راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شماره ۸۲ ماهنامه عصر تراکنش منتشر شد

عصر تراکنش ۸۲ / هشتاد و دومین شماره از ماهنامه عصر تراکنش با تصویر روی جلد مهدی مقیمیان، بنیان‌گذار مینی‌پی که یکی از بازیگران اصلی BNPL در صنعت FMCG کشور است، منتشر شد. به گفته مقیمیان، هدف امسال آنها در مینی‌پی افزایش بیش از پنج برابری تعداد کاربران و گردش مالی شرکت است تا بتوانند علاوه بر تحت پوشش درآوردن تمام فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور، به سمت فروشگاه‌های محله‌ای نیز بروند و ضمن حفظ جایگاه فعلی، در مسیر توسعه پذیرندگان و گستره کالاها گام بردارند. اتفاقی که در صورت تحققش، در قدم بعدی آن مینی‌پی برنامه دارد به بازار کالاهای بادوام و کالاهای لوکس نیز وارد شود و سازمان‌های مخاطبش را توسعه دهد.

پرونده تنظیم‌گری این شماره نیز به بررسی تأثیرات اصلاح نظام کارمزد بعد از یک سال اختصاص‌داده‌شده است. همچنین، در این شماره تعدادی گزارش متنی و تصویری از رویداد هاوینگ بیت‌کوین کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار و اینوتکس ۲۰۲۴ وجود دارد و علاوه بر این می‌توانید در این شماره از ماهنامه عصر تراکنش یادداشت‌هایی از مینا والی، مینا حاجی، مهدی نبوی، رامبد حیدریان، حمید حسن‌آبادی و شاهین نورصالحی را نیز بخوانید.


دو رویداد مهم در اکوسیستم‌های رمزارز و نوآوری کشور


اردیبهشت‌ماه امسال شاهد دو رویداد مهم در اکوسیستم نوآوری و رمزارز کشور بودیم. اوایل این ماه به بهانه چهارمین هاوینگ بیت‌کوین، کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار اولین رویداد خود در سال ۱۴۰۳ را با عنوان «هاوینگ بیت‌کوین» برگزار کرد که با استقبال بسیار خوب اعضای این اکوسیستم و فعالان مواجه شد. همچنین از ۱۸ تا ۲۱ اردیبهشت‌ماه نیز سیزدهمین رویداد اینوتکس در پارک فناوری پردیس برگزار شد؛ رویدادی که امسال بخش محتوایی آن نسبت به سال‌های گذشته بسیار قوی‌تر بود و در این چهار روز میزگردها، سخنرانی‌ها و ارائه‌های متنوعی درباره موضوعات گوناگون اکوسیستم نوآوری، فین‌تک و مالی کشور برگزار شد. به روال همیشه در بخش «گزارش‌ها»ی ماهنامه عصر تراکنش مروری بر مهم‌ترین اخبار یک ماه اخیر داشتیم. همچنین چند گزارش متنی و تصویری از این دو رویداد تهیه کردیم و در گزارشی به چرایی و ضرورت توسعه تحلیل داده در صنایع بانکی و پرداخت کشور پرداختیم و در این باره با فعالان این حوزه گفت‌وگو کردیم.


کسب‌وکارها روایت می‌کنند مینی‌کالا، بازرگانی مبنا کارت آریا، مبین‌نت


بازرگانی مبنا کارت، پارمیس، تسکا و مبین‌نت چهار کسب‌وکاری هستند که در گفت‌وگو با مدیران آنها به اقدامات اخیرشان و برنامه‌هایی که برای آینده دارند، پرداختیم. گفت‌وگوی ماه این شماره نیز با مهدی مقیمیان، بنیان‌گذار «مینی‌کالا» و «مینی‌پی» است که با او داستان شکل‌گیری این دو کسب‌وکار را مرور کردیم. فعالیت مینی‌پی ازآن‌جهت شایسته توجه است که به سراغ دهک‌های کم‌برخوردار جامعه رفته و روی حوزه FMCG متمرکز شده و توانسته در این مدت، تجربه دو همتی از بازار FMCG کشور داشته باشد و به دویست هزار کاربر ثابت ماهانه برسد. به گفته مقیمیان، آنها در سال ۱۴۰۳ قصد دارند تعداد کاربران و گردش مالی خود را بیش از پنج برابر رشد دهند تا تمام فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور را تحت پوشش درآورند و به سمت همکاری با فروشگاه‌های محله‌ای نیز بروند. در بخش پروفایل این شماره نیز روایتی از زندگی شخصی و کاری مجید شکوهی را می‌خوانید که عمده تمرکزش در سال‌های فعالیت حرفه‌ای‌اش بر موضوع کارت اعتباری در کشور بوده است.


