راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

۴۰ درصد از سهام شرکت «لیزینگ عصر اعتماد» به عرضه عمومی می‌رسد

رئیس هیئت‌مدیره گروه مالی اعتماد در نشست خبری این شرکت، اعلام کرد که ۴۰  درصد از سهام شرکت لیزینگ عصر اعتماد از طریق پذیره‌نویسی عرضه عمومی خواهد شد. همچنین سید مجتبی بنی‌طبا، مدیرعامل و عضو هیئت‌مدیره شرکت لیزینگ اعتماد از برنامه‌ریزی این شرکت برای ارائه ۱۰ هزار فقره تسهیلات به مردم در سال اول فعالیت این شرکت خبر داد.

به گزارش راه‌پرداخت، نشست خبری پذیره‌نویسی سهام شرکت واسپاری عصر اعتماد پیش از ظهر امروز در سالن کنفرانس هتل قلب تهران و با حضور محمدحسین فهیمی، رئیس هیئت‌مدیره گروه مالی اعتماد، اصغر قربانی، نایب‌رئیس هیئت‌مدیره گروه مالی اعتماد و سید مجتبی بنی‌طبا، مدیرعامل و عضو هیئت‌مدیره شرکت لیزینگ اعتماد برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمدحسین فهیمی، رئیس هیئت‌مدیره گروه مالی اعتماد به معرفی گروه و هلدینگ مالی اعتماد و هدف آن از راه‌اندازی لیزینگ اعتماد پرداخت. به گفته او، گروه مالی اعتماد به‌عنوان مجموعه‌ای مولتی بیزنس، شرکت‌های زیرمجموعه‌ای بسیاری دارد که در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کنند.

کارگزاری بیمه دال شرکت فعال در حوزه بیمه گروه مالی اعتماد است. این گروه همچنین یک مجموعه فعال در حوزه لندتک را ۹ ماه قبل راه‌اندازی کرده ماهانه ۲ همت تسهیلات خرد ارائه می‌کند. گروه مالی اعتماد باهدف تکمیل زنجیره ارزش شرکت لیزینگ را به‌صورت سهامی عام از یک سال قبل تأسیس کرده است. این مجموعه با سرمایه اولیه هزار میلیارد تومان راه‌اندازی شد، گروه اعتماد ۶۰ درصد از سهام این شرکت را دارد و ۴۰ درصد سهام باقی‌مانده پذیره‌نویسی می‌شود.

به گفته فهیمی، کارگزاری گروه مالی اعتماد اوایل مرداد یا شهریور وارد بازار سرمایه می‌شود. درخواست سبدگردانی نیز از بورس شده که تا ۴ ماه آینده اضافه می‌شود. همچنین درخواست راه‌اندازی صرافی از بانک مرکزی داشتیم که باتوجه‌به اصلاح آیین‌نامه در سال ۱۴۰۳ قابل‌انجام است.

گروه مالی اعتماد یک صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر نیز راه‌اندازی کرده از استارتاپ‌ها حمایت می‌کند و تاکنون نزدیک به ۳ پروژه را با مبلغی بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان حمایت کرده است. در اواخر خردادماه نیز صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی گروه مالی اعتماد با سرمایه اولیه هزار میلیارد تومان تأسیس شده است.


پیش‌بینی سودآوری ۲۰ درصدی طی ۳ سال اول


در ادامه این نشست خبری اصغر قربانی، نایب‌رئیس هیئت‌مدیره گروه مالی اعتماد جزئیات آمار و اطلاعات مربوط به پذیره‌نویسی سهام شرکت لیزینگ اعتماد را ارائه کرد. طبق گفته‌های او، شرکت لیزینگ اعتماد می‌توانست به‌صورت سهامی خاص فعالیت کند؛ اما تصمیم بر این شد به‌صورت سهامی عام شروع به کار کند. بیانیه ثبت شرکت لیزینگ عصر اعتماد تا پایان تیرماه منتشر می‌شود. کارگزاری متعهد خرید «کارگزاری هامرز» است.

قربانی یکی از دغدغه‌های عرضه سهام را عدم اعتماد و قطعیت مردم به قیمت‌گذاری سهام شرکت‌ها دانست و گفت: «به همین دلیل پذیره‌نویسی سهام لیزینگ عصر اعتماد از ابتدای امر انجام می‌شود تا هر سودی شامل حال تمام سهام‌داران شود. باتوجه‌به زنجیره تأمین، تولید و توزیع پیش‌بینی می‌کنیم که طی ۳ سال اول عرضه، میانگینی بالاتر از میانگین بازار لیزینگ یعنی بیش از ۲۰ درصد سودآوری داشته باشیم.»

شرایط پذیره‌نویسی شامل ۲۰۰ هزار سهم معادل ۲۰ میلیون تومان به‌ازای هر نفر است. البته این محدودیت‌ها درصورتی‌که پذیره‌نویسی به روز دوم برسد، تغییر می‌کند.

میزان سهام گروه مالی اعتماد از شرکت لیزینگ عصر اعتماد طی ۴ سال اول کاهش نخواهد یافت. شرکت لیزینگ عصر اعتماد طی سال دوم و سوم ۲۰ درصد افزایش سرمایه خواهد داشت که از محل سودآوری آن تأمین خواهد شد. بازارگردانی سهام این شرکت نیز در مجموعه گروه مالیاتی اعتماد برنامه‌ریزی می‌شود.

