راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در پنل تنظیم‌گری و سندباکس و منابع انسانی مطرح شد / مواجهه ۱۵ میلیون کاربر ایرانی با رمزارز صرفاً تریدمحور است

نخستین پنل از دومین روز برگزاری رویداد 9 ژانویه در بخش تنظیم‌گری و سندباکس و منابع انسانی و با عنوان «به دشتی رسیدی بلندتر بخند» با حضور علی عبدالهی، محمدرضا مانی‌یکتا، احمد تقوایی نجیب، احمد نوروزی، پوریا صنعتی، امیرحسین داوودیان، عیسی کشاورز، پریسا حسین‌زاده، علیرضا باقری، سهراب ثامنی و مسعود ملک در سالن قلم کتابخانه ملی درحال برگزاری است.

وضعیت منابع انسانی کسب‌وکارها، دغدغه فیلترینگ، تبدیل انسان کریپتویی به ابر انسان، تلفیق بلاکچین و هوش مصنوعی، لزوم همراهی جامعه با اکوسیستم رمزارز، آخرین وضعیت صدور مجوز سندباکس، چالش‌های معماری امنیت در صرافی‌ها، ارائه اعتبار به رمزارز برای توثیق، و… موضوعاتی بود که سخنرانان طی برگزاری پنل به آن پرداختند.


اطمینان از شنیده‌شدن صدای همه؛ یک مولفه مهم در منابع انسانی


در ابتدای پنل پریسا حسین‌زاده، مدیر منابع انسانی آبان‌تتر در ارائه خود تحت عنوان “راهبردها و تجربیات منابع انسانی اکوسیستم بلاکچین در ایران و جهان” توصیفی از وضعیت منابع انسانی کسب‌وکارها ارائه کرد. این توصیف درواقع برگرفته از گفت‌وگوهایی بود که حسین‌زاده با منابع انسانی سابق «بایننس» و «دریو» داشته است.
حسین‌زاده طی این گفت‌وگوها دریافته است که تیم‌سازی، تجربه همکاری، آموزش قبل از شروع کار و ارزیابی در تقویت و تأمین منابع انسانی اهمیت دارد. طبق گفته همکار سابق بایننس، ۶۳درصد از کسانی که دوره آموزش و ارزیابی را پشت‌ سر می‌گذارند تا ۳ سال حداقل تجربه همکاری خوب با شرکت دارند.
همچنین اطمینان از شنیده شدن صدای همه و فرصت گفت‌وگوی برابر از دیگر مؤلفه‌هایی بود که حسین‌زاده درباره اصول منابع انسانی مطرح کرد.
مدیر منابع انسانی آبان‌تتر طبق نتایج مطالعه خود (برمبنای توزیع پرسش‌نامه) اطلاع داد ۸۰درصد از جامعه آماری این مطالعه معتقد بودند کمتر از ۵۰درصد مدیران شرکت باید زن باشند و این در حالی است که ۸۰درصد از همین افراد مهم‌ترین چالش موفقیت زن‌ها را محدودیت اجتماعی می‌دانستند. حسین‌زاده گفت اگر بخواهد دوباره این مطالعه را انجام دهد حتماً پرسش دیگری نیز به آن اضافه می‌کند: «این محدودیت‌های اجتماعی را خود زنان ایجاد کرده‌اند یا مردان برای زنان؟»


تحول اکوسیستم ارز دیجیتال با استفاده از ابزارهای مالی نوین


سپس مسعود ملک، