راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

عباس تمیزی، معاون توسعه بازار و ارتباط با مشتریان توسن درباره عملکرد یک‌ساله بخش فروش این شرکت می‌گوید / ۱۴۰۲ سال موفقیت‌آمیزی بود

عباس تمیزی یکی از مدیرانی است که از سال ۱۳۸۹ تاکنون در شرکت توسن در حال فعالیت است و قبل از اینکه معاون توسعه بازار و ارتباط با مشتریان این شرکت شود، در سمت‌های دیگری مانند معاون طرح و برنامه و مدیر فروش و امور مشتریان توسن فعالیت داشته است. بنا بر صحبت‌های او، بخش فروش و ارتباط با مشتریان این شرکت در سالی که گذشت به بخش بزرگی از اهداف و برنامه‌های مدنظر دست یافته و از پس چالش‌هایی نظیر تطبیق استراتژی‌ها با الزامات ابلاغی بانک مرکزی و تغییرات درون‌سازمانی متأثر از ورودشان به فرابورس برآمده است. همچنین برای توسعه همکاری‌های تجاری، ارائه راهکارهای مبتنی بر هوش مصنوعی، همکاری با بانک‌ها در بستر بانکداری دیجیتال، ارائه راهکارهای هوش تجاری در زمینه انرژی، ارائه Core بانکی نئوبانک و… آماده شده است. البته اجرای این برنامه‌ها در گرو همکاری رگولاتور و رفع چالش‌هایی نظیر توسعه منابع انسانی و کاهش تورم است. در گفت‌وگویی که با عباس تمیزی، معاون توسعه بازار و ارتباط با مشتریان توسن داشتیم، به آنچه در سال ۱۴۰۲ بر آنها گذشته و برنامه‌هایی که برای توسعه بازار این شرکت دارند، نگاهی انداختیم که در ادامه آن را می‌خوانید.


تلاش برای جلب رضایت سهامداران و مشتریان


برخلاف سال‌ ۱۴۰۱، سال گذشته برای کسب‌وکارها نسبتاً خوب بوده و توانسته‌اند به بخش بزرگی از اهداف و برنامه‌هایشان دست پیدا کنند. عباس تمیزی، معاون توسعه بازار و ارتباط با مشتریان توسن، با اشاره به این موضوع می‌گوید: «۱۴۰۲ برای ما سال سخت، اما موفقیت‌آمیزی بود و گرچه در تأمین نیازهای مشتریان خود با چالش‌های زیادی مواجه بودیم، اما فکر می‌کنم در مجموع عملکرد قابل قبولی داشتیم و خوشحالیم که توانستیم به برنامه‌ها و تعهدات خود نسبت به مشتریان و سهامداران شرکت در سطح مناسبی پایبند بمانیم و آنها را محقق کنیم. امسال در بخش فروش شرکت عملکرد خوبی داشتیم که اثر مثبت آن در گزارش‌ها و صورت‌های مالی شرکت مشهود است و امیدوارم به‌عنوان یک شرکت بورسی رضایت سهامداران‌مان را تأمین کرده باشیم.»