یک سال پس از اصلاح


تقریباً یک سال از تصویب و ابلاغ طرح اصلاح نظام کارمزد می‌گذرد و فرصت مناسبی است تا گام‌های اول و دوم این طرح را بررسی کنیم و به این سؤال پاسخ دهیم که اجرایی‌شدن آن چه تأثیراتی روی صنعت بانکی و پرداخت کشور گذاشته است؟ مدیران صنعت بانکی و پرداخت کشور معتقدند که گرچه این حرکت بانک مرکزی، اقدامی روبه‌جلو و ضروری بوده، اما نیازمند اصلاحاتی است که باید در تعامل با همه اعضای اکوسیستم انجام شود تا ایرادات وارده به گام‌های مختلف آن شناسایی و برطرف شود. در بخش «تنظیم‌گری» این شماره از ماهنامه عصر تراکنش در گفت‌وگو با علیرضا خداکرمی، عضو هیئت‌مدیره گروه داده‌پردازی پارسیان؛ مرتضی ترک تبریزی، رئیس هیئت‌مدیره بانک تجارت؛ بهزاد صفری، معاون فناوری اطلاعات بانک سپه و باقر صمدی، مدیرعامل آسان پرداخت کیش به این موضوع پرداختیم. همچنین در صفحات پیش رو می‌توانید یادداشت‌هایی از حمیدرضا مختاریان، مهران محرمیان، وحید صیامی و حمزه آقابابایی را نیز بخوانید.


بانکداری در عصر هوش مصنوعی


صنعت بانکی جهان از سال ۲۰۱۰ با رقبای فین‌تکی و شرکت‌های بزرگ فناوری روبه‌رو شد که گرچه نوآور، چابک و پول‌دار بودند، نتوانستند به فهرست ۲۵۰ بانک برتر جهان از لحاظ میزان دارایی راه پیدا کنند. همین مسئله باعث شد به این نتیجه برسیم که جهان هنوز هم به بانک‌ها نیاز دارد و تنها اتفاقی که باید بیفتد این است که صنعت بانکی خودش را با روندهای حاکم بر هوش مصنوعی تطابق دهد تا بتواند پاسخ‌گوی نیازهای جوامع مختلف باشد. اکسنچر در یکی از جدیدترین گزارش‌هایش، مروری بر ۱۰ روند اصلی صنعت بانکداری در سال ۲۰۲۴ داشته که ما آن را در بخش «جهان» این شماره ترجمه کرده‌ایم. هرکدام از روندهای مطرح‌شده در این گزارش با هوش مصنوعی ایجاد یا تقویت می‌شود. این گزارش تلاشی برای واکاوی در این موضوع است که فناوری هوش مصنوعی برای صنعت بانکداری چه چیزهایی در آستین دارد.


معرفی مدیران مالی و سکوهای تأمین مالی


در بخش «راهنما»ی این شماره از ماهنامه عصر تراکنش به سراغ مدیران امور مالی شرکت‌های بانکی و پرداخت کشور رفتیم و ۲۸ نفر از آنها را معرفی کردیم. ما معتقدیم این مدیران نه‌تنها نگهبانان سلامت مالی شرکت‌ها هستند، بلکه به‌عنوان رهبرانی استراتژیک کسب‌وکارها را به سمت موفقیت هدایت می‌کنند و نقش غیرقابل‌انکاری نیز در توسعه شرکت‌ها دارند. علاوه بر این، در صفحات پیش رو، با ۲۶ سکوی تأمین مالی دارای مجوز از شرکت فرابورس ایران نیز آشنا می‌شوید. این سکوها با جمع‌آوری سرمایه خرد در دست مردم، به شرکت‌های نوآوری که در تأمین سرمایه‌هایشان با مشکل روبه‌رو هستند، کمک می‌کنند و از طرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری را هم افزایش می‌دهند و میانجی میان سرمایه‌گذارها و سرمایه‌پذیرها هستند. همچنین، در بخش دیگری از «راهنما»ی این شماره می‌توانید از ویژگی‌ها و کاربردهای دستگاه مینی‌کیوسک AD7000، محصول شرکت توسعه خدمات الکترونیکی آدونیس مطلع شوید.

منبع عصر تراکنش
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.