راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارش کوین مارکت‌کپ زیر ذره‌بین نوبیتکس؛ آمارهایی از زیروبم بازار کریپتو

فعالان بازار رمزارز در حال تجربه یک بازار گاوی هستند یا خرسی؟ آیا اکوسیستم سولانا در حال سبقت‌گرفتن از اکوسیستم اتریوم است؟ راز محبوبیت میم‌کوین‌ها چیست؟ کاربران کدام کشورها در دنیای ارزهای دیجیتال دست بالا را دارند؟ تب هوش مصنوعی چرا به‌سرعت فروکش کرد؟ پاسخ این سؤالات را باید در آخرین گزارش کوین مارکت‌کپ از شش ماه ابتدایی سال جاری میلادی پیدا کرد. یک گزارش مفصل و پر از آمارهای خواندنی از زیروبم دنیای رمزارزها که بررسی آن دید وسیعی به فعالان این بازار می‌دهد. در ادامه به‌مرور بخش‌هایی از این گزارش می‌پردازیم. علاقه‌مندان جزئیات بیشتر این گزارش را می‌توانند در مجله نوبیتکس دنبال کنند.


سه سناریو برای آینده بازار


به گزارش روابط عمومی نوبیتکس، کوین مارکت‌کپ ارزش جهانی بازارهای ارزهای دیجیتال را 2.3 تریلیون دلار گزارش کرده است که یک افت 14.5 درصدی در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی، نسبت به بازه زمانی قبل را نشان می‌دهد. 53 درصد این بازار همچنان در تسلط بیت‌کوین است که نشان می‌دهد پیش‌بینی‌ها درباره در پیش بودن فصل آلت‌کوین‌ها حداقل تا اینجا غلط از آب در آمده است. بررسی آمارهای مربوط به نقدینگی هم از خرسی بودن بازارها حکایت دارد. این در حالی است که با توجه به وجود محرک‌هایی مثل تأیید ETF اتریوم توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا و پیش‌بینی‌ها از کاهش نرخ بهره آمریکا، اوضاع بازار «گاوی» ارزیابی می‌شد. با توجه به شواهد و قراین موجود، کارشناسان سه سناریوی متفاوت را برای آینده بازار ترسیم می‌کنند. گروهی که با استناد به رشد چشمگیر تسلط بیت‌کوین و افزایش عرضه استیبل‌کوین‌ها، روی ایده فرارسیدن بازار گاوی پافشاری می‌کنند. گروه دوم که شرایط را شبیه وضعیت بازار گاوی سال 2021 نمی‌دانند و به وضعیت فعلی خوش‌بین نیستند. در نهایت هم گروه سومی که معتقدند ما همین‌الان در حال تجربه یک بازار گاوی هستیم ولی سرمایه‌گذاران خُرد هنوز به طور جدی در بازار فعال نشدند.


بازیگوشی سولانا و وقار اتریوم


در همین ماه‌های اخیر که همه از فرارسیدن دوران میم‌کوین حرف می‌زدند، تتر به‌عنوان شناخته‌شده‌ترین استیبل‌کوین موفق شده بیش از 4.5 میلیارد دلار سود کسب کند. این سود وسوسه‌کننده باعث شده بلافاصله پروژه‌های استیبل‌کوین دیگری هم از راه برسند. صف توکن‌های تازه نفس در اکوسیستم سولانا هم طولانی‌تر از رقباست. در سه‌ماهه دوم سال 2024 میلادی، اکوسیستم سولانا میزبان 20 توکن جدید بوده است. در حالی که اکوسیستم اتریوم در همین بازه زمانی 14 توکن جدید را اضافه کرده است. بررسی پربازدیدترین دسته‌های وب‌سایت کوین مارکت‌کپ البته نشان می‌دهد میم‌کوین‌ها از گروه‌هایی مثل دیفای و ان‌اف‌تی توجه بیشتری دریافت کردند. این توجه به میم‌کوین‌ها در مجموع منجر دیده شدن بیشتر اکوسیستم سولانا نسبت به اتریوم هم شده که البته هنوز از لحاظ محبوبیت و عملکرد قیمتی، با رقیب سرسخت خود فاصله محسوسی دارد. اکوسیستم اتریوم دور از این هیجانات مقطعی و بازیگوشی میم‌کوین‌ها، همچنان روی دارایی‌های جدی‌تر و ترند هوش‌مصنوعی متمرکز است.


آفریقایی‌های نات‌کوین باز


بررسی پراکندگی جغرافیایی کاربران کوین مارکت‌کپ نشان می‌دهد شهروندان برزیلی بیشترین توجه را به تحولات بازار ارزهای دیجیتال نشان می‌دهند. به ترتیب شهروندان کشورهای هند، اندونزی، آلمان و روسیه هم در تعقیب آن‌ها هستند. جالب اینکه طبق آمارهای صندوق بین‌المللی پول، کشورهایی مثل هند و برزیل طی سال‌های اخیر سریع‌ترین رشد اقتصادی را هم تجربه کردند. اگر میزان توجه در قاره‌های مختلف به رمزارزها را با هم مقایسه کنیم به یک نکته جالب دیگر می‌رسیم. هرچند در تمام نقاط دنیا بیت‌کوین بیشترین توجه را دریافت کرده، در کشورهای آفریقایی اما نات‌کوین بالاتر از بیت‌کوین در صدر قرار گرفته است. نکته بعدی که به آن باید اشاره کنیم عملکرد قیمتی پلتفرم‌های قرارداد هوشمند از ابتدای سال‌جاری میلادی است. در این بازه زمانی تون‌کوین با بیش از 220 درصد رشد رتبه اول را در اختیار داشته، بایننس‌کوین و اتریوم هم به ترتیب با 83 و 45 درصد رشد در رتبه‌های بعد قرار گرفتند.


از قانون‌گذاری در کشورهای مختلف چه خبر؟


بخشی از گزارش کوین‌ مارکت‌کپ به آخرین وضعیت قوانین مرتبط با حوزه رمزارز در جهان می‌پردازد. به طور خلاصه اگر بخواهیم مرور کنیم، در آمریکا حرکت‌های جدی به‌سوی پایه‌گذاری یک چهارچوب مقرراتی برای ارزهای دیجیتال آغاز کرده است. انگلستان درحال‌توسعه قوانین و مقررات برای استیبل‌کوین‌ها است. در ژاپن ارزهای دیجیتال به‌عنوان یک دارایی قانونی شناخته می‌شود و قوانین پیشرویی در این زمینه دارد. کره جنوبی به‌تازگی قوانینی را برای شفافیت بیشتر اعمال کرده است. چین البته استخراج و خریدوفروش ارزهای دیجیتال را ممنوع کرده و هند در حال وضع قوانین جدید در این حوزه است. در اتحادیه اروپا و از سال 2023 قانونی موسوم به تنظیم مقررات دارایی‌ها وضع شده که اولین مورد آن به مقوله ارزهای دیجیتال می‌پردازد و کیف پول‌هایی که بیش از 1000 یورو تراکنش داشته باشند زیر ذره‌بین می‌روند. برزیل هم از سال 2023 قوانینی موسوم به دارایی‌های رمزارزی مصوب کرده که هدف آن پیشگیری از پول‌شویی و کلاهبرداری در این حوزه است.

علاقه‌مندان جزئیات بیشتر این گزارش را می‌توانند در مجله نوبیتکس بخوانند. 

منبع نوبیتکس
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.