راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

۱۱۷ کشور جهان کجای ریل CBDC ایستاده‌اند؟

از ۱۳۴ کشور کره خاکی ۱۱۷ کشور وارد ریل راه‌اندازی CBDC یا همان ارز دیجیتال بانک مرکزی شده‌ و ۱۷ کشور هنوز وارد این طرح پولی نشده‌اند. از میان این ۱۱۷ کشور ۳ کشور CBDC را لانچ کرده و ۳۶ کشور در مرحله پایلوت هستند.

در این گزارش راه پرداخت وضعیت پروژه CBDC ۱۱۷ کشور در جهان را بررسی کرده است. این بررسی نشان می‌دهد، ارز دیجتال بانک مرکزی در سه کشور وارد پول رسمی آن کشورها شده است. نیجریه، باماهاس و جامئیکا ۳ کشوری هستند که در حال حاضر این ارز جزو پول رایج آنهاست و هر سه کشور در خرده‌فروشی از این ابزار پرداخت استفاده می‌کنند. CBDC در ۳۶ کشور هم به‌صورت پایلوت به اجرا درآمده است.

ایران نیز جزو همین‌هاست و دو ماه پیش این پروژه را به‌صورت پایلوت در جزیره کیش به اجرا گذاشت و امکان انجام تراکنش با ریال دیجیتال را فراهم کرد. کشورهای اکوادور و سنگال هم به‌طور کل این پروژه را کنسل کرده‌اند.


CBD حدود ۷۸ کشور برای تراکنش‌های خرد است


دو نوع CBDC وجود دارد؛ عمده‌فروشی و خرده‌فروشی. مؤسسات مالی کاربران اصلی CBDC‌های عمده‌فروشی هستند؛ درحالی‌که مصرف‌کنندگان و مشاغل از CBDC‌های خرده‌فروشی استفاده می‌کنند.

در حال حاضر ۷۸ کشور CBDC خود را در خرده‌فروشی تعریف کرده‌اند. ایران نیز در ریال دیجیتال پایلوت خرده‌فروشی را مدنظر قرار داده و امکان انجام تراکنش برای خریدهای خرد را با این پول فراهم کرده است.

۴۱ کشور هم CBDC را روی عمده فروشی قرار است توسعه دهند.


ایالات متحده آمریکا


نام کشور: ایالات متحده آمریکا / نام ارز دیجیتال: دلار دیجیتال / سال آغاز پروژه: ۲۰۲۰ / وضعیت پروژه: در حال پژوهش

آگوست ۲۰۲۰، فدرال‌رزرو آمریکا برخی از یافته‌های آزمایشی خود را منتشر کرد که با استفاده از نرم‌افزار بلاکچین Hyperledger Fabric توسعه یافته بود. به گفته محققان بانک مرکزی، آن آزمایش پتانسیل دلار دیجیتال را برای استفاده‌های خاص پرداخت، سرعت پیاده‌سازی یک سیستم و سادگی احتمالی قرارداد‌های هوشمند برجسته کرد.

بانک فدرال‌رزرو بوستون اعلام کرد که قرار است به همراه محققان حوزه ابتکار ارز دیجیتال دانشگاه MIT در یک «همکاری چندساله» برای ساخت و آزمایش پلتفرم ارز دیجیتال بانک مرکزی کار کند. فدرال‌رزرو هنوز تصمیمی در مورد عرضه رسمی و عمومی ارز دیجیتال اتخاذ نکرده است.


امارات متحده عربی


نام کشور: امارات متحده عربی / نام ارز دیجیتال: mBridge / سال آغاز پروژه: ۲۰۱۹ / وضعیت پروژه: آزمایش پایلوت

در یک پروژه آزمایشی شش‌هفته‌ای برای ارزیابی اینکه آیا ارز‌های دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) برای نقل و انتقالات ارزی با موفقیت مفید هستند یا خیر، بین ۲۰ بانک تجاری مختلف بیش از ۱۶۰ پرداخت را به ارزش مجموعاً ۲۲ میلیون دلار انجام دادند.


تایلند


نام کشور: تایلند / نام ارز دیجیتال: ارز دیجیتال بانک مرکزی تایلند / سال آغاز پروژه: ۲۰۲۰ / وضعیت پروژه: اثبات مفهوم

هدف اصلی بانک مرکزی تایلند در بررسی خرده فروشی CBDC، ارائه دسترسی شهروندان به خدمات مالی راحت‌تر و مطمئن‌تر است. علاوه بر این، توسعه یک CBDC به دلیل پیش‌بینی آینده فناوری کارآمد و مقرون به صرفه حائز اهمیت است و به توسعه خدمات مالی متنوع‌تر و نوآورانه‌تر کمک می‌کند.


