راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

قائم‌مقام صاد درباره امروز و فردای این هلدینگ فناوری و نوآوری مطرح کرد / ریل‌گذاری برای همسویی استراتژیک

امیرحسین آقامحمدی، قائم‌مقام هلدینگ فناوری و نوآوری صاد است و هم‌زمان، مسئولیت اداره‌کل خدمات نوین بانکی بانک صادرات ایران را نیز برعهده دارد. او همچنین سرپرست شرکت راه‌حل‌های هوشمند سپهر و تا همین اواخر، نایب‌رئیس هیئت‌مدیره پرداخت الکترونیک سپهر بود. این هم‌زمانی راهبری و البته تجربه مدیریتی 16ساله آقامحمدی در فناوری اطلاعات بانک صادرات ایران، دستاوردهای مهمی به ارمغان آورده که ازجمله آنها می‌توان به چکنو، سرویس توسعه الکترونیک دارایی با نام «ست» و البته رتبه‌های اخیر پاس اشاره کرد. به بهانه مسئولیت اخیر امیرحسین آقامحمدی در قائم‌مقامی هلدینگ صاد، بر آن شدیم تا گفت‌و‌گویی با او داشته باشیم و از وضعیت فعلی صاد و برنامه‌های آینده این بازیگر حوزه فناوری اطلاعات بانکی کشور اطلاعات بیشتری کسب کنیم. این گفت‌و‌گو را در ادامه می‌خوانید.


تجربه مدیریت چند شرکت


امیرحسین آقامحمدی به‌طور هم‌زمان مدیریت چند مجموعه و شرکت را برعهده دارد. به گفته او، مدیریت چند مجموعه سخت، اما مفید است. او درباره تجربیات خود می‌گوید: «اگر از آخر بخواهم شروع کنم، یعنی هلدینگ صاد، باید به این نکته اشاره کنم که هلدینگ‌های فناوری اطلاعات و شرکت‌های تابعه، بازوان اجرایی بانک‌ها در این حوزه هستند و هرچه این مجموعه‌ها، همسویی استراتژیک بالاتری داشته باشند و بهره بیشتری از ظرفیت‌ها و ارزش‌های خود ببرند، بهره‌وری در مجموع آنها بالاتر خواهد بود. درک این مزیت بالقوه و البته شاید ضرورت همسویی و حرکت جهشی بانک صادرات ایران در حوزه فناوری اطلاعات باعث شد مدیریت ارشد پیشنهاد دهد که بنده هم‌زمان چندین مسئولیت داشته باشم. البته امیدوارم این دامنه مسئولیت محدودتر شود تا بتوانم بر هلدینگ صاد بیشتر متمرکز شوم، زیرا آینده خوبی برای این نهاد نوپا متصورم و اطمینان دارم اگر اصلاحات مدنظر در گروه صاد، شامل هلدینگ و شرکت‌های تابعه اعمال شود، در سال‌های آینده نه‌تنها بانک صادرات ایران در حوزه فناوری اطلاعات همپای رقبای خود بالا خواهد آمد، که حتی نام خود را نیز به‌عنوان یکی از بازیگران کلیدی صنعت فناوری‌های مالی مطرح خواهد کرد.»


مسیر جدید هلدینگ صاد


آقامحمدی بر این عقیده است که هلدینگ‌های فناوری اطلاعات نهادهای مادر هستند که وظیفه راهبری، ارائه مزیت‌های مادری، خلق ارزش‌ افزوده روی توانمندی‌های هرکدام از شرکت‌های تابعه و البته کمک به بهبود فضای کسب‌و‌کار شرکت‌ها را برعهده دارند و نباید خود مجری پروژه‌هایی باشند که قابل واگذاری به شرکت‌های تابعه است. او در این‌باره توضیح می‌دهد: «هلدینگ‌ها رقیب شرکت‌های خود نیستند، بلکه وظیفه دارند موانع و مشکلات پیش روی آنها را بردارند و خدماتی ارائه دهند که صرفه‌جویی ناشی از مقیاس دارد. بر همین اساس، در طراحی مسیر جدید هلدینگ صاد، می‌خواهیم ارائه خدمات مدیریت مالی، تحقیق و توسعه، بهبود تجربه مشتری، امور حقوقی و قراردادها، مدیریت سرمایه‌های انسانی، روابط عمومی، بازاریابی و تبلیغات و مواردی از این دست را درون هلدینگ تقویت کنیم. باید تأکید کنم که همه این برنامه‌ها با هدف ایجاد همسویی استراتژیک میان هلدینگ، شرکت‌ها و معاونت فناوری اطلاعات بانک است تا این نام کهن را در جایگاه شایسته خود تثبیت کند.»

