راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اهمیت مدیریت دارایی‌های فناوری اطلاعات (ITAM) در سازمان‌ها

به طور ساده، مدیریت دارایی فناوری اطلاعات (ITAM) روش تجاری ردیابی دارایی‌های یک سازمان است. ITAM حسابداری برای این دارایی‌ها (یعنی موجودی تعداد و مکان آنها) و همچنین استقرار، نگهداری و از رده خارج‌ کردن آنها در زمانی که دیگر مورد نیاز نیستند یا به پایان عمر مفید خود رسیده‌اند را شامل می‌شود.

از آنجایی که ITAM چرخه عمر دارایی‌های فناوری اطلاعات را ردیابی می‌کند، تعریف این اصطلاح نیز مفید است. دارایی فناوری اطلاعات هر نرم‌افزار، سخت‌افزار، سیستم یا اطلاعاتی است که به یک سازمان تعلق دارد و به عنوان بخشی از فعالیت‌های تجاری آن ارزش‌گذاری می‌شود.

به طور معمول، ITAM به دو بخش مدیریت دارایی نرم‌افزار (SAM) و مدیریت دارایی سخت‌افزار (HAM) تقسیم می‌شود. تمرکز HAM دارایی‌های فیزیکی یک سازمان (سرورها، سوئیچ‌ها، فضای ذخیره‌سازی، لپ‌تاپ‌ها، تلفن‌های همراه و غیره) است که برای انجام فعالیت‌های تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

SAM کمی مبهم‌تر است زیرا نرم‌افزار یک موجودیت فیزیکی نیست که بتوانید آن را لمس کنید یا در یک انبار قدم بزنید و تعدادشان را در قفسه بشمارید. در عوض، SAM رویکرد مدیریت مجوزهای نرم‌افزار، حقوق و پیکربندی‌های استقرار نرم‌افزار یک سازمان را در پیش می‌گیرد تا مطمئن شود که این دارایی‌ها به شیوه‌ای منطبق بر تعهدات قرارداد شده با فروشندگان تجاری نرم‌افزار استفاده می‌شوند و همچنین بر الزامات امنیتی سازمان آنها منطبق می‌مانند.


چرا ITAM برای سازمان‌ها و کسب‌وکارها اهمیت دارد؟


مدیریت دارایی فناوری اطلاعات (ITAM) فرایندی ضروری است که سازمان‌ها را قادر می‌سازد دارایی‌های فناوری اطلاعات خود را در طول چرخه عمر خود به طور موثر مدیریت و بهینه کنند. ITAM همچنین چندین مزیت دیگر دارد که در ادامه برخی از آنها را بررسی می‌کنیم.

1. بهبود عملکرد

ITAM به سازمان‌ها کمک می‌کند تا با اطمینان از بهینه‌سازی و کارآمدی دارایی‌های فناوری اطلاعات، عملکرد کلی خود را بهبود بخشند. با ردیابی چرخه عمر دارایی‌های فناوری اطلاعات، سازمان‌ها می‌توانند دارایی‌هایی را که دیگر مفید نیستند شناسایی کرده و آنها را با راه‌حل‌های جدیدتر و موثرتر جایگزین کنند. علاوه بر این، ITAM می‌تواند به شناسایی و رفع تضادهای نرم‌افزاری، بهبود قابلیت اطمینان سیستم و کاهش زمان خرابی کمک کند.

2. افزایش امنیت

ITAM با اطمینان از اینکه همه دارایی‌های فناوری اطلاعات به درستی ردیابی و مدیریت می‌شوند، به بهبود امنیت سازمان کمک می‌کند. با حفظ موجودی دقیق دارایی‌های فناوری اطلاعات، سازمان‌ها می‌توانند خطرات و آسیب‌پذیری‌های امنیتی بالقوه را شناسایی کنند. این ویژگی به آنها کمک می‌کند تا برای رسیدگی به این مسائل قبل از تبدیل شدن به تهدیدات امنیتی جدی‌تر اقدامات پیشگیرانه‌ای انجام دهند.

3. کاهش هزینه‌ها

ITAM به سازمان‌ها کمک می‌کند تا با بهینه‌سازی استفاده از دارایی‌های فناوری اطلاعات و اجتناب از هزینه‌های غیرضروری، هزینه‌های فناوری اطلاعات خود را کاهش دهند. با ردیابی چرخه عمر دارایی‌های فناوری اطلاعات، سازمان‌ها می‌توانند دارایی‌هایی را که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند یا دیگر مورد نیاز نیستند شناسایی کرده و آنها را به درستی از رده خارج کنند. این کار می‌تواند به کاهش هزینه‌های نگهداری و پشتیبانی کمک کند و نیاز به مجوزهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری اضافی را کاهش دهد.