مسئله چگونگی تداوم است، نه کربنکینگ


یکی از حوزه‌های کسب‌وکاری که به نظر می‌رسد در ایران اشباع شده، فروش کربنکینگ است؛ حوزه‌ای که توسن نیز به‌ صورت تخصصی در آن فعالیت می‌کند. تمیزی درباره رویکردشان به این مسئله و استراتژی‌ای که می‌خواهند برای تداوم ارائه این محصول داشته باشند، بیان می‌کند: «تنظیم هر نوع استراتژی برای فروش باید تابع درک و تحلیل نیازمندی‌های مشتریان و بازار باشد. در واقع، به جای اینکه تمرکزمان را روی ارائه خدمات و محصولات خود بگذاریم، باید به فکر ارائه راهکار برای رفع نیازهای مشتریان و فراتر از آن، رفع نیازهای جامعه باشیم. در همین راستا باید بگویم که مسئله و نیاز امروز بانک‌های ایران کربنکینگ نیست و این چگونگی تداوم و رشد کسب‌وکار بانکداری در محیط پرتلاطم اقتصادی است که اهمیت دارد. اولویت جامعه هم این است که خدمات مالی و بانکی منعطف، اختصاصی‌ شده و ارزش‌ افزوده واقعی دریافت کند. در نتیجه اگر بخواهیم نگاهی تخصصی و فنی به راهکارها داشته باشیم، باید به سمت چابکی، انعطاف‌پذیری و هوشمندی بیشتر حرکت کنیم و شکل کسب‌وکارمان را هم به سمت‌وسویی بکشانیم که در مشارکت در هزینه‌ها، ریسک‌ها و درآمدها تکامل پیدا کند. توجه به این نکات مصالح کافی را برای تدوین استراتژی‌ جدید توسن در اختیار ما قرار می‌دهد. همچنین باید توجه داشت که ارائه خدمت مالی هوشمند و نوآورانه لزوماً به مرزهای صنعت بانکی محدود نمی‌شود.»

عباس تمیزی

وابستگی ارائه Core بانکی نئوبانک به تغییر رویکرد رگولاتور


همان‌طور که گفته شد، توسن یکی از بازیگران فعال در حوزه کربنکینگ کشور و ارائه‌دهنده راهکارهای نوین بانکی است و بدیهی است که با شکل‌گیری نئوبانک‌ها و تغییر ساختار بانک‌ها، بخواهد Core بانکی نئوبانک نیز ارائه دهد. تمیزی درباره فعالیت‌شان در این حوزه می‌گوید: «توسن به‌عنوان یکی از بازیگران اصلی در تأمین راهکارهای نوین بانکی، علاقه‌مند به فعالیت در این زمینه است و راهکارهای جامعی را طراحی و ارائه کرده و برنامه‌های مفصلی برای آینده دارد، اما به باور من فعالیت در این بخش خاص چه از منظر رگولاتور و چه از منظر نحوه شکل‌دهی به کسب‌وکار، پیچیدگی‌های خاصی دارد که پرداختن به آنها مجال بیشتری می‌خواهد. به نظر من، ما در این حوزه ظرفیت بسیار بالایی داریم و نیازهای موجود نیز گسترده است و در آینده شاهد تحولات بسیار زیادی در این بخش خواهیم بود. به همین دلیل نقش و رویکرد رگولاتور نیز در مواجهه با این حوزه باید بازتعریف و اصلاح شود.»


چالش رشد سریع


چالش‌های کسب‌وکارهای فعال در کشور، معمولاً یکسان است و به مسائلی نظیر رگولاتوری، نبود زیرساخت‌های کافی، تأمین منابع مالی و جذب و نگهداشت نیروی انسانی خلاصه می‌شود. شرکت توسن نیز در سال ۱۴۰۲ با چنین چالش‌هایی روبه‌رو بوده است. معاون توسعه بازار و ارتباط با مشتریان توسن در این‌باره می‌گوید: «سال 1402 برای ما در بخش فروش و ارتباط با مشتریان، پرچالش بود. یکی از مهم‌ترین چالش‌های ما، پاسخگویی مناسب به الزامات ابلاغی بانک مرکزی و سایر مراجع نظارتی در حوزه سامانه‌های حاکمیتی بود که مانند سال‌های گذشته فشار زیادی به اکوسیستم وارد و پروژه‌های سنگینی به بانک‌ها و توسن تحمیل کرد که البته در نهایت به افزایش بلوغ و توانمندسازی نظام بانکی منتهی شد، اما بخش قابل توجهی از زمان،‌ منابع و مشتریان ما را به خودش اختصاص داد. یکی ‌دیگر از چالش‌های ما در سالی که گذشت، مسئله همگامی با بانک‌ها و پاسخگویی به نیازهای آنها بود که به نظر من می‌توان آن را چالش رشد سریع نامید. بانک‌ها در یک سال گذشته، رشدی سریع، گسترده و انفجاری را تجربه کردند و توسن باید متناسب با نیاز آنها حرکت می‌کرد. این موضوع پیچیدگی‌های زیادی داشت و نیازمند طیف گسترده‌ای از اقدامات بود؛ اقداماتی نظیر تمهیدات فنی و زیرساختی، ارائه مشاوره به مشتری در اصلاح و بازنگری سیاست‌ها و رویه‌های اجرایی توسعه کسب‌وکار خود و حتی مشارکت در ارتقای سطح کیفی محصولات و خدمات تأمین‌کنندگان ثالث.»

