راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کنکاشی نو در اقتصاد تهاتر مبتنی بر گواهی دیجیتال (توکن)

حبیب ابوقداره، مدیرعامل شرکت تدبیر اندیشان نوین افروز (دایادایموند) در این یادداشت با تشریح جنبه‌های مطرح در اقتصاد توکن، این اقتصاد را با سه نوع اقتصاد دیگر، یعنی «اقتصاد تسهیمی»، «اقتصاد مشارکتی» و
«اقتصاد تهاتر» مقایسه کرده است.

اقتصاد مبتنی بر توکن را باید نوعی اقتصاد دیجیتال دانست که از توکن‌های رمزنگاری شده برای انجام تراکنش‌ها، تبادل ارزش‌ها و ایجاد ارتباطات اقتصادی استفاده می‌کند. مهم‌ترین ویژگی اقتصاد دیجیتال، شفافیت زیاد و کاهش هزینه‌های تراکنش، همراه با افزایش سطح دسترسی به خدمات مالی و تجاری است. پشتوانه اصلی فعالیت‌ها در اقتصاد توکن، بهره‌وری از فناوری بلاکچین است. در این فناوری نوآورانه، سه عنصر: امنیت، شفافیت و اعتماد در معاملات دیجیتال ایجاد می‌شود و دارای نقش‌های متنوعی در اقتصاد مبتنی بر توکن است که در مقاله حاضر به آن می‌پردازیم.

استفاده از اقتصاد مبتنی بر توکن، نتایج و فواید زیادی دارد. بهبود عملکرد اقتصادی، ایجاد سریع بازار و فراهم‌کردن فرصت‌هایی جدید برای انجام معاملات تجاری، از جمله نتایج رو آوردن به این نوع اقتصاد است.

در این میان، بانک‌ها و دیگر مؤسسات بانکی و مالی، نقش تعیین‌کننده‌ای در معاملات مالی و امور بین‌المللی دارند و به خوبی می‌توانند در مدیریت ریسک مرتبط با دارایی‌های دیجیتال مشارکت فعال داشته باشند. علاوه بر این، بانک‌ها با ارائه خدمات امنیتی و مشاوره در زمینه مدیریت ریسک مرتبط با توکن‌ها، می‌توانند اعتماد به فناوری بلاکچین و اقتصاد تهاتر را افزایش دهند و در نهایت، زمینه تولید و افزایش سرعت کردش کالا و خدمات را فراهم کنند.

در این مقاله، علاوه بر تشریح کامل جنبه‌های مطرح در اقتصاد توکن، مقایسه‌ای با سه نوع اقتصاد دیگر، یعنی «اقتصاد تسهیمی»، «اقتصاد مشارکتی» و «اقتصاد تهاتر» خواهیم داشت.

اقتصاد مبتنی بر توکن به معنای استفاده جامع از توکن‌ها و فناوری بلاکچین در اقتصاد است. این مفهوم، شامل تمام ابعاد اقتصاد توکن است و بر نوآوری‌ها و تحولات فناوری در اقتصاد تأکید دارد. اقتصاد توکن، به اکوسیستمی اقتصادی اشاره دارد که تمام ابعاد مختلف را دربرگرفته و شامل اصول اقتصاد تهاتر، مشارکتی و تسهیمی است؛ زیرا فناوری بلاکچین می‌تواند این اصول را در فرایندهای تصمیم‌گیری و توزیع منابع تقویت کند.

اقتصاد دیجاقتصاد مبتنی بر توکن، نوعی اقتصاد دیجیتال است که از توکن‌های رمزنگاری شده برای انجام تراکنش‌ها، تبادل ارزش و ایجاد ارتباطات اقتصادی استفاده می‌کند. در این اقتصاد، توکن‌ها معمولاً به‌وسیله فناوری بلاکچین و به‌صورت شفاف منتقل و برای معاملات مختلف استفاده می‌شوند. علاوه بر این، از امنیت بالا و شفافیت زیادی برخوردار است زیرا تمام تراکنش‌ها در یک شبکه غیرمتمرکز ثبت و ذخیره می‌شوند.

توکن‌ها در این نوع اقتصاد، معمولاً اقسام مختلفی دارند که از آن میان، می‌توان به توکن‌هایی با پشتوانه کالای فیزیکی، توکن بر پایه خدمات و توکن‌های غیرقابل‌تبدیل نام برد که با دارایی‌های منحصربه‌فرد، همچون: اثر هنری و یا محتوای دیجیتال، ارتباط دارند.

با این توصیف، اقتصاد مبتنی بر توکن را می‌توان به‌عنوان یک اقتصاد دیجیتال و نوآورانه تعریف کرد که دارای شفافیت زیاد بوده، کاهش هزینه‌های تراکنش را به دنبال دارد و درعین‌حال، سطح دسترسی به خدمات مالی و تجاری را افزایش می‌دهد. اینک، لازم است مقایسه‌ای میان این نوع اقتصاد با دو اقتصاد تسهیمی و مشارکتی داشته باشیم.


  اقتصاد توکن


 ساختار این نوع اقتصاد، مبتنی بر فناوری بلاکچین است به این معنا که از واحدهای دیجیتال قابل‌معامله در فرایندهای اقتصادی استفاده می‌شود و ارزش آن‌ها ارتباط مستقیم با کالا و یا خدمات مبتنی بر ارزش‌های دیجیتال دارد.

