راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی تحلیلی به روش‌های درآمدزایی از بازی‌ کردن: شرط الزام موفقیت بازی‌ساز، بازی خوب و با کیفیت است

نگاهی تحلیلی به روش‌های درآمدزایی از بازی‌کردن

شرکت آتیه‌داده پرداز با همکاری استودیوی بازی‌سازی اینسایتل گزارشی درباره تاریخچه، تحلیل P2E و روش‌های درآمدزایی از بازی کردن منتشر کرده‌اند.

به گزارش راه پرداخت، شرکت آتیه‌داده پرداز با همکاری استودیوی بازی‌سازی اینسایتل اخیراً گزارش موسوم به «از سرگرمی تا شغل: نگاهی تحلیلی به روش‌های درآمدزایی از بازی‌کردن» منتشر کرده که نگاهی تحلیلی به P2E یا کسب درآمد از بازی یا به عبارت دیگر روش‌های درآمدزایی از بازی کردن دارد. در ادامه نگاهی داریم به روش‌های درآمدزایی از بازی‌کردن را که در این گزارش ذکر شده است.

بازی‌های ویدئویی که اکنون صنعتی حدوداً ۶۰ساله با اندازه بازاری تقریباً ۲۵۰ میلیارددلاری است، در دهه ۱۹۵۰ میلادی در دانشگاه‌های آمریکایی و اروپایی متولد شد. صنعت بازی‌های ویدئویی سال‌هاست که با رشد تکنولوژی به‌روزرسانی شده‌اند و از کامپیوترهایی به‌اندازه یک اتاق به کنسول‌هایی با وزن کمتر از یک کیلوگرم با قابلیت پشتیبانی از انواع تکنولوژی تبدیل شده‌اند.

بر اساس گزارش روش‌های درآمدزایی از بازی کردن، تاکنون ابزارهای فراوانی در کنار صنعت بازی‌های ویدئویی قرار گرفته‌اند. بی‌شک یکی از مهم‌ترین ابزارها اینترنت و در ادامه گوشی‌های هوشمند است. به لطف این دو ابزار اکنون جمعیت بازیکنان بازی‌های ویدئویی در جهان به بیش از ۳ میلیارد نفر رسیده است.

بلاک‌چین ابزار جدیدی است که در کنار صنعت بازی‌های ویدئویی قرار گرفته است. این فناوری می‌تواند مسئله پرداخت برای معاملات و مالکیت بازیکنان بر دارایی‌های داخل بازی را به صورتی امن برطرف کند.  به کمک بلاک‌چین ظهور رمز‌ارزها، امکان تراکنش مالی بین بازیکنان از کشورهای مختلف جهان بسیار تسریع شد. همچنین در بازی‌های بلاک‌چینی با کمک NFT، مالکیت دارایی‌های درون بازی شامل شخصیت، زمین و غیره را در سیستمی غیرمتمرکز به بازیکنان واگذار می‌کند به‌طوری‌که بازی‌ساز هم امکان دخل و تصرف در  NFT را نخواهد داشت.


انواع ‌روش‌های ‌درآمدزایی از بازی‌ کردن


کسب درآمد از بازی، تاریخی هزاران ساله دارد. بشر در دوران باستان هم با شرط‌بندی و حتی برگزاری تورنمنت‌ها، بازی و کسب درآمد را با یکدیگر ترکیب کرده بود. در اواخر دهه ۲۰۰۰ میلادی هم‌زمان با فراگیری اینترنت و گوشی‌های هوشمند  تغییرات بسیاری در صنعت بازی‌های ویدئویی پدید آمد.

بازی‌سازان با کمک درآمد حاصل از تبلیغات درون بازی قادر شدند تا بازی را رایگان در اختیار بازیکنان قرار دهند. در واقع این صنعت تبلیغات بود که به‌جای بازیکنان به بازی‌ساز پول پرداخت می‌کرد و هر دو طرف را راضی نگه می‌داشت. این تلاقی موفقیت‌آمیز تبلیغات و بازی‌های ویدئویی و همچنین وجود نیاز در بازیکنان برای کسب درآمد از بازی سبب شد تا عده‌ای از بازی‌سازان به فکر کسب درآمد از تبلیغات درون بازی بیفتند؛ به این معنی که بخشی از درآمد حاصل از تبلیغات را مستقیماً به بازیکنان پرداخت کنند.

آخرین نسل بازی‌های P2E (Play To Earn) مبتنی بر بلاک‌چین است که در صدد نظم‌دهی به معاملات میان بازیکنان برآمده است. P2E پیدایش اینترنت نیز وجود داشت؛ اما اساساً اینترنت باعث جهش این مدل شد. جهش اصلی در این صنعت پیدایش بلاک‌چین و ایجاد رمزارزها بود. این پدیده نوظهور علاوه‌برآن که مشکل انتقال پول بین بازیکنان را حل کرد، توانست راه را برای مالکیت بازیکنان بر دارایی‌های درون بازی‌شان نیز باز کند.

