راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معاون بانکداری الکترونیک بانک آینده: جایگزینی روش‌های اعتباری با رویکرد تسهیلات‌دهی نیاز اقتصاد ایران است

در نخستین نشست کافه تیف با موضوع تأمین مالی زنجیره‌ای به میزبانی هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر با حضور حمید آذرمند و حسام حبیب‌الله معاون فناوری اطلاعات بانک شهر حضور داشتند، حمید بنائیان معاون بانکداری الکترونیک بانک آینده با اشاره به اینکه تأمین مالی زنجیره‌ای، مدل و ساختاری پذیرفته شده در دنیا است، گفت:« این روش با بهره‌گیری از فناوری توانسته همان ساختار اعتباردهی و انتقال اعتبار را با بهای تمام شده کمتر و سادگی بیشتر زنده و کارا نگه دارد.»

او بر ضرورت تفکیک بازیگران استفاده از روش تأمین مالی زنجیره‌ای تأکید کرد و گفت:«ساختار بازار پول و فاصله‌ای که میان تأمین مالی کوتاه و بلندمدت وجود دارد از مدت‌ها قبل نظریه‌پردازهای اقتصادی را به فکر انداخته بود تا ابزارها و روش‌هایی طراحی کنند که در شرایط مختلف و با درنظرگرفتن اقتضائات تأمین مالی از بازار پول، نیازهای بخش واقعی اقتصاد را تأمین کنند. یکی از این ابزارها و روش‌ها تأمین مالی زنجیره‌ای است که باتوجه‌به شرایط اقتصادی کشور ما و چالش‌هایی که بانک‌های ما با آن درگیر هستند به‌شدت راهگشا خواهد بود؛ اما به شرط‌ها و شروط‌ها.»


تأمین مالی زنجیره‌ای و ضرورت قوانین منطبق


بنائیان ادامه داد: «یکی از این ملاحظات و شروط این است که باید متوجه باشیم این ابزار برای همه فعالیت‌های اقتصادی مفید و اساساً کاربردی نیست. آیا هر تولیدکننده‌ای که صرف اینکه در بخش واقعی اقتصاد فعالیت می‌کند، می‌تواند و باید از ابزاری مانند SCF استفاده کند و آیا این روش برای او مفید است؟ تجربه دنیا نشان می‌دهد که پاسخ این پرسش‌ها قطعاً منفی است. این ملاحظه درباره سایر بازیگران ابزاری مانند تأمین مالی زنجیره‌ای هم مهم است؛ بنابراین در گام نخست باید تفکیک و دسته‌بندی درستی درباره بازیگران اتفاق بیفتد. به‌عبارت‌دیگر در گام نخست این تفکیک اول باید تضمین‌کنندگان مشخص شوند و هر نهاد و بازیگری امکان و اجازه تضمین نداشته باشد. در گام بعدی ویژگی‌های حلقه‌های زنجیره باید تعریف شود و این فرض تصحیح و تدقیق شود که هر متقاضی تأمین مالی می‌تواند تقاضا و نیاز خود را وارد زنجیره کند و انتظار داشته باشد از این طریق تأمین مالی شود.»

او افزود: «قوانین و ضوابطی که باید چارچوب تأمین مالی به‌صورت زنجیره‌ای را مشخص کنند، موضوع مهم دیگری است که باید به آن توجه کرد. مقررات متناسب رابطه مستقیمی با کارایی و اثربخشی هر ابزاری از جمله تأمین مالی زنجیره‌ای دارد.»

معاون بانکداری الکترونیک بانک آینده ادامه داد: «گسترش ابزارهایی مانند تأمین مالی زنجیره‌ای در کنار عوامل اقتصادی و مقررات، به انگیزه‌های روانی هم نیاز دارد. طی چند سال اخیر بخشی از این انگیزه‌ها فراهم شده و تقریباً تمام بازیگران در تأمین مالی زنجیره‌ای در حال حاضر مایل به استفاده از این روش هستند؛ بانک‌ها برای کم‌کردن فشار تسهیلات، فعالان بخش اقتصادی برای کاستن از فشار بازپرداخت تسهیلات دریافتی و نهادهای حاکمیتی نیز برای خنثی‌کردن اثرات تورمی ناترازی بانک‌ها، انگیزه لازم را برای استفاده از روش‌ها و ابزارهایی مانند SCF دارند.»

بنائیان در بخش دیگری از این نشست گفت: «سرعت تطابق کُر بانک‌ها با اقتضائات بازار و نیازهای کسب‌وکاری تناسب ندارد و همین عدم تناسب چالش‌های زیادی را به وجود می‌آورد و اصطلاحاً Time To Market را دچار اختلال می‌کند. علاوه بر این مسئله، مواردی مانند احراز هویت، اعتبارسنجی و دیگر موارد هم نیازمند هماهنگ‌شدن با نیازهای فنی و کسب‌وکاری محصولات اعتباری از جمله SCF است. اغلب این ابزارها در شبکه بانکی کشور وجود دارد و در این زمینه مشکل جدی نداریم فقط لازم است با نهادینه‌کردن ادبیات و رویکرد جایگزینی روش‌های اعتباری با تسهیلات‌دهی همه ارکان بانک و لایه‌های مختلف را در خدمت تولید و ارائه محصولات نوین از جمله SCF قرار دهیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.