راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در رویداد ۹ ژانویه بررسی شد / سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها و پیش‌بینی اتفاقات مهم ۲۰۲۴

طاها تهرانی، پژوهشگر و مدرس حوزه بلاکچین و رمزارز، همراه با امید آجرلو، مدیرمحصول فنی حوزه بلاکچین در کارگاه آموزشی رویداد ۹ ژانویه شرکت کردند و به تحلیل سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها و اتفاقات مهمی که ممکن است در سال ۲۰۲۴ برای این اکوسیستم رقم بخورد، پرداختند. تهرانی معتقد است که دیفای می‌تواند دنیای سرمایه‌گذاری را عوض کند، ولی تا وقتی اعتقاد قلبی مردم به بلاکچین زیاد نشود، بازار سنتی محبوب‌تر است. آجرلو نیز در این کارگاه توضیح داد که اکوسیستم در حال حاضر به این نتیجه رسیده که بهترین چهارچوب آماده بلاکچین‌ساز، مکانیسم پولکادات است و جامعه پولکادات در حال گسترش است.


بازار به سمتی می‌رود که پول می‌رود


طاها تهرانی در ابتدای کارگاه گفت: «بلاکچین و کریپتو به‌ نوعی استارتاپ محسوب می‌شود و با ورود سرمایه‌های بزرگ به بازار به بلوغ خواهد رسید. با ورود سرمایه، ریسک در این بازار کاهش می‌یابد و ETF باعث افزایش پول و سرمایه‌گذاری خصوصاً سرمایه‌گذاری خرد در این بازار خواهد شد. دیفای نیز می‌تواند دنیای سرمایه‌گذاری را عوض کند، ولی تا وقتی اعتقاد قلبی مردم به بلاکچین زیاد نشود، بازار سنتی محبوب‌تر است. هدف اصلی ما در بازار ریسکی، سرمایه‌گذاری در دارایی امن است و اولین دارایی امن در کریپتو بیت‌کوین است.»

او با اشاره به اینکه هر دارایی در بازار کریپتو یک پروژه است و یک تیم، نقشه راه و سابقه فعالیت دارد که قبل از سرمایه‌گذاری باید بررسی شود، ادامه داد: «از نظر تکنیکال سه مؤلفه چه زمانی بخریم، چه چیزی بخریم و کی بفروشم را نیز باید در نظر داشته باشیم. توکنی که می‌تواند شما را میلیاردر کند، به همان شدت نیز باعث ضرر شما خواهد شد. زمانی سمت پروژه‌ای می‌رویم که ابتدا مطمئن باشیم جایگاه خود را پیدا کرده است؛ مثلاً ارزی مانند اتریوم نیاز به تحلیل فاندامنتال ندارد و اهداف و روند آن کاملاً مشخص است. توجه داشته باشید که ایده و سرمایه پروژه‌ها خیلی مهم نیست و تیمی که قرار است روی پروژه کار کند مهم است؛ مانند توییتر که در ابتدا یک پروژه شکست‌خورده بود. بنیان‌گذاران اتریوم آدم‌های کاربلدی چون چارلز هاسکینسون که بعد از اتریوم بنیان‌گذار کاردانو شد، گوین وود که بنیان‌گذار پولکادات و کازوما است و ویتالیک بوترین که سابقه فعالیت روی بیت‌کوین داشت، بودند. از ابتدای شکل‌گیری بلاکچین و بازار رمزارزها، اتریوم مطرح کرد که می‌خواهد بلاکچین را برای عموم مردم کاربردی کند. اتفاقی که در حال حاضر افتاده، این است که همه افراد فعال در اکوسیستم رمزارز به این نتیجه رسیده‌اند که مشکل بزرگ اکوسیستم، عدم انتقال توکن‌های بومی به شبکه‌های بلاکچین دیگر است. برای همین پروژه‌هایی آمده‌اند تا شبکه‌ها را به هم متصل کنند و به نظر من این پروژه‌ها در سال ۲۰۲۴ سروصدای بسیاری ایجاد خواهند کرد.»


