راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کتاب سیاست‌های پولی در اقتصاد رمزارزمحور با حمایت گروه توسن منتشر شد / تحلیلی از سیاست‌های پولی پس از ظهور ارزهای دیجیتال

انتشارات راه پرداخت کتاب «Monetary Policy in a Cryptocurrency-Based Economy» یا «سیاست‌های پولی در اقتصاد رمزارزمحور» را به زبان انگلیسی و با حمایت گروه توسن منتشر کرد. این کتاب تحلیلی از سیاست‌های پولی، پس از ظهور ارزهای دیجیتال را ارائه می‌کند.

این کتاب حاصل نتیجه پژوهشی است که مسئله اصلی آن از این امر ناشی می‌شود که نقش پول در اقتصاد از نقش منفعل به نقش فعال تغییر کرده است. نظام بانکی کنونی، از جمله بانک‌های مرکزی و تجاری، آگاهانه منافع شخصی را با استفاده از پول و مکانیسم‌های موجود در اولویت قرار می‌دهند و خود این موضوع، موجب افزایش چالش‌های اقتصادی شده است.

زمانی که هایک (1976) از «ملی‌زدایی پول» صحبت کرد، شاید کمتر کسی می‌توانست چنین روزی را تصور کند که بدون نیاز به بانک مرکزی، پول به‌صورت غیرمتمرکز ایجاد و مبادله شود. اما از سال 2008 و با کمک فناوری بلاکچین، اولین شکل از چنین پولی با نام بیت‌کوین متولد شد و امروزه پول بدون حمایت یک دولت قدرتمند، دیگر فقط یک فرضیه نیست. ارزهای رمزنگاری شده نه تنها مستقیماً وارد تراکنش‌های اقتصاد واقعی می‌شوند، بلکه دارایی‌های رمزنگاری شده را نیز معرفی می‌کنند که بر خلق انواع پول تأثیر می‌گذارند.

از منظر سیاست‌گذاری، یک سوال مهم در اینجا مطرح می‌شود: «آیا سیاست‌های پولی متعارف با ظهور ارزهای دیجیتال تغییر زیادی خواهند کرد؟». این سوال از آنجایی مهم است که کشورها و بانک‌های مرکزی به طور فزاینده‌ای از تأثیرات رشد دارایی‌ها چه مثبت و چه حتی منفی آگاه هستند. از آنجایی که فناوری بلاکچین به هر فرد حقیقی یا حقوقی اجازه می‌دهد تا به راحتی سکه و توکن صادر کند، اگر رمزارزها برای پرداخت‌های مالی محبوبیت پیدا کنند، چه اتفاقی برای اسکناس‌های فیات می‌افتد؟ سهم دولت از این نظام دولتی چقدر خواهد بود؟ هدف نویسندگان این است که نشان دهند، تحت این شرایط جدید، بخشی از بازار پول تحت کنترل دولت‌ها نخواهد بود و دولت‌ها باید به جای مقابله با این پدیده، به قانون‌گذاری در این حوزه بپردازند تا سهم کمتری از حق مالکیت در بازار را از دست بدهد.

علاقه‌مندان برای تهیه کتاب سیاست‌های پولی در اقتصاد رمزارزمحور می‌توانند از طریق سایت فروشگاه راه پرداخت اقدام کنند.


درباره نویسندگان


سید ولی الله فاطمی اردکانی دارای مدرک دکتری در مدیریت صنعتی و بنیان‌گذار شبکه ققنوس است. فاطمی همچنین موسس بزرگترین شرکت خصوصی ایران در حوزه فناوری‌های بانکی و پرداخت موسوم به گروه توسن است.

نویسنده همکار کتاب، علی اصغر قائمی نیا، دارای مدرک دکتری در رشته اقتصاد اسلامی از دانشگاه تهران و در حال حاضر مدرس دانشگاه است. او نویسنده چندین کتاب در زمینه روش شناسی اقتصاد خرد، راه‌اندازی کسب‌وکار و توکنومیکس است.


درباره اسپانسر کتاب: «گروه توسن»


گروه توسن با سابقه ۲۴ سال فعالیت در حوزه فناوری اطلاعات مالی و بانکی و بهره‌گیری از حدود ۴۰۰۰ نفر نیروی متخصص و مجرب در حوزه‌های مختلف کسب‌وکار، یکی از بزرگترین مجموعه‌های خصوصی کشور در حوزه فناوری به شمار می‌رود.  این گروه متشکل از ۳۵ شرکت زیرمجموعه است که هر یک از آن‌ها در منظومه فناوری اطلاعات کشور نقش معین و منحصر بفردی را ایفا می‌کنند. مجموعه این شرکت‌ها در قالب دو هلدینگ «تِک وست» و «تِک ونچرز» ساماندهی شده اند.