بر اساس گزارش روش‌های درآمدزایی از بازی کردن، تمامی اشکال کسب درآمد از طریق بازی‌های ویدئویی را می‌توان به پنج دسته زیر تقسیم کرد:

  • بازی‌های معمولی تبلیغ محور
  • بازی‌های کازینویی
  • ورزش‌های الکترونیکی
  • مبادله اقلام بازی میان بازیکنان در ازای پول واقعی
  • بازی‌های بلاک‌چینی به شکل P2E
  • بازی‌های تبلیغ محور

بر اساس گزارش روش‌های درآمدزایی از بازی کردن، افراد ۱۸ الی ۴۵ساله به‌صورت هفتگی حدود ۸ ساعت از وقت خود را در سال ۲۰۱۹ در بازی سپری می‌کردند و این میزان نسبت به سال گذشته خود بیش از ۲۰درصد افزایش‌یافته است. البته این میزان رشد در سال ۲۰۲۰ با همه‌گیری کرونا به اوج رسید. تبلیغ‌دهندگان سعی دارند از این فرصت برای جلب‌توجه و نشان‌دادن تبلیغات خود به بخش بزرگی از جمعیت بازیکنان استفاده کنند. در سال ۲۰۲۲ اندازه بازار این صنعت حدوداً ۷ میلیارد دلار بوده است و پیش‌بینی می‌شود با نرخ رشد سالانه 11 الی 12 درصدی در سال۲۰۳۲ به حدود ۲۱ میلیارد دلار برسد.


انواع تبلیغات در بازی‌ها


تبلیغات ایستایی: این تبلیغات در زمان توسعه بازی، درون بازی قرار داده شده و امکان تغییر آن وجود ندارد و معمولاً به‌صورت تصاویر درون محیط بازی دیده می‌شود. این تبلیغات به‌اندازه تبلیغات پویا محبوب نیست؛ اما باتوجه‌به حالت‌های جدید و منعطف‌تر این نوع تبلیغات، درآمد حاصل ازآن‌رو به رشد است و تخمین زده می‌شود که تا سال ۲۰۲۸ به ۶ میلیارد دلار برسد.

تبلیغات پویا: تبلیغات پویا به‌صورت Real-time می‌تواند در داخل بازی به‌روزرسانی شود. این تبلیغات انعطاف‌پذیری و امکان گسترش آسان را ب بازی‌سازی داده و همچنین امکان تبلیغات هدفمند به گروه مشخصی از مخاطبان را برای تبلیغ دهنده مهیا می‌کند. تنوع فرمت‌های این نوع تبلیغ از دیگر فواید آن است که در ادامه به چند فرمت معمول آن اشاره می‌شود.

تبلیغات بینایی: این تبلیغات غنی، ‌تعاملی و تمام صفحه است که وقفه‌های طبیعی درون جریان بازی؛ مانند پایان یک مرحله استفاده می‌کند. جای‌گذاری درست این تبلیغات در راستای مختل نکردن جریان بازی بازیکن می‌تواند به تأثیرگذاری و موفقیت بالای این تبلیغات منجر شود.

بنرهای بومی: بنرهای بومی مانند بنرهای موجود در وب‌سایت‌ها به‌صورت یکپارچه با پس‌زمینه محیط بازی ادغام شده و تجربه نامحسوسی از تبلیغات را در بازی ایجاد می‌کند و به‌صورت بخشی از محتوای بازی جلوه می‌کند. پیش‌بینی می‌شود بازار بنرهای بومی تا سال ۲۰۲۵ به ۴۰۰ میلیارد دلار برسد.

Contextual ads: این تبلیغات باتوجه‌به شرایط و ویژگی‌های مخاطب در هر زمان به آن ارائه می‌شود. تبلیغ دهنده در این حالت مجموعه‌ای از موضوعات و لغات کلیدی را به رسانه دیجیتال خود ارائه می‌دهد و سپس الگوریتم تبلیغ را به محتوا، موضوعات و تصاویر مربوطه متصل می‌کند. باتوجه‌به تغییرات قانون‌گذاری policies  Privacy  در مورد اطلاعاتی که می‌تواند در دسترس تبلیغ دهنده قرار گیرد، توجه به این نوع تبلیغات روبه‌رشد است.

ویدئوهای تبلیغاتی جایزه‌دار: در این تبلیغات، کاربر یک ویدئوی تمام صــــفحه ۵ تا ۱۵ ثانیــه‌ای را در ازای دریافــت ارز درون بازی یا دیگر دارایی‌های موجود در بازی تماشا می‌کند. بسیاری از کاربران تماشای ویدئو را به خرید درون برنامه‌ای ترجیح می‌دهند و طبق گزارش سایت pushup ad، ۶۲ درصد از توسعه‌دهندگان بازی افزایش بازگشت مشتری را بعد از ارائه این نوع تبلیغات گزارش کرده‌اند.