به عقیده تمیزی، توسن علاوه‌بر چالش‌های مذکور با مشکلات دیگری که احتمالاً همه مدیران فعال در ایران نیز با آنها درگیرند، مواجه بوده که ازجمله آنها می‌توان به نرخ بالای تورم و اثر کنترل‌نشده آن بر ناترازی بانک‌ها و تأثیرش بر روابط تجاری آنها با توسن و همچنین مهاجرت نیروی انسانی متخصص اشاره کرد. طبق صحبت‌های او، این چالش‌ها در سال‌های آینده نیز ادامه خواهند داشت، اما آنها دست از تلاش نمی‌کشند و به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

عباس تمیزی

ورود به فرابورس و ایجاد تغییرات درون‌سازمانی


بنا بر صحبت‌های تمیزی، ورود توسن به فرابورس باعث شد این شرکت در بخش فروش و فرایندهای مربوط به آن درگیر برخی مقررات بیرونی شود که انعطاف‌پذیری کمتری داشتند و این موضوع برای آنها چالش‌برانگیز بوده است. با این حال،‌ آنها از این مواجهه استقبال کرده‌اند. او در این‌باره توضیح می‌دهد: «رویارویی با مقررات بیرونی، برای ما تغییرات داخلی را به ارمغان آورد که در نهایت به انضباط و هماهنگی بیشتر ما منتهی شد. از بعد بیرونی نیز شفافیت ایجادشده، اعتماد مشتریان را نسبت به رفتار تجاری توسن بیشتر کرد.»


برنامه‌های سال ۱۴۰۳


توسنی‌ها برای توسعه بازارهایشان تابع دو مؤلفه‌اند؛ اول نیازهای جامعه به خدمات فناورانه و هوشمند در حوزه مالی و ترکیب آن با سایر حوزه‌ها نظیر انرژی و دوم محدودیت‌ها و تنگناهایی که آنها را به داشتن خلاقیت بیشتر و نوآوری برای عبور از موانع وادار می‌کند. تمیزی با اشاره به این مؤلفه‌ها درباره برنامه‌هایی که برای سال ۱۴۰۳ دارند، می‌گوید: «همکاری گسترده‌تر با بانک‌ها در ارائه خدمات جذاب‌تر بر بستر بانکداری دیجیتال و خدمات غیرحضوری، توسعه همکاری‌های تجاری برای ارائه خدمات نوآورانه مالی و بانکی، ارائه راهکارهای مبتنی بر هوش تجاری در حوزه مدیریت انرژی، توسعه فعالیت در حوزه دولت الکترونیک و تحول دیجیتال سازمان‌های بزرگ و توسعه فعالیت در حوزه فروش بین‌الملل و صادرات خدمات و راهکارها ازجمله برنامه‌هایی‌ هستند که در سال ۱۴۰۳ دنبال خواهیم کرد.»

۱۴۰۳ قطعاً سال آسانی برای کسب‌وکارها، به‌ویژه شرکت‌های بزرگی مانند توسن نخواهد بود. تمیزی با بیان این موضوع می‌گوید: «روندها نوید سال کم‌چالشی را نمی‌دهند. نرخ تورم، چالش‌های منابع انسانی، فشارهای مالیاتی، مشکلات بانک‌ها و… همگی برای ما در حوزه فروش و توسعه بازار مشکل‌زا خواهند بود، اما به همان اندازه که مشکلات و چالش‌های ما بیشتر شود، امید، انگیزه و تلاش‌های ما نیز بالاتر خواهد رفت. بر این مبنا، در سال جدید خود را به اهداف بزرگ‌تری متعهد کرده‌ایم و برای تحقق آنها تمام توان‌مان را به کار خواهیم بست.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.