راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

«کمربند زنگ‌زده» دهه ۱۹۶۰، این بار در دهه سوم قرن ۲۱ با هوش مصنوعی رخ می‌دهد؟

گزارش راه پرداخت از رویداد مانی ۲۰/۲۰ اروپا

توکنیزاسیون، هوش مصنوعی و تحول دیجیتال از جمله عناوین داغ رویداد مانی ۲۰/۲۰ اروپای امسال بود که از صبح روز 4 ژوئن ۲۰۲۴ (۱۵ اردیبهشت) در رای آمستردام (RAI Amsterdam) آغاز به کار کرد. برخی از متخصصان خدمات مالی و رهبران ارشد حوزه‌های مختلف فین‌تک، بخش‌های پرداخت و سرویس‌های مالی، به سوی آمستردام رفتند تا طی سه روز، در جلسات پرسش و پاسخ شرکت‌کرده و شبکه‌سازی کنند، با نوآوری‌های صنعت آشنا شوند و در کارگاه‌های مهارتی و مناظره‌های بحث‌برانگیز در مورد صنعت پرداخت شرکت کنند. یکی از موضوعات مورد بحث در این رویداد، نگرانی ناشی از صعود و فراگیری هوش مصنوعی و در پی آن از دست‌دادن مشاغل بود؛ اتفاقی که در دهه ۶۰ میلادی هم رخ داده و با اصطلاح «کمربند زنگ‌زده» یعنی منطقه‌ صنعتی که دیگر متروک شده، شناخته می‌شود.

رویداد مانی ۲۰/۲۰ اروپا (Money 20/20 Europe) در مرکز کنفرانس رای آمستردام در هلند با حضور بیش از 8000 شرکت‌کننده از ۹۰ کشور در سطح جهان، صدها غرفه‌دار، 12 صحنه بزرگ و کوچک در 3 سالن نمایشگاهی، و بیش از ۳۰۰ جلسه اطلاعاتی در طول ۳ روز پانزدهم تا هفدهم اردیبهشت‌ماه (۴ الی ۶ ژوئن) برگزار شد.

اسکارلت سیبر، مدیر ارشد استراتژی و رشد مانی ۲۰/ ۲۰ صبح روز سه‌شنبه در سخنرانی‌‌ خود در افتتاحیه رویداد، گفت: «کنفرانس امسال بر موضوع «انسان با ماشین» متمرکز شده که در بیش از 200 جلسه محتوای آن منعکس شده است.» به گفته سیبر روابط ما با هوش مصنوعی و فناوری به ما کمک می‌کند تا یاد بگیریم چگونه بهترین‌ها را در ترکیب با یکدیگر به نمایش بگذاریم.

با ترکیبی از حضور بانک‌های و فین‌تکی‌ها، دستور کار روز اول به بررسی ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC)، توکن‌سازی و البته هوش مصنوعی، اختصاص یافت.

روز دوم اما به بحث‌هایی در خصوص بانکداری باز، امور مالی شخصی، چشم انداز ارزهای دیجیتال در حال تحول و ادغام هوش مصنوعی و محاسبات کوانتومی در خدمات مالی گذشت. یکی از نشست‌هایی که در روز دوم برگزار شد درباره استانداردهای هماهنگ برای فعال‌کردن قابلیت‌های همکاری برون‌مرزی و اهمیت وجود چارچوب‌های نظارتی بود که نوآوری را ترویج می‌دهد و در عین حال امنیت و حمایت از مصرف‌کننده را تضمین می‌کند. در این جلسه به نقش بانکداری باز در خدمات مالی پرداخته شد و بر پتانسیل بانکداری باز برای ایجاد رقابت و نوآوری در صنعت تاکید شد.

همچنین در این نشست توضیح داده شد که چگونه با استفاده از داده‌های مشتری، کسب‌و‌کارها می‌توانند خدمات شخصی و کارآمدتری ارائه دهند.