قائم‌مقام صاد ضمن ارج نهادن به تلاش‌های مدیران عامل قبلی که در تثبیت و هویت‌بخشی به هلدینگ صاد تلاش کردند، با بیان اینکه باید بپذیریم اجرای این برنامه‌ها نیازمند ریل‌گذاری جدید است، می‌گوید که قصد دارند در زمانی کوتاه، این ریل‌گذاری را با اصلاح چارت سازمانی، واگذاری اجرای پروژه‌ها به شرکت‌های زیرمجموعه، بازبینی آیین‌نامه‌ها و تنظیم روابط با بانک صادرات ایران، خصوصاً معاونت فناوری اطلاعات به‌عنوان نهاد بالاسری انجام دهند. او می‌گوید: «هم‌زمانی مسئولیت آقای رضوان‌مدنی در معاونت فناوری اطلاعات بانک صادرات و هلدینگ صاد، قطعاً در این مسیر مفید خواهد بود و خوشبختانه مدیریت ارشد بانک نیز درک خوبی نسبت به ضرورت تقویت ساختارهای زیربنایی حوزه فناوری اطلاعات ازجمله هلدینگ صاد و شرکت‌های زیرمجموعه دارد. باید مزیت‌های هرکدام از شرکت‌های تابعه هلدینگ را تقویت کنیم و در مسیر ارائه خدمت به سایر شرکت‌ها قرار دهیم، زنجیره ارزش را تکمیل کنیم و هم‌سویی و هم‌افزایی استراتژیک قدرتمندی رقم بزنیم و نوعی هارمونی ایجاد کنیم. با این روش، اکوسیستم پایداری ایجاد خواهد شد که نه‌تنها معاونت فناوری اطلاعات و بانک صادرات ایران را برای حرکت در مسیر برنامه‌های تحول دیجیتال خود یاری خواهد کرد که حتی قادر خواهد بود محصولات و خدمات جدیدی ایجاد کند. بااینکه رقبای قدرتمندی داریم که سهم بازار خوبی کسب کرده‌اند، معتقدم که این بازار، هنوز قابلیت‌ها و ظرفیت‌های زیادی دارد که می‌توان از آن بهره برد؛ برای مثال، همین سامانه توثیق الکترونیک دارایی، هنوز در ابتدای مسیر است و ظرفیت‌های بسیاری دارد. سامانه ست توسط شرکت راه‌حل‌های هوشمند سپهر توسعه یافته و با راهبری معاونت فناوری اطلاعات و مدیران ارشد بانک صادرات ایران، ارزش‌گذاری و توثیق دارایی‌های گوناگون افراد را هدف‌گذاری کرده و به جاهای خوبی رسیده است و امروز، مشتریان زیادی دارد.»


فعالیت‌های شرکت‌های زیرمجموعه


اجرای هر ایده در حوزه فناوری اطلاعات، نیازمند ارکانی است؛ مانند زیرساخت و سخت‌افزار، نرم‌افزار، منابع مالی، نیروی انسانی متخصص، استفاده از نوآوری، بهره‌مندی از داده و امروز هم که مباحث هوش مصنوعی مولد به این ارکان اضافه شده است. قائم‌مقام صاد با بیان این موارد می‌گوید: «در مجموعه گروه صاد، شرکت‌هایی داریم که هرکدام به‌نحوی این خدمات را ارائه می‌‌دهند یا در آینده، مأمور ارائه آنها خواهند شد. تلاش ما این است که شرکت‌ها این ارزش‌های خود را به یکدیگر ارائه دهند و بتوانیم از برآیند این توانمندی‌ها و تخصص‌ها، برای کل مجموعه ارزش‌ افزوده خلق کنیم. ما در گروه صاد، شرکت‌های توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی و پرداخت الکترونیک سپهر را داریم که در زمینه تأمین زیرساخت‌ها فعال‌اند؛ «مفاخر» و «پاس» نام‌های معتبری هستند که علاوه‌بر بانک صادرات، خدمات خود را به مشتریان بزرگ دیگری نیز ارائه می‌‌دهند. شرکت مدیریت و راهبری زیرساخت صاد نیز که اخیراً تأسیس شده، تهیه زیرساخت‌های لازم و البته مدیریت امنیت فضای تبادل اطلاعات را بر عهده دارد. در حوزه برنامه‌نویسی و توسعه نرم‌افزار نیز شرکت‌های داده‌پردازی خوارزمی و راه‌حل‌های هوشمند سپهر را داریم. به این ظرفیت‌ها، شرکت پیشگامان فناوری‌های نوین صاد را نیز اضافه کرده‌ایم تا ارائه خدمات شخصی‌سازی‌شده به مشتری را با تمرکز و قوت بیشتری پیش ببریم.»

