راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سایه ابرها روی بانک‌ها / استقبال صنعت بانکداری از رایانش ابری

رایانش ابری، یک فناوری جدید و به عبارتی بهتر، یک نگرش صحیح در پروژه‌های سرمایه گذاری فناوری اطلاعات است. این فناوری، راهی برای تغییر مدل‌های کسب و کار نیست، بلگه همچون پدیده اینترنت، انقلابی در زیرساخت‌های فناوری اطلاعات قلمداد می‌شود که معماری نوینی را در توسعه، استقرار، اجرا و ارائه خدمات به همراه داشته است.

.

استقبال صنعت بانکداری از رایانش ابری

هم اکنون، شرکت‌های بزرگ و مطرح در سطح بین‌المللی نه تنها اقدام به ارائه نرم‌افزارهای مبتنی بر ابر کرده‌اند بلکه انتقال برنامه‌های کاربردی به محیط‌های ابری را نیز در برنامه‌های خود اعلام داشته‌اند. مطلب زیر دو گزارش اخیر از شرکت‌های SAP به‌عنوان یکی از پیشتازان در ارائه راه‌حل‌های نرم‌افزاری و IBM به‌عنوان سردمداران ارائه تکنولوژی‌های نوین، در زمینه استقبال جهانی از رایانش ابری مورد بررسی قرار می‌دهد.

استقبال صنعت بانکداری از رایانش ابری

براساس گزارش مورخه ۱۰/۰۹/۲۰۱۴ اعلام شده توسط شرکت SAP، درخواست‌های صنایع بانکداری در استفاده از تکنولوژی رایانش ابری رشد چشم‌گیری داشته است. طبق این گزارش امروزه پیشنهادات چشم ‌انداز «نرم‌افزار به عنوان یک سرویس» در حوزه پروژه‌های IT طرفداران زیادی کسب کرده است.

صنعت بانکداری با فشار روزافزونی از سمت رقبا و افزایش نیازمندی‌ها از یک سو و رویارویی با کاربران خبره از سوی دیگر مواجه می‌باشد. به‌طوریکه بانک‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که رایانش ابری بخصوص در صورت استفاده از تکنولوژی SaaS (برنامه‌های کاربردی در ابر – نرم‌افزار به عنوان یک سرویس) کاهش هزینه‌ها، افزایش بهره‌وری، بهبود خدمات و در نتیجه امکان محافظت از موقعیت رقابتی را برای آن‌ها به همراه خواهد داشت. این راه‌حل بلوغ جدیدی از الگوی رایانش ابری در صنعت سرویس‌های مالی را به همراه خواهد داشت، بگونه‌ای که نه تنها کاهش هزینه‌ها بلکه ساده‌سازی فرایند‌ها، گسترش ساده‌تر محصولات و درنتیجه نقوذ سریع‌تر به بازارهای جهانی را امکان‌پذیر خواهد نمود.

طبق تحقیقات SAP در حال حاضر SaaS تعداد زیادی از توابع مرتبط به کسب و کار صنایع مختلف را در خود جا داده است. بر اساس آمار ارائه شده در این گزارش، این تعداد در صنعت بانکداری ۴۲ درصد تخمین زده شده است. همچنین میزان توجه بانک‌های سراسر جهان با توجه به تحقیقات تصمیم گیرندگان IT این صنایع حدود ۲۷ درصد رقم خورده است و پیش‌بینی گردیده است این درصد تا دو برابر افزایش سریع خواهد داشت.

