راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شماره ۷۸ ماهنامه عصر تراکنش منتشر شد / تزریق نقدینگی به بخش فناوری اطلاعات سرمایه‌گذاری است، نه هزینه

عصر تراکنش ۷۸ / هفتادوهشتمین شماره از ماهنامه عصر تراکنش با تصویر روی جلد حمزه آقابابایی، مدیرعامل پرداخت الکترونیک سپهر منتشر شد. حمزه آقابابایی یکی از مدیران جوان صنعت بانکی و پرداخت کشور است که توانسته در یک سال و نیم فعالیت خود در شرکت پرداخت الکترونیک سپهر در مقام مدیرعامل، این شرکت را در رتبه‌‏بندی‌‏های شاپرک دو پله رشد دهد؛ شرکتی که در زمان ورود او در خردادماه ۱۴۰۱، از حیث تعداد تراکنش، رتبه یازدهم بازار و از لحاظ مبلغ تراکنش‌‏ها نیز رتبه نهم را داشت، اکنون وارد کانال شش‌‏درصدی از سهم مبلغ تراکنش‌‏ها شده و به عقیده او، حرف‌‏هایی برای گفتن در صنعت دارد. با توجه به رشد این شرکت، بر آن شدیم تا در گفت‌‏وگو با او، به مسیر حرفه‌‏ای که آمده و اقداماتی که در راستای این اتفاق انجام داده، بپردازیم. بخش تنظیم‌گری این شماره از عصر تراکنش نیز به بودجه‌های اختصاص‌یافته به بخش فناوری اطلاعات بانک‌ها و تأثیر آن در نوآوری اختصاص داده شده است. علاوه بر این، می‌توانید یادداشت‌هایی را از مینا حاجی، سجاد طرهانی، اردلان یوسفی، حامد مصائبی، روزبه زند و فرشاد صفری بخوانید.


به وقت ۹ ژانویه


به روال همیشه در بخش گزارش‌های ماهنامه عصر تراکنش ابتدا مروری بر مهم‌ترین اخبار یک ماه اخیر داشتیم. در دی‌ماه سال جاری، بانک مرکزی الزامات نظارت بر نحوه همکاری مؤسسات اعتباری با شرکت‌های تسهیلات‌یار را ابلاغ کرد که با انتقادهایی روبه‌رو شد. بازگشت به دستورالعملی که انجمن فین‌تک و معاونت علمی ریاست‌جمهوری در سال ۱۳۹۸ تهیه کردند و ابراز امیدواری از اینکه حوزه فناوری مالی دارای رگولاتوری مستقل، به‌غیر از بانک مرکزی باشد، برخی از پیشنهادهایی است که از سوی فعالان برای بازنگری این دستورالعمل مطرح شده است. علاوه‌بر اخبار، در این بخش، گزارش مفصلی از سومین رویداد ۹ ژانویه را می‌خوانید؛ رویدادی که با محوریت حضور کسب‌وکارها و فعالان حوزه رمزارز، بلاکچین و دارایی دیجیتال ایران هر سال ۱۹ دی‌ماه برگزار می‌شود. این رویداد در سال‌های گذشته به یکی از مهم‌ترین دورهمی‌های اکوسیستم رمزارز و دارایی دیجیتال ایران تبدیل شده است.


گفت‌وگو با مدیران چهار شرکت: توسن، تفکر پیشرو، فن‌آوا کارت و سایبان‌پی


در بخش «باشگاه» این شماره گفت‌وگو با مدیران چهار شرکت «توسن»، «تفکر پیشرو عصر داده»، «فن‌آوا کارت» و «سایبان‌پی» را می‌خوانید که با آنها درباره جدیدترین اقدامات و برنامه‌هایشان گپ زده‌ایم. گفت‌وگوی ماه این شماره نیز با حمزه آقابابایی، مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سپهر است که درباره رشد دوپله‌ای این شرکت در یک سال و نیم گذشته توضیح داده است. به گفته او، این شرکت انواع استراتژی‌های نوآوری باز را در ۲۰ ماه گذشته تجربه کرده است. آقابابایی می‌گوید در این مدت سعی کرده با اتکا به پتانسیل‌های موجود در این شرکت، در بخش‌های مختلف به سمت نوآوری بروند. در بخش پروفایل نیز روایتی از زندگی شخصی و حرفه‌ای حسام مقصودلو را می‌خوانید که می‌گوید به کار کردن در سطح کلان کشور علاقه دارد و همیشه می‌خواهد اثرگذار باشد.


