راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیر توسعه کسب‌وکار سامانه‌های بانکی مبنا کارت آریا معرفی کرد / چابک‌چک؛ راهکاری هوشمند برای رفع مشکلات کسب‌وکارها

شرکت بازرگانی مبنا کارت آریا در اولین روز دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت از محصول جدید خود با عنوان «راهکار هوشمند چابک‌چک» رونمایی کرد. به گفته محمدرضا مباشرفر، مدیر توسعه کسب‌وکار سامانه‌های بانکی شرکت مبنا کارت آریا این محصول راهی برای رفع مشکلات کسب‌وکارهای مبتنی بر نقل و انتقالات چک است. او درباره هدف از طراحی این محصول توضیح داد:‌ «این ابزار با توجه به رشد فروش اقساطی و رونق کسب‌وکارهای مبتنی بر تبادل چک به درخواست بانک‌ها و اصناف، در راستای اصالت‌سنجی و استخراج دقیق‌تر اطلاعات چک‌ تولید شد.»


راهکار هوشمند چابک‌چک چیست؟


چابک‌چک با توجه به رشد فروش اقساطی و رونق کسب‌وکارهای مبتنی بر تبادل چک به درخواست بانک‌ها و اصناف، در راستای اصالت‌سنجی و استخراج دقیق‌تر اطلاعات چک‌ تولید شد. راهکارهای مبتنی بر مدل‌های BNPL از گذشته مورد استفاده بوده‌اند و حال حدود 10 شرکت ‌در این زمینه خدمات ارائه می‌‌دهند.

با توجه به تقاضای بازار مبنی بر فروش اقساطی انواع کالا، فرصت مناسبی برای کسب‌وکارهای آنلاین و سنتی به‌ وجود آمده تا با فروش اقساطی، جامعه مشتریان خود را گسترده‌تر کنند. معاملات با چک‌های صیادی مزایای متعددی دارد. با این حال در کسب‌وکارهای مبتنی بر مدل BNPL تعداد بالای چک دریافتی، ورود اطلاعات به روش دستی و اصالت‌سنجی چک مشکلات زیادی ایجاد می‌کند.

محمدرضا مباشرفر، مدیر توسعه کسب‌وکار سامانه‌های بانکی شرکت بازرگانی مبنا کارت آریا «چابک‌چک» را راهکاری مناسب برای کسب‌وکارهای مبتنی بر نقل و انتقال چک معرفی کرد و گفت: «شرکت بازرگانی مبنا کارت آریا سابقه طولانی در ارائه محصولات سخت‌افزاری و نرم‌افزارهای وابسته دارد و به همین دلیل توسعه محصول چک اسکنر گلوری FB-30 را با توجه به نیاز بانک‌ها و کسب‌وکارها در دستور کار قرار داد.»


مزایای راهکار هوشمند چابک‌چک


مدیر توسعه کسب‌وکار سامانه‌های بانکی شرکت بازرگانی مبنا کارت آریا با اشاره به این نکته که اولین و اصلی‌ترین مزیت چابک‌چک (راهکار جامع هوشمند) امکان ثبت اطلاعات به صورت گروهی در حجم بالاست، بیان کرد: «فرایند ثبت دستی در سامانه توسط کاربر حرفه‌ای شعبه حدود یک الی دو دقیقه زمان می‌برد، اما در سامانه‌ چابک‌چک در هر دقیقه 80 برگ چک پشت‌ورو اسکن شده، اصالت چک کنترل شده و اطلاعات با کمک OCR خوانده و استخراج می‌شود. این روش سرعت و دقت کسب‌وکارهای مبتنی بر تبادل چک را به طور قابل‌ توجهی افزایش می‌دهد.»

مباشرفر اصالت‌سنجی چک را مزیت دیگر چابک‌چک خواند و اظهار کرد: «اصالت‌سنجی در شعب بانک‌ها به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. حال با استفاده از راهکار هوشمند چابک‌چک و با بهره‌گیری از ویژگی‌های UV چک می‌توان اصالت چک‌ها را با ضریب امنیت بیشتری کنترل و تأیید کرد.»

بررسی اصالت انواع کارت‌های شناسایی برای کسب‌وکارهای مبتنی بر چک اهمیت بالایی دارد. دستگاه گلوری FB-30 با استفاده از نرم‌افزار چابک‌چک از معدود دستگاه‌هایی است که امکان کنترل اصالت UV انواع کارت‌های ملی هوشمند، پایان خدمت و گواهینامه را دارد.

امکان تبدیل فایل خروجی چک‌ها مطابق با فرمت مورد نظر بانک عامل یا کسب‌وکار یکی دیگر از مزیت‌های چابک‌چک است. مدیر توسعه کسب‌وکار سامانه‌های بانکی شرکت بازرگانی مبنا کارت آریا در این خصوص گفت: «این ویژگی زنجیره ارزش افزوده‌ای را در کنار سایر قابلیت‌های این محصول ایجاد می‌کند.»


رفع مشکلات بانک‌ها با چابک‌چک


مباشرفر با اشاره به این نکته که در حال حاضر ثبت و بررسی چک توسط کاربر شعبه و به صورت دستی انجام می‌شود، بیان کرد: «با استفاده از راهکار جامع  چابک‌چک این امر با سهولت بیشتری انجام می‌شود و حجم کاری کاربر شعبه به طور قابل‌ توجهی کاهش می‌یابد. بدین‌ترتیب نه‌تنها ظرفیت دریافت چک، بلکه سرعت و دقت نیز افزایش می‌یابد. کسب‌وکار بانک‌ها در مدل چک براساس دریافت هزینه بابت خدمات ثبت چک، خرید دین و فروش اوراق گام است که از این طریق رونق بیشتری می‌گیرد.»