سوئد


نام کشور: سوئد / نام ارز دیجیتال: ای-کرون / سال آغاز پروژه: ۲۰۱۷ / وضعیت پروژه: آزمایش ارز دیجیتال

بانک مرکزی سوئد معتقد است e-krona می‌تواند انعطاف‌پذیری بازار پرداخت را تقویت کند. این مکمل عرضه پول و خدمات پرداخت از سوی بخش خصوصی خواهد بود. سوئد یکی از کم‌مصرف‌ترین کشور‌های جهان است که به این کشور اجازه داده E-Krona را به راحتی توسعه دهد. بانک مرکزی سوئد از فوریه ۲۰۲۰ تا فوریه ۲۰۲۱ آزمایش ارز دیجیتال را اجرا کرده است.


فیلیپین


نام کشور: فیلیپین
نام ارز دیجیتال: آگیلا
سال آغاز پروژه: ۲۰۲۲
وضعیت پروژه: اثبات مفهوم


جامائیکا


نام کشور: جامائیکا / نام ارز دیجیتال: جم-دکس / سال آغاز پروژه: ۲۰۲۳ / وضعیت پروژه: ارائه‌شده

اوایل سال ۲۰۲۰، بانک جامائیکا به موضوع CBDC علاقه نشان داد. در یک بیانیه مطبوعاتی ژوئیه ۲۰۲۰، بانک جامائیکا از ارائه‌دهندگان CBDC دعوت کرد برنامه‌های توسعه و آزمایش راه‌حل‌های CBDC را در یک محیط کنترل‌شده در Sandbox نظارتی Fintech که اخیراً تأسیس شده، ارائه دهند. در آوریل ۲۰۲۱، اعلام شد که آزمایشی از می ۲۰۲۱ تا پایان سال انجام خواهد شد. طبق گزارش‌ها، بانک جامائیکا در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۲ عرضه ملی پلتفرم ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) خود را آغاز کرد.


رژیم اسرائیل


نام کشور: – / نام ارز دیجیتال: ای-شکل / سال آغاز پروژه: ۲۰۱۷ / وضعیت پروژه: اثبات مفهوم

نوامبر ۲۰۱۷، رئیس بانک مرکزی رژیم اسرائیل تیمی را برای تحقیق در مورد مزایا و معایب انتشار ارز دیجیتال بانک مرکزی منصوب کرد. یافته‌های تحقیقات این تیم یک سال بعد در نوامبر ۲۰۱۸ منتشر شد و توصیه کرد که در آینده نزدیک، ارز دیجیتال منتشر نکنید. با این حال، تیم به نظارت بر تحولات قابل توجه ارز‌های دیجیتال بانک مرکزی در خارج از کشور ادامه داده تا در صورت لزوم، آماده راه‌اندازی ارز باشد.


هنگ‌کنگ


نام کشور: هنگ‌کنگ
نام ارز دیجیتال: e-HKD
سال آغاز پروژه: ۲۰۱۹
وضعیت پروژه: اثبات مفهوم


اتحادیه اروپا حوزه یورو


نام کشور: اتحادیه اروپا حوزه یورو
نام ارز دیجیتال: یورو دیجیتال
سال آغاز پروژه: ۲۰۲۱
وضعیت پروژه: تحقیقات

یورو دیجیتال قرار است به‌عنوان نیروی متحدکننده در اقتصاد‌های دیجیتال اروپا، به نمادی از روند جاری یکپارچگی اروپا تبدیل شود.


چین


نام کشور: چین / نام ارز دیجیتال: e-CNY / سال آغاز پروژه: ۲۰۱۴ / وضعیت پروژه: آزمایش پایلوت

e-CNY  چین یک ارز دیجیتال با پشتوانه دولتی است که برای ساده‌سازی تراکنش‌ها و ادغام با سیستم‌های مالی جهانی عملیاتی شده است. هدف این CBDC، تحت نظارت بانک خلق چین (PBOC)، دیجیتالی کردن بخش‌هایی از عرضه ارز فیزیکی و ارائه یک جایگزین کارآمد و مطمئن برای روش‌های پرداخت سنتی است. آزمایشی در چندین شهر و توسط بانک‌های بزرگ، با ویژگی‌های نوآورانه مانند پرداخت‌های NFC و تراکنش‌های آفلاین به‌سرعت در حال گسترش است. با بیش از ۱.۸ تریلیون یوان تراکنش،e-CNY  اکنون با برنامه‌هایی مانند WeChat و Alipay قابل همکاری است.


شیلی


نام کشور: شیلی /نام ارز دیجیتال: ارز دیجیتال بانک مرکزی شیلی / سال آغاز پروژه: ۲۰۱۸ / وضعیت پروژه: تحقیقات

بانک مرکزی شیلی در سخنان خود در نشست OECD در سپتامبر ۲۰۱۹، دو ابتکار عملی را که بانک مرکزی برای رسیدگی به چالش‌های فین‌تک دنبال می‌کرد، تشریح کرد و گفت: «استفاده از بلاکچین در بانکداری مرکزی و همچنین CBDC ازجمله موضوعات طرح بانک مرکزی شیلی است.» با این حال، او خاطرنشان کرد که  CBDC«لزوماً به بلاکچین نیاز ندارد.» بانک مرکزی شیلی همچنین در حال بررسی امکان‌سنجی اوراق قرضه مبتنی بر بلاکچین، با اثبات مفهومی مداوم است.


