راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

برای تشویش مردم به خرید اینترنتی کتاب، جشنواره اینترنتی خرید کتاب برگزار کنید

قائم مقام مرکز توسعه تجارت الکترونیک از تعامل با شرکت پست برای کاهش هزینه‌های پستی در زمینه ارسال کتاب خبر داد و افزود: «یکی از مشکلات اساسی فروشندگان کتاب آنلاین، افزایش تعرفه‌های پستی است.»

فرانک اسکویی قائم مقام مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت و معدن در نخستین جلسه هم‌اندیشی با فروشندگان کتاب آنلاین و با اشاره به خلاصه‌ای از فعالیت‌های این مرکز گفت: «مرکز توسعه تجارت الکترونیک از سال ۱۳۸۷ کار خود را آغاز کرده است. سال ۱۳۸۹ قرار شد به کسب و کار اینترنتی نماد اعتماد الکترونیک داده شود چرا که اولین سطح در زمینه خرید و فروش اینترنتی عدم اعتماد مردم به این گونه کسب و کار بود. مردم‌ شناختی نسبت به مالکان کسب و کار اینترنتی نداشتند و نماد اعتماد نشان دهنده هویت مالک و همچنین مکان فیزیکی او بود.»

وی هدف از اعطای نشان اعتماد الکترونیک را بهبود فضای کسب و کار از طریق رتبه‌بندی و همچنین سنجش عملکرد کسب و کارهای اینترنتی دانست گرچه هنوز مرکز توسعه توسعه تجارت الکترونیک نتوانسته مالکان کسب و کارهای اینترنتی را رده‌بندی کند و عملکردشان را بسنجد.

.

فروش اینترنتی کتاب

اسکویی همچنین به جشنواره فروش اینترنتی کتاب که اسفند ماه سال ۹۲ برگزار شد اشاره و بیان کرد: «در بیشتر نقاط دنیا فروش اینترنتی کتاب رتبه اول را به خود اختصاص داده است. فروش آنلاین هم از جایگاه مطلوبی برخوردار نیست و ما در این جلسه بر آنیم تا مشکلات فروش اینترنتی کتاب را بررسی کنیم و راه حلی برای آن بیندیشیم. همچنین در حال مذاکره با شرکت‌های پستی هستیم تا اندکی از هزینه‌های پستی ارسال کتاب کم شود زیرا شرکت پست به طور خصوصی فعالیت می‌کند و به پولی که در ازای ارسال بسته‌های پستی دریافت می‌کند تکیه کرده است.

.

50 درصد تخفیف در هزینه‌های ارسال کتاب نیاز است

ما حداقل نیازمند ۵۰ درصد تخفیف در هزینه‌های ارسال کتاب به صورت پستی هستیم و باید با ۲۳ شرکت پستی گفتگو کنیم و به این نتیجه برسیم که چند درصد می‌تواند به سایت‌های فروش آنلاین کتاب تخفیف دهند.»

قائم مقام مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت و معدن در ادامه بیان کرد: «ما یک کمیته نظارتی بر کسب و کارهای اینترنتی داریم که نماینده وزارت ارشاد یکی از اعضای این کمیته است. ما با وزارت ارشاد تعامل برقرار می‌کنیم تا ببینیم چگونه می‌توان اولین سد را که هزینه‌های بالای پستی است برطرف کرد. مشکل دوم عدم اطلاع‌رسانی درست و فرهنگ‌سازی در زمینه فروش آنلاین کتاب است و سومین مسئله‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد اینکه مخاطبان نماد اعتماد را نمی‌شناسند و کسب و کارهای معتبر را تشخیص نمی‌دهند. ما نمی‌توانیم مانع فعالیت کسانی شویم که در فضای اینترنتی به صورت غیر مجاز فعالیت می‌کنند اما حداقل کار ما این است که کسب و کارهای معتبر را با اعطای نماد اعتماد به مردم معرفی کنیم.»

.

هزینه‌های ارسال پستی بالاست

در ادامه این مراسم فروشندگان آنلاین کتاب به طرح مشکلات خود در این زمینه پرداختند. بالا بودن هزینه‌های پستی جدی‌ترین مشکل این افراد بود. به گفته آنان، افزایش تعرفه‌های پست موجب شده مخاطبان بسیاری از خرید اینترنتی کتاب صرف نظر کنند. چرا که‌ گاه ارزش یک کتاب ۴ هزار تومان و ۱۰ هزار تومان هزینه ارسال آن است به طوری که هیچ تناسبی میان این دو وجود ندارد. یا کتابی که ۱۲ هزار تومان است قیمت آن با هزینه پست به ۲۰ هزار تومان می‌رسد و این مبلغ بهای مناسبی برای یک دانشجو که از طبقه متوسط جامعه است و با مشکلات اقتصادی بسیار دست و پنجه نرم می‌کند قیمت مناسبی نیست.

.

جای خالی فرهنگ‌سازی

فرهنگ‌سازی یکی دیگر از مواردی بود که به آن اشاره شد. بسیاری از حاضران در جلسه بر آن بودند که خرید و فروش اینترنتی کتاب به فرهنگ‌سازی نیاز دارد. رسانه‌ها و به‌ویژه صدا و سیما می‌توانند نقش موثری در این زمینه داشته باشند و مردم را با فروش آنلاین آشنا کنند.

همچنین حاضران در جلسه به ارائه راهکارهایی در زمینه جلب اعتماد مشتریان اشاره و بیان کردند: «خود سایت‌ها می‌توانند نقش مهم و موثری در جلی اعتماد مشتریان داشته باشند و برای مثال می‌توانند به مشتریان خود کد پیگیری بدهند تا بدانند بر سر کتابی که خریده‌اند چه آمده و در صورت نیاز باید کتاب خود را کجا و چگونه جستجو کنند.»

یکی دیگر از مواردی که موجب فرهنگ‌سازی و جلب اعتماد مردم می‌شود دریافت نماد اعتماد از سوی وزارت صنعت و معدن است اما مهم‌تر از این دو فرهنگ‌سازی در زمینه خرید و فروش اینترنتی کتاب است. رسانه‌ها و به‌ویژه صدا و سیما می‌توانند نقش مهمی را برعهده داشته باشند.

همچنین در این جلسه مطرح شد که وزارت صنعت، معدن و تجارت سایتی را طراحی کند و در آن سایت همه فروشندگان آنلاین که نشان اعتماد از جانب این وزارتخانه دریافت کرده‌اند معرفی کند و به تبلیغ کار این سایت‌ها بپردازد چرا که تبلیغات در سایت‌های پرمخاطب هزینه بر است و فروشندگان آنلاین توان پرداخت این مبالغ هنگفت برای تبلیغ کار خود را ندارند.

مسئولان فروش آنلاین کتاب که در این جلسه حضور داشتند همچنین برگزاری جشنواره فروش آنلاین را یکی دیگر از راه‌های فرهنگ‌سازی و جلب اعتماد مردم در این زمینه دانستند و از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواستند تا جشنواره‌ای برگزار کند به این معنی که در یک دوره زمانی خاص از همه فروشندگان آنلاین کتاب که نشان اعتماد دریافت کرده‌اند بخواهد کتابهای موجود در سایت خود را با تخفیف به مخاطبان علاقه‌مند ارائه کنند همان‌گونه که سالی یک بار در نمایشگاه کتاب تهران چنین اتفاقی می‌افتد و همه علاقه‌مندان از تهران و شهرهای دیگر برای خرید کتاب به این مکان مراجعه می‌کنند.

منبع: مهر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.