 اقتصاد توکن، دارای یک چرخه عمر است. زمان پیدایش، قیمت‌گذاری، مدل کسب‌وکار، امکانات و ارزش‌افزوده ایجاد شده توسط توکن، مشکل برطرف شده با آن توکن، نظارت و قوانین حاکم بر توکن و نحوه نقدشوندگی و پایان آن، از جمله مواردی است که. می‌بایست به طور مشخص، در سپیدنامه آن توکن قید شود.


 اقتصاد تسهیمی


اقتصاد تسهیمی، به معنای تسهیم عادلانه ثروت، فرصت‌ها و منافع در جامعه است. در این سیستم، هدف اصلی، تأمین رفاه اجتماعی، کاهش تفاوت‌های اقتصادی و ایجاد عدالت اجتماعی است.

این نوع اقتصاد، بر توزیع منابع برابر و فرصت‌های مساوی بین افراد و گروه‌ها مختلف تأکید دارد و تلاش می‌کند حقوق انسانی را حفظ کرده و رفاه اجتماعی را افزایش دهد.


اقتصاد مشارکتی


اقتصاد مشارکتی، به معنای مشارکت فعّال اعضای جامعه در فرایندهای تصمیم‌گیری اقتصادی و اجتماعی است. در این سیستم، افراد در تصمیم‌گیری‌ها و تأثیرگذاری در سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی جامعه مشارکت می‌کنند و نه تنها مصرف‌کننده نیستند؛ بلکه به‌عنوان شرکت‌کنندگان فعّال در فرایندهای تولید و تصمیم‌گیری‌های اقتصادی فعالیت دارند.


 خاستگاه اقتصاد مبتنی بر توکن


هر یک از سه نوع اقتصاد یاد شده، جوانبی از اقتصاد را نشان می‌دهند و می‌توانند به نحوی با هم تداخل و هم‌زیستی داشته باشند. تداوم یک پدیده جذاب و نوظهور اقتصادی زمانی محقق می‌شود که ریشه در مبانی اقتصاد داشته باشد. اقتصاد مبتنی بر توکن، منجر به تقویت و سهولت فرایندهای اقتصاد مشارکتی، اقتصاد اشتراکی و اقتصاد تسهیمی می‌شود که ریشه در اقتصاد تهاتر دارند.


اهمیت و جایگاه اقتصاد تهاتر


اقتصاد تهاتر یا تجارت تهاتر را می‌توان به‌نوعی اقتصاد مبتنی بر معاملات تبادلی بین کشورها و اقتصادهای مختلف دانست. این نوع اقتصاد، بر پایه تبادل کالاها و خدمات میان افراد و شرکت‌ها از سراسر جهان استوار است. در اقتصاد تهاتر، کشورها از طریق مبادله کالاها، خدمات، و سرمایه با یکدیگر همکاری می‌کنند. این تجارت، معمولاً به‌صورت بین‌المللی انجام می‌شود و در تعامل بازارهای مختلف جهانی نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. برخی از اهمیت‌ها و جوانب اقتصاد تهاتر عبارت‌اند از:

  •  افزایش تخصص و بهره‌وری:
     اقتصاد تهاتر، این امکان را به کشورها می‌دهد که در زمینه‌های تخصص خود فعالیت کنند و در این حالت، بهره‌وری افزایش می‌یابد.
  •  متنوع‌سازی منابع:
     با اجازه از تجارت تهاتر، کشورها می‌توانند به‌راحتی به منابعی دست یابند که در داخل کشورشان موجود نیست و بدین ترتیب، منابع خود را متنوع‌تر کنند.
  • ایجاد بازارهای جهانی:
     اقتصاد تهاتر باعث ایجاد بازارهای جهانی می‌شود و به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد تا به مشتریان خود در سراسر جهان، خدمات و محصولات خود را عرضه کنند.
  • کاهش هزینه‌ها و بهبود قیمت‌گذاری:
     این نوع اقتصاد، به کاهش هزینه‌ها و بهبود قیمت‌گذاری منجر می‌شود؛ زیرا رقابت بین شرکت‌ها در بازارهای جهانی می‌تواند به بهبود کیفیت و کاهش هزینه تولید منجر شود.
  • انتقال تکنولوژی:
     تجارت تهاتر، امکان انتقال فناوری از کشورهای پیشرفته به کشورهای درحال‌توسعه را فراهم می‌کند و در نتیجه، شرایط اقتصادی و فناورانه کشورها را بهبود می‌بخشد.
  • کاهش تبعیض اقتصادی:
     تجارت تهاتر می‌تواند کمک به کاهش تبعیض اقتصادی بین کشورها و مناطق که باعث توسعه پایدارتر در سطح جهان می سود، از جوانب دیگر اقتصاد تهاتر است.
  • مقابله با ریسک‌ها:
    اقتصاد تهاتر، به کشورها این امکان را می‌دهد که تا در برابر نوسانات بازارها و ریسک‌های اقتصادی مقاومت کنند. در مجموع، اقتصاد تهاتر را باید یکی از پایه‌های مهم توسعه اقتصادی جهانی دانست که باعث تعامل و همکاری بین اقتصادهای مختلف می‌شود و به بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی جوامع جهانی کمک می‌کند.