انگلستان


نام کشور: انگلستان
نام ارز دیجیتال: پوند دیجیتال
سال آغاز پروژه: ۲۰۱۸
وضعیت پروژه: تحقیقات


ترکیه


نام کشور: ترکیه / نام ارز دیجیتال: لیر دیجیتال / سال آغاز پروژه: ۲۰۱۸ / وضعیت پروژه: آزمایش پایلوت

ترکیه برای مرحله اول مطالعه آزمایشی، نمونه اولیه «شبکه دیجیتال لیر ترکیه» را توسعه داد و آزمایش‌های محدودی را با ذینفعان فناوری اجرا کرد. بر اساس نتایج این آزمایش‌ها، بانک مرکزی ترکیه مراحل پیشرفته‌ای از مطالعه آزمایشی را که نشان‌دهنده مشارکت گسترده‌تر است، رونمایی خواهد کرد. بانک مرکزی ترکیه همچنین قصد دارد آزمایش‌هایی انجام دهد که ممکن است پوشش پروژه تحقیق و توسعه لیر دیجیتال ترکیه را به زمینه‌هایی مانند فناوری بلاکچین و ادغام با سیستم‌های پرداخت فوری توسعه دهد.


روسیه


نام کشور: روسیه / نام ارز دیجیتال: روبل دیجیتال / سال آغاز پروژه: ۲۰۱۹ / وضعیت پروژه: آزمایش پایلوت

فاز آزمایشی لیر دیجیتال با موفقیت انجام شده، اما هنوز عرضه عمومی صورت نگرفته است.


اندونزی


نام کشور: اندونزی / نام ارز دیجیتال: روپیه دیجیتال / سال آغاز پروژه: ۲۰۱۸ / وضعیت پروژه: تحقیقات

به گزارش روزنامه «جاکارتاپست» در ۲۹ ژانویه ۲۰۱۸، دستیار مدیر اجرایی بانک اندونزی در سیستم‌های پرداخت گفته که روپیه دیجیتال در سال ۲۰۱۸ آزمایش می‌شود تا کارایی در سیستم پرداخت افزایش یابد. با این حال، در یکم فوریه ۲۰۱۸، رئیس تحول بانک اندونزی اظهار داشت که هیچ برنامه‌ای برای یک پروژه آزمایشی وجود ندارد. علاوه بر این، بانک اندونزی هنوز در فرآیند تحقیق است. روپیه دیجیتال قرار نیست به‌زودی صادر شود و تحقیق ممکن است تا دو سال طول بکشد.


هند


نام کشور: هند
نام ارز دیجیتال: روپیه دیجیتال
سال آغاز پروژه: ۲۰۲۰
وضعیت پروژه: آزمایش پایلوت
بانک مرکزی هند در حال کار روی اجرای مرحله‌ای CBDC خرده‌فروشی و عمده‌فروشی است.


سریلانکا


نام کشور: سریلانکا
نام ارز دیجیتال: ارز دیجیتال بانک مرکزی سریلانکا
سال آغاز پروژه: ۲۰۲۲
وضعیت پروژه: تحقیقات


اسپانیا


نام کشور: اسپانیا
نام ارز دیجیتال: ارز دیجیتال بانک مرکزی اسپانیا
سال آغاز پروژه: ۲۰۲۲
وضعیت پروژه: تحقیقات


ژاپن


نام کشور: ژاپن / نام ارز دیجیتال: ین دیجیتال / سال آغاز پروژه: ۲۰۲۱ / وضعیت پروژه: اثبات مفهوم

ژاپن آخرین اقتصاد بزرگی است که امکان‌سنجی ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) را آغاز کرده است. طبق گزارش‌ها، بانک ژاپن (BoJ) در حال انجام تحقیقاتی در مورد ین دیجیتال است، زیرا هدف آن همگام شدن با همسایه‌شان، چین است. یک انجمن ارز‌های دیجیتال محلی نیز در حال کار روی «نوعی از ارز دیجیتال» برای بخش خصوصی ژاپن است تا تلاش‌های بانک مرکزی را تکمیل کند.


مصر


نام کشور: مصر / نام ارز دیجیتال: پوند دیجیتال / سال آغاز پروژه: ۲۰۱۸ / وضعیت پروژه: تحقیقات

بانک مرکزی مصر (CBE) در دسامبر ۲۰۱۸ اعلام کرد که در حال بررسی CBDC است و اعلام کرد که تا سال ۲۰۳۰ یک پوند دیجیتال (e-pound) منتشر خواهد کرد.