تلاش برای جهانی‌شدن


با توجه به اینکه استارتاپ‌ها همیشه در قلب کاری که مانی ۲۰/ ۲۰ انجام می‌دهد، وجود دارند، یکی از پنل‌های افتتاحیه این رویداد به ریاست کنستانتین ون اورانژ، رهبر Techleap از هلند برگزار شد. در این پنل به بررسی و برجسته ساختن کیفیت‌های لازم برای جهانی‌شدن شرکت‌ها پرداخته شد.

این پنل با همراهی رئیس OKX، هونگ فانگ و نیکولا ابمیر، یکی از بنیان‌گذاران و مدیرعامل پلتفرم هوش بازار Gain.pro، باهدف چگونگی بین‌المللی کردن یک کسب‌وکار و نحوه توسعه محیط کسب‌وکار در حوزه ارزهای دیجیتال و فین‌تک برگزار شد.

در طول بحث، ابمیر خاطرنشان کرد که به طور خاص برای فین‌تک، آنچه مهم‌تر از همیشه هست داشتن یک ارزش پیشنهادی متمایز است.

همچنین فانگ بر اهمیت همسویی محلی در تلاش‌های توسعه تأکید کرد و اظهار کرد که ما باید درک کنیم که جوامع مختلف نیازهای متفاوت و ظرافت‌های محلی متفاوتی دارند.

او ادامه داد: «ما باید اطمینان حاصل کنیم که شفافیت و دید کافی وجود دارد، و بخشی از آن ناشی از حضور یک تیم محلی با رعایت مقررات محلی، در دسترس بودن برای جامعه محلی و ایجاد اعتماد و روابط شخصی است.»


اخلاق و هوش مصنوعی


در تلاش برای همگام‌شدن با سرعت سرسام‌آور توسعه صنعت، متصدیان فعلی و تازه‌واردان به طور یکسان همچنان به استقبال پیشروترین روند فناوری یعنی هوش مصنوعی ادامه می‌دهند.

نشست Unicorn GPT که توسط شریک CMS، چارلز کریگان میزبانی شد، تلاش کرد تا ابزارهای هوش مصنوعی را که شایسته توجه صنعت مالی هستند، تعریف کند. برای این کار، کلارا دورودی، مدیرعامل گروه مالی شناختی، به کریگان، ویدیا پیترز، مدیرعامل Datasnipper؛ و جیمی هاتون، مدیر ارشد فناوری کوانتکسا روی صحنه پیوست.

در ابتدای این جلسه، یک نظرسنجی تعاملی انجام شد که نگرانی‌های عمومی را در بین مخاطبان نشان می‌داد که صعود هوش مصنوعی ذاتاً با کاهش فرصت‌های شغلی ماهر مرتبط است.

پیترز با اشاره به عمل برون‌سپاری مشاغل که منجر به ظهور به‌اصطلاح «کمربند زنگ‌زده» در سراسر ایالات متحده در دهه 1960 شد، دیدگاه خود را به اشتراک گذاشت که هوش مصنوعی با سرعتی نجومی در حال ایجاد تغییرات است.

(به گزارش راه پرداخت، کمربند زنگ زده اصطلاحا از نیویورک آغاز می‌شود و به سمت غرب ادامه پیدا می‌کند و در جنوب ویسکونسین به پایان می‌رسد.

این منطقه زمانی یکی از مهمترین مناطق صنعتی و اقتصادی در ایالات متحده بوده که بسیاری از کارخانجات در آن فعالیت می‌کرده و از رونق اقتصادی خوبی برخوردار بودند. اما از میانه قرن 20 به دلیل چند اتفاق و فاکتور اقتصادی، از جمله انتقال مراکز صنعتی و کارخانجات و از دست رفتن اشتغال این مناطق رونق سابق خود را از دست داده و به شدت فقیر شدند و در دهه 80 به آنها لقب کمربند زنگ زده (کنایه از منطقه‌ای صنعتی که دیگر برای مدت‌ها متروک شده) دادند.)

