راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل بنیاد سور در رویداد ۹ ژانویه به معرفی دو بلاکچین پرداخت / کاربردپذیری بلاکچین‌های عمومی و خصوصی

علیرضا زجاجی، مدیرعامل بنیاد سور، ضمن شرکت در کارگاه رویداد ۹ ژانویه به معرفی دو بلاکچین عمومی و خصوصی پرداخت و تفاوت آنها را بررسی کرد. زجاجی در ابتدای کارگاه گفت: «بلاکچین‌های عمومی با بلاکچین‌های خصوصی تفاوت‌هایی دارند و مهم‌ترین تفاوت آنها استفاده و کاربردپذیری بیشتر بلاکچین‌های عمومی است. همچنین بلاکچین‌های عمومی غیر قابل سانسور هستند و باعث ایجاد منافع ملی می‌شوند. منظور از منافع ملی این است که ما به دلیل تحریم‌هایی مانند تحریم ایرانی‌ها توسط تتر، نمی‌توانیم بعضی تبادلات بین‌المللی را در بلاکچین‌های بین‌المللی انجام دهیم، برای همین نیاز به بلاکچین عمومی در داخل کشور داریم.»

زجاجی در ادامه بحث به معرفی بلاکچین سور به‌عنوان یک بلاکچین عمومی پرداخت و ادامه داد: «بلاکچین سور یک بلاکچین اتریومی است که قراردادهای هوشمند اتریوم روی آن قابل‌ پیاده‌سازی است. ظرفیت تراکنش‌پذیری آن بالاست، به‌طوری که در هر دو ثانیه یک بلاک جدید در چین تولید می‌شود و امکان ثبت دو هزار تراکنش در ثانیه را دارد. توکن بومی این شبکه، سورن نام دارد و امکان مشارکت سازمان‌ها از طریق ایجاد ولیدیتور جدید در این بلاکچین میسر است. بلاکچین سور کاربردهای بسیاری دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.»


کاربردهای بلاکچین عمومی سور


 زجاجی درباره کاربردهای شبکه سور گفت: «کاربردهای عمومی این بلاکچین شامل موارد زیر است:

 ۱- توکنایز کردن دارایی‌های مختلف مانند توکن‌سازی املاک که در شرایطی که افراد سرمایه کافی برای خرید خانه را ندارند بسیاری از شرکت‌های خصوصی به سمت توکنایز کردن املاک پیش می‌روند، زیرا با هر سرمایه‌ای قابل خریداری هستند. در آمریکا و اروپا توکن‌ها به‌ صورت پیش‌فروش فروخته می‌شوند و ملک را اجاره می‌دهند. در نهایت نیز مقدار اجاره میان صاحبان توکن تقسیم می‌شود.

 ۲- ایجاد رپد توکن‌ها (wrapped token) که مثلاً می‌توان ارزهای دیجیتال دیگر مانند بیت‌کوین را روی این شبکه ایجاد کرد یا بازی‌ها و بحث دیفای را روی شبکه سور پیاده‌سازی کرد.

 ۳- تشخیص و جلوگیری از تقلب با استفاده از شبکه سور

 ۴- امکان پیاده‌سازی زنجیره تأمین

 ۵- ایجاد بازارهای غیرمتمرکز مانند توکن‌های غیرمثلی (NFT)

 همچنین علاوه بر کاربردهای عمومی، کاربردهای ملی نیز دارد که شامل موارد زیر است:

 ۱- احراز هویت متمرکز برای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکزی که به احراز هویت با شرایط خاص نیاز دارند.

 ۲- تبدیل اسناد، گواهینامه‌ها و… به توکن‌های غیرمثلی (NFT)

 ۳- اثبات‌پذیری ادعاهای افراد در زمینه‌های مختلف مانند علم

 ۴- جذب سرمایه خصوصی و عمومی و بحث تأمین مالی جمعی

 ۵- پیاده‌سازی دپ‌های خارجی روی شبکه عمومی و استفاده از منافع آنها

 ۶- راه‌اندازی صرافی‌های غیرمتمرکز روی بلاکچین سور.»


چشم‌انداز بلاکچین عمومی


در انتهای کارگاه نیز مدیرعامل سور درباره چشم‌انداز کاربردهای بلاکچین عمومی مانند سور مطرح کرد: «آینده قابل‌ پیش‌بینی نیست و مطمئناً بلاکچین در آینده کاربردهایی خواهد داشت که در حال حاضر فکرش را هم نمی‌توانیم بکنیم؛ مانند ارزشی که مجوزهای تاکسیرانی حدود ۱۰ سال پیش داشتند و با آمدن تکنولوژی اینترنت و تاکسی‌های اینترنتی بی‌ارزش شدند. بلاکچینی مانند سور، بستر ایده‌های جدید را فراهم می‌کند. کاربردپذیری آینده بلاکچین در زندگی عموم مردم، امیدهای آینده بلاکچین سور است. یکی از چشم‌اندازهای ما توسعه دپ‌های کاربردی برمبنای دیتاهای on chain (روی بلاکچین) و off chain (به‌صورت سنتی) است و در آینده امیدواریم که هر دو با هم ترکیب شوند. همچنین امیدواریم استفاده از بلاکچین در صنایع مختلفی همچون بانک، بیمه و… توسعه یابد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.