خلق ارزش در بانک‌ها با رشد بودجه فناوری اطلاعات


بودجه‌های اختصاص‌یافته به فناوری اطلاعات در بانک‌ها معمولاً به عواملی مانند اندازه بانک، استراتژی کسب‌وکاری و ریسک‌ها و نیازهای فناوری آنها وابسته است. با توجه به اینکه فناوری اطلاعات با نوآوری ارتباط مستقیمی دارد، میزان این بودجه و حرکت بانک به سمت نوآوری حائز اهمیت است. به‌طور کلی نیز توسعه فناوری اطلاعات، نوآوری و فناوری در بودجه بانک‌ها با چالش‌هایی روبه‌روست. به عقیده فعالان یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در این مسیر به نگاه مدیران ارشد به این حوزه برمی‌گردد که بسیاری سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری اطلاعات را هزینه‌ای اضافی می‌دانند. در پرونده تنظیم‌گری این شماره از عصر تراکنش در گفت‌وگو با فعالان صنعت بانکی کشور به میزان بودجه بانک‌ها در بخش فناوری اطلاعات و تأثیری که در نوآوری بانک‌ها دارد، پرداختیم. همچنین می‌توانید یادداشت‌هایی از مصطفی امینی و حمید کردبچه را نیز بخوانید.


مدیرعامل سال ۲۰۲۳ به انتخاب تایم


مجله تایم سم آلتمن، یکی از بنیان‌گذاران OpenAI را به‌عنوان مدیرعامل سال 2023 انتخاب کرد. آلتمن، شخصیتی برجسته در سیلیکون‌ولی است که چت جی‌پی‌تی را راه‌اندازی کرده است. او OpenAI را در سال 2015 با مأموریت پیشبرد هوش دیجیتالی تأسیس کرد و تحت رهبری او، OpenAI مدل‌های جی‌پی‌تی را ایجاد کرد و با مایکروسافت شریک شد. آلتمن در این مسیر ابتدا از سمت مدیرعاملی اخراج شد، اما با حمایت کارمندان شرکت و هیئت‌مدیره جدید دوباره به سمت خود در این شرکت بازگشت. مجله تایم در پایان هر سال در شماره ویژه خود، از فرد، گروه یا ایده‌ای نام می‌برد که بیشترین تلاش را برای تأثیرگذاری بر رویدادهای سال انجام داده‌اند و این‌بار سم‌آلتمن را به‌عنوان مدیرعامل سال انتخاب کرد. در بخش جهان این شماره مطلبی را که تایم درباره زندگی و مسیر حرفه‌ای آلتمن منتشر کرده ترجمه و بازنشر کردیم.


معرفی ۹ کتاب از انتشارات راه پرداخت


مجله «Insurtech» در آخرین شماره خود ۱۰ تک‌شاخ برتر اینشورتک در سال ۲۰۲۳ را بر حسب ارزش‌گذاری بازار آنها انتخاب کرده است که ما در صفحات پیش رو نگاهی به این ۱۰ تک‌شاخ اینشورتک داشتیم. علاوه‌بر این، به معرفی مدیران/معاونان توسعه کسب‌وکار شرکت‌های بانکی و پرداخت کشور پرداختیم؛ زیرا معتقدیم این افراد در رشد و توسعه کسب‌وکارها نقش حائز اهمیتی دارند. دستگاه هوشیار شرکت بازرگانی مبناکارت آریا نیز محصولی است که در صفحات پیش رو نگاهی به ویژگی‌ها و خدمات آن داشتیم؛ دستگاهی که با ویژگی‌ها و ابزارهای خود جهت احراز هویت و بهره‌گیری از فناوری OCR می‌تواند به طیف گسترده‌ای از کسب‌وکارها خدمات گوناگونی ارائه دهد. همچنین در این بخش مجموعه کتاب‌های 9گانه انتشارات راه پرداخت را معرفی کردیم که به مناسبت سومین رویداد ۹ ژانویه در اختیار مخاطبان قرار گرفتند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.