اهمیت اقتصاد تهاتر در دوران‌های رکود اقتصادی


اقتصاد تهاتر، بخش مهمی از اقتصاد است و در دوره‌های رکود اقتصادی، نقش مهمی ایفا می‌کند و باید گفت در شرایط رکود، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند؛ زیرا نقش آن، ترکیبی از تجارت و خدمات است. همین ماهیت خدماتی و تجاری اقتصاد تهاتر، می‌تواند به حفظ و افزایش اشتغال کمک کند، باعث تحریک اقتصاد محلی شود و در نتیجه، رونق اقتصاد منطقه را به همراه داشته باشد. علاوه بر این، پروژه‌های تهاتری را می‌توان به‌عنوان یک فرصت جذاب سرمایه‌گذاری و انتقال سرمایه در نظر گرفت.

از انواع خدمات تهاتری، می‌توان به مواردی همچون: ساخت‌وساز، نگهداری و تعمیرات، ایجاد و بهبود زیرساخت‌ها و تسهیلات اشاره کرد که باعث تسهیل و افزایش فعالیت‌های اقتصادی می‌شوند و در نهایت، موجب افزایش تولید و درآمد می‌شود.

ازاین‌رو، اقتصاد تهاتر در دوره‌های رکود، نقش مهمی در حفظ و ارتقا استقرار اقتصادی، اشتغال و رونق فعالیت‌های اقتصادی دارد.

علاوه بر این، زمانی که کشورها دچار رکود تورمی می‌شوند، جامعه به‌صورت خودجوش به سمت اقتصاد تهاتر حرکت می‌کند و در این مورد، می‌توان به کشور ونزوئلا اشاره کرد.


 نقاط ضعف اقتصاد تهاتر


اقتصاد تهاتری، مستقیماً به دوره‌های اقتصادی و ساخت‌وساز وابسته است. ایجاد تغییرات در قوانین و مقررات مربوطه، می‌تواند هزینه‌ها را افزایش داده و اقتصاد تهاتری را به چالش بکشاند. ازآنجایی‌که بازار تهاتری معمولاً با رقابت شدید و قیمت‌های فشرده روبرو است، این تغییرات در قوانین و تغییرات مربوط به نظام مالی، مانند افت نرخ ارز یا تورم، به افزایش هزینه‌ها، کاهش سودآوری و قابلیت جذب سرمایه منجر شده و بعضاً طرفین معامله را با چالش‌هایی جهت ادامه همکاری روبرو می‌کند.

علاوه بر این، ایجاد تغییرات در فناوری و نوآوری، ممکن است مشکلاتی برای شرکت‌هایی فراهم کند که به‌روزرسانی و بهینه‌سازی فناوری خود را نادیده می‌گیرند و این امر، باعث کاهش سودآوری می‌شود.


 نقش تهاتر در حل مشکلات اقتصاد جهانی


 تهاتر به‌عنوان یک سیستم مبادله بدون استفاده از پول در اقتصاد، می‌تواند در حل یا کاهش برخی از مشکلات اقتصاد جهانی نقش مهمی ایفا کند. البته باید توجه داشت که تهاتر به‌عنوان یک سیستم مبادله ابتدایی در اقتصاد جهانی، معمولاً به‌صورت محدود و در شرایط خاص به کار گرفته می‌شود.

در برخی از شرایط و مواقع، استفاده از تهاتر می‌تواند در شرایط خاص مانند بحران‌ها یا مشکلات ارزی کشورها، در تسهیل تجارت و تبادل کالاها کمک کند. در بازارهای نوظهور یا در شرایط اقتصادی خاص، تهاتر می‌تواند به کشورها کمک کند تا تجارت بین‌المللی خود را توسعه دهند. زمانی که یک کشور به منابع خاصی نیاز دارد و امکان دستیابی به آن منابع از طریق ارز محدود است، تهاتر می‌تواند به‌جای ارز در تبادل کالاها و خدمات، مفید باشد.

در برخی مواقع، تهاتر می‌تواند به کسب‌وکارها در حل مشکلات مالیاتی یا امور مالی کمک کند؛ بنابراین، استفاده از تهاتر در مواقعی که دستیابی به پول یا ارز دشوار است، به‌عنوان یک راهکار، مفید است. تهاتر می‌تواند به کسب‌وکارهای محلی کمک کند تا در مواجهه با چالش‌های مالی یا عدم دسترسی به ارز، فعالیت خود را ادامه دهند. در برخی شرایط، تهاتر می‌تواند به کشورها کمک کند تا وابستگی خود به سیستم بانکی یا ارزهای بین‌المللی را کاهش دهند و به شیوه‌های مبادله محلی متکی شوند. کالاهای خاصی که در بازارهای معمولی ممکن است با چالش مواجه شوند، از طریق تهاتر به‌راحتی قابل تبادل هستند.

هرچند که تهاتر در برخی موارد می‌تواند یک راهکار مفید باشد، اما در اقتصاد جهانی مدرن، بسیاری از کشورها از واحد پول به‌عنوان وسیله تبادل رایج و تسهیل تجارت و امور مالی استفاده می‌کنند.