بلاروس


نام کشور: بلاروس
نام ارز دیجیتال: روبل دیجیتال
سال آغاز پروژه: ۲۰۲۳
وضعیت پروژه: تحقیقات


تایوان


نام کشور: تایوان / نام ارز دیجیتال: ارز دیجیتال بانک مرکزی تایوان / سال آغاز پروژه: ۲۰۲۰ / وضعیت پروژه: تحقیقات

در یک بیانیه مطبوعاتی در ژوئن ۲۰۲۰ پس از جلسه شورای حکام، بانک مرکزی تایوان اعلام کرد که تمرکز CBDC اخیراً در بسیاری از کشور‌ها از عمده‌فروشی به خرده‌فروشی تغییر کرده و قصد دارد تحقیقات CBDC را در مراحل اولیه یا تمرکز بر خرده‌فروشی آغاز کند. CBDC در نیمه اول سال ۲۰۲۰ از انتقال CBDC  به عمده‌فروشی در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۰ خبر داد. بانک مرکزی تایوان یک گروه کاری را با مشارکت مؤسسات دانشگاهی برای بررسی قابلیت فنی یک CBDC خرده‌فروشی مبتنی بر DLT ایجاد کرده است. همچنین قصد دارد با شرکای خصوصی برای تحقیق در مورد CBDC عمده‌فروشی همکاری کند.


کره جنوبی


نام کشور: کره جنوبی / نام ارز دیجیتال: وون دیجیتال / زمان آغاز پروژه: ۲۰۲۰ / وضعیت پروژه: آزمایش

بانک کره مرحله دوم شبیه‌سازی ارز دیجیتال بانک مرکزی خرده‌فروشی خود (CBDC) را در اواخر ژوئن تکمیل کرد و نتایج آن را به اشتراک گذاشت.


نروژ


نام کشور: نروژ / نام ارز دیجیتال: ارز دیجیتال بانک مرکزی نروژ / سال آغاز پروژه: ۲۰۱۹ / وضعیت پروژه: اثبات مفهوم

در آوریل ۲۰۲۱ اعلام شد که بانک مرکزی نروژ راه‌حل‌های فنی مختلفی را برای ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) طی دو سال آینده آزمایش خواهد کرد.


قزاقستان


نام کشور: قزاقستان / نام ارز دیجیتال: تنگ دیجیتال / سال آغاز پروژه: ۲۰۲۰ / وضعیت پروژه: آزمایش پایلوت
ماه نوامبر سال گذشته نتایج اولیه پروژه آزمایشی در کنگره نهم سرمایه‌داران قزاقستان ارائه شد و در ماه دسامبر گزارش نتایج پروژه آزمایشی ارائه شد.


ارمنستان


نام کشور: ارمنستان
نام ارز دیجیتال: ارز دیجیتال بانک مرکزی ارمنستان
سال آغاز پروژه: ۲۰۲۳
وضعیت پروژه: تحقیقات


اتحادیه ارزی و اقتصادی کارائیب شرقی


نام کشور: اتحادیه ارزی و اقتصادی کارائیب شرقی
نام ارز دیجیتال: DCash
سال آغاز پروژه: ۲۰۱۷
وضعیت پروژه: آزمایش پایلوت


سوئیس


نام کشور: سوئیس / نام ارز دیجیتال: هلوتیا / سال آغاز پروژه: ۲۰۲۰ / وضعیت پروژه: آزمایش پایلوت

بانک مرکزی سوئیس در حال تحقیق روی یک ارز دیجیتال نهادی یا عمده‌فروشی است. بانک ملی سوئیس می‌گوید تحقیقات بیشتری لازم است.


بانک ملی سوئیس


بانک ملی سوئیس، شورای پول سنگاپور، بانک فرانسه
نام ارز دیجیتال: پروژه ماریانا
سال آغاز پروژه: ۲۰۲۲
وضعیت پروژه: تحقیقات


رواندا


نام کشور: رواندا
نام ارز دیجیتال: ارز دیجیتال بانک مرکزی رواندا
سال آغاز پروژه: ۲۰۱۹
وضعیت پروژه: تحقیقات
بانک ملی رواندا در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد که در حال بررسی راه‌هایی برای صدور CBDC است.


پرو


نام کشور: پرو
نام ارز دیجیتال: ارز دیجیتال بانک مرکزی پرو
سال آغاز پروژه:۲۰۲۱
وضعیت پروژه: تحقیقات


مالدیو


نام کشور: مالدیو
نام ارز دیجیتال: ارز دیجیتال بانک مرکزی مالدیو
سال آغاز پروژه: ۲۰۲۳
وضعیت پروژه: تحقیقات


کانادا


نام کشور: کانادا / نام ارز دیجیتال: ای-دلار / وضعیت پروژه: تحقیقات

بانک کانادا در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای راه‌اندازی CBDC ندارد، اما در صورت نیاز به اجرای آن، این ارز دیجیتال را ایجاد خواهد کرد. ازآنجاکه ایجاد این ظرفیت چندین سال طول می‌کشد، بانک نمی‌تواند قبل از شروع کار مقدماتی تا زمانی که نیاز آشکار شود صبر کند. آماده شدن از قبل بسیار مهم است.