4. قابلیت مشاهده دارایی

ITAM به سازمان‌ها دید بهتری نسبت به دارایی‌های فناوری اطلاعات‌شان می‌دهد و آنها را قادر می‌سازد تا آنها را به طور موثرتری ردیابی و مدیریت کنند. این دید ضروری است زیرا به سازمان‌ها اجازه می‌دهد بدانند چه چیزی دارند، در کجا قرار دارد و چگونه از آن استفاده می‌شود.

با درک اینکه چه دارایی‌هایی دارند و چگونه از آنها استفاده می‌شود، سازمان‌ها می‌توانند تصمیمات بهتری در مورد سرمایه‌گذاری‌های فناوری اطلاعات خود بگیرند و مطمئن شوند که دارایی‌های آنها با پتانسیل کاملی که دارند استفاده می‌شود.

5. بودجه‌بندی بهتر

مدیریت دارایی‌های IT با ارائه دید بهتر نسبت به دارایی‌‌های فناوری اطلاعات، به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا بودجه دقیق‌تری داشته باشند. ITAM به سازمان‌ها کمک می‌کند تا هزینه کل مالکیت دارایی‌های فناوری اطلاعات خود و نحوه توزیع آن هزینه‌ها در بخش‌ها و مکان‌های مختلف را درک کنند.

این اطلاعات در مورد بودجه‌بندی هزینه‌های فناوری اطلاعات ارزشمند است زیرا به سازمان‌ها اجازه می‌دهد منابع را به طور موثرتری تخصیص دهند و تصمیمات بهتری در مورد جایگزینی یا ارتقاء دارایی‌ها اتخاذ کنند.

6. اتوماسیون

ITAM به خودکارسازی بسیاری از فرایندهای دستی درگیر در مدیریت دارایی کمک می‌کند. به عنوان مثال، نرم‌افزار ITAM می‌تواند به طور خودکار دارایی‌های فناوری اطلاعات را کشف و لیست موجودی را به‌روز کند، مالکیت دارایی‌ها و تغییرات مکان را ردیابی کند و گزارش‌هایی در مورد استفاده و عملکرد دارایی تولید کند.

اتوماسیون نه تنها باعث صرفه‌جویی در زمان و کاهش خطر بروز خطا می‌شود، بلکه سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا با دسترسی یافتن به داده‌های بی‌درنگ در مورد دارایی‌های IT خود تصمیمات آگاهانه‌تری بگیرند.

7. تجزیه و تحلیل

جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل و تفسیر داده‌ها برای به دست آوردن بینش و تصمیم‌گیری آگاهانه ضروری است. با نرم‌افزار ITAM، سازمان‌ها می‌توانند داده‌هایی را در مورد دارایی‌های IT خود، مانند موجودی سخت‌افزار و نرم‌افزار، اطلاعات مجوز و داده‌های استفاده جمع‌آوری کنند. سپس می‌توان این داده‌ها را برای شناسایی روندها، الگوها و مسائل بالقوه، مانند دارایی‌های بیش از حد یا کم استفاده، مسائل مربوط به انطباق با مجوز و خطرات امنیتی تجزیه و تحلیل کرد.


مدیریت حرفه‌ای دارایی‌های IT با دانا پرو


نرم‌افزار ITSM دانا یکی از راهکارهای بسیار کارآمد بومی است که با ماژول ITAM خود امکان مدیریت همه دارایی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری سازمان را به صورت متمرکز و بهینه میسر می‌کند. با پویشگر یا ابزار دانا کلاینت می‌توانید آخرین تغییرات اعمال شده در سرورها و کامپیوترها را شناسایی کنید و همه چیز را تحت کنترل داشته باشید.

دانا پرو به شما کمک می‌کند تا چرخه حیات دارایی‌ها را تحت نظارت داشته باشید که به کاهش هزینه‌های غیرضروری منجر می‌شود. در ادامه توضیح می‌دهیم که چرا این راهکار یکی از بهترین گزینه‌ها برای مدیریت دارایی‌های IT است.