توکن‌ها و فناوری بلاکچین


فناوری بلاکچین، فناوری نوآورانه‌ای است که امنیت، شفافیت و اعتماد را در معاملات دیجیتال ایجاد می‌کند. این فناوری، اصلی‌ترین پایه اقتصاد مبتنی بر توکن را فراهم می‌کند. در زیر، به بخشی از نقش‌های فناوری بلاکچین در اقتصاد مبتنی بر توکن اشاره می‌شود:

  •  امنیت تراکنش:
    · بلاکچین اطلاعات را در بلوک‌های متصل به یکدیگر ذخیره می‌کند. هر بلوک، اطلاعاتی از بلوک قبلی خود دارد. این خاصیت باعث مقاومت در برابر تقلب و تغییرات غیرمجاز می‌شود.
    تمامی تراکنش‌ها به‌صورت عمومی در شبکه قابل‌مشاهده هستند و این امر، باعث افزایش شفافیت در معاملات می‌گردد.
    · استفاده از الگوریتم‌های رمزنگاری در بلاکچین، افزایش امنیت داده‌ها را به دنبال دارد.
  • تسهیل تراکنش‌های مستقیم:
    با استفاده از فناوری بلاکچین، تراکنش‌ها بدون نیاز به واسطه‌ها امکان‌پذیر می‌شوند.
    تراکنش‌ها بدون واسطه و مستقیم انجام می‌شوند به‌طوری که این امر، کاهش هزینه‌ها و زمان را فراهم می‌کند.
  •  صدور توکن‌ها:
    · ازآنجاکه بلاکچین به‌عنوان پایه اصلی ارزهای دیجیتال و توکن‌ها عمل می‌کند، صدور توکن‌ها در این بستر انجام می‌شود و تحقق این امر، نیازمند قانون‌گذاری و نظارت است.
    · توکن‌ها را می‌توان با دارابودن ارزش مشخص، به تعداد محدود یا نامحدود، صادر و آنها را در بازارهای مختلف مبادله کرد.
  • هویت دیجیتال:
    · بلاکچین می‌تواند به‌عنوان یک سیستم تأیید هویت دیجیتال، برای افراد و سازمان‌ها عمل کند و از جعل هویت جلوگیری کند.
    · هویت دیجیتال در بلاکچین، به‌صورت رمزنگاری شده ذخیره می‌شود و از حفظ حریم خصوصی افراد حمایت می‌کند.
  • هوش مصنوعی و قراردادهای هوشمند:
    · قراردادهای هوشمند با استفاده از بلاکچین، بدون نیاز به واسطه‌ها، اجازه اجرای خودکار و قابل‌اعتماد تراکنش‌ها را می‌دهند که در قالب اقتصاد تسهیمی و اقتصاد مشارکتی می‌گنجد.
    · بلاکچین می‌تواند به مصرف و تحلیل دقیق‌تر داده‌ها و اطلاعات کمک کند و این امر، می‌تواند به بهبود تصمیم‌گیری‌های اقتصادی کمک کند.

به‌طورکلی، فناوری بلاکچین به‌عنوان پایه اصلی اقتصاد مبتنی بر توکن، امکانات منحصربه‌فردی برای امنیت، شفافیت و انجام تراکنش‌های بدون واسطه ارائه می‌دهد. این فناوری از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا به اقتصادهای دیجیتال، این امکان را می‌دهد که بر فرایندهای مالی و تجاری خود نظارت داشته و از تغییرات غیرمجاز جلوگیری کند.


نقاط قوت و ضعف تکنولوژی بلاکچین در اقتصاد توکن و اقتصاد تهاتر


فناوری بلاکچین در اقتصاد توکن و اقتصاد تهاتر، دارای نقاط قوت و ضعف متعددی است که در زیر، به برخی از این نقاط اشاره می‌شود:

  • نقاط قوت:
    امنیت: بلاکچین به دلیل رمزنگاری قوی و ساختار غیرمتمرکز خود، امنیت بالایی را در تراکنش‌ها فراهم می‌کند.
    شفافیت و قابل‌اعتماد: همه تراکنش‌ها در بلاکچین قابل‌مشاهده هستند و این امر، به شفافیت بالا و افزایش اعتماد در بازار کمک می‌کند.
    – سهولت صدور توکن‌ها: بلاکچین، سیستمی ساده و کاربردی برای صدور توکن‌ها فراهم می‌کند و امکان ایجاد ارزهای دیجیتال و توکن‌ها را سهل و سریع می‌کند.
    – توکن‌های قابل‌تبدیل: امکان تبدیل توکن‌ها به یکدیگر و حتی به ارزهای متداول مانند دلار یا یورو، امکاناتی را برای تجارت بین‌المللی و اقتصاد تهاتر فراهم می‌کند.
    – کاهش هزینه‌ها و زمان: حذف واسطه‌ها و انجام تراکنش‌های مستقیم بین طرفین، هزینه‌ها و زمان موردنیاز برای تراکنش‌ها را به‌شدت کاهش می‌دهد.
    – کاهش ریسک‌ها: استفاده از بلاکچین در تهاتر، باعث کاهش ریسک‌های مرتبط با تغییرات قیمت‌ها، نوسانات ارز و سایر مسائل مربوط به تجارت جهانی می‌شود.
    – حفظ حقوق مالکیت:
    ازآنجاکه تراکنش‌ها دارای شفافیت بالایی هستند، حقوق مالکیت به‌خوبی حفظ می‌شود. مثلاً در صورت خرید ان.اف.تی (NFT)، اطلاعات دقیق درباره مالکیت و انتقال دارایی ذخیره می‌شود.
    – مشارکت افراد:
     توکن‌ها می‌توانند به‌عنوان ابزار مشارکت افراد در اقتصاد مبتنی بر توکن عمل کنند. مثلاً افراد می‌توانند در فعالیت‌های کسب‌وکاری مشارکت کنند و به‌عنوان پاداش، توکن دریافت کنند.
     – ایجاد انگیزه مالی:
     ارائه توکن‌ها به‌عنوان پاداش یا انگیزه به افراد و شرکت‌ها، می‌تواند عامل تشویق به مشارکت فعال در اقتصاد توکن شود.
    – تجارت هوشمند:
     ۱- با استفاده از فناوری بلاکچین، اقتصاد مبتنی بر توکن به تجارت هوشمند و به‌صورت خودکار اجرا می‌شود.
     ۲- اقتصاد مبتنی بر توکن امکان تسهیل تراکنش‌ها و تجارت بین‌المللی را بهبود می‌بخشد. توکن‌ها به‌عنوان وسیله‌ای برای تسهیل تبادلات مالی بین کشورها و مشارکت فعال در بازارهای جهانی عمل می‌کند.
    ۳- استفاده از توکن‌ها به‌عنوان واحد ارزی جدید، امکان تسهیل در امور مالی را ارائه می‌دهد. این امر، شامل انجام تراکنش‌ها، انتقال پول و حتی صدور اوراق بهادار دیجیتال می‌شود.
    ۴- اقتصاد مبتنی بر توکن به دارایی‌ها امکان توکن‌سازی می‌دهد؛ به‌این‌ترتیب، دارایی‌های مختلف مانند ملک، هنر و سهام به‌صورت دیجیتال و تبدیل‌پذیر به توکن‌ها تبدیل می‌شوند.
     ۵- اقتصاد مبتنی بر توکن به شرکت‌ها و استارتاپ‌ها این امکان را می‌دهد تا با صدور توکن‌ها به جذب سرمایه و حمایت جمعی بپردازند و پروژه‌های نوآورانه را پیش ببرند.
    ۶- اقتصاد مبتنی بر توکن به افراد و شرکت‌ها این امکان را می‌دهد تا از فناوری‌های نوآورانه مانند هوش مصنوعی، اینترنت و بلاکچین، برای پیشرفت در فعالیت‌ها و خدمات خود استفاده کنند.
    ۷- با استفاده از این نوع فناوری، امکان مشارکت در تجارت بین‌المللی و دسترسی به بازارهای جهانی برای افراد و شرکت‌ها افزایش می‌یابد.
    ۸- امکان معامله دیجیتال با دارایی‌های مختلف، افراد را قادر می‌سازد تا به طور مستقیم، در مالکیت دارایی‌های مختلف شرکت کنند.
    ۹- این اقتصاد به دلیل تسهیل در تجارت و سرمایه‌گذاری، می‌تواند به توسعه اقتصادی و افزایش اشتغال کمک کند.
    ۱۰- اقتصاد مبتنی بر توکن ممکن است به تغییر در مدل‌های تجاری و روندهای بازار منجر شود و برخی صنایع را بهبود بخشد.
    ۱۱- ایجاد چالش‌ها و امکانات جدید برای شرکت‌ها و صنایع، ممکن است به رقابت سالم‌تر و افزایش نوآوری در بازارها منجر شود.
    ۱۲- با افزایش استفاده از توکن‌ها، ساختارهای مالی تحت‌تأثیر قرار گرفته و این امر، ممکن است در نظام مالی و بانکی تغییر ایجاد کند.
    ۱۳- تأثیرات اقتصاد مبتنی بر توکن در حوزه‌های مختلفی از جمله مالیات، حقوق امور مالیاتی، حقوق ملکی و صنعت بیمه می‌تواند منشأ تحول شود.

علاوه بر موارد فوق، نکات دیگری در این مقوله قابل‌توجه است. در واقع، با مقایسه‌ای کوتاه میان مشکلات سیستم‌های فعلی متمرکز و راه‌حل‌هایی که توسط اقتصاد مبتنی بر توکن وجود دارد، میتان تا حدودی به جنبه‌های مثبت استفاده از این نوع اقتصاد اشاره کرد. اهم این موارد به شرح زیر است:

  •  نقاط ضعف:
     ۱. مقیاس‌پذیری: بعضی از سیستم‌های بلاکچین ممکن است در مقیاس‌پذیری، مشکلاتی داشته باشند؛ به‌خصوص زمانی که تعداد تراکنش‌ها بسیار زیاد می‌شود.
    ۲. هزینه‌ها و مصرف انرژی: فرایند استخراج بلوک‌ها و اجرای الگوریتم‌های رمزنگاری، انرژی زیادی را مصرف می‌کند و این امر، به افزایش هزینه‌ها می‌انجامد.
    ۳. پذیرش محدود: هنوز برخی از صنایع و شرکت‌ها، از فناوری بلاکچین و تهاتر استقبال نمی‌کنند و به راه‌حل‌های سنتی رو می‌آورند.
     ۴. تغییرات قانونی و نظارت: نبود قوانین مشخص و یا عدم تغییرات در قوانین و مقررات حاکم بر فناوری بلاکچین و تهاتر، می‌تواند چالش‌هایی برای کسب‌وکارهای این حوزه ایجاد کند.

