راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اپل‌پی، تحول یا توهم؟

در روزهای گذشته فضای رسانه‌های فناوری اطلاعات پرشده از اظهارنظر درباره آخرین شوی اپل. همه یا در حال تعریف و تمجید هستند و با واژه‌های مانند انقلابی و نوآورانه و متهورانه به استقبال محصولات جدید اپل رفته‌اند یا با کلیدواژه‌هایی مانند تکراری و لوس و شکست‌خورده به پذیرایی رفته‌اند.

درهرصورت چه موافق اپل، رویکردش و محصولاتش باشیم و چه نباشیم، این شرکت نقش مهمی در فناوری اطلاعات این سال‌های جهان بازی کرده است. یکی از زمین‌های بازی که در چند سال گذشته همه منتظر بودند ببینند اپل برای آن چه در سر دارد پرداخت الکترونیک بود. بعدازاین‌که گوگل و آمازون و پی‌پال و حتی قهوه‌فروشی‌های استارباکس به آن ورود کردند، خبری از اپل نبود؛ تا این‌که در آخرین برنامه‌ای که اپل صاحبان رسانه را جمع کرده بود، از محصولی پرده‌برداری کرد که مدت‌ها بود درباره آن صحبت می‌شد.

.

پیش از رونمایی اپل‌پی چه گفته می‌شد؟

حالا اپل‌پی رونمایی شده و در ادامه این گزارش درباره آن صحبت می‌کنیم؛ اما پیش از آن بد نیست نگاهی بیندازیم به آنچه پیش از رونمایی اپل‌پی می‌دانستیم. به نظر می‌رسید اپل آرام‌آرام در حال نزدیک شدن به یک سرویس پرداخت موبایلی است؛ درحالی‌که پیش‌تر، از سازنده آیفون انتظار می‌رفت برای پرداخت موبایلی خیز بردارد، این اواخر گزارش‌هایی خبر از داغ شدن مذاکرات اپل با بازیگران صنعت پرداخت می‌داد. گفته می‌شد ابتدای پاییز احتمالاً اپل سرویس پرداخت موبایلی جدیدی را معرفی خواهد کرد که در این صورت یک غول دیگر به جمع غول‌های فناوری پرداخت موبایلی اضافه خواهد شد. اوایل مرداد خبری از مذاکرات اپل با شرکت‌های پرداخت مانند «ویزا» منتشرشده بود. با استناد به حرف‌های افرادی که در جریان این مذاکرات بودند،‌ نشریات آنلاین گفتند که مدیران اپل راه‌اندازی قریب‌الوقوع «کیف پول» موبایلی را مطرح کرده‌اند که بخشی از معرفی آیفون 6 خواهد بود.

حوزه پرداخت‌های موبایلی بسیار موردتوجه صنعت فناوری اطلاعات قرارگرفته است. شرکت‌ها به دنبال به دست آوردن اطلاعات پرداخت مشتریان و یا گرفتن بخش کوچکی از تراکنش‌های اعتباری و نقدی هستند. هنوز هم در پرداخت‌های فروشگاهی استفاده از موبایل‌های هوشمند برای مشتریان محبوب نیست و تنها چند طرح برای توسعه این روش تلاش کرده‌اند.

گوگل به خاطر اپلیکیشن کیف پولش مورد غضب شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات مخابراتی واقع‌شده است. چندین ارائه‌دهنده خدمات مخابراتی که به دنبال توسعه پرداخت‌های موبایلی خود با نام کیف پول موبایلی آی‌سیس هستند، سال‌ها برای ایجاد مشارکت سپری کردند. هرچند به دلیل مترادف شدن نام «آی‌سیس» با نام داعش آن‌ها می‌خواهند نام خود را تغییر دهند.

آی‌سیس به‌طور مشترک توسط وریزون، ای‌تی‌اندتی و تی‌موبایل اجرا می‌شود. استارت‌آپ اسکویر و پی‌پالِ ای‌بِی تنها دو سرویس از میان انبوه کمپانی‌های هستند که سرویس‌هایی در بازار پرداخت موبایل ارائه می‌دهند. درحالی‌که سایر کمپانی‌ها از حدود سال 2011 حرکت به سمت پرداخت‌های موبایلی را آغاز کرده‌اند، اپل برای این سرویس به آهستگی خیز برداشته است.

