راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آشنایی با قابلیت معامله تعهدی در پلتفرم او‌ام‌پی‌فینکس

صرافی ارز دیجیتال او‌ام‌پی‌فینکس با ارائه قابلیت معامله تعهدی، امکان کسب سود در بازارهای دوطرفه را برای معامله‌گران ارزهای دیجیتال فراهم کرده است. معاملات خریدوفروش تعهدی در او‌ام‌پی‌فینکس مکانیسمی شبیه به معاملات لانگ (Long) و شورت (Short) در بازار جهانی دارد.

معاملات تعهدی در او‌ام‌پی‌فینکس با دریافت وکالت خرید یا فروش رمزارز از استخر مشارکت انجام می‌شود و به کاربران این امکان را می‌دهد تا در بازار ارز دیجیتال، ضمن استفاده از ضریب معاملاتی، به صورت دوطرفه معامله کنند. معاملات خرید تعهدی و معاملات فروش تعهدی انواع معامله تعهدی در پلتفرم او‌ام‌پی‌فینکس هستند. در ادامه این مطلب،  مروری بر جزئیات معاملات تعهدی‌ او‌ام‌پی‌فینکس خواهیم داشت.


فروش تعهدی در او‌ام‌پی‌فینکس


معاملات فروش تعهدی روشی برای کسب سود از ریزش قیمت‌هاست و در بازارهای نزولی به کار برده می‌شود. نحوه عملکرد معامله فروش تعهدی در او‌ام‌پی‌فینکس به شرح زیر است:

کاربر با قرار دادن مقدار مشخصی وجه تضمین در کیف پول تعهدی حساب خود می‌تواند وکالت فروش مقدار مشخصی از رمزارز مورد نظرش را از استخر مشارکت او‌ام‌پی‌فینکس دریافت کند و سپس آن را در بازار به فروش برساند و در ازای آن وجه نقد به دست آورد.

زمانی که قیمت رمزارز مطابق با تحلیل معامله‌گر کاهش یابد، معامله‌گر باید آن مقدار دارایی را مجدداً در قیمت پایین‌تر خریداری کرده و به استخر مشارکت او‌ام‌پی‌فینکس بازگرداند. به این ترتیب می‌توان در بازارهای نزولی از اختلاف قیمت یک رمزارز در جهت نزول بازار برای کسب سود استفاده کرد.


نگاهی به یک نمونه از فروش تعهدی


فرض کنید ۳۰۰,۰۰۰ تومان وجه نقد در کیف پول حساب کاربری خود دارید. قیمت ارز دیجیتال ADA هم‌اکنون ۳۰,۰۰۰ تومان بوده و طبق تحلیل‌هایتان به این نتیجه رسیده‌اید که یک روند نزولی در انتظار این رمزارز است که می‌تواند قیمت ADA را به محدوده ۱۵,۰۰۰ تومان برساند.

در چنین شرایطی می‌توانید موجودی نقد خود یعنی همان ۳۰۰,۰۰۰ تومان را به کیف پول تعهدی حساب کاربری انتقال بدهید و با استفاده از آن وکالت فروش ۱۰ واحد ADA در قیمت ۳۰,۰۰۰ تومان را از استخر مشارکت او‌ام‌پی‌فینکس دریافت کنید و این رمزارز را در همان قیمت ۳۰,۰۰۰ تومان به فروش برسانید.

حال باید منتظر بمانید تا قیمت ADA کاهش پیدا کند و به ۱۵,۰۰۰ تومان برسد. اکنون باید مجدداً همان ۱۰ واحد ADA را خریداری کنید و به استخر مشارکت بازگردانید. اما این‌بار برای خرید ۱۰ کاردانو باید ۱۵۰,۰۰۰ تومان پرداخت کنید و این یعنی از ۳۰۰,۰۰۰ تومانی که در ازای فروش ۱۰ واحد ADA در قیمت ۳۰,۰۰۰ تومان به دست آورده‌اید، تنها ۱۵۰,۰۰۰ تومان  صرف تعهد خرید به استخر مشارکت می‌شود و ۱۵۰,۰۰۰ تومان برای شما باقی می‌ماند.

