راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فیبر نوری مبین‌نت به استان اردبیل رسید / ۲۵۶ هزار خانوار زیر پوشش شبکه فیبر نوری

تفاهم‌نامه اجرای پروژه ملی فیبر نوری منازل و کسب‌وکار‌ها (FTTx)، مابین‌ شرکت ارتباطات مبین‌نت و شهرداری اردبیل به امضا رسید. همچنین آیین بهره‌برداری از اینترنت فیبر نوری مبین‌نت در شهر نیر انجام شد.

به گزارش روابط‌ عمومی شرکت ارتباطات مبین‌نت، طی مراسمی در تاریخ ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ واقع در استانداری اردبیل، با حضور علیرضا صیدی، مدیرعامل مبین‌نت؛ علی بحرینی، رئیس مرکز بازرسی، نظارت مدیریتی و پاسخگویی به شکایات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ محمود صفری، شهردار اردبیل؛ کمال‌الدین میرجعفریان، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اردبیل و شهریار سرداری، مدیرکل ICT استان اردبیل، تفاهم‌نامه اجرای پروژه ملی فیبر نوری منازل و کسب‌وکار‌ها (FTTx) در شهر اردبیل به امضا رسید. همچنین از اینترنت فیبر نوری شهر نیر بهره‌برداری شد و در دو نقطه از این شهر تست سرعت این سرویس انجام شد.

علیرضا صیدی، مدیرعامل مبین‌نت در این مراسم در خصوص پروژه فیبر نوری اردبیل گفت: «از مدت‌ها پیش در حال مذاکره با شهرداری اردبیل بودیم و امروز شاهد امضای قرارداد اجرای فیبر نوری شهر اردبیل هستیم تا با اجرای کامل پروژه در سطح استان، ۲۵۶ هزار خانوار زیر پوشش شبکه فیبر نوری مبین‌نت قرار گیرند.»

صیدی در ادامه بیان کرد: «حدود ۲۰۰ کیلومتر در اردبیل حفاری خواهیم داشت و یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر نیز کابل‌کشی فیبر نوری انجام خواهد شد. پیش از پروژه شهر اردبیل، شهر نیر را به‌عنوان نمونه آزمایشی در این استان انتخاب کرده بودیم که امروز شاهد افتتاح آن با سرمایه‌گذاری ۳۲ میلیارد ریالی هستیم تا مردم این شهر طعم شیرین فناوری را بچشند و به اینترنت پرسرعت دسترسی داشته باشند.»

علیرضا صیدی اضافه کرد: «در کل شش هزار و ۶۶۰ میلیارد ریال در کل استان اردبیل سرمایه‌گذاری می‌شود و در تلاش هستیم عملیات اجرایی پروژه فیبر نوری اردبیل را در شش‌ماهه نخست سال ۱۴۰۳ تکمیل کرده و در سایر شهر‌های استان نیز به محض امضای قرارداد، عملیات اجرایی آغاز خواهد شد.»

علی بحرینی در این مراسم عنوان کرد: «آغاز ابرپروژه فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها در استان اردبیل، بر اساس تدوین سند شبکه ملی اطلاعات و الزامات آن در شورای عالی فضای مجازی انجام می‌شود. یکی از مهم‌ترین علل اجرای این پروژه، تغییر رفتار کاربران از شبکه سیار به شبکه ثابت است چون در حال حاضر حدود ۳۰ درصد کاربران از شبکه ثابت و ۷۰ درصد از شبکه همراه استفاده می‌کنند و ما باید با تقویت زیرساخت‌های ثابت این مورد را برعکس کنیم.»

بحرینی ادامه داد: «بسیاری از کاربران اینترنت در کشور از شبکه همراه استفاده می‌کنند که به‌ دلیل محدود بودن ظرفیت شبکه، موجب نارضایتی مردم شده است؛ در حالی که فیبر نوری این محدودیت را ندارد و سرعت بیشتری هم فراهم می‌کند. هدف از این پروژه افزایش دارایی‌های دیجیتال و بومی‌سازی زیرساخت‌های ارتباطی کشور است و امید می‌رود تا پایان امسال این رقم به حدود ۷۰ درصد برسد.»

محمود صفری، شهردار اردبیل در خلال این مراسم ابراز کرد: «فیبر نوری اساس و پایه هوشمندسازی است که سالیان سال در شهر اردبیل ابتر مانده بود. با اجرای پروژه فیبر نوری، اردبیل به شهری هوشمند تبدیل می‌شود تا در بستر آن بتوان خدمات شهری را با کیفیت بهتری ارائه داد. شهرداری اردبیل آماده هر نوع همکاری برای پیشبرد این پروژه بزرگ است.»

کمال‌الدین میرجعفریان، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اردبیل در ادامه درباره این پروژه گفت: «این موضوع را با جدیت و نزدیک به یک سال با حضور دستگاه‌های مختلف دنبال کردیم و همه شهردارها و فرماندار‌ها بسیج شدند تا نتیجه مطلوبی داشته باشیم. در حال حاضر اکثر شهرهای استان در حال رسیدن به توافق نهایی با اپراتور مجری و آغاز عملیات اجرایی فیبر نوری هستند. با توجه به شرایط اقلیمی، محدودیت فصل کاری و گردش‌پذیر بودن استان، امیدوارم شرکت مبین‌نت بر اساس برنامه دقیق ارائه‌شده، عملیات اجرایی را در استان پیاده‌سازی کنیم تا در روند ارائه خدمات شهری و امور زندگی مردم خللی ایجاد نشود.»

در پایان این مراسم با حضور افراد حاضر در جلسه، آیین آغاز عملیات اجرایی زیرساختی فیبر نوری در شهر اردبیل برگزار و عملیات حفاری در این شهر آغاز شد.

همچنین در این روز، اولین پروژه فیبر نوری مبین‌نت در استان اردبیل به بهره‌برداری رسید و شهر نیر تحت پوشش اینترنت پرسرعت فیبر نوری قرار گرفت. در این رویداد، با حضور سیامک فرجی شهردار، علیرضا حسینی فرماندار و حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین نعمتی امام جمعه شهر نیر در دو محل، مدرسه دخترانه سمیه و خانه خانواده شهید شمشیری، سرویس اینترنت فیبر نوری راه‌اندازی شد. همچنین با انجام تست سرعت این سرویس، سرعت ۹۳۰ مگابیت بر ثانیه‌ در دو محل به ثبت رسید.

مبین‌نت در راستای توسعه هوشمندسازی در سراسر ایران در تلاش است با ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی جامع و متنوع، خدمات پایدار و باکیفیتی ارائه دهد و بهترین تجربه استفاده از خدمات ارتباطی را برای همگان خلق کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.