علاوه بر این، باید به برخی دیگر از مشکلات موجود در اقتصاد توکن توجه نشان داد. مواردی که در تصمیم‌گیری برای برنامه‌ریزی اقتصادی بهتر، می‌تواند مورداستفاده قرار گیرد:

  • قراردادهای هوشمند، کد نرم‌افزاری هستند و به‌خاطر همین، امکان هک‌شدن آنها وجود دارد.
  • اگر کسی و یا کسانی بتوانند ۵۱ درصد یک بلاکچین را در اختیار بگیرند، می‌توانند آرای خود را تحمیل کنند. البته باتوجه‌به توپولوژی شبکه، این کار در بلاکچین‌های عمومی تقریباً غیرممکن است.
  • اقتصادهای مبتنی بر بلاکچین با مشکل مقیاس‌پذیری مواجه هستند و سرعت آنها در مقایسه با سیستم‌های مالی فعلی پایین است. هر چند پروژه‌های بسیاری برای بهبود آنها در حال انجام است مانند اتریوم ۲ .
  • ریسک‌های نگهداری توکن در حال حاضر وجود دارد. باگم کردن کلید خصوصی ممکن است تمامی دارایی‌های دیجیتال از بین برود.
  • باتوجه‌به آنکه انرژی استخراج کوین و یا ضرب توکن در نهایت از انرژی‌های فسیلی استفاده می‌کند، این امر، باعث مشکلات محیط زیستی می‌شود.
  • هرچند با پیشرفت فناوری در آینده، ممکن است تغییراتی در این نقاط ضعف و قوت حاصل شود؛ اما همچنان، فناوری بلاکچین به‌عنوان یک اصل اساسی در اقتصاد توکن و تهاتر به شمار می‌رود.
  • یکی از معضلات اساسی توکن‌ها این است که هر توکن، دارای اقتصاد مربوط به خود است و نمی‌توان با یک قانون، آن را ارزیابی کرد چرا که قانون‌گذاری، نیازمند انعطاف است.
  • همچنین باید توجه داشت که با وجود تمام این فرصت‌ها و تحولات، هنوز هم چالش‌هایی مانند مسائل قانونی، امنیت و استانداردها وجود دارد که باید به‌دقت مدیریت شود.

  چگونگی استفاده از توکن‌ها در تراکنش‌های تهاتر


 استفاده از توکن‌ها در تراکنش‌های تهاتر می‌تواند به‌عنوان یک راه‌حل جدید در مبادلات مستقیم و بدون نیاز به پول ملی یا ارزهای بین‌المللی عمل کند.

 در ابتدا، یک سازمان یا یک شخص، حق اختصاص مقدار مشخصی از توکن‌ها را دارد. این توکن‌ها، معمولاً با استفاده از فناوری بلاکچین صادر می‌شود. ارزش هر توکن، باید بر اساس معیارهای مشخصی مانند مقدار کالا یا خدماتی که می‌تواند با یک توکن تهاتر شود، تعیین گردد. طرفین، توکن‌ها را تبادل و بر روی شرایط تراکنش، توافق می‌کنند. این شرایط، ممکن است شامل نحوه تبادل، تعداد توکن‌ها و هر گونه موارد مرتبط با تراکنش باشد. انتقال توکن‌ها معمولاً به‌صورت دیجیتال و با استفاده از ویژگی‌های بلاکچین انجام می‌شود. اطلاعات تراکنش، ارتباطی با مبادله کالا یا خدمات دارد و در بلوک‌های متوالی ثبت و به‌صورت رمزنگاری شده در شبکه بلاکچین قرار می‌گیرند.

تراکنش‌های تهاتر، با استفاده از فناوری بلاکچین تأیید می‌شوند. به این معنا که هر تراکنش به‌صورت شفاف و دائمی در شبکه ثبت می‌شود و امکان انجام تقلب به حداقل می‌رسد. توکن‌ها به‌عنوان واحد تبادل مستقیم عمل می‌کنند؛ بنابراین، وابستگی به واسطه‌های مالی و یا بانک‌ها، کاهش می‌یابد. این امر، باعث سرعت و کاهش هزینه‌ها در تراکنش‌ها می‌شود. اگر طرفین معامله در کشورهای مختلف باشند، توکن‌ها می‌توانند به تراکنش‌های بین‌المللی سرعت بیشتری بدهند. این امکانات از طریق استفاده از ارزهای دیجیتال در تهاتر فراهم می‌شود. ارزش توکن‌ها می‌تواند به پایداری آنها در زمان کمک کند، زیرا ممکن است ارتباط مستقیم باارزش کالا یا خدمات، تغییرات ناپایدار در ارزش توکن‌ها را به حداقل برساند.

ازآنجاکه توکن‌ها می‌توانند به‌عنوان یک واحد تبادل شفاف و دسترسی آسان برای همگان عمل کنند، افراد و کسب‌وکارها امکان مشارکت بیشتر در فرایند تراکنش را دارند.


 چالش‌های استفاده از توکن‌ها در تراکنش‌های تهاتر


 اگر چه اکثر اقتصاددان‌ها و شرکت‌ها به‌تازگی با اقتصاد مبتنی بر توکن و تهاتر آشنا شده‌اند، اما پذیرش و یادگیری این فناوری‌ها نیازمند زمان است و تا زمانی که استقبال گسترده‌ای در این مورد ایجاد نگردد، استفاده از این سیستم‌ها ممکن است با چالش‌هایی مواجه شود. وجود استانداردها و پروتکل‌های مختلف در حوزه توکن‌ها می‌تواند باعث مشکلات تعامل بین سیستم‌های مختلف شود. استانداردسازی مؤثر می‌تواند این چالش را کاهش دهد. همچنان که این فناوری‌ها رو به توسعه هستند، مسائل امنیتی نیز بروز می‌کند. حفاظت از اطلاعات و جلوگیری از تهدیدهای امنیتی، به یکی از چالش‌های این سیستم‌ها تبدیل شده است. در بسیاری از حوزه‌ها، قوانین و مقررات مربوط به استفاده از توکن‌ها و تهاتر، هنوز به طور کامل مشخص نشده‌اند و ممکن است با چالش‌های قانونی روبرو شوند. استفاده از فناوری‌های پیشرفته، نیازمند تخصص فنی و آموزش کاربران است. پیچیدگی‌های فنی، ممکن است برخی از کاربران را از استفاده این سیستم‌ها باز دارد. باتوجه‌به مزایا و چالش‌های ادغام اقتصاد مبتنی بر توکن و اقتصاد تهاتر، توسعه و بهبود این گونه سیستم‌ها، نیازمند همکاری و همراهی در زمینه استانداردها، امنیت و قوانین است.


  پیش‌بینی‌ها در توسعه اقتصاد مبتنی بر توکن و تهاتر


 با افزایش استفاده از توکن‌ها به‌عنوان واحد تبادل در صنایع و بخش‌های مختلف اقتصادی، توکن‌های مختلف بر اساس نیازها و خدمات، به طور متنوع شکل می‌گیرند. به‌عبارت‌دیگر، توسعه بازارهای مالی دیجیتال با امکان تجارت بین‌المللی سریع‌تر و کارآمدتر از طریق توکن‌ها توسعه می‌یابد. در واقع، بازارهای دیجیتال توسعه‌یافته و فرصت‌های جدید در این زمینه ایجاد می‌شود.استفاده از توکن‌ها و تهاتر در صنایع مختلف، از جمله فناوری اطلاعات، سلامت، زنجیره تأمین و حمل‌ونقل، به نوآوری و تحول در این صنایع منجر می‌گردد.اقتصادهای درحال‌توسعه با استفاده از اقتصاد مبتنی بر توکن و تهاتر، سریع‌تر و کارآمدتر، در فرایندهای تبادلات مشارکت و رشد اقتصادی بیشتری را تجربه می‌کنند.تغییر در ساختارهای مالی و انتقال به استفاده از توکن‌ها باعث ایجاد فرصت‌ها و چالش‌های جدیدی برای بانک‌ها و نهادهای مالی می‌شود. استفاده از اقتصاد مبتنی بر توکن، در راستای کنترل رشد نقدینگی، خلق شبه پول و افزایش سرعت گردش کالا و تولید، می‌تواند به‌صورت چشمگیری به بهبود عملکرد اقتصادی کمک کند. در زیر به برخی از این موارد پرداخته می‌شود.


  کنترل رشد نقدینگی


  • استفاده از توکن‌ها به‌عنوان ارز دیجیتال:
    توکن‌ها به‌عنوان واحدهای دیجیتال، قابل‌مبادله هستند و می‌توانند به‌عنوان یک نوع ارز دیجیتال، در اقتصاد وارد شوند. این ارزهای دیجیتال معمولاً محدودیت‌های تأمینی دارند و می‌توانند به کنترل رشد نقدینگی کمک کنند.
  • استفاده از سیاست‌های پروتکل‌های توکن:
    تعیین و استفاده از پروتکل‌ها و الگوریتم‌های خاص در اهداف توکن می‌تواند تأثیرات مستقیمی بر کنترل رشد نقدینگی داشته باشد. برخی از توکن‌ها با الگوریتم‌هایی مانند Proof of Stake یا Proof of Burn که کنترل تأمین و تقاضا را بهبود می‌بخشند، ارتباط دارند.
  • توسعه بازارهای جدید:
    استفاده از توکن‌ها می‌تواند به‌سرعت بازارهای جدید را ایجاد کرده و فرصت‌های جدیدی برای معاملات تجاری فراهم کند و این امر، در نهایت، به تولید و افزایش سرعت کردش کالا و خدمات منجر می‌شود.

  افزایش سرعت گردش کالا و تولید


  •  تسهیل معاملات:
    توکن‌ها می‌توانند فرایند معاملات و تبادل را تسهیل کرده و از پیچیدگی‌ها و هزینه‌های اضافی بکاهند. این موضوع می‌تواند به افزایش سرعت کردش کالا و تولید کمک کند. همچنین، از ایجاد مرداب‌های پول جلوگیری می‌کند.
  • تشویق به مشارکت:
    توکن‌ها می‌توانند به‌عنوان ابزاری برای تشویق به مشارکت فعّال در فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی انگیزه ایجاد کنند. این انگیزه می‌تواند به افزایش تولید و بهبود کیفیت کالاها منجر شود.

بااین‌حال، مهم است که این تأثیرات مثبت بتوانند با مسائل و چالش‌های مربوط به اقتصاد مبتنی بر توکن، همچون: امنیت، حریم خصوصی و تأمین مرتبط شوند. همچنین، نوآوری‌ها، فناوری و استفاده مسئولانه از اقتصاد مبتنی بر توکن را می‌توان از عوامل کلیدی ایجاد تغییرات مثبت در سیستم اقتصادی عامل دانست.


