راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معرفی سه کتاب از ۳۶ کتاب کمپین هدیه سازمانی راه پرداخت / اگر به حوزه اقتصاد علاقه‌مندید، از دست ندهید

انتشارات «راه پرداخت» در آستانه نوروز ۱۴۰۳، ۳۶ کتاب‌ در زمینه فناوری و نوآوری را که بیشتر مناسب هدیه‌ دادن در ایام نوروز است، گلچین کرده‌‌ و کسب‌و‌کارها می‌توانند از این فهرست، کتاب یا بسته‌های کتاب سازمانی خود را انتخاب کنند. در این گزارش به بررسی سه کتاب در حوزه اقتصاد از میان این ۳۶ کتاب پرداخته‌ایم.


 اقتصاد اشتراکی


 کتاب «اقتصاد اشتراکی؛ پایان عصر استخدام و ظهور سرمایه‌داری مبتنی بر جمعیت»، در سال ۲۰۱۶ به قلم آرون سندراراجان، به همت انتشارات MIT منتشر شد. این کتاب در سال ۲۰۱۷ برنده جایزه برنز کتاب‌های حوزه کسب‌وکار آکسیوم شد. در سال ۱۴۰۱ رضا رادفر و مهدی دریایی این کتاب را به فارسی برگرداندند و به همت انتشارات راه پرداخت منتشر شد. اگر صرفاً بر اساس عنوان کتاب درباره ماهیت آن قضاوت کنیم، شاید نظریه‌های اقتصاد سیاسی سوسیالیستی در ذهن‌مان تداعی شود، اما کتاب، مفهومی نو از سرمایه‌داری مبتنی بر جمعیت را بررسی می‌کند. اقتصاد اشتراکی حدود مشخصی از خدمات را بر پایه مفاهیم مالی دسته‌بندی کرده و روش جدیدی برای سازماندهی فعالیت‌های اقتصادی به‌ حساب می‌آید. به نظر می‌رسد مفهوم اقتصاد اشتراکی آینده‌ای را رقم بزند که در آن فعالیت‌های اقتصادی دیگر بر محور مدل‌های سنتی شرکت‌ها شکل نگیرند و ماهیتی خوداتکا و در تعامل با افراد درگیر پیدا کنند. از طرفی، بنیان اشتراکی این مفهوم ناظر بر تغییرات کلان در چگونگی رشد اقتصادی و آینده نیروی کار است و از طرف دیگر سویه‌های جدید همکاری‌های اقتصادی را در بافتار اجتماعی معنا می‌بخشد.


 آینده در اشتراک است


کتاب «آینده در اشتراک است» با عنوان اصلی «Subscribed»، یکی از کتاب‌های پرفروشی است که به موضوع مدل کسب‌وکار اشتراکی پرداخته است. این کتاب در سال ۲۰۱۸ به قلم تین زو و گیب وایزرت، به همت انتشارات پورتفولیو پنگوئن منتشر شد و در سال ۱۴۰۱ انتشارات راه پرداخت برگردان فارسی آن را منتشر کرد. در این کتاب مدل کسب‌وکار شرکت‌هایی مانند نتفلیکس، اسپاتیفای و سلزفورس بررسی شده است. از منظر نویسندگان کتاب، مدل کسب‌وکار اشتراکی تحولی واقعی و فرصت جدیدی پیش روی کسب‌وکارهاست. سازمان‌هایی که از این مدل کسب‌وکار اشتراکی پیروی می‌کنند، ۹برابر سریع‌تر از ۵۰۰ شرکت برتر دنیا رشد می‌کنند، زیرا برخلاف سایر شرکت‌ها، این کسب‌وکارها مشتریان خود را می‌شناسند. یک پایگاه‌ داده از مشترک خوشحال، دستاورد بزرگ این کسب‌وکارهاست. به زبان ساده، جهان در حال تغییر از محصول به سمت خدمت است.


زیکونومی


کتاب «زیکونومی» در سال ۲۰۲۰ به قلم جیسون دورسی و دنیس ویلا توسط انتشارات هارپر بیزینس منتشر شد. این کتاب در سال ۱۴۰۱ به همت مهدی دریایی و عباس خمسه به فارسی برگردانده و توسط انتشارات راه پرداخت منتشر شد. کتاب زیکونومی سعی کرده ما را با جهان نسل Z آشنا کند و به این چهار پرسش پاسخ دهد: «نسل Z چه کسانی هستند؟ چه روشی برای بازاریابی و فروش در آنها مؤثر است؟ برای استخدام، نگهداری و به‌کارگیری آنها به‌عنوان کارمند چه باید کرد؟ چگونه نسل Z آینده کسب‌وکار ما را دستخوش تحول می‌کند؟»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.