طبق صحبت‌های او، برای تکمیل زنجیره ارزشی گروه صاد، بهره‌مندی بیشتر از ظرفیت داده‌ها و ورود پرقدرت به حوزه هوش مصنوعی مولد را برعهده شرکت تازه‌تأسیس داده و هوش مصنوعی الگوریتم قرار داده‌اند و آقامحمدی امیدوار است این شرکت بتواند در این مسیر، یاری‌گر هلدینگ و بانک صادرات ایران باشد. او توضیح می‌دهد: «هلدینگ هم قرار است از این به بعد به‌عنوان نهاد سیاست‌گذار و تنظیم‌گر بالاسری، ارزش‌های مادری ناشی از مقیاس را در اختیار همه شرکت‌های خود قرار دهد و به بهبود و توسعه فضای کسب‌و‌کار شرکت‌ها کمک کند. همان‌طور که می‌دانید، برخی خدمات مانند تحقیق و توسعه، گرچه ضروری‌اند، اما به سرمایه‌گذاری زیادی نیاز دارند و مثلاً ممکن است ایجاد این واحدها در هرکدام از شرکت‌ها صرفه اقتصادی نداشته باشد. در ادبیات هلدینگ‌ها، این خدمات را در نهاد بالاسری که خود هلدینگ است متمرکز می‌کنند تا ضمن بهره‌مندی از صرفه‌جویی ناشی از مقیاس، این ارزش به‌ صورت عمودی و البته یکپارچه و همسو به کل زنجیره ارائه شود.»


ابرچالش حوزه فناوری اطلاعات


به گفته قائم‌مقام صاد، جذب و نگهداشت نیروی انسانی متخصص، امروز ابرچالش حوزه فناوری اطلاعات است و به ‌دلیل تفاوت در پرداخت حقوق و مزایا و نظام جبران خدمت، نیروی انسانی متخصص با دو نوع مهاجرت روبه‌روست؛ در مرحله اول مهاجرت از سازمان‌های دولتی و غیردولتی بزرگی که ضوابط جبران خدمت ناکافی و دست‌و‌پاگیری دارند، به سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی کوچک‌تر که شرایط بهتری برای این افراد فراهم می‌کنند و در مرحله دوم، مهاجرت از کشور، شاید به ‌دلیل جذابیت‌هایی که درآمد دلاری برای آنها دارد. ضمن اینکه این نیروها عموماً به‌صورت بین‌المللی کار می‌کنند. او درباره اقدامات هلدینگ صاد در این‌باره می‌گوید: «در این زمینه، یکی از ارزش‌های مادری که در نظر داریم از طریق هلدینگ به شرکت‌های تابعه ارائه دهیم، پیشنهادهایی برای بهبود نظام جبران خدمت و نگهداشت نیروی انسانی متخصص است. علاوه‌بر این، با تقویت شرکت گسترش انفورماتیک ایران در حوزه‌های آموزش و شناسایی استعدادها، قصد داریم ضمن ارتقای نیروی انسانی موجود، نسبت به آموزش نیروی انسانی بیرون از سازمان در مسیر اولویت‌ها و اهداف خود و کمک به جذب آنها نیز گام برداریم و امیدواریم این رویه به کمتر شدن چالش‌های این حوزه کمک کند. گرچه باور دارم حل چالش نیروی انسانی متخصص حوزه فناوری اطلاعات کشور، نیازمند اقداماتی فراتر از هلدینگ و بانک است و نهادهای متولی باید دست‌ در دست هم بدهند و این ابرچالش را حل کنند، زیرا با خروج هر فرد، سرمایه‌گذاری انجام‌شده برای آموزش، تجربه و توانایی حل مسئله‌ای که این افراد به دلیل آشنایی با فضای کار دارند هم خارج می‌شود و جایگزین‌ کردن این مجموعه، زمان‌بر و هزینه‌بر است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.