راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ابزارهای تامین مالی زنجیره‌ای، اوراق گام، برات الکترونیکی، فکتورینگ و ال‌سی داخلی در دستور کار بانک مرکزی

معاون سیاستگذاری پولی بانک مرکزی با اشاره به افزایش بهره‌وری نقدینگی و هدایت آن به سمت بخش‌های مولد اقتصادی، گفت: اقدامی که بانک مرکزی در دستور کار دارد و در سال گذشته مصوبات خوبی هم در این زمینه در سطح هیئت دولت و شورای پول و اعتبار داشت، افزایش بهره‌وری نقدینگی و به تعبیری هدایت نقدینگی به سمت بخش‌های مولد اقتصادی است.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، محمد شیریجیان خاطرنشان کرد: از طریق ابزارهای تامین مالی زنجیره‌ای، اوراق گام، برات الکترونیکی، فکتورینگ و ال‌سی داخلی(اعتبار اسنادی داخلی) مصوبات خوبی داشتیم تا بتوانیم منابع نقدینگی کشور را به صورت حداکثری به سمت «بخش‌های مولد اقتصادی» هدایت کنیم که این امر منجر می‌شود تا نقدینگی بتواند به صورت اثربخش به رشد اقتصادی کمک کند و از طرف دیگر هم آثار سوء تورمی نداشته باشد و کل یک زنجیره را به لحاظ تامین مالی بتواند سیراب کند. این موضوع نیز در دستور کار قرار گرفته است.

او امر دیگر در این زمینه را استفاده از ابزار گواهی سپرده خاص برای تامین مالی طرح های پروژه‌ای، طرح‌های توسعه‌ای و ایجادی عنوان کرد و گفت: با استفاده از ابزارهای تامین مالی زنجیره‌ای که مصادیق آنها ذکر شد به سمت تامین سرمایه در گردش بنگاه ها حرکت می کنیم که حجم قابل توجهی از تسهیلات پرداختی بانک‌ها را به خود اختصاص می دهد. از طریق ابزار گواهی سپرده خاص نیز به سمت تامین مالی طرح های توسعه‌ای و ایجادی مشخصاً برای پروژه‌های خاص و اولویت‌دار حرکت می‌کنیم.

شیریجیان در پایان تاکید کرد: بانک مرکزی در کنار کنترل نقدینگی، بحث هدایت منابع اعتباری کشور به سمت بخش‌های مولد اقتصادی را از طریق ابزارها وتنظیم‌گری خاص در دستور کار قرار داده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.