بااین‌حال همان‌طور که ناظران این صنعت از دیرباز انتظار داشتند درنهایت این کمپانی یک سرویس کیف پول موبایلی ارائه داد. دی‌ماه سال گذشته، تیم کوک، مدیرعامل اپل، خبر داد که پرداخت‌های موبایلی برای ما جالب است و این موضوع برای تکمیل ویژگی تاچ‌آیدی (Touch ID) در نظر گرفته‌شده است. اپل قبلاً با «پَس‌بوک» (Passbook) یک گام کوچک در این عرصه برداشته بود، سرویسی که سال 2012 راه‌اندازی شد که تمام اطلاعات مربوط به کارت‌ها، بن‌ها و حتی بلیت‌های شخص را در آیفون یکجا نگه می‌داشت. البته پسبوک دارای فیچرهای پرداخت کارت‌های اعتباری و نقدی نیست. برخی معتقد بودند اپل می‌خواهد آماده‌خوری کند و منتظر است اکوسیستم به نقطه مطلوبی برسد تا آن‌ها وارد زمین‌بازی شوند. به نظر می‌رسد اکنون زمان مناسبی برای برداشت است. دیگران کاشتند اکنون اپل درو کند.

.

اپل‌پی چگونه کار می‌کند؟

منابع آگاه از جزئیات توافق شرکت اپل و سایر شرکت‌های طرف قرارداد گفته‌اند که به ازای هر ۱۰۰ دلار گردش پول از طریق سرویس اپل‌پی، ۱۵ سنت نصیب اپل می‌شود. شاید قبول این مسئله برای بانک‌های بزرگ آمریکا سخت باشد که بخشی از کارمزدهای دریافتی خود را به اپل بدهند.

وجود بیش از ۸۰۰ میلیون اکانت در سرویس آیتیونز این شرکت که در آن‌ها اطلاعات کارت اعتباری کاربران ثبت شده به این معناست که اپل‌پی پتانسیلی بسیار بالا برای پذیرفته‌شدن توسط مصرف‌کنندگان دارد. تا الان بیش از ۲۲۰ هزار خرده فروشی حاضر شده‌اند بخشی از این سیستم باشند و مطمئنا در روزهای آینده بر تعداد آنها افزوده می‌شود. البته جالب است بدانیم در فهرست شرکت‌های همکار با اپل در این زمینه، نام دو شرکت بزرگ والمارت و بِست‌بای به چشم نمی‌خورد. سرویس پرداخت اپل‌پی که مبتنی بر چیپ ان‌اف‌سی است بر روی آیفون ۶ و ۶ پلاس وجود دارد. در این سیستم پرداخت،کارت‌های بانکی کاملا امن نگه داشته می‌شود. این پلتفرم با سیستم پس‌بوک آی‌او‌اس نیز سازگار است.

.

درباره این محصول چه می‌گویند؟

برخی می‌گویند راه‌اندازی سرویس پرداخت همراه اپل استفاده از کارت‌های اعتباری و کارت‌خوان‌ها را کاهش خواهد داد؛ به عبارتی کارت کشیدن برای پرداخت پول منسوخ می‌‌شود. اپل با استفاده از فناوری ‌ان‌اف‌سی و مذاکره با شرکت‌های مشهور عرضه کننده کارت‌های اعتباری مانند ویزا و مسترکارت خدماتی را به کاربران ارائه می‌کند که برای پرداخت هزینه خرید کالا و خدمات، صرفا گوشی در برابر آن کالا یا سرویس قرار بگیرد و هزینه استفاده از آن به طور خودکار پرداخت شود. برنامه‌ریزی برای ارائه چنین خدمتی کار تازه‌ای نیست و پیش از این هم سابقه داشته، اما آنچه که موجب شده این ابتکار عمل مورد توجه قرار بگیرد، مذاکره این شرکت با بیش از 220 هزار فروشگاه در سراسر آمریکا برای پذیرش خدمات اپل‌پی است. البته این فروشگاه‌‌ها تنها 5.5 درصد از کل 3.6 میلیون فروشگاه خرده فروشی در آمریکا را شامل می‌شوند. اپل همچنین با بانک‌های بزرگ آمریکایی هم وارد مذاکره شده تا این سرویس علاوه بر آیفون از طریق ساعت هوشمند این شرکت هم در دسترس باشد.

پیش از این گوگل، پی‌پال، استارباکس و مک دونالد سرویس‌های پرداخت همراه ارائه کرده بودند، اما این اولین بار است که به نظر می‌رسد خدمات یاد شده قرار است با اقبال عموم مردم مواجه شود. برآوردهای Citi Investment Research نشان می‌دهد ارزش مالی پرداخت‌های همراه از یک میلیارد دلار در سال 2013 به 58.4 میلیارد دلار در سال 2017 می‌رسد.

رسول قربانی

منبع: هفته‌نامه عصر ارتباط، شماره 675

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.