راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بررسی الگوهای تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان در بانک توسعه صادرات

تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان (سرمایه‌گذاری خطرپذیر) از موضوعات با اهمیت در حوزه تأمین مالی بانک‌ها و موسسات مالی بوده که به جهت عدم انطباق با الگوهای رایج تأمین مالی و نیز عدم اطمینان موجود در وضعیت آتی سرمایه گذاری، چالش‌های بسیاری را به همراه داشته است.

اداره مدیریت دانش مرکز پژوهش و آموزش بانک توسعه صادرات با تهیه گزارشی تحت عنوان بررسی الگوهای تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان در این بانک تلاش کرده است با پرداختن به این مقوله به ارائه رویکردهای و ابزارهای نوین با هدف تسهیل حضور سرمایه‌گذاران در این عرصه بپردازد.

در این گزارش آمده است: سرمایه‌گذاری خطرپذیر به نوع خاصی از موسسات مالی اطلاق می‌شود که به تأمین مالی پروژه‌های توأم با نوآوری می‌پردازند که با روش‌های فعلی بانکداری انجام نمی‌شود.

تمرکز اصلی سرمایه‌گذاری خطرپذیر بر شرکت‌هایی است که در مراحل معرفی و توسعه محصولات و خدمات خود قرار دارند که عمدتاً موارد تکنولوژی بالا و یا مطالعات تحقیق و توسعه را در بر می‌گیرد و یا سایر شرکت‌های در ابعاد کوچک و متوسط که در مراحل بعدی توسعه محصول و خدمت خود قرار دارند.

عمده منابع این موسسات خطرپذیر از طریق نهادهای دولتی، اشخاص خصوصی که تمایل به حمایت از این موسسات دارند و یا سایر موسساتی که تمایل به مشارکت در طرح‌های معرفی شده دارند، تأمین می‌شود.

در ادامه این گزارش با ذکر اهم قوانین حمایتی در حوزه یاد شده، صندوق‌های تامین مالی خطر پذیر معرفی شده‌اند و عملکرد بانک توسعه صادرات در تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان تشریح شده است.

براساس این گزارش از سال ۱۳۹۱ تا کنون در مجموع ۲۱ شرکت دانش‌بنیان جهت دریافت تسهیلات از طریق صندوق توسعه فناوری شریف به بانک توسعه صادرات معرفی شده‌اند.

بر اساس جزییات منتشر شده در این گزارش، کل مبلغ مصوب تا کنون ۸۹ میلیارد ریال بوده که از این میزان ۴۳ میلیارد ریال طی قرارداد به مشتریان پرداخت شده و مابقی (حدود ۴۶ میلیارد ریال) شامل مبالغ مصوب از شش ماه دوم سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۳ بوده که پرونده‌های آن‌ها در دست اجرا بوده ولی هنوز قراردادی بین مشتریان و بانک منعقد نشده است.

بررسی پراکندگی جغرافیایی موجود در مصوبات موجود نشان می‌دهد که ۹۰ درصد مبالغ در شهر تهران و با عاملیت شعبه بلوار کشاورز بانک توسعه صادرات پرداخت شده است و ۱۰ درصد مابقی در سه شعبه دیگر به تصویب شده‌اند.

در خصوص اخذ وثایق نیز می‌توان ملاحظه نمود که بیش از ۷۵ درصد وثایق دریافتی به صورت ۱۰۰ درصد ملک و ۳۰ درصد سفته، حدود ۲۰ درصد به صورت ۱۰۰ درصد ملک و ۳۰ درصد تضمین اشخاص معتبر از سوی صندوق شریف و ۵ درصد مابقی با دریافت سفته بوده است.

گزارش یاد شده همچنین در مطالعه‌ای تطبیقی، تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان را از جنبه‌های متفاوتی چون شناخت ایده‌های نو و نحوه کار‌شناسی آن‌ها، طراحی راهکارهای تأمین مالی، برقراری کانال‌های ارتباطی مناسب و راهبردهای نظارتی مورد بررسی قرارداده است.

منبع: بانک توسعه صادرات ایران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.