براساس گزارش مورخه ۰۸/۱۰/۲۰۱۴ توسط شرکت IBM، علت جذب بانک‌ها به تکنولوژی رایانش ابری، تغییر اولویت مشتریان بانکی به استفاده از خدمات موبایل بانک و اینترنت بانک می‌باشد. به‌صورتیکه بانک‌ها را بر آن داشته تا از تکنولوژی‌های زیرساختی جهت همسوسازی و پیشی گرفتن از خواست‌های مشتریان گام بردارند. با افزایش کاربرد موبایل بانک و رشد سریع کاربری آن در جوامع پیشرفته و غیر پیشرفته کاربرد رایانش ابری در اتصال به دنیای دیجیتالی جهت بهبود ایمنی و کیفیت خدمات پر رنگ‌تر می‌شود. بر طبق آمار IBM تحلیلگران صنایع پیش‌بینی کرده‌اند با توجه به مزایای کاربرد رایانش ابری در صنایع خدماتی مالی تا سال ۲۰۱۶ بیش از ۶۰ درصد از بانک‌های اقصی نقاط جهان بیشتر تراکنش‌های خود را بر اساس تکنولوژی رایانش ابری پروسس خواهند کرد. بدین صورت با منطبق‌سازی روش‌های اجرای رایانش ابری با زیرساخت‌های موجود نیازهای اختصاصی مراکز مالی برطرف خواهد شد.

شرکت IBM این تحول را از طریق ایجاد تحول در زیر ساخت هسته بانکداری خود محقق دانسته است و از طریق کاربرد این هسته بانکداری افزایش میزان بازده و در دسترس بودن برنامه‌های بانکی را بطور مثال از طریق کاهش ۸۵ درصدی زمان فرایندهای دسته‌ای از طریق این مکانیزم میسر دانسته است.

.

تب استفاده از رایانش ابری در ایران و جهان

در ادامه مطلب گذشته در مورد استقبال صنعت بانکداری از استقرار برنامه‌های کاربردی در ابر، به‌صورت اجمالی میزان استقبال از رایانش ابری در ایران و جهان را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

با توجه به وب سایت معتبر گارتنر، فناوری رایانش ابری در سال ۲۰۱۱ در رتبه اول تاثیرگذار‌ترین فناوری در دنیا مطرح شده است. همچنین در سال ۲۰۱۲ جزو ۱۰ فناوری استراتژیک دنیا مطرح شده است. در سال ۲۰۱۳ این فناوری رتبه سوم را از نظر مهم‌ترین فناور‌ی‌های استراتژیک دنیا از آن خود نمود.

در منحنی زیر، فناوری‌ها در هنگام ظهور از سمت چپ وارد می‌شوند که پس از مدتی در صورت کسب محبوبیت، انتظارات از آن‌ها به شدت اوج می‌گیرد و به صورت یک تب ظاهر می‌شوند. به تدریج برخی از این فناوری استفاده می‌کنند و برخی دیگر بنا به دلایل مختلف دچار سرخوردگی در استفاده از فناوری می‌شوند. عده‌ای که پس از شیب سرخوردگی باقی می‌مانند، با نگاه واقع‌بینانه‌تری به توسعه فناوری می‌پردازند که در صورت موفقیت و وجود تقاضا، می‌توانند وارد شیب باروری و تولید شوند.

استقبال صنعت بانکداری از رایانش ابری (قسمت دوم)

همانطور که مشاهده می‌شود وضعیت مجازی‌سازی در جهان و برای شرکت‌های صاحب فناوری در حال قرارگیری روی شیب باروری است و شرکت‌های مختلف نظیر سیسکو، مایکروسافت، وی‌ام‌ ویر، اوراکل، سَپ، آی‌بی‌ام و… در حال تولید و توسعه محصولات خود و رقابت برای کسب سهم بیشتری از بازار هستند.

بکارگیری این فناوری در ایران در سال ۹۱ تقریبا به نقطه اوج خود از نظر سطح انتظارات رسیده بود. علی‌رغم اینکه بسیاری از سازمان‌ها شروع به استفاده از محصولات مجازی‌سازی کردند، ولی این فناوری پاسخگوی نیاز برخی دیگر نبود. بنابراین سال ۹۲ این فناوری در برخی مراکز در شیب سرخوردگی قرار گرفت و توجه زیادی به سمت ارائه خدمات زیرساخت رایانش ابری (IaaS) معطوف شده است و احتمالا شاهد قرارگیری آن در تب انتظارات خواهیم بود.

مریم ادراکی؛ کارشناس تحقیق و توسعه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.