هلدینگ تک وست


تک وست در نقش شرکت مادر گروه توسن با دربرگیری ۲۳ شرکت زیرمجموعه، وظایفی از جمله نظارت و راهبری این شرکت‌ها، سرمایه‌گذاری و توسعه کسب‌وکارهای جدید و فعالیت‌های مرتبط با حوزه حاکمیت شرکتی را بر عهده دارد. تک وست همچنین در نقش هماهنگ‌کننده شرکت‌های گروه توسن، ضمن تفکیک مأموریت‌ها و خطوط کسب‌وکاری شرکت‌ها، از وجود هم‌افزایی و هم‌گرایی در بین شرکت‌های زیرمجموعه خود اطمینان حاصل می‌کند. دامنه خدمات شرکت‌های زیر مجموعه تکوست در حوزه‌های راهکارهای نرم‌افزاری و سخت‌افزار و سرویس در صنایع مالی، بانکی، پرداخت و تجارت الکترونیک است. شرکت‌های زیرمجموعه تک وست عبارتند از:

  • شرکت‌های توسعه سامانه‌های نرم‌افزاری نگین توسن (سهامی عام)
  • شرکت آسان پرداز توسن (آپسان)
  • شرکت نوآوری باز فرابومشرکت عوارض آزادراهی سپندار
  • شرکت سامانه یکپارچه خدمات خودرو سپندار ایرانیان
  • شرکت توسعه فن افزار توسن – توسن تکنو (سهامی عام) 
  • شرکت تراکنش همراه ایمن (شاپ)
  • شرکت تراکنش همراه توسن (مانی تک)
  • شرکت داده کاوان هوشمند توسن
  • شرکت سکوی کسب‌وکار الکترونیک (سککوک)
  • شرکت بازار هوشمند سینا
  • شرکت تجارت الکترونیک هوشمند آینده (بهین مارت)
  • شرکت سامانه‌های هوشمند اطلاعاتی توسن البرز (توسن سها)
  • شرکت رسام فناوری پایا (پلاتین کپیتال)
  • گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان (وگستر)
  • سبدگردان البرز
  • لیزینگ رازی
  • شرکت فناوری‌های اطلاعاتی و مالی توزیع شده یکتا ققنوس پارس
  • صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه آرمان آتی
  • صندوق پژوهش و فناوری امیرکبیر
  • کارگزاری یزدان
  • شرکت معتمد هوشمند تکسا
  • شرکت سامانه‌های یکپارچه سیمرغ تجارت

هلدینگ تک‌ونچرز


شرکت سرمایه‌گذاران فناوری تک وستا آرمان با نام تجاری «تک‌ونچرز» به‌عنوان بازوی سرمایه‌گذاری خطرپذیر گروه توسن از سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد و از همان ابتدا، مالکیت برخی از شرکت‌های تازه‌تأسیس گروه از جمله اعتماد هوشمند آینده، خدمات هوشمند آینده، زمین هوشمند آینده، رای دانا و همرو از هلدینگ تک‌وست به تک‌ونچرز منتقل گردید تا علاوه بر همگن شدن سبد سرمایه‌گذاری‌های گروه توسن در دو هلدینگ تک‌وست و تک‌ونچرز، امکان راهبری، منتورینگ و تأمین مالی شرکت‌های کوچک و متوسط و استارت‌آپی گروه به شکلی تخصصی و متمرکز در تک‌ونچرز فراهم گردد.

تک‌ونچرز علاوه بر راهبری شرکت‌های انتقال یافته از تک‌وست، ضمن شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و کارآفرینان مستعد در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و فین‌تک، به توسعه کسب‌وکارها و شرکت‌های جدید نیز اقدام نمود.

شرکت زنجیره‌های زرین هوشمند آینده (زربد) به‌عنوان ارائه‌دهنده سامانه هوشمند پلمب، نگهداری و مبادله اشیاء گران‌بها مبتنی بر فناوری بلاکچین در سال ۱۳۹۸ به‌عنوان اولین شرکت تازه‌تأسیس در سبد سرمایه‌گذاری‌های تک‌ونچرز قرار گرفت و پس از آن شرکت هوش مصنوعی دلفین باهدف توسعه سرویس‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در ابتدای سال ۱۳۹۹ و شرکت‌ رایزن هوشمند و نوپرداز مشاوران استادان (رهنمان) باهدف ارائه سرویس‌های مشاوره، آموزش و تهیه محتوای تخصصی در حوزه اقتصاد، کسب‌وکار، مالی و سرمایه‌گذاری در اواسط سال ۱۳۹۹ در سبد سرمایه‌گذاری تک‌ونچرز قرار گرفتند.

تک‌ونچرز در ابتدای سال ۱۴۰۰ با تأسیس دو شرکت جدید به دو حوزه سبک زندگی و سلامت ورود کرد. شرکت حرکت هوشمند آینده با برند Energym در حوزه تناسب اندام، ورزش در خانه و سلامت و شرکت نوای دیار خرد با برند Deed در حوزه سبک زندگی و جستجوی تصویری و ایده‌پردازی از فروردین ماه ۱۴۰۰ کار خود را آغاز کردند.

در انتهای این سال نیز شرکت سامانه‌های تجاری نوآوران با برنده‌شدن در مناقصه PGSB به‌عنوان یکی از دو اپراتور ملی ارائه‌دهنده سرویس‌های دولت الکترونیک به سبد سرمایه‌گذاری‌های تک‌ونچرز اضافه شد. تک‌ونچرز در ادامه مسیر سرمایه‌‎گذاری خطر پذیر خود می‌کوشد ضمن مدیریت و راهبری پرتفوی کنونی خود، فرصت‌های توسعه کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری را با دقت مورد رصد قرار داده و از مشارکت با کارآفرینان و سرمایه‌گذاران اکوسیستم استارت‌آپی کشور با آغوش باز استقبال کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.