نایب‌رئیس هیئت‌مدیره گروه مالی اعتماد در خصوص بازگشایی نماد شرکت لیزینگ عصر اعتماد گفت: «این امر ظرف ۶ ماه انجام می‌شود. حوزه فعالیت این شرکت نیز لوازم‌خانگی، کالای دیجیتال، اقلام مصرفی، مسکن، املاک و مستغلات، لجستیک و خودروی سنگین، تجهیزات پزشکی و… است.»


لیزینگ؛ صنعت مغفول در ایران


لیزینگ در سال ۱۳۵۴ در ایران فعال شد؛ اما تا ۱۳۶۲ هیچ قوانینی در خصوص آن وجود نداشت. اکثر مردم لیزینگ با خرید اقساطی خودرو می‌شناسند درصورتی‌که در حوزه‌های بسیاری کاربرد دارد. شرایط اقتصادی کنونی کشور باعث شده که جذابیت لیزینگ برای مردم از بین برود.

سید مجتبی بنی‌طبا، مدیرعامل و عضو هیئت‌مدیره شرکت لیزینگ اعتماد با اشاره به این که صنعت لیزینگ در ایران مغفول مانده است و مردم فرصت‌ها و تهدیدات آن را به‌درستی نمی‌شناسند، اظهار کرد: «قصد داریم طی ۱۰ سال آینده سهم ۴۰ درصدی از بازار لیزینگ را به دست آوریم.»

ارزش بازار شرکت‌های لیزینگ پذیرش‌شده در بورس ایران را ۷ همت است که زیر یک درصد ارزش بازار بورس به شمار می‌رود. درواقع ارزش آنها ۷۵ درصد کاهش داشته است. حجم عملیاتی شرکت‌های لیزینگ پذیرش‌شده در بورس حدود ۱۲۰ میلیون دلار است. گردش مالی صنعت لیزینگ در جهانت سالانه هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار است. ترکیه ۷ میلیارد دلار در سال از صنعت لیزینگ درآمد کسب می‌کند که کمترین میزان درآمد در این حوزه است. در حال حاضر ۱۳ شرکت بورسی در حوزه لیزینگ فعال هستند که ارزشمندترین آنها ۱۴۰۰ میلیارد تومان ارزش دارد.

به گفته مدیرعامل و عضو هیئت‌مدیره شرکت لیزینگ اعتماد، این شرکت باارزش اسمی وارد بازار سرمایه می‌شود که امری منحصربه‌فرد به شمار می‌رود.  فعالیت شرکت لیزینگ اعتماد در حوزه‌های مختلفی از جمله لیزینگ سبز، سلامت و گردشگری خواهد بود. لیزینگ سبز در سراسر دنیا انجام می‌شود؛ اما فعالیت این حوزه در ایران بسیار کم است. شرکت‌های دانش‌بنیانی را در این حوزه شناسایی کرده‌ایم که با مبالغ کمی می‌توانند تغییرات بزرگی ایجاد کنند.

بنی‌طبا در انتها عنوان کرد: «تسهیلات ارائه شده در ۱۰ گروه مختلف قرار می‌گیرند. دوره‌های بازپرداخت هر گروه نیز بسته به شرایط آن از ۱۲ ماه تا ۳۶ ماه متفاوت است. هدف ما اصلی ما تداوم ارائه خدمت به مردم است. برنامه داریم در سال اول ۱۰ هزار تسهیلات به مردم ارائه دهیم.»


لیزینگ سلامت در ایران فعال می‌شود


پتانسیل لیزینگ سلامت در ایران شناسایی شده اما از آن استفاده‌ای نمی‌شود، یکی از رسالت‌های اصلی شرکت لیزینگ اعتماد فعالیت در این حوزه است. تجهیزات پزشکی افزایش قیمت زیادی داشته و به همین دلیل بسیاری از پزشکان جوان قدرت خرید تجهیزات پیشرفته را ندارد؛ بنابراین شرکت لیزینگ اعتماد در این حوزه خدمات متنوعی را ارائه خواهد داد. همچنین خدماتی نیز برای پوشش هزینه‌های معالجه نیز به بیماران در نظر گرفته شده است.


عصر اعتماد را بهتر بشناسید


واسپاری عصر اعتماد از بدو تأسیس به‌صورت سهامی عام به ثبت رسیده است و دومین شرکت لیزینگ از لحاظ میزان سرمایه ثبتی در میان لیزینگ‌های بورسی و غیر بورسی کشور به شمار می‌رود. این شرکت موافقت اولیه فعالیت را در اردیبهشت امسال از بانک مرکزی اخذ کرد.

حضور در کسب‌وکارهای نوین، بهره‌گیری از آخرین دستاوردهای فناوری در فرایندها، غیرحضوری بودن ارائه خدمات، فراگیری جغرافیایی خدمات در سطح کشور و کاهش ریسک‌های عملیاتی هم‌زمان با سرعت و دقت ارائه خدمات از اولویت‌ها و اهداف واسپاری عصر اعتماد است.

مأموریت این شرکت تأمین مالی خرد برای عموم مشتریان، توسعه همگانی ارائه خدمات در سطح کشور و ارائه خدمات به‌صورت تمام آنلاین و بادقت و سرعت بالاست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.