بیت‌المال را پیگیری می‌کند، گفت: «بررسی و واکاوی پرونده‌های مطالباتی کلان بانک به‌منظور تعیین تکلیف آن‌ها و وصول بالغ بر مبلغ 115 هزار میلیارد ریال از مطالبات غیرجاری بانک طی سال 1402، ازجمله سیاست‌های بانک در راستای بهداشت اعتباری و وصول مطالبات بوده است.»


فعالیت‌های ارزی


مدیرعامل بانک پارسیان درباره عملکرد این بانک در حوزه ارزی عنوان کرد: «در حوزه فعالیت‌های ارزی با توجه به شرایط تحریم و چالش‌های موجود در تعاملات بین‌المللی، این بانک توانست نقش مؤثری در تأمین کالاهای اساسی ایفا کند. رشد 11درصدی واردات کالا از طریق فعالیت‌های ارزی بانک نسبت به سال 1401، سهم 6/6درصدی بین بانک‌ها و مؤسسات مالی کشور در واردات کالا و رشد 34درصدی سود نسبت به سال 1401 را می‌توان ازجمله اقدامات و فعالیت‌های بانک در حوزه ارزی اشاره کرد.»


بانکداری الکترونیک و خدمات غیرحضوری


او در خصوص عملکرد بانک در بخش بانکداری الکترونیک توضیح داد: «در این بخش، تعداد خودپرداز‌های داخل و خارج شعبه افزایش‌یافته است. همچنین تعداد و مبلغ تراکنش‌ها در کارت‌خوان‌ها نیز در حال رشد است. درگاه‌های غیرحضوری بانک مانند موبایل، اینترنت و تلفن با رشد زیادی همراه بودند. بانکداری باز نیز توانسته حجم زیادی از تراکنش‌ها را در سال جذب کند و میانگین وصول خوبی داشته باشد. تعداد فین‌تک‌های متصل به آن نیز از ۱۶۸ به ۲۰۱ افزایش‌یافته است. این حوزه می‌تواند منابع مناسبی را برای بانک پارسیان ایجاد کند.»

راه‌اندازی و اجرای پروژه رمز ریال به‌عنوان بانک عامل (سامانه ریال دیجیتال)، پیاده‌سازی و بهره‌برداری از خدمت سفته الکترونیک، همکاری با وزارت محترم امور اقتصادی و دارایی در طراحی و پیاده‌سازی سوئیچ حاکمیتی توثیق دارایی‌های دیجیتال (سامانه توثیق ستاره)، همکاری با بانک مرکزی در اجرای طرح تحول چک به‌عنوان بانک پیشرو در کلیه مراحل علی‌الخصوص پیاده‌سازی و رونمایی سرویس چک الکترونیک (چکاد) به‌عنوان اولین بانک و توسعه برای اشخاص حقوقی، مشارکت در ارائه خدمات ارزی به زائرین اربعین به‌صورت دیجیتال و استفاده از فناوری در سال‌های مختلف و پیاده‌سازی و استقرار زیرساخت امضای دیجیتال نماد (بانک مرکزی) و صمت (ریشه کشور) در بانک و بهره‌برداری عملیاتی در خدمات غیرحضوری بانک از جمله فعالیت‌های انجام شده در حوزه فناوری اطلاعات است که شکرخواه آن‌ها را عنوان کرد.»


ارتقای ساختار حاکمیت شرکتی بانک، ریسک و تطبیق


ارتقاء سامانه‌های محاسباتی کفایت سرمایه، ریسک عملیاتی و ریسک نقدینگی مطابق الزامات بانک مرکزی، ارتقاء الزامات ناظر بر حاکمیت شرکتی مطابق دستورالعمل‌های بانک مرکزی و سازمان بورس اوراق بهادار تهران، برنامه‌ریزی به‌منظور برقراری مناسبات مالی با شبکه بانکی خارجی (بعد از رفع تحریم‌ها) و استانداردسازی خدمات بانک در مقیاس بین‌المللی، بهبود رویه‌های کنترلی و شناسایی مشتریان مطابق با الزامات آیین‌نامه اجرایی ماده 14 الحاقی قانون مبارزه با پولشویی و همچنین راه‌اندازی سامانه مبارزه با پولشویی با رویکرد ریسک محور هم‌راستا با شاخص‌ها و الزامات جدید مرکز اطلاعات مالی (FIU) و آموزش، آگاهی‌رسانی و ارتقای فرهنگ مدیریت ریسک، تطبیق و مبارزه با پولشویی را از اهم اقدامات بانک در راستای تقویت حاکمیت شرکتی، ریسک و تطبیق می باشدکه جوادشکرخواه به آن اشاره کرد.

شکرخواه گفت با بیان اینکه بانک اقدامات مهمی را برای تقویت حاکمیت شرکتی، مدیریت ریسک و مبارزه با پولشویی انجام داده است گفت: «این اقدامات شامل ارتقاء سامانه‌های محاسباتی برای کفایت سرمایه، ریسک عملیاتی و ریسک نقدینگی بر اساس الزامات بانک مرکزی، بهبود حاکمیت شرکتی مطابق با دستورالعمل‌های بانک مرکزی و سازمان بورس، برنامه‌ریزی برای برقراری روابط مالی با بانک‌های خارجی پس از رفع تحریم‌ها، استانداردسازی خدمات بانکی به سطح بین‌المللی، بهبود رویه‌های کنترلی و شناسایی مشتریان بر اساس قوانین مبارزه با پولشویی، و راه‌اندازی سامانه مبارزه با پولشویی با رویکرد ریسک محور است. همچنین آموزش و آگاهی‌رسانی برای ارتقاء فرهنگ مدیریت ریسک و مبارزه با پولشویی از دیگر اقدامات مهم بانک بوده است.»


برنامه‌های آینده بانک


مدیرعامل بانک پارسیان مهم‌ترین برنامه بانک در سال 1403 را خروج از بنگاه داری، مولدسازی و واگذاری دارایی‌های مازاد عنوان کرد و برنامه‌های بانک در سال جاری را به شرح زیر اعلام کرد:

  • خروج از بنگاه داری و واگذاری سرمایه‌گذاری‌های غیربانکی
  • برنامه‌ریزی به‌منظور احیاء و فروش اموال و املاک دریافتی از بانک مرکزی بابت مؤسسه ثامن‌الحجج
  • بهبود و ارتقای ساختار مدیریت حقوقی در جهت افزایش ظرفیت و اصلاح فرآیندها در راستای وصول مطالبات و تعیین تکلیف پرونده‌های حقوقی
  • ایجاد زنجیره ارزش و توسعه فعالیت‌های سوپرمارکت مالی از طریق هم‌افزایی بین هلدینگ‌های بانک باهدف سودآوری بیشتر
  •  توسعه بسترها و کانال‌های غیرحضوری اعطای انواع تسهیلات به‌منظور چابک سازی خدمات بانک
  • بهبود و ارتقای حوزه بانکداری شرکتی
  • توسعه محصولات بانک باهدف بهینه‌سازی پرتفوی منابع بانک و ارائه محصولات جدید
  • توسعه خدمات و بازار نئوبانک پارسیان در قالب شرکت همپا
  • پیگیری اجرا و تکمیل طرح جامع راهبردی فناوری اطلاعات و اطلاعات بانک در پنج حوزه امنیت داده، تحول زیرساخت نرم‌افزاری، داده و اطلاعات، سازمان‌دهی و مدیریت خدمات فناوری، زیرساخت و شبکه
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.