راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

لندتک‌ها به کمک دخل‌وخرج‌های ناتراز ایرانی‌ها آمده‌اند؟

۲۶ خردادماه وبینار نسل جدید وام در ایران برگزار می‌شود

وبینار «نسل جدید وام در ایران» که اولین پیش‌رویداد «رویداد لندتک ایران» است، ضمن اعطا درک جامعی از چیستی لندتک و کاربرد آن، به مخاطبان کمک می‌کند تا سواد مالی خود را ارتقا دهند. این پیش‌رویداد، شنبه ۲۶ خردادماه از ساعت ۱۷ تا ۱۹ با تدریس رضا قربانی، مدرس فین‌تک و هم‌بنیان‌گذار راه‌کار برگزار می‌شود. رضا قربانی، ضمن معرفی چیستی لندتک‌ها و چرایی شکل‌گیری آنها، به نقش و جایگاه لندتک‌ها در اکوسیستم نوآوری ایران و تأثیر آن بر زندگی مردم و کسب‌وکارها می‌پردازد.

در این وبینار به مفهوم لندتک و تأمین مالی خرد، تسهیلات لندتکی و سرویس BNPL نیز خواهند پرداخت. هدف از برگزاری این وبینار، علاوه بر تعریف مفاهیم فناوری‌های مالی به‌ویژه لندتکی، استفاده از این ابزار در زندگی جاری مردم و کسب‌وکارهاست؛ به همین دلیل سخنران در این وبینار نحوه دریافت وام خرد، رتبه اعتباری، اعتباردهندگان آنلاین و کاربردهای لندتک را برای مردم و کسب‌وکارها با جزئیات توضیح خواهد داد. این پیش‌رویداد همچنین بر آن است که فرصت‌ها و چالش‌های لندتک و تسهیلات خرد در ایران را برشمرد و نگاهی جامع و دقیق از این حوزه به مخاطبان خود ارائه دهد.


لندتک چیست؟


لندتک یا وام‌دهی مبتنی بر فناوری، از ترکیب Lend به معنای قرض دادن و Tech یعنی تکنولوژی تشکیل شده است. کسب‌وکارهای لندتک از فناوری برای ارائه وام به افراد و کسب‌وکارها استفاده می‌کنند. لندتک‌ها سریع‌تر، آسان‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر از بانک‌ها هستند و به افراد و کسب‌وکارهای بیشتری امکان دسترسی به وام را می‌دهند.

لندتک زیرمجموعه فین‌تک است که می‌تواند آینده صنعت پرداخت را تغییر دهد. گزارش بانک جهانی نشان می‌دهد حجم تسهیلات ارائه‌شده به‌وسیله لندتک‌ها در سال ۲۰۲۲ به ۱۰۰ میلیارد دلار رسیده که نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش ۵۰درصدی داشته است. انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۵ این عدد به ۵۰۰ میلیارد دلار برسد.

«لندتک» پدیده جدیدی است که وام‌‌دهی بر بستر پلتفرم را ممکن می‌کند. در این پلتفرم‌‌ها، کاربر بدون نیاز به مراجعه حضوری به شعب بانک‌ها می‌تواند فرایند دریافت اعتبار را آنلاین انجام دهد. لندتک به بانک‌ها، مؤسسات اعتباری و سایر وام‌دهنده‌ها کمک می‌کند تا بتوانند ارتباط اثربخش‌تری با وام‌‌گیرندگان برقرار کنند.


مزایای استفاده از لندتک‌ها چیست؟


از مزایای لندتک‌ها افزایش دسترسی کاربران به منابع مالی، کاهش هزینه‌ها و زمان تصویب سریع‌تر است، ولی مسیر آنها کم‌چالش نیست؛ ابهام در قوانین و مقررات، حفظ حریم خصوصی و امنیت داده‌ها و حمایت از مصرف‌کنندگان از چالش‌های پیش روی لندتک‌هاست.


بازیگران اصلی لندتک ایران کدام کسب‌وکارها هستند؟


دیجی‌پی، لندو، ازکی‌وام، تارا، اسنپ‌پی، قسطا، آپسان، دارا، مانی‌سا و کیپا از برندهای شناخته‌شده لندتک در ایران هستند.


آینده صنعت پرداخت در ایران چیست؟


لندتک آینده پرداخت ایران است. لندتک ایران در چند سال گذشته رویدادهای مثبت و منفی زیادی را تجربه کرده است: رشد تعداد کاربران، ‌هم‌زمان با انتشار دستورالعمل ضد توسعه تنظیم‌گر، پرسش‌های زیادی درباره آینده این اکوسیستم مطرح کرده است. کاربران برخی از کسب‌وکارهای لندتک در یک سال اخیر پنج تا ۱۰ برابر شده‌اند. سال ۱۴۰۲ سال رشد لندتک است و در سال ۱۴۰۳ اکوسیستم لندتک ایران به بلوغ بیشتری خواهد رسید.

فعالان حوزه اعتبار و لندتک در سال ۱۴۰۲ دوره پیش از بلوغ را طی کردند و به دنبال تعیین سهم از بازار بودند. آشنایی مردم با فرهنگ اعتبار و کاهش چشمگیر قدرت خرید مردم، دو عامل کلیدی در رشد این صنعت است. مهم‌ترین چالشی که اکوسیستم لندتک در سال ۱۴۰۲ با آن دست‌‌‌وپنجه نرم کرد، بخشنامه‌‌‌ها و دستورالعمل‌‌‌هایی بود که نهادهای رگولاتوری در این حوزه صادر کردند.


چرا لندتک‌ها آینده صنعت پرداخت‌اند؟


در سال‌های اخیر با افزایش تورم، کاهش قدرت خرید و موانع دریافت وام بانکی، تمایل مردم به خرید اعتباری و دریافت وام‌‌‌های خرد از لندتک‌‌‌ها افزایش یافته؛ درحالی‌که حجم کل وام‌‌‌های لندتک‌‌‌ها کمتر از نیم‌ ‌‌درصد حجم وام‌‌‌های خرد شبکه بانکی در یک سال است. با این حال بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد تعداد کاربران صنعت لندتک در حال افزایش است و به احتمال زیاد شاهد تداوم این روند در سال ‌جاری باشیم.

در این موقعیت، رشد لندتک‌‌‌ها چه فوایدی برای اقتصاد دیجیتال و مردم خواهد داشت؟

خدمات لندتک شفاف است و امکان آگاهی مردم از قیمت تمام‌شده تسهیلات را فراهم می‌کند. همچنین شهرها و استان‌‌‌های کم‌‌‌برخوردار معمولاً از دریافت وام محروم‌‌‌اند؛ لندتک‌‌‌ها می‌توانند با افزایش دسترس‌‌‌پذیری، شمول مالی را در کشور تقویت‌ کنند. از آن سو رگولاتور دریافت سودهای زیاد در پلتفرم‌‌‌های لندتک‌‌‌ها را چالش جدی برای مردم می‌‌‌داند و به دنبال برخورد با نوآوری است.

سرفصل‌های وبینار:

  • معرفی اکوسیستم لندتک ایران
  • معرفی اکوسیستم لندتک جهان
  • آینده لندتک در ایران
  • جایگاه کسب‌وکارها در آینده لندتک ایران

مخاطبان:

مخاطبان این رویداد مردم و صاحبان کسب‌وکارها هستند تا با امکانات و ابزارهای لندتکی برای بهبود وضعیت اقتصادی کسب‌وکار و زندگی‌شان آشنا شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.