پویش شبکه و شناسایی دارایی‌ها


دانا پرو به شما کمک می‌کند تا شبکه خودتان را به صورت دستی و یا زمان‌بندی شده پویش کنید. این نرم‌افزار با پروتکل‌های WMI و SNMP سازگاری دارد و بنابراین می‌توانید همه تجهیزات شبکه، سرورها و کامپیوترها را شناسایی و به پایگاه داده خود اضافه کنید.

یکی از مزایای قابل توجه دانا پرو، ردیابی و ثبت خودکار آخرین تغییرات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در هر دارایی سازمان است که به مدیران کمک می‌کند از تغییرات صورت گرفته مطلع باشند.

ابزار دانا کلاینت یک ابزار سبک و کم حجم است که هم به صورت دستی و هم از طریق اکتیو دایرکتوری بر روی همه سیستم‌ عامل‌های ویندوز نصب شده و به صورت خودکار مشخصات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری سیستم را استخراج و برای سرور تعیین شده در دانا پرو ارسال می‌کند.


مدیریت چرخه حیات دارایی‌ها


این بخش از نرم‌افزار ITSM دانا پرو کاملا منطبق بر چارچوب‌های کارآمد ITIL طراحی شده است و محل قرارگیری و تحویل گیرنده‌ی هر دارایی را مشخص می‌کند. در این بخش می‌توانید اطلاعات هر دارایی مانند شماره اموال و بارکد را ثبت کنید. به این ترتیب، به راحتی می‌توانید با کلیک روی نام هر کدام از کاربران سازمان، تمام دارایی‌های تحویل گرفته شده توسط او را مشاهده کنید.

با مدیریت چرخه حیات دارایی‌ها می‌توانید استهلاک دارایی‌ها را ثبت و ردیابی کنید و دارایی‌هایی که به پایان عمر خود نزدیک شده‌اند را از رده خارج کنید.


تشخیص ارتباط دارایی‌ها با ماژول CMDB


با این ماژول می‌توانید ارتباطی که بین دارایی‌ها، افراد و سایر CIها وجود دارد را خیلی سریع شناسایی کنید. با ایجاد یک CMDB جامع می‌توانید فرایند مدیریت مشکل و مدیریت تغییر را به شکل کارآمدی بهینه کنید. برای مشاهده وابستگی‌های هر CI فقط کافیست بر روی آن کلیک کنید تا به صورت بصری این ارتباطات را مشاهده کنید.


افزایش طول عمر دارایی‌ها با ماژول PM


ماژول سرویس و نگهداری پیش‌گیرانه در نرم‌افزار دانا پرو این امکان را به شما می‌دهد تا برنامه‌های زمانی را برای سرویس یا بازدید دوره‌ای دارایی‌های سازمان تعریف کنید. این ماژول به طور کامل با ماژول مدیریت دارایی یکپارچه شده است تا کارایی بالاتری را تجربه کنید.

برای انجام سرویس و فرایندهای نگهداری هر دارایی می‌توانید دستور کار خاصی را تعریف کرده و کارشناسان را ملزم به رعایت آنها کنید. گزارش‌گیری دقیق از روند اجرای برنامه‌های سرویس و نگهداری یکی دیگر از قابلیت‌های این ماژول است که به شما اطمینان می‌دهد حداکثر بهره را از دارایی‌های فعلی سازمان می‌برید.

مدیریت دارایی فناوری اطلاعات (ITAM) یک فرایند ضروری برای هر سازمانی است که از فناوری در عملیات خود استفاده می‌کند. این سیستم به طور سیستماتیک تمام دارایی‌های IT از جمله سخت‌افزار، نرم‌افزار و داده‌ها را در طول چرخه عمر آنها، مدیریت و ردیابی می‌کند.

با پیاده‌سازی ITAM، کسب و کارها می‌توانند هزینه‌ها را کاهش داده و کارایی را افزایش دهند. همچنین با به‌کارگیری یک نرم‌افزار کارآمد ITAM می‌توان امنیت را بهبود بخشید و از رعایت مقررات مطمئن شد. با اتکای روزافزون به فناوری در محیط کسب و کارهای مدرن، اهمیت ITAM را نمی‌توان نادیده گرفت.

با مدیریت فعال دارایی‌های فناوری اطلاعات، سازمان‌ها می‌توانند مزیت رقابتی به دست آورند، عملکرد کلی خود را افزایش دهند و به موفقیت‌های بلندمدت دست یابند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.