تبلیغات قابل بازی: این تبلیغات از نوع ویدئویی تعاملی بوده که امکان بازی‌کردن بخش مشخصی از یک بازی را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد. این نسخه ارائه شده، بخش‌های اساسی از بازی را به مخاطب ارائه داده تا با امتحان‌کردن تجربه آن، تصمیم به دانلود بازی بگیرد. این موضوع باعث کاهش نرخ ریزش کاربر بعد از نصب و افزایش ماندگاری و بازگشت آن‌ها می‌شود.

Advergaming: این مدل تنها یک فرمت جدید از تبلیغات نیست؛ بلکه اشاره به بازی‌ای دارد که تماماً باهدف معرفی و تبلیغ یک محصول یا برند یا کمپانی خاص ساخته می‌شود و تبلیغات در تمام طول بازی تعبیه شده که اشاره به موضوع مورد تبلیغ دارد.

در تمام حالات فوق برای ایجاد تأثیر مناسب و نرخ تبدیل بالا در تبلیغات و راضی نگه‌داشتن تبلیغ دهنده باید به دو موردتوجه کافی شود، مورد اول شناخت بالا از مخاطبان و جامعه هدف بازی، برای پذیرش و نمایش تبلیغات مرتبط و مورد دوم جایابی تبلیغات به‌منظور تعبیه بهینه آن در جریان بازی و مختل نکردن تجربه کاربر است.


PLAY TO EARN چیست؟


بازی‌های Play To Earn بلاک‌چینی یا به‌اختصار P2E نوع جدیدی از بازی‌های ویدئویی است که با اتکا بر فناوری بلاک‌چین به کاربران این امکان را می‌دهد تا درحالی‌که از بازی‌کردن لذت می‌برند، ارزهای دیجیتال یا رمزارز‌هایی به دست بیاورند که قابل‌تبدیل به پول‌های واقعی مانند دلار و یورو باشد. کاربران این بازی‌ها می‌توانند با هر سیستم بلاک‌چینی که ارزها یا توکن‌های خود را نشر می‌دهد، کیف پول‌های دیجیتال خود را با بازی‌ها ادغام کرده و به NFTها یا توکن‌ها و یا سایر اقلام درون بازی دسترسی یابند.

این دارایی‌های دیجیتال می‌توانند به دلایل مختلفی از جمله ندرت، کمبود و تفاوت، خریدوفروش شوند. در برخی بازی‌ها در ازای پیشرفت در بازی، مستقیماً توکن‌هایی داده می‌شود که یا خود به پول واقعی، یا به توکن‌های دیگری که قابل‌معاوضه با پول واقعی هستند، تبدیل می‌شوند و یا بازیکنان می‌توانند NFTهای جدیدی خلق کنند و آن‌ها را بفروشند.


مکانیزم بازی‌های P2E


منابع درآمد بازی‌سازان در بازی‌های P2E به اشکال زیر است:

  • فروش مستقیم اقلام درون بازی به بازیکنان
  • گرفتن کمیسیون از تراکنش‌های بین بازیکنان
  • نمایش تبلیغات

البته بازی‌سازان از طریق ذخیره و سپس فروش توکن‌های بازی نیز سود می‌کنند. ازآنجاکه پروتکل‌های بلاک‌چینی شفاف هستند، بازی‌سازان هم به‌صورت شفاف در همان اوایل تخصیص و توزیع توکن خود، سهمی که برای بازی‌سازان و توسعه‌دهندگان و سهام‌داران اختصاص داده‌اند را اعلام می‌کنند.


انواع شرایط شروع بازی


Pay-To-Play: در این مدل بازیکنان برای شروع بازی مجبور به پرداخت هزینه هستند که البته عموماً این پرداخت بابت خرید بازی نیست؛ بلکه برای خرید کاراکتر یا زمین یا… برای شروع بازی است.

Free-To-Play: در این مدل بازیکنان به‌صورت رایگان شروع به بازی می‌کنند و سپس برای خرید عناصر پیشرفته در بازی هزینه می‌کنند که البته در بعضی موارد این هزینه از درآمد حاصل از بازی تأمین می‌شود.


شرط موفقیت در بازی‌سازی


طبق گزارش روش‌های درآمدزایی از بازی کردن، در تمامی بازی‌های امروزی به غیر از بازی‌های P2E، تمامی اختیارات و تصمیم‌گیری‌ها به صورت متمرکز در اختیار بازی‌سازان قرار دارد. مشتریان این بازی‌ها همواره پولی را پرداخت می‌کنند که بازی‌سازان با پیشنهادهای گوناگون اعلام می‌کنند. برخی بازی‌سازان برای ورود پول می‌گیرند، بعضی بازی را رایگان در اختیار همه قرار می‌دهند و اقلام درون بازی را می‌فروشند و یا تبلیغ نشان می‌دهند. تمامی این مکانیزم‌ها و قیمت‌گذاری‌ها توسط بازی‌سازان می‌تواند تغییر کند. شرط الزام موفقیت بازی‌ساز، بازی خوب و با کیفیت است. بازی‌ای که از نظر فنی در سطح عالی نباشد، در این بازار بزرگ پایدار نخواهد ماند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.