راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در نشست خبری بانک کارآفرین مطرح شد / مهاجرت سامانه‌های بانک کارآفرین به راهکار جامع بانکی داتین

امروز هفتم بهمن‌ماه در ساختمان بانک کارآفرین در یک نشست خبری با حضور علی‌اصغر تقوی، معاون فناوری اطلاعات بانک کارآفرین از مهاجرت سامانه‌های بانک کارآفرین به راهکار جامع بانکی داتین خبر داده شد.

پیش از این بانک کارآفرین به صورت یکباره و هم‌زمان داده‌های حوزه مصارف ارزی خود را در روزهای پنجشنبه و جمعه ۲۱ و ۲۲ دی‌ماه به راهکار جامع بانکی داتین انتقال داد.

این پروژه از ابتدای سال جاری به‌صورت فشرده آغاز شد و پس از طی مراحل تحلیل شکاف، بومی‌سازی، آماده‌سازی زیرساخت و استقرار سامانه‌ها و آموزش کاربران، در نهایت با مهاجرت داده و بهره‌برداری کامل در ۲۲ دی‌ماه به سرانجام رسید.

به‌ منظور کاهش ریسک‌های احتمالی، خدمات بانک با اطلاع‌رسانی قبلی به مشتریان از عصر روز پنجشنبه ۲۱ دی‌ماه قطع و فرایند استخراج داده‌ها و مهاجرت به سامانه‌های جدید آغاز شد. هم‌زمان، عملیات استقرار نهایی و اتصال سامانه‌های جدید به شتاب، ساتنا، پایا، چکاوک، صیاد، نهاب و سایر سامانه‌های بانک مرکزی تا عصر روز جمعه ۲۲ دی‌ماه انجام شد و با برقراری مجدد دسترسی به خدمات بانک در این زمان، مشتریان بانک کارآفرین توانستند خدمات بانکی را این‌بار بر بستر سامانه‌های داتین دریافت کنند.


مهاجرت از منظر مشتری باید شفاف باشد


علی‌اصغر تقوی، معاون فناوری اطلاعات بانک کارآفرین در ابتدای این نشست خبری گزارشی از وضعیت مهاجرت سامانه‌های بانکی بانک کارآفرین به کر داتین ارائه کرد.

او گفت: «این پروژه از جنبه‌های مختلف برای ما حائز اهمیت بود. جنبه‌های انتخاب محصول، زیرساخت، تجهیز دیتاسنتر و همسو کردن سازمان با پلتفرم جدید برای ما از اهمیت بسیاری برخوردار بود.»

معاون فناوری اطلاعات بانک کارآفرین در ادامه گفت برای اینکه این پروژه به سطح عملیاتی برسد باید بیش از 1000 نفر را آموزش می‌دادند.

او در ادامه درباره مهاجرت روی یک کر دیگر از منظر مشتری توضیح داد: «به طور کلی مهاجرت از منظر مشتری باید خیلی شفاف باشد و در نهایت بتوانیم اطلاعاتی را که در کر قبلی بانک به امانت از جانب مشتری در اختیار داشتیم به صورت سالم و صحیح در سامانه‌های جدیدمان جانمایی کنیم.»


داتین را با بررسی‌های بسیار انتخاب کردیم


تقوی درباره آغاز پروژه گفت: «این پروژه از بهمن‌ماه 1401 آغاز شد و در همان زمان نیز قرارداد آن منعقد و عملاً از خردادماه کار عملیاتی شروع شد. ما از مهرماه با تغییر ساختار و بازنگری‌هایی که در تیم بانک داشتیم پروژه را با قدرت و شدت بیشتری پیگیری کردیم و در نهایت ۲۱ و ۲۲ دی‌ماه توانستیم با موفقیت از سامانه آفرین به سامانه داتین مهاجرت کنیم.»

معاون فناوری اطلاعات بانک کارآفرین درباره چرایی انتخاب داتین به‌عنوان یک سامانه یکپارچه توضیح داد: «کارگروه‌های متعددی از حوزه‌های فنی اطلاعات امنیت، واحدهای کسب‌وکاری، اعتبارات، امور بانکی و تمام نهادهای اعتباری و کسب‌وکاری بانک، مباحث مربوط به بیزینس را در داتین با سامانه‌های مشابه مقایسه کردند و امتیاز فنی و امتیاز کسب‌وکاری به داتین دادند.»

او تأکید کرد: «اصلی‌ترین موضوع این بود که توسط بدنه کارشناسی بانک و واحدهای کسب‌وکاری و حوزه‌های فنی این پلتفرم انتخاب شد.»


همه‌چیز در های‌بانک تجمیع شده است


معاون فناوری اطلاعات بانک کارآفرین در ادامه درباره اینکه بانک کارآفرین بر شفافیت این مهاجرت برای مشتریان تأکید داشته، صحبت کرد. او در این‌باره گفت: «زمانی که ما سیستم را در مدت‌زمان کوتاهی نداشتیم تأکید بر این بود که مشتری نباید از مابقی حوزه‌ها متأثر باشد؛ یعنی ما تمام تلاش‌مان این بوده که شماره سپرده مشتریان‌مان ثابت بماند، شماره‌های کارت و دسته‌چک‌ها و حتی رمز اول مشتریان نیز ثابت بماند و از این نظر دچار مشکل نشوند.»

