راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سنباد سامانه e-KYC متمرکز راه‌اندازی می‌کند

مدیر بازاریابی و فروش شرکت «سنباد» در گفت‌وگو با راه پرداخت از راه‌اندازی سامانه احراز هویت الکترونیکی متمرکز (e-KYC) در آینده‌ نزدیک خبر داد

در بهمن سال ۱۳۹۹، تعداد ۹ بانک پیشرو در تحول دیجیتال شامل پارسیان، انصار (سپه)، سامان، پاسارگاد، ایران‌زمین، سینا، شهر، کارآفرین و ملل کنسرسیوم بانکداری باز تشکیل دادند و به این ترتیب سکوی نوآوری باز داده‌محور سنباد متولد شد.

شرکت سنباد با ارائه راهکارهای نوین، هوشمندانه و یکپارچه، همچنین خدمات بانکی و غیربانکی در کنار مؤسسات مالی و پولی است تا آنها را برای رفع چالش‌هایشان همراهی کند. در حقیقت سنباد با هدف تسهیل دسترسی و ورود سریع کسب‌وکارها به بازار، امکان استفاده از تمامی APIها را فقط با یک‌بار پیاده‌سازی فراهم می‌کند. این APIها از سرویس‌های بانکی، استعلامی و انواع خدمات احراز هویت مبتنی بر هوش مصنوعی تشکیل شده‌ا‌ند.

مینو رضی، مدیر بازاریابی و فروش شرکت سنباد، در گفت‌وگو با «راه ‌پرداخت» از عملکرد این شرکت گفت، سرویس‌ها و خدمات سنباد را معرفی کرد و از راه‌اندازی سامانه جدید احراز هویت الکترونیکی متمرکز (e-KYC) این شرکت خبر داد.


نگاهی به عملکرد سنباد


پلتفرم سنباد طی سال گذشته با درک دقیق نیازهای مشتریان فعلی و بازار هدف، بیش از ۷۰ سرویس بانکی و استعلامی را توسعه داده و پیاده‌سازی کرده‌ است. همچنین در طول سال ۱۴۰۲ با حدود ۴۵ شرکت تأمین‌کننده API قرارداد همکاری منعقد کرده و توانسته طیف گسترده‌ای از مشتریان جدید را به خود جذب کند که ازجمله آنها می‌توان به نهادهای پولی و مالی اشاره کرد.

یکپارچه‌سازی‌های بانکی از نظر فنی، رعایت استانداردهای امنیتی روز دنیا، پشتیبانی تمام‌وقت و ارائه مدل پرداخت منعطف از اقداماتی است که در پلتفرم سنباد انجام می‌شود. به گفته رضی، ارائه سرویس‌های بانکی سنباد در مقایسه با بانک‌ها کیفیت بالاتری دارد و تجربه کاربری بهتری نیز فراهم می‌کند.

متوسط حجم تراکنش‌های پلتفرم سنباد طی دو ماه سال ۱۴۰۳، رشد بیش از صددرصدی نسبت به مجموع تراکنش‌های سال گذشته داشته ‌است.


سرویس‌های بانکداری باز در سنباد


دو گروه سرویس در پلتفرم بانکداری باز سنباد پیاده‌سازی و اجرا می‌شود: سرویس‌های مالی و غیرمالی. در بخش سرویس‌های مالی خدماتی چون انتقال وجه داخلی، پایا، ساتنا، پرداخت مستقیم و استعلام تراکنش کارت به کارت ارائه می‌شود. در قسمت سرویس‌های غیرمالی نیز خدمات تطبیقی (تطبیق کارت و کد ملی)، احراز هویت (سرویس تطبیق دو چهره، سرویس احراز هویت با عکس سلفی و ویدئو)، بررسی زنده بودن و جعلی نبودن ویدئو (سرویس OCR کارت بانکی و کارت ملی)، امضای دیجیتال، سفته دیجیتال و فروش بلیت سینما برای کاربران فراهم شده است.