او تأکید کرد: «خواهید دید که این تغییرات در طول چند سال آینده اتفاق می‌افتد، نه دهه‌ها. اما آنچه مهم است، نحوه استفاده از فناوری است و اینکه یاد بگیریم چگونه افراد باید خود را برای کار روی بخش‌های ارزشمندتر در قسمت بالاتر زنجیره ارزش متمرکز ‌کنند.»

در این جلسه کلارا دورودی در مورد اهمیت ابزارهای هوش مصنوعی که از منظر اخلاقی تنظیم شده‌اند، سخن گفت. او توضیح داد که «با دانستن آنچه در مورد فناوری می‌سازید یا می‌خرید، آیا دوست دارید خانواده‌تان در معرض آن قرار گیرند؟»

او ادامه داد: «ما از نکات ایمنی و امنیتی خیلی عقب هستیم و این چیزی است که من را شب‌ها بیدار نگه می‌دارد.»

موضوع اخلاق در هوش مصنوعی تا حد زیادی وابسته به داده‌هایی است که در پایه‌های آن تثبیت شده است. هاتون، که شرکتش در نرم‌افزارهای داده و تجزیه‌وتحلیل تخصص دارد، معتقد است که اگرچه مدل‌های زبان بزرگ درکی درخشان از جهان دارند، اما مشکلات آنها با ناتوانی در درک داده‌های داخلی کسب‌وکارها همراه است.


تحول دیجیتال در بانک‌های بزرگ


نوآوری بانکی که به‌عنوان «داستان قرن» معرفی می‌شود، همچنان از الگوی خاصی پیروی می‌کند که به موجب آن چابکی محدود فرضی سیستم‌های قدیمی مدیران فعلی، فین‌تک‌ها را قادر می‌سازد تا به طور مستقل در توسعه‌های دیجیتالی جدید پیش‌گام باشند، قبل از اینکه در نهایت از طریق بانک‌های بزرگ بازگردانده شوند.

در این رویداد پنلی به میزبانی مایکل آنیفانتاکیس، معمار و رئیس محصولات Capital One انگلستان، به دنبال بحث در مورد ایجاد ایده‌ها و روال‌های تازه برای تلاش‌های فناوری داخلی بانک‌ها برگزار شد.

میشل پرنس، مدیرعامل بانک دیجیتال NatWest Mettle به تئا لوچ، رئیس بهینه‌سازی گروه Lloyds Banking Group، لدا گلیپتیس، نویسنده و مؤلف و مشاور فکری مقیم FinTech Futures و Bankers Like Us و آنیفانتاکیس روی صحنه پیوست.

گلیپتیس هنگام شروع این بحث اظهار کرد: «اولین باری که نقش یک نوآور را در بانک داشتم، باید همه را متقاعد می‌کردم و به هر سؤالی بر اساس دانش صفر پاسخ می‌دادم. دومین بار (در یک شرکت فین‌تک)، اطلاعات و دسترسی زیادی داشتم.»

او در مورد تجربه سفر خود از بانک به فین‌تک اظهار کرد: «شگفت‌انگیز بود. می‌توانید روز دوشنبه ایده‌ای داشته باشید، و آن را چهارشنبه منتشر کنید، و جمعه آن را متوقف کنید، زیرا خیلی خوب پیش نرفته است. چراکه شما به داده‌ها دسترسی داشتید و می‌توانستید این موضوع را متوجه شوید.»

برای متصدیان بانکی، او توصیه کرد که شما به افرادی نیاز دارید که به‌اندازه کافی برانگیخته باشند تا در واقع تغییرات را پیش ببرند و همچنین مبتکرانی که آماده باشند با کفش مشتریان راه بروند.


استقبال از دوران توکنیزاسیون


توکنیزاسیون در صنعت مالی در حال افزایش است. به‌عنوان‌مثال، در همین ماه، شرکت سپرده‌گذاری اعتماد و تسویه‌حساب (DTCC)، دویچه بورس Clearstream و Euroclear طرح مشترکی را منتشر کردند که هدف آن افزایش‌پذیرش نهادی توکنیزاسیون و اوراق بهادار دارایی دیجیتال است.