 نقش بانک‌ها و مؤسسات مالی در اقتصاد تهاتر مبتنی بر توکن


توکن‌ها، به‌عنوان ابزارهای دیجیتالی مبتنی بر فناوری بلاکچین، می‌توانند در اقتصاد تهاتر، نقش مهمی را ایفا کنند. در این سناریو، بانک‌ها و مؤسسات مالی می‌توانند نقش اصلی در تأمین مالی پروژه‌های تهاتری با استفاده از توکن‌ها داشته باشند. در این راستا، ایجاد توکن‌های مشخص برای پروژه‌های ساخت‌وساز، فرایند جذب سرمایه را سریع‌تر و شفاف‌تر می‌کند.

از طرف دیگر، بانک‌ها به‌عنوان مؤسساتی که در معاملات مالی و امور بین‌المللی فعالیت دارند، می‌توانند در مدیریت ریسک‌های مرتبط با توکن‌ها به‌عنوان دارایی‌های دیجیتالی، مشارکت کنند. همچنین، ارائه خدمات امنیتی و مشاوره در زمینه مدیریت ریسک مرتبط با توکن‌ها، می‌تواند در افزایش اعتماد به این فناوری و اقتصاد تهاتر کمک کند.

همچنین، بانک‌ها و مؤسسات مالی می‌توانند بسترهای مدیریت معاملات و انجام تراکنش‌های توکنی را فراهم کنند. از طرفی، وثیقه‌پذیری توکن‌های دارای پشتوانه‌های ارزشمند و قانونمند، به‌واسطه قیمت‌گذاری خودکار، کشف قیمت لحظه و سهولت نقدشوندگی، به مولدسازی و سرعت گردش پول، کمک شایان توجهی می‌کند.

از طرف دیگر، پذیرفته‌شدن چنین توکن‌هایی به‌عنوان اوراق بهادار، موجب خروج سرمایه‌ها از دارایی‌های راکد و جذب سرمایه در این زمینه می‌شود. با این اتفاق، علاوه بر رشد سرعت گردش نقدینگی و حفظ سرمایه‌های خرد تا کلان، به مولدسازی دارایی‌ها کمک زیادی می‌کند.

مؤسسات مالیاتی، مسئولیت نظارت بر فعالیت‌های مالی مرتبط با توکن‌ها را برعهده دارند و نقش مهمی در پایش و نظارت بر فعالیت‌های مالی مرتبط با توکن‌ها ایفا می‌کنند. این نظارت، می‌تواند در جلوگیری از فعالیت‌های مشکوک یا غیرقانونی و حفظ شفافیت کمک کند. همچنین، مالیات بر معاملات توکن‌ها و دارایی‌های دیجیتالی، نیاز به شناخت کامل از اقتصاد توکن، نظارت و تعیین دقیق مالیات دارد.

استفاده از توکن‌ها در اقتصاد تهاتر، نیاز به همکاری بین بانک‌ها، مؤسسات مالی، مالیاتی و سایر سازمان‌ها دارد. این همکاری می‌تواند به بهبود شفافیت، افزایش سرعت و کارایی فرایندها و نیز بالابردن اعتماد و اقبال عمومی به اقتصاد مبتنی بر توکن داشته باشد.


 نتیجه گیری


همان‌طور که گفتیم اقتصاد مبتنی بر توکن، به‌نوعی اقتصاد دیجیتال است و از آن برای انجام تراکنش‌ها، تبادل ارزش‌ها و ایجاد ارتباطات اقتصادی استفاده می‌کنند. شفافیت زیاد و کاهش هزینه‌های تراکنش، همراه با افزایش سطح دسترسی به خدمات مالی و تجاری، از مهم‌ترین ویژگی‌های اقتصاد دیجیتال است. با استفاده از فناوری بلاکچین، سه نتیجه همچون: امنیت، شفافیت و اعتماد در معاملات دیجیتال حاصل می‌شود اگر بخواهیم به بهبود عملکرد اقتصادی، ایجاد سریع بازار و فراهم‌کردن فرصت‌هایی جدید برای انجام معاملات تجاری دست یابیم، باید از اقتصاد توکن استفاده کنیم.

نقش بانک‌ها و دیگر مؤسسات مالی را نباید در انجام معاملات مالی و امور بین‌المللی نادیده گرفت. آنچه در امر مشارکت بانک‌ها در ارتباط با دارایی‌های دیجیتال مهم است، بهره‌گیری از مدیریت ریسک است. در واقع، با ارائه خدمات امنیتی و مشاوره در زمینه مدیریت ریسک مرتبط با توکن‌ها، می‌توان اعتماد به فناوری بلاکچین و اقتصاد تهاتر را افزایش داد و بدین ترتیب، شاهد فراهم‌شدن زمینه تولید و افزایش سرعت گردش کالا و خدمات باشیم.

در مقاله حاضر، علاوه بر پرداختن کامل به جنبه‌های مطرح در اقتصاد توکن، مقایسه‌ای با سه نوع اقتصاد دیگر، یعنی «اقتصاد تسهیمی»، «اقتصاد مشارکتی» و «اقتصاد تهاتر» صورت گرفت.

نویسنده / مترجم نویسنده: حبیب ابوقداره، مدیرعامل شرکت تدبیر اندیشان نوین افروز (دایادایموند)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.