پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
تولید محتوا را جدی بگیریم
هفته گذشته در یک کنفرانس خبری مهمان مدیران شرکت شاپرک بودم و پای حرف آنها نشستم. مدتی است تغییرات مدیریتی در شاپرک صورت گرفته و به جای سامان قطبی که 32 ماه مدیر این شرکت مهم بود، محسن قادری مدیر عامل آن شده است. در گفت و گویی که با قادری داشتم، به خلا ارتباطی و ضعف رسانهای در زمینه فعالیتهای پرداخت الکترونیک اشاره کردم. محسن قادری در همین جلسهای که با خبرنگاران داشت هم از آنها خواست که در زمینه فرهنگسازی بازوی شاپرک باشند و به آنها کمک کنند. در حوزههای مختلف خبری سالهاست که خبرنگاران در حال تخصصی شدن هستند و به مرور از تعداد خبرنگاران عمومی و اجتماعی کم و به خبرنگاران تخصصی اضافه میشود. در گذشته خبرنگاران عمومی داشتیم که در همه زمینهها توانایی فعالیت داشتند؛ اما این روزها به دلیل پیچیده و البته سریعتر شدن روندها، امکان قلم زدن در حوزههای مختلف نیست و لازم است خبرنگار تسلط بالایی بر رویدادها و روندهای یک حوزه خاص داشته باشد. شاید این عمومی نگاه کردن در خبرنگاران صدا و سیما بیشتر دیده شود. کمتر خبرنگاری در این سازمان بزرگ حضور دارد که بگوید من خبرنگار تخصصی فلان حوزه هستم. البته در صدا و سیما خبرنگاران اختصاصی حوزههای مشخص خبری وجود دارد اما خبرنگار تخصصی کم داریم. در مطبوعات اوضاع بهتر است. در برخی حوزهها وضع بهتر و در برخی دیگر بدتر است. مثلا اقتصاد سالهاست که شاهد حضور رسانههای جدی است. همین طور فناوری اطلاعات. در زیر مجموعه این حوزهها هم خبرنگاران و نویسندههای فراوانی رشد کردهاند.
هفته گذشته که مهمان مدیران شاپرک بودم و خبرنگاران متعددی حضور داشتند، شاهد این بودم که شکل گرفتن صحبتها و بحثها چقدر کند پیش میرود و متاسفانه وقت زیادی صرف این میگردد که به اصل موضوع برسیم. فعالان صنعت بانکداری و پرداخت الکترونیک مدیران فنی هستند که در برخی موارد رابطه و تعامل قوی با رسانهها برقرار نکردهاند. طبیعی هم هست که شکل گرفتن رابطه رسانهای بین فعالان فنی و خبرنگاران کمی سخت باشد. شاید در سالهای آتی و به مرور شاهد تغییر پارادایم باشیم. اما تا آن زمان و با توجه به اهمیت بانکداری و پرداخت الکترونیک باید تولید محتوا در صنعت بانکداری و پرداخت الکترونیک را جدی بگیریم و سرسری با آن برخورد نکنیم.
رضا قربانی
منبع: هفتهنامه عصر ارتباط، شماره 675