با انجام معامله فروش تعهدی می‌توانید یک رمزارز را در قیمت بالاتر از استخر مشارکت قرض بگیرید، بفروشید و در نهایت پس از کاهش قیمت، آن را در قیمت پایین‌تر خریداری کنید و به استخر مشارکت بازگردانید. بنابراین می‌توانید در بازارهای نزولی از اختلاف قیمت یک رمزارز به کسب سود بپردازید.

در معاملات فروش تعهدی امکان استفاده از ضریب نیز وجود دارد و معامله‌گر از این طریق می‌تواند موجودی نقد خود را افزایش دهد و در صورت موفقیت‌آمیز بودن معامله، سود بیشتری به دست آورد.


خرید تعهدی در او‌ام‌پی‌فینکس


معاملات خرید تعهدی روشی برای کسب سود بیشتر از صعود قیمت‌ها بوده و با استفاده از قابلیت ضریب معاملاتی، قدرت خرید معامله‌گر را چندبرابر می‌کند. نحوه عملکرد معامله خرید تعهدی در او‌ام‌پی‌فینکس به شرح زیر است:

کاربر با قرار دادن مقدار مشخصی وجه تضمین در کیف پول تعهدی حساب کاربری می‌تواند با استفاده از ضریب تا چند برابر موجودی نقدی حساب خود، وکالت خرید مقدار مشخصی از رمزارز مورد نظرش را از استخر مشارکت او‌ام‌پی‌فینکس دریافت کند.

در چنین شرایطی اگر معامله خرید تعهدی با موفقیت همراه شود، سود کاربر از معامله نیز به نسبت ضریبی که برای موقعیت انتخاب کرده، چندبرابر می‌شود.


یک مثال از خرید تعهدی


فرض کنید ۱۰۰ تتر موجودی نقد در کیف پول حساب کاربری خود دارید و پیش‌بینی‌ شما این است یک روند صعودی در انتظار قیمت بیت‌کوین قرار دارد. در چنین شرایطی می‌توانید این موجودی نقد را به بیت‌کوین تبدیل کنید تا از افزایش قیمت این رمزارز سود به دست آورید.

حال اگر قیمت بیت‌کوین پنج درصد افزایش پیدا کند، معامله خرید شما نیز در پنج درصد سود قرار می‌گیرد که مقدار عددی آن برابر با پنج تتر خواهد شد. اما اگر همین معامله را در قالب خرید تعهدی و با استفاده از ضریب انجام می‌دادید، می‌توانستید قدرت خرید بیشتری داشته باشید و از این افزایش قیمت، سود بیشتری به دست آورید.

برای مثال اگر در همین معامله خرید بیت‌کوین، از ضریب سه استفاده می‌کردید، می‌توانستید در ازای افزایش قیمت پنج‌درصدی به جای پنج تتر، ۱۵ تتر سود کنید.


ضریب در معاملات تعهدی چگونه عمل می‌کند؟


ضریب معاملاتی ابزاری است که به شما کمک می‌کند تا بیشتر از موجودی نقد خود معامله کرده و در صورت موفقیت‌آمیز بودن معامله، سود بیشتری به دست آورید. مثلاً اگر سود یک موقعیت فروش تعهدی در حالت بدون ضریب برابر با ۵۰ تتر شود، در صورت استفاده از ضریب دو در این معامله سود آن برابر با ۱۰۰ تتر خواهد بود.

لازم به ذکر است که اگر موقعیت تعهدی موفقیت‌آمیز نباشد، ضرر آن نیز به همان نسبت چند برابر خواهد شد. ضریب معاملات تعهدی در پلتفرم او‌ام‌پی‌فینکس بین یک تا پنج متغیر است.


نقدینگی معاملات تعهدی در اوام‌پی‌فینکس چگونه تأمین می‌شود؟


استخر مشارکت صرافی او‌ام‌پی‌فینکس محلی است که نقدینگی معاملات تعهدی پلتفرم را تأمین می‌کند. کاربرهایی که هولدر ارزهای دیجیتال هستند و خود قصد انجام معاملات کوتاه‌مدت و میان‌مدت با دارایی رمزارزی‌شان را ندارند می‌توانند آن دارایی را از طریق قرار دادن در استخر مشارکت در اختیار تریدرهایی بگذارند که قصد انجام معاملات تعهدی را دارند و در سود این معاملات با آنها شریک شوند.