زیمبابوه


نام کشور: زیمبابوه / نام ارز دیجیتال: زیگ / زمان آغاز پروژه: ۲۰۲۱ / وضعیت پروژه: ارائه‌شده

رئیس صندوق ذخایر ملی زیمبابوه گفته که ZIG اولین گام‌های بانک مرکزی به سمت استفاده از ذخایر طلای کشور برای مهار کاهش ارزش دلار زیمبابوه خواهد بود.


بانک کره جنوبی، شورای پول سنگاپور، بانک نگارا مالزی، رزرو بانک استرالیا


بانک کره جنوبی، شورای پول سنگاپور، بانک نگارا مالزی، رزرو بانک استرالیا
نام ارز دیجیتال: ماندالا
زمان آغاز پروژه: ۲۰۲۳
وضعیت پروژه: تحقیقات


استرالیا


نام کشور: استرالیا
نام ارز دیجیتال: eAUD
زمان آغاز پروژه: ۲۰۲۰
وضعیت پروژه: تحقیقات
بانک دارایی استرالیا یک پروژه تحقیقاتی را برای بررسی موارد استفاده برای CBDC در استرالیا راه‌اندازی کرده است.


آرژانتین


نام کشور: آرژانتین
نام ارز دیجیتال: پزو دیجیتال
زمان آغاز پروژه: ۲۰۲۲
وضعیت پروژه: تحقیقات


غنا


نام کشور: غنا / نام ارز دیجیتال: E-cedi / زمان آغاز پروژه: ۲۰۱۸ / وضعیت پروژه: آزمایش پایلوت

رئیس بانک غنا در سال ۲۰۱۸ اعلام کرد که غنا در حال تحقیق در مورد CBDC و احتمالاً آماده‌سازی یک پروژه آزمایشی در یک محیط sandbox است.


بوتان


نام کشور: بوتان
نام ارز دیجیتال: نگولتروم دیجیتال
زمان آغاز پروژه: ۲۰۲۱
وضعیت پروژه: تحقیقات


عربستان


نام کشور: عربستان سعودی
نام ارز دیجیتال: ارز دیجیتال بانک مرکزی عربستان
زمان آغاز پروژه: ۲۰۱۹
وضعیت پروژه: تحقیقات


موریتانی


نام کشور: موریتانی
نام ارز دیجیتال: ارز دیجیتال بانک مرکزی موریتانی
زمان آغاز پروژه: ۲۰۲۳
وضعیت پروژه: تحقیقات


هندوراس


نام کشور: هندوراس
نام ارز دیجیتال: ارز دیجیتال بانک مرکزی هندوراس
زمان آغاز پروژه: ۲۰۲۱
وضعیت پروژه: تحقیقات


کلمبیا


نام کشور: کلمبیا
نام ارز دیجیتال: ارز دیجیتال بانک مرکزی کلمبیا
زمان آغاز پروژه: ۲۰۲۳
وضعیت پروژه: تحقیقات


برزیل


نام کشور: برزیل
نام ارز دیجیتال: DREX
زمان آغاز پروژه: ۲۰۱۷
وضعیت پروژه: تحقیقات
بانک مرکزی برزیل (BCB) قصد دارد سال آینده برنامه آزمایشی یک ارز دیجیتال را آغاز کند.


پاکستان


نام کشور: پاکستان
نام ارز دیجیتال: ارز دیجیتال بانک مرکزی پاکستان
زمان آغاز پروژه: ۲۰۱۹
وضعیت پروژه: تحقیقات


نیجریه


نام کشور: نیجریه / نام ارز دیجیتال: ای-نایرا / زمان آغاز پروژه: ۲۰۲۱ / وضعیت پروژه: ارائه‌شده

در حال حاضر نیجریه‌ای‌ها می‌توانند در کیف پول‌های ارز دیجیتال بانک مرکزی eNaira (CBDC)  از طریق کد Unstructured Supplementary Service Data (USSD) روی تلفن‌های همراه خود دادوستد کنند.


فرانسه


نام کشور: فرانسه / نام ارز دیجیتال: ارز دیجیتال بانک مرکزی فرانسه / زمان آغاز پروژه: ۲۰۲۱ / وضعیت پروژه: آزمایش پایلوت

به‌تازگی سومین آزمایش ارز دیجیتال بانک مرکزی فرانسه که به‌عنوان بخشی از برنامه کار تسویه‌حساب بین بانک CBDC و بانک دوفرانس در اواسط سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی شده بود، انجام شد.


باهاماس


نام کشور: باهاماس / نام ارز دیجیتال: سند دلار / زمان آغاز پروژه: ۲۰۱۷ / وضعیت پروژه: ارائه‌شده

پس از آزمایش موفقیت‌آمیز ۲۰۱۹ در مجموعه جزیره‌ای Exuma، Sand Dollar، بانک مرکزی باهاماس در اکتبر ۲۰۲۰ در جزایر دیگر باهاما هم این ارز را راه‌اندازی کرد. Sand Dollar اولین ارز دیجیتال بانک مرکزی در سراسر جهان بود.


فیلیپین


نام کشور: فیلیپین
نام ارز دیجیتال: ارز دیجیتال بانک مرکزی فیلیپین
زمان آغاز پروژه: ۲۰۲۱
وضعیت پروژه: کنسل‌شده


کنیا


نام کشور: کنیا
نام ارز دیجیتال: ارز دیجیتال بانک مرکزی کنیا
زمان آغاز پروژه: ۲۰۱۸
وضعیت پروژه: کنسل‌شده


فدرال‌رزرو آمریکا، شورای پول سنگاپور


فدرال‌رزرو آمریکا، شورای پول سنگاپور
نام ارز دیجیتال: پروژه سدار فاز دو
زمان آغاز پروژه: ۲۰۲۲
وضعیت پروژه: تحقیقات


مونته‌نگرو


نام کشور: مونته‌نگرو
نام ارز دیجیتال: ارز دیجیتال بانک مرکزی مونته‌نگرو
زمان آغاز پروژه: ۲۰۲۳
وضعیت پروژه: تحقیقات


کویت


نام کشور: کویت
نام ارز دیجیتال: ارز دیجیتال بانک مرکزی کویت
زمان آغاز پروژه: ۲۰۱۹
وضعیت پروژه: تحقیقات


ایران


نام کشور: ایران
نام ارز دیجیتال: ریال دیجیتال
زمان آغاز پروژه: ۲۰۱۸
وضعیت پروژه: اجرای پایلوت


دانمارک


نام کشور: دانمارک / نام ارز دیجیتال: ای-کرونر / زمان آغاز پروژه: ۲۰۱۷ / وضعیت پروژه: کنسل‌شده

بانک مرکزی دانمارک قابلیت یک ارز دیجیتال ملی (E-kroner) را در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ بررسی کرد. رئیس بانک مرکزی این کشور گفته سوال مهم این بود که آیا CBDC باید باشد یا نه. بانک مرکزی دانمارک در گزارش دسامبر ۲۰۱۷ خود به این نتیجه رسید که مزایای بالقوه معرفی ارز دیجیتال بانک مرکزی برای خانوار‌ها و مشاغل در دانمارک با چالش‌های قابل توجهی که این عرضه ایجاد می‌کند مطابقت ندارد. این گزارش با استناد به زیرساخت‌های پرداخت امن و مؤثر موجود دانمارک، خاطرنشان کرد که سود حاصل از CBDC  بر خطرات بی‌ثباتی مالی که CBDC ایجاد کند، فائق نمی‌آید.


اوکراین


نام کشور: اوکراین
نام ارز دیجیتال: ای-هریونا
زمان آغاز پروژه: ۲۰۱۷
وضعیت پروژه: آزمایش پایلوت


لائوس


نام کشور: لائوس
نام ارز دیجیتال: ارز دیجیتال بانک مرکزی لائوس
زمان آغاز پروژه: ۲۰۲۱
وضعیت پروژه: اثبات مفهوم


تانزانیا


نام کشور: تانزانیا
نام ارز دیجیتال: ارز دیجیتال بانک مرکزی تانزانیا
زمان آغاز پروژه: ۲۰۲۱
وضعیت پروژه: تحقیقات


مکزیک


نام کشور: مکزیک
نام ارز دیجیتال: Moneda digital del banco central (MDBC)
زمان آغاز پروژه: ۲۰۲۱
وضعیت پروژه: تحقیقات


الجزایر


نام کشور: الجزایر
نام ارز دیجیتال: دینار دیجیتال الجزایر
زمان آغاز پروژه: ۲۰۲۲
وضعیت پروژه: تحقیقات


مغولستان


نام کشور: مغولستان
نام ارز دیجیتال: ارز دیجیتال بانک مرکزی مغولستان
زمان آغاز پروژه: ۲۰۲۲
وضعیت پروژه: تحقیقات


استرالیا


نام کشور: استرالیا
نام ارز دیجیتال: eAUD
زمان آغاز پروژه: ۲۰۲۰
وضعیت پروژه: اثبات مفهوم


عمان


نام کشور: عمان
نام ارز دیجیتال: ارز دیجیتال بانک مرکزی عمان
زمان آغاز پروژه: ۲۰۲۲
وضعیت پروژه: تحقیقات


سوئد، نروژ، اسرائیل


سوئد، نروژ، اسرائیل
نام ارز دیجیتال: پروژه آیس‌برکر
زمان آغاز پروژه: ۲۰۲۲
وضعیت پروژه: تحقیقات


نپال


نام کشور: نپال
نام ارز دیجیتال: ارز دیجیتال بانک مرکزی نپال
زمان آغاز پروژه: ۲۰۲۲
وضعیت پروژه: تحقیقات


نامیبیا


نام کشور: نامیبیا
نام ارز دیجیتال: ارز دیجیتال بانک مرکزی نامیبیا
زمان آغاز پروژه: ۲۰۲۱
وضعیت پروژه: تحقیقات


جامعه پولی و اقتصادی آفریقای مرکزی


جامعه پولی و اقتصادی آفریقای مرکزی
نام ارز دیجیتال: EMCCA
زمان آغاز پروژه: ۲۰۲۲
وضعیت پروژه: تحقیقات


فیجی


نام کشور: فیجی
نام ارز دیجیتال: ارز دیجیتال بانک مرکزی فیجی
زمان آغاز پروژه: ۲۰۲۲
وضعیت پروژه: تحقیقات


بوتسوانا


نام کشور: بوتسوانا
نام ارز دیجیتال: ارز دیجیتال بانک مرکزی بوتسوانا
زمان آغاز پروژه: ۲۰۲۲
وضعیت پروژه: تحقیقات


بنگلادش


نام کشور: بنگلادش
نام ارز دیجیتال: ارز دیجیتال بانک مرکزی بنگلادش
زمان آغاز پروژه: ۲۰۲۲
وضعیت پروژه: تحقیقات


جمهوری آذربایجان


نام کشور: جمهوری آذربایجان
نام ارز دیجیتال: ارز دیجیتال بانک مرکزی آذربایجان
زمان آغاز پروژه: ۲۰۲۲
وضعیت پروژه: تحقیقات


سودان


نام کشور: سودان
نام ارز دیجیتال: ارز دیجیتال بانک مرکزی سودان
زمان آغاز پروژه: ۲۰۲۲
وضعیت پروژه: تحقیقات


آفریقای جنوبی


نام کشور: آفریقای جنوبی
نام ارز دیجیتال: خوخا
زمان آغاز پروژه: ۲۰۱۹
وضعیت پروژه: تحقیقات


ترینیداد و توباگو


نام کشور: ترینیداد و توباگو
نام ارز دیجیتال: ارز دیجیتال بانک مرکزی ترینیداد و توباگو
زمان آغاز پروژه: ۲۰۲۱
وضعیت پروژه: تحقیقات


شورای پول سنگاپور


نام کشور: شورای پول سنگاپور
نام ارز دیجیتال: پروژه ارکید
زمان آغاز پروژه: ۲۰۲۱
وضعیت پروژه: کنسل‌شده


یمن


نام کشور: یمن
نام ارز دیجیتال: ارز دیجیتال بانک مرکزی یمن
زمان آغاز پروژه: ۲۰۲۲
وضعیت پروژه: تحقیقات


اوگاندا


نام کشور: اوگاندا
نام ارز دیجیتال: ارز دیجیتال بانک مرکزی اوگاندا
زمان آغاز پروژه: ۲۰۲۲
وضعیت پروژه: تحقیقات


قطر


نام کشور: قطر
نام ارز دیجیتال: ارز دیجیتال بانک مرکزی قطر
زمان آغاز پروژه: ۲۰۲۲
وضعیت پروژه: تحقیقات


نیوزلند


نام کشور: نیوزلند
نام ارز دیجیتال: ارز دیجیتال بانک مرکزی نیوزلند
زمان آغاز پروژه: ۲۰۲۰
وضعیت پروژه: اثبات مفهوم


عراق


نام کشور: عراق
نام ارز دیجیتال: ارز دیجیتال بانک مرکزی عراق
زمان آغاز پروژه: ۲۰۲۲
وضعیت پروژه: تحقیقات


مالزی


نام کشور: مالزی
نام ارز دیجیتال: ای-رینگت
زمان آغاز پروژه: ۲۰۱۷
وضعیت پروژه: اثبات مفهوم

نام کشور: اردن
نام ارز دیجیتال: ارز دیجیتال بانک مرکزی اردن
زمان آغاز پروژه: ۲۰۲۲
وضعیت پروژه: تحقیقات


بانک ملی سوئیس، بانک فرانسه


نام کشور: بانک ملی سوئیس، بانک فرانسه
نام ارز دیجیتال: ژورا
زمان آغاز پروژه: ۲۰۲۱
وضعیت پروژه: تحقیقات

نام کشور: پاراگوئه
نام ارز دیجیتال: ارز دیجیتال بانک مرکزی پاراگوئه
زمان آغاز پروژه: ۲۰۲۱
وضعیت پروژه: تحقیقات


گواتمالا


نام کشور: گواتمالا
نام ارز دیجیتال: آیکوئیتزال
زمان آغاز پروژه: ۲۰۲۱
وضعیت پروژه: تحقیقات


ماداگاسکار


نام کشور: ماداگاسکار
نام ارز دیجیتال: e-Ariary
زمان آغاز پروژه: ۲۰۲۱
وضعیت پروژه: تحقیقات


کاستاریکا


نام کشور: کاستاریکا
نام ارز دیجیتال: ارز دیجیتال بانک مرکزی کاستاریکا
زمان آغاز پروژه: ۲۰۲۱
وضعیت پروژه: تحقیقات


ویتنام


نام کشور: ویتنام
نام ارز دیجیتال: ارز دیجیتال بانک مرکزی ویتنام
زمان آغاز پروژه: ۲۰۲۲
وضعیت پروژه: تحقیقات


تونس، فرانسه


نام کشور: تونس، فرانسه
نام ارز دیجیتال: پروژه پروسپروس
زمان آغاز پروژه: ۲۰۲۱
وضعیت پروژه: آزمایش پایلوت


فلسطین


نام کشور: فلسطین
نام ارز دیجیتال: ارز دیجیتال بانک مرکزی فلسطین
زمان آغاز پروژه: ۲۰۱۷
وضعیت پروژه: تحقیقات


اتریش


نام کشور: اتریش
نام ارز دیجیتال: دلفی
زمان آغاز پروژه: ۲۰۲۱
وضعیت پروژه: تحقیقات


لهستان


نام کشور: لهستان
نام ارز دیجیتال: رولتی دیجیتال
زمان آغاز پروژه: ۲۰۱۷
وضعیت پروژه: تحقیقات


مراکش


نام کشور: مراکش
نام ارز دیجیتال: ارز دیجیتال بانک مرکزی مراکش
زمان آغاز پروژه: ۲۰۲۱
وضعیت پروژه: تحقیقات


جمهوری چک


نام کشور: جمهوری چک
نام ارز دیجیتال: ارز دیجیتال بانک مرکزی چک
زمان آغاز پروژه: ۲۰۲۱
وضعیت پروژه: تحقیقات


امارات، عربستان سعودی


نام کشور: امارات، عربستان سعودی
نام ارز دیجیتال: عابر
زمان آغاز پروژه: ۲۰۱۹
وضعیت پروژه: آزمایش پایلوت


لبنان


نام کشور: لبنان
نام ارز دیجیتال: ارز دیجیتال بانک مرکزی لبنان
زمان آغاز پروژه: ۲۰۲۰
وضعیت پروژه: تحقیقات


استرالیا


نام کشور: استرالیا
نام ارز دیجیتال: پروژه اتم
زمان آغاز پروژه: ۲۰۲۰
وضعیت پروژه: تحقیقات


هنگ‌کنگ


نام کشور: تایلند، هنگ‌کنگ
نام ارز دیجیتال: Inthanon-LionRock
زمان آغاز پروژه: ۲۰۱۹
وضعیت پروژه: اثبات مفهوم


بانک کانادا، شورای پول سنگاپور، شورای پول هنگ‌کنگ


نام کشور: بانک کانادا، شورای پول سنگاپور، شورای پول هنگ‌کنگ
نام ارز دیجیتال: Jasper-Ubin
زمان آغاز پروژه: ۲۰۱۹
وضعیت پروژه: اثبات مفهوم


بحرین


نام کشور: بحرین
نام ارز دیجیتال: دینار دیجیتال
زمان آغاز پروژه: ۲۰۱۸
وضعیت پروژه: تحقیقات


سوئیس


نام کشور: سوئیس
نام ارز دیجیتال: ای-فرانک
زمان آغاز پروژه: ۲۰۱۹
وضعیت پروژه: تحقیقات


تونس


نام کشور: تونس
نام ارز دیجیتال: ای-دینار
زمان آغاز پروژه: ۲۰۱۹
وضعیت پروژه: تحقیقات


ایسلند


نام کشور: ایسلند
نام ارز دیجیتال: Rafkrona
زمان آغاز پروژه: ۲۰۱۸
وضعیت پروژه: تحقیقات


اکوادور


نام کشور: اکوادور
نام ارز دیجیتال: دینرو دیجیتال
زمان آغاز پروژه: ۲۰۱۷
وضعیت پروژه: کنسل‌شده


ژاپن، اتحادیه اروپا


نام کشور: ژاپن، اتحادیه اروپا
نام ارز دیجیتال: استلا
زمان آغاز پروژه: ۲۰۱۶
وضعیت پروژه: تحقیقات


انگلیس


نام کشور: انگلیس
نام ارز دیجیتال: RSCoin
زمان آغاز پروژه: ۲۰۱۵
وضعیت پروژه: تحقیقات


فنلاند


نام کشور: فنلاند
نام ارز دیجیتال: اوان
تزمان آغاز پروژه: ۱۹۹۲
وضعیت پروژه: کنسل‌شده

منبع آتلانیتک کانسیل
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.