دیتا؛ مسئله مهم اکوسیستم متمرکز


در ادامه کارگاه امید آجرلو از اهمیت وجود بلاکچین گفت و چند پروژه رمزارزی را بررسی کرد. او در این‌باره گفت: «مهم‌ترین مسئله در حوزه وب ۲ و وب۳ مسئله دیتاست. اولین راهی که بشریت در طول تاریخ همواره برای جابه‌جایی یک داده استفاده کرده، وجود یک واسطه بوده است. با ایجاد یک شبکه جهانی به نام اینترنت تمام کامپیوترها به یکدیگر وصل شدند و اینترنت نیز با همین مبنا ساخته شد. با گذشت زمان در اپلیکیشن‌هایی که روی وب طراحی شدند مشاهده شد که چقدر دیتابیس از اهمیت بالایی برخوردار است و تکنولوژی‌های جدید مانند اینترنت اشیا از این دیتاها می‌توانند سوءاستفاده کنند و در ادامه مشخص شد سیستمی که اینترنت با آن فعالیت دارد دیگر از نظر امنیت جوابگو نیست. پس از آن نگرشی ایجاد شد که واسطه حذف شود و موضوع بلاکچین مطرح شد که غیرمتمرکز است؛ در این مدل افراد مالک دیتاهای خود هستند و برای انتقال به نفر سومی احتیاج ندارند. بلاکچین باعث می‌شود اتفاقاتی مانند هک‌شدن دیتاهای کاربران در اپلیکیشن‌های مختلف، مثل اتفاقی که چند وقت پیش برای اسنپ‌فود رخ داد، دیگر پیش نیاید.»

او با اشاره به اینکه بیت‌کوین و اتریوم نسل اول و دوم بوده‌اند و نسل سوم اتفاقی بود که روی اتریوم افتاد، توضیح داد: «راهکاری که بیت‌کوین ارائه داد مکانیسمی بود که چند سرور، یک دفترکل توزیع‌شده منبع‌باز را ذخیره‌سازی کنند و با سیستم اثبات کار شروع به فعالیت کرد. بعد از آن نیز اتریوم با همان سیستم اثبات کار فعالیت کرد، اما در ادامه با مشکلاتی مواجه شد. این مشکلات مقیاس‌پذیری، تداوم‌پذیری و قابلیت همکاری بودند که مشکل اول و دوم تا حدودی حل شده‌اند، اما مشکل سوم همچنان باقی است. حتی اکوسیستم رمزارزی، با ارائه راه‌حل برای دو مشکل مقیاس‌پذیری و تداوم‌پذیری باعث شد مشکل قابلیت همکاری تشدید شود.»

آجرلو درباره ارز پولکادات و کاردانو خاطرنشان کرد: «این ارز توسط مغز متفکر اتریوم، گوین وود ساخته شد که برای مشکل قابلیت همکاری میان بلاکچین‌ها برنامه‌ای برای آینده دارد. همچنین یک نسخه از زبان برنامه‌نویسی طراحی کرده که برای ساخت بلاکچین کاربرد دارد. دستاورد پولکادات به نظرم در سال ۲۰۲۳ و آینده این است که از این به بعد اگر بلاکچینی آمد و از چهارچوب‌های آماده بلاکچین‌ساز استفاده نکرد موفق نخواهد شد. اکوسیستم در حال حاضر به این نتیجه رسیده که بهترین چهارچوب آماده بلاکچین‌ساز، مکانیسم پولکادات است و جامعه پولکادات در حال گسترش است. کاردانو با چند دانشگاه برای ارائه راه‌حل مشکلات بلاکچین در حال همکاری است و تقریباً بهترین مکانیسم اثبات سهام، در حال حاضر، کاردانو است که شش مدل دارد و اکنون در فاز چهارم قرار گرفته، اما تابه‌حال درباره مشکل قابلیت همکاری بلاکچین‌ها راه‌حلی ارائه نداده است. از راه‌حل‌هایی که کاردانو ارائه داده می‌توان به مسترنودها اشاره کرد که باعث افزایش امنیت می‌شود.»

در انتهای کارگاه نیز سؤالی درباره اکوسیستم فانتوم پرسیده شد که آجرلو جواب داد: «شخصی که خالق ارز فانتوم بوده، فردی حرفه‌ای است. درباره فانتوم گفته‌اند که راه‌حل جالبی ارائه داده، اما روش کار آن کاملاً با کاردانو متفاوت است. در حال حاضر اکوسیستم به‌قدری بزرگ شده که نمی‌توان درباره تمام پروژه‌ها تحقیق کرد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.