سرویس‌های ارزش ‌افزوده در سنباد


سنباد در کنار ارائه سرویس‌های بانکداری باز، از پیاده‌سازی و ارائه خدمات ارزش ‌افزوده به مشتریان خود غافل نبوده ‌است. مدیر بازاریابی و فروش این شرکت، هدف این خدمت را اجرای رسالت و استراتژی کلان سنباد دانست و گفت: «سرویس‌های ارزش‌ افزوده با تمرکز بر انجام وظایف مشترک بانک‌های خصوصی پیاده‌سازی شده ‌است. در این مسیر توجه ویژه‌ای به انتقال از «خام‌فروشی» به «فروش سرویس» با توجه ‌به API‌های بانکداری باز و بهره‌برداری از بستر مجوزهای جدید کشور با در نظر گرفتن سهامداران شرکت شده ‌است. سرویس‌های ارزش ‌افزوده سنباد شامل Push Notification و داشبورد مدیریتی ارسال صورت‌حساب‌های الکترونیکی مؤدیان مالیاتی(TSP) است.

سرویس‌های مالی و استعلامی بانک پارسیان، پاسارگاد، ایران‌زمین، سینا، تجارت، گردشگری و ملل روی پلتفرم بانکداری باز سنباد عملیاتی شده‌اند. سرویس‌های بانک ملی، سپه و سامان نیز طی سال جاری به بانک‌های عملیاتی پلتفرم سنباد اضافه خواهند شد.


سرویس ارسال صورت‌حساب الکترونیکی چه کارهایی می‌کند؟


سرویس ارسال صورت‌حساب الکترونیکی (TSP) سامانه‌ای برای نهادهای پولی و بانکی است. این سامانه به سازمان‌ها و بانک‌ها کمک می‌کند حجم انبوه صورت‌حساب‌ها را با امکان تطبیق سرفصل‌ها و ترازها در دوره‌های زمانی دلخواه با سامانه‌های داخل خود در کمترین زمان ارسال و مدیریت کنند؛ در واقع TSP فرایندهای ارسال صورت‌حساب را تسهیل کرده و قابلیت‌هایی چون ارسال صورت‌حساب‌های الکترونیکی به‌صورت وب‌سرویس و مشاهده وضعیت ارسال فاکتورها را دارد.

صاحبان کسب‌وکار با استفاده از سامانه TSP می‌توانند اطلاعات مالیاتی خود را به‌صورت آنلاین و امن با API،EXCEL  و حتی ورود دستی فاکتور بارگذاری کنند که بروز اشکال در فرایند ثبت صور‌تحساب‌ها را کاهش می‌دهد.

رضی هدف اصلی از ایجاد سرویس ارسال صورت‌حساب الکترونیکی را کاهش زمان، هزینه و نیروی انسانی لازم برای انجام امور مالیاتی دانست و بیان کرد: «این سامانه با ایجاد ارزش افزوده‌های لازم برای مؤسسات مالی و پولی لایه‌ای واسط بین مؤدی و سازمان امور مالیاتی ایجاد می‌کند.»

از ویژگی‌های سرویس مالیاتی سنباد می‌توان به قابلیت سوئیچ بین شرکت‌های معتمد مالیاتی، امنیت اطلاعات، اتصال به سیستم‌های حسابداری و اتوماسیون و پیاده‌سازی راهکارهای سازمانی اشاره کرد. سامانه صورت‌حساب مالیاتی پلتفرم سنباد امکان رمزنگاری صور‌ت‌حساب‌ها را دارد و به مؤدیان اطمینان می‌دهد که اطلاعات‌شان کاملاً محفوظ است و فقط سازمان امور مالیاتی به آن دسترسی دارد.

مدیر بازاریابی و فروش سنباد، نبود وابستگی به یک شرکت معتمد مالیاتی، امکان نصب سامانه در سرورهای شرکت‌ها و سازمان‌ها (on – premise) و تجربه کاربری آسان برای تمامی صاحبان مشاغل را از مزایای رقابتی سامانه صورت‌حساب این پلتفرم برشمرد و اظهار کرد: «مقایسه سرفصل‌های بانکی با ارقام صورت‌حساب الکترونیکی واحد مالی بانک‌ها، یکی دیگر از ویژگی‌های این سامانه است که امکان مقایسه تراز بانک با مجموع صورت‌حساب‌ها را فراهم می‌کند.»