چابک‌چک در چه اصنافی استفاده می‌شود؟


مدیر توسعه کسب‌وکار سامانه‌های بانکی شرکت بازرگانی مبنا کارت آریا موارد استفاده از چابک‌چک را در کسب‌وکارهایی با سازوکار فروش اقساطی دانست و گفت: «با توجه به شرایط اقتصادی، استقبالی که از این سبک کسب‌وکارها وجود دارد چشمگیر است. حجم چک‌های در گردش روز‌به‌روز افزایش می‌یابد. با استفاده از چابک‌چک ثبت اطلاعات و کنترل چک به صورت اتوماتیک انجام می‌شود و خطای درج چک به حداقل می‌رسد؛ در نتیجه سطح سرویس ارائه‌شده به مشتریان به مراتب بهبود می‌یابد.»


مشکلات در فرایند استخراج اطلاعات برگه چک‌ها


به گفته مباشرفر، درصد قابل‌ توجهی از کدهای QR قابل‌ خواندن نیستند. طبق آمار به‌دست‌آمده تنها حدود 40 درصد QRهای مندرج روی برگه چک قابلیت اسکن و استخراج اطلاعات را دارند. به عبارت دیگر، بیش از 60 درصد آنها عملاً قابل‌ استفاده نیستند. بدین‌ ترتیب راهکار پیشنهادی برای فراخوانی پارامترهای اطلاعات مندرج روی چک OCR است.

او با اشاره به این نکته که چابک‌چک در حال حاضر در چک‌های چاپی و دستخط قابل استفاده است، اظهار کرد: «این یکی از قابلیت‌های مهم این ابزار به حساب می‌آید. نبود یک استاندارد مشخص در چاپ چک مشکلات فراوانی به وجود آورده و عملاً هر بانکی بر اساس دستورالعمل خود برای ثبت اطلاعات اقدام کرده است. در هر بانک شماره سری و سریال، کد شبا، کد ملی روی چک و… با مدل‌های مختلف و در جاهای متفاوت انجام می‌شود.»


 ویژگی‌های سخت‌افزاری چابک‌چک


در دستگاه گلوری FB-30 تعداد ورودی چک به صورت دسته‌های 100برگی است. در هر دقیقه 80 چک به صورت پشت‌ورو اسکن شده، در مرحله بعدی پارامترهای امنیتی UV بررسی شده و در نهایت‌ فرایند OCR انجام می‌شود. این دستگاه دارای ورودی ویژه برای اصالت‌سنجی انواع کارت‌های شناسایی است.

مدیر توسعه کسب‌وکار سامانه‌های بانکی شرکت بازرگانی مبنا کارت آریا در این خصوص گفت: «با استفاده از اطلاعات OCRشده از کارت ‌شناسایی، سایر اطلاعات مورد نیاز کسب‌وکارهای مبتنی بر چک نیز استخراج و بارگذاری می‌شود.»


چشم‌انداز راهکار هوشمند چابک‌چک


مباشرفر با تأکید بر نام‌گذاری این محصول به‌عنوان راهکار هوشمند جامع، بیان کرد: «این سامانه به‌تدریج و براساس نیازمندی‌های مشتریان به‌روزرسانی شده و توسعه می‌یابد. در واقع برای این محصول انتهایی دیده نمی‌شود و بر اساس نیاز مشتری تغییرپذیر است. گزارش‌های مدیریتی و تصمیم‌ساز به کسب‌وکارهای مبتنی بر چک در خصوص ارائه تسهیلات به مشتریان کمک می‌کند. این مبدأ را برای شروع انتخاب کردیم، اما انتهایی برای آن نمی‌بینیم.»


چابک‌چک با چک الکترونیک چگونه کنار خواهد آمد؟


چک الکترونیک یکی از مفاهیمی است که طی سال‌های اخیر مطرح شده است. براساس گزارش‌ها، در پایان سال سوم برنامه هفتم توسعه، استفاده از چک‌های کاغذی نیز منسوخ خواهد شد. مباشرفر با اشاره به اینکه برنامه هفتم از سال 1403 شروع می‌شود، گفت: «با فرض تحقق دقیق زمان‌بندی این برنامه، حذف چک‌های کاغذی حدود سال‌های 1406 تا 1407 انجام می‌شود. باید در نظر داشت که این فرایندها زمان‌بر هستند و نیاز به زیرساخت‌های خاص خود دارند.»

او خاطرنشان کرد:‌ «بر اساس آمارها، از ابتدای سال 1402 تا پایان شهریورماه یک همت چک الکترونیک صادر شده و حدود 63 هزار چک الکترونیک در سامانه ثبت شده است. با این حال مهاجرت از چک‌های کاغذی به چک‌های الکترونیک نیازمند فرهنگ‌سازی بنیادی است. مشکل کسب‌وکارها در وضعیت فعلی حجم قابل‌ توجه چک است که راهکار جامع می‌تواند این مسئله را حل کند. در آینده این تکنولوژی می‌تواند تحت‌ تأثیر تغییر شرایط قرار گیرد. مبنا کارت آریا در آینده نزدیک محصولات مبتنی بر بلاکچین نیز در سبد محصولات خود خواهد داشت.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.