در صورتی که موقعیت تعهدی در یک روز باز شود و در همان روز به پایان برسد، تمام سود موقعیت متعلق به معامله‌گر است، اما اگر یک موقعیت تعهدی برای روزهای بعد تمدید شود، با هر بار تمدید روزانه موقعیت، در صورتی که موقعیت تعهدی در سود باشد، سه درصد از سود آن به استخر تعلق می‌گیرد.

توجه داشته باشید که استخر مشارکت در زیان معاملات تعهدی شریک نشده و هر زمان یک موقعیت تعهدی با ضرر به پایان برسد، زیان واردشده به دارایی استخر از محل وجه تضمین معامله‌گر پرداخت می‌شود.


تمدید شدن معاملات تعهدی در اوام‌پی‌فینکس


هر موقعیت تعهدی تنها تا چهار ساعت پس از باز شدن اعتبار دارد و پس از آن به طور خودکار در ازای کسر مقدار مشخصی کارمزد برای چهار ساعت بعدی تمدید می‌شود. این تمدیدشدن‌های خودکار به مدت ۳۰ روز ادامه دارد و پس از سپری شدن این بازه زمانی، موقعیت به طور خودکار به پایان می‌رسد.

به ازای هر بار تمدید موقعیت:

  • در بازارهای تومانی به ازای هر یک میلیون تومان سفارش و کمتر، مبلغ ۳۰۰ تومان به‌عنوان کارمزد تمدید موقعیت از وجه تضمین کاربر کسر می‌شود.
  • در بازارهای تتری نیز به ازای هر ۳۰ تتر سفارش و کمتر، مبلغ ۰.۰۰۸ تتر به‌عنوان کارمزد تمدید موقعیت از وجه تضمین کاربر کسر می‌شود.

معاملات تعهدی در او‌ام‌پی‌فینکس چه زمانی لیکویید می‌شود؟


در صورتی که میزان ضرر موقعیت/ موقعیت‌های تعهدی کاربر از ۹۷ درصد وجه تضمین قرار داده شده در کیف پول تعهدی بیشتر شود، تمام موقعیت/ موقعیت‌های تعهدی به طور خودکار بسته شده و اصطلاحاً معامله لیکویید می‌شود.

زمانی که موقعیت در آستانه لیکویید شدن قرار بگیرد، یک ایمیل هشدار از طرف او‌ام‌پی‌فینکس برای کاربر ارسال می‌شود و کاربر می‌تواند با افزایش وجه تضمین، از لیکویید شدن موقعیت جلوگیری کند یا معامله را به صورت دستی ببندد.


نحوه ثبت معاملات تعهدی در او‌ام‌پی‌فینکس


ابتدا باید از قسمت «کیف پول‌های من»، وجه تضمین معامله تعهدی مورد نظرتان را از کیف پول حساب اصلی به کیف پول تعهدی انتقال دهید.

سپس می‌توانید وارد صفحه «معامله» شوید و پس از انتخاب بازار معاملاتی مورد نظر، وارد سربرگ «معامله تعهدی» شوید و با مشخص کردن نوع سفارش و مقدار ضریب معامله، موقعیت خرید یا فروش تعهدی مورد نظرتان را ثبت کنید.

همچنین امکان استفاده از ماشین حساب معاملات تعهدی در این قسمت برای کاربران فراهم شده که ابزاری کاربردی برای محاسبه تقریبی سود و زیان یک موقعیت تعهدی، قیمت لیکویید شدن و قیمت هدف آن موقعیت است. استفاده از این ماشین حساب مدیریت معاملات تعهدی را آسان‌تر کرده و به معامله‌گر کمک می‌کند احتمال لیکویید شدن را کاهش دهد.

در صورت داشتن هرگونه سؤالی درباره نحوه ثبت معاملات خریدوفروش تعهدی در پلتفرم او‌ام‌پی‌فینکس می‌توانید به صورت 24ساعته از طریق چت آنلاین وب‌سایت و اپلیکیشن و همچنین تماس تلفنی با شماره ۰۲۱۵۲۶۹۴۰۰۰ با واحد پشتیبانی مجموعه در ارتباط باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.