در پنل سامانه TSP امکان مقایسه اطلاعات صورت‌حساب‌ها، نمودار و چارت‌های گزارش‌گیری وجود دارد، به این ترتیب کاربران می‌توانند در فواصل و بازه‌های زمانی مختلف گزارش تهیه کنند. چنین گزارش‌هایی در تصمیم‌گیری‌های سازمانی به مدیران شرکت‌ها کمک می‌کند.

سامانه ارسال صورت‌حساب الکترونیکی سنباد در چندین بانک سهامدار و غیرسهامدار راه‌اندازی شده که با استفاده از آن روزانه بالغ بر بیش از چند میلیون صورت‌حساب به شرکت معتمد مالیاتی ارسال می‌شود.


ویژگی‌های سرویس Push Notification سنباد چیست؟


یکی دیگر از سرویس‌های ارزش‌ افزوده سنباد، سرویس Push Notification است که از ویژگی‌های مهم آن می‌توان به ارسال بلافاصله، پیگیری دریافت و مشاهده پیام، امکان دریافت بازخورد، پشتیبانی از پلتفرم‌های مختلف و قابلیت استقرار در دیتاسنتر مشتری اشاره کرد. این سرویس قابلیت دریافت بازخورد، امکان ارسال نظرسنجی و گرفتن پاسخ در لحظه از کاربر نهایی را برای سازمان‌ها فراهم می‌کند. همچنین قابلیت استقرار در دیتاسنتر مشتری (on – premise) به‌صورت کامل، بنا به نیاز و حساسیت‌های بهره‌بردار را دارد. این قابلیت برای نظام بانکی اهمیت بسیاری دارد، زیرا حساسیت و محرمانگی در این حوزه موضوع حائز اهمیتی است.

رضی ارتباط فوری، افزایش رضایت کاربران، امکان بررسی نرسیدن پیام به کاربر، کاهش هزینه و زمان و تعریف سناریوهای مختلف را از مزایای رقابتی Push Notification اعلام کرد.

سرویس Push Notification علاوه ‌بر قابلیت‌های فراوان، در مقایسه با پیامک – راه ارتباطی یک‌طرفه نظام بانکی- هزینه کمی نیز دارد و به همین دلیل با استقبال بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها مواجه شده است.‌ Push Notification به‌صورت آزمایشی در دو بانک سهامدار شرکت سنباد در حال اجراست. با توجه به پیشرفت فناوری و تقاضای روزافزون کاربران، می‌توان انتظار داشت که در آینده نزدیک، این سرویس امکاناتی ازجمله راستی‌آزمایی دومرحله‌ای، تجزیه‌وتحلیل دقیق‌تر رفتار کاربران، ارائه گزارش‌های تحلیلی و بهبود سیستم ارسال پیام به کاربران را ارائه دهد.


برنامه‌های آتی سنباد؛ رونمایی از سرویس جدیدی در حوزه احراز هویت


شرکت سنباد در حوزه احراز هویت سرویس‌های مختلفی ارائه می‌دهد که سرویس تطبیق دو چهره، احراز هویت با عکس سلفی و احراز هویت با ویدئو ازجمله این خدمات است. مدیر بازاریابی و فروش سنباد از ارائه سامانه احراز هویت الکترونیکی متمرکز (e-KYC) در این شرکت خبر داد و گفت: «این سامانه شامل تمامی سرویس‌ها و میکروسرویس‌های مربوط به احراز هویت غیرحضوری و همچنین ارائه برخی سامانه‌ها و سرویس‌ها به‌منظور تسهیل فرایندهای مشترک است که به‌زودی رونمایی خواهد شد.»

شرکت سنباد علاوه‌بر یکپارچه‌سازی APIهای بانکی از نظر فنی، با ترکیب APIهای بانکی و غیربانکی، سرویس‌های جدیدی نیز خلق می‌کند. همچنین به توسعه سرویس‌ها و محصولات جدید با محوریت کاهش هزینه کسب‎وکارها و شخصی‌سازی سرویس‌ها براساس نیاز مشتری می‌پردازد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.