در تلاش برای پیشبرد این گفت‌وگو، مانی 20/20 اروپا چهره‌هایی را از صنعت گرد هم آورد تا تحلیل کند که آیا صعود این فناوری در نهایت دوران جدیدی را برای انتقال پول و مدیریت دارایی نشان می‌دهد یا خیر.

رایان راگ، رئیس دارایی‌های دیجیتال در Citi Treasury and Trade Solutions، آلیسا دی کاپریو، اقتصاددان ارشد R3، به ناظر آنتونی دی، رئیس استراتژی و بازاریابی در Midnight، برای بحث در مورد این موضوع پیوستند.

دی کاپریو با اشاره به طیف گسترده‌تری از ابتکارات در سراسر صنعت، و به طور خاص ابتکارات CBDCها، این واقعیت را برجسته کرد که این شکل از توکن‌سازی هنوز از طریق سیستم‌های سنتی حل‌وفصل می‌شود، برخلاف این باور اشتباه که در واقع بر روی بلاکچین مستقر است.

دی کاپریو معتقد است که این راه ما را به آرامی به سمت آینده سوق می‌دهد. دی کاپریو با اشاره به این سؤال که چرا یک مؤسسه در وهله اول به دنبال توکنیزاسیون است، توضیح داد: «توکنیزاسیون بسیاری از کارها را کارآمدتر از آنچه که امروز می‌توانیم انجام دهیم، انجام می‌دهد. زیرا سیستم‌های موجود بر اساس کاغذ ساخته شده‌اند و شما فقط می‌توانید یک سیستم را چندین بار قبل از اینکه کاملاً قدیمی شود ارتقا دهید و من فکر می‌کنم، با توکنیزاسیون، کاری که ما انجام می‌دهیم این است که دوباره ارتقا نمی‌دهیم، بلکه در حال گسترش هستیم.»

او ادامه داد: «اگر توکن دارید، می‌توانید هر زمان که بخواهید آنها را انتقال دهید. شما نمی‌توانید این کار را با یک سیستم سنتی انجام دهید. شما فقط می‌توانید آن را خیلی سریع‌تر انجام دهید. اما با بلاکچین، می‌توانید آن را ۱۰۰ درصد مواقع، ۲۴ ساعته، ۳۶۵ روز در سال فعال کنید و همچنین می‌توانید انواع سیستم‌های مختلف را به هم متصل کنید.»

راگ به هیئت‌مدیره گفت که نقطه تمرکز فعلی Citi برای توکن‌سازی به «ساده‌نگرترین دارایی» یعنی پول نقد می‌پردازد.

او گفت: «از پول نقد شروع کنیم، اگر بتوانیم آن را در توکن ERC20 توکن کنیم، دلیلی وجود ندارد که در آینده با توکن‌های دیگر قابل‌تعویض نباشد.»

در پایان روز دوم برای ایجاد فرصت‌های شبکه‌سازی بیشتر یک جشنواره غذا برای تمام شرکت‌کنندگان برگزار شد.

رویداد مانی ۲۰/۲۰ روایت صنعت مالی در حال تحول را که توسط پیشرفت‌های تکنولوژیکی، تغییرات نظارتی و تمرکز بی‌وقفه بر نوآوری مشتری‌محور است را تقویت کرد. بانکداری باز، هوش مصنوعی، توکنیزاسیون و تحول دیجیتال به عنوان موضوعات محوری ظاهر شدند و نوید تغییر را با افزایش کارایی، امنیت و فراگیر بودن دادند. نشست‌های این رویداد همچنین بر اهمیت همکاری بین شرکت‌های فین‌تک، مؤسسات مالی سنتی و رگولاتورها برای عبور از پیچیدگی‌های این اکوسیستم در حال تکامل تأکید کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.