او در ادامه توضیح داد: «بعد دیگری که از منظر مشتری تغییر کرد پلتفرم‌های دیجیتال ما بود. قبل از این مهاجرت مشتریان ما با دو یا سه تا از پلتفرم‌های دیجیتال بانک کارآفرین دست‌وپنجه نرم می‌کردند. برخی از خدمات دیجیتال خود را از موبایل‌بانک می‌گرفتند و برخی از خدمات مورد نیاز خود را از اینترنت‌بانک هم‌آفرین می‌گرفتند. اکنون همه‌چیز در «های‌بانک» تجمیع شده است؛ به این معنی که اکنون های‌بانک تنها پلتفرم دیجیتال بانک کارآفرین است که تمام سرویس‌هایی که از پلتفرم‌های قبلی ارائه می‌شد را به صورت تجمیع‌شده ارائه می‌دهد و مسیر توسعه آن هم مشخص و قابل دستیابی است.»


سعی کردیم به طور موازی از دو پلتفرم استفاده نشود


تقوی در ادامه ویژگی‌های این مهاجرت را از منظر بانک کارآفرین توضیح داد: «از منظر بانک هم این مهاجرت ویژگی‌های خاص خودش را داشت. این‌که مهاجرت به صورت یکباره اتفاق بیفتد برای ما مسئله بود.»

او ادامه داد: «مهم بود که همکاران ما در شعب و ستاد به صورت موازی با دو پلتفرم مواجه نشوند و این یکی از ریسک‌های بزرگی بود که ما در زمان طراحی پروژه داشتیم. این‌که ما بتوانیم تمام سامانه‌های موازی را در تمام شعب حذف کنیم که از یک پلتفرم واحد استفاده شود، بدون اینکه یک ریال مغایرت ایجاد شود، کار بزرگی بود.»


در مدت‌زمان کوتاهی مهاجرت کردیم


معاون فناوری اطلاعات بانک کارآفرین درباره زمان مهاجرت از کر آفرین به کر داتین توضیح داد: «ما طی حداقل زمان ممکن مهاجرت را انجام دادیم و در زمانی مهاجرت کردیم که شعب ما درگیر عدم ارائه خدمت نشوند. عملاً در دو روز تعطیل در شبکه بانکی این مهاجرت را انجام دادیم. البته که پلتفرم‌های ما از ساعت دو تا چهار با اطلاع‌رسانی قطع بوده که این لازمه مهاجرت بود و ما توانستیم پلتفرم‌های دیجیتال بانک خود را از ساعت هشت بعدازظهر روز جمعه راه‌اندازی کنیم.»

او همچنین در ادامه درباره بررسی انتخاب داتین گفت: «این پروژه را 11 کارگروه اصلی مدیریت کرده است.»


تا فروردین دیتاسنترهایمان را تجهیز می‌کنیم


تقوی درباره دیتاسنترهای بانک گفت: «با توجه به مدیریت بانک با تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز برای مهاجرت، پروژه دیتاسنتر جدید بانک را آغاز کردیم که با توجه به تأمین منابعی که از سوی بانک صورت می‌گیرد امیدواریم تا پایان فروردین به بهره‌برداری برسانیم و یک ظرف امن را برای میزبانی و ارائه خدمات دیجیتال خود ایجاد کنیم.»

او در ادامه بر هدف حذف سامانه‌های موازی و استفاده از یک پلتفرم واحد تأکید کرد و گفت: «ما ۸۰ سامانه جانبی داشتیم که در این فرایند مورد بررسی قرار گرفت و در روز مهاجرت حدود سه سامانه را در اختیار شعب قرار دادیم.»

تقوی در ادامه افزود: «برای اینکه های‌بانک خود را تجهیز و به سامانه‌های بانکی خود متصل کنیم بیش از 120 سرویس را از کر گرفتیم و توسعه دادیم. این تعداد سرویس برای مدیریت یکجا و سرویس‌دهی یک پلتفرم واحد اتفاق بزرگی بود.»


اکنون بانک کارآفرین با لندتک‌ها و فین‌تک‌ها نیز همکاری خواهد داشت


در پایان نشست خبری تقوی در بخش پرسش‌وپاسخ با خبرنگاران در خصوص نحوه عملکرد نئوبانک کارآفرین و همکاری‌های این بانک با لندتک‌ها و فین‌‌تک‌ها توضیح داد: «به دلیل محدودیت‌هایی که در کر سابق داشتیم حتی نمی‌توانستیم خدمات دیجیتالی خود را گسترش دهیم، اما حالا رویکرد ما «بانکداری به‌عنوان یک سرویس» است و به موضوع مشارکت (Corporate) با شرکت‌ها و فین‌تک‌ها توجه ویژه داریم. اما نئوبانک را با نگاه ارائه خدمات در بخش بانکداری خرد و بانکداری شرکتی توسعه خواهیم داد.»

معاون فناوری اطلاعات بانک کارآفرین یکی از نقاط تمایز های‌بانک را ارائه سرویس به شرکت‌های حقوقی عنوان کرد و گفت: «شرکت‌های حقوقی برای اولین‌بار است که می‌توانند روی پلتفرم های‌بانک حساب باز کنند و در آن علاوه بر اینکه امکان فعالیت حقوقی به شرکت‌ها داده شده، افراد آن شرکت نیز می‌توانند به صورت حقیقی فعالیت کنند. در شرایط فعلی ۷۵ هزار مشتری حقیقی و حقوقی روی های‌بانک سرویس دریافت می‌کنند.»

تقوی درباره همکاری کارآفرین و شرکت‌های فناور حوزه مالی هم توضیح داد: «دو شرکت بازوی عصر امین و ستارگان که متعلق به بانک کارآفرین هستند روی سرمایه‌گذاری استارتاپی در این حوزه متمرکزند. سال آینده حضور بانک کارآفرین در این حوزه‌ها بیشتر خواهد شد، ضمن اینکه همین حالا هم در صندوق نوآوری بانک کارآفرین سهم قابل توجهی دارد و جزو بانک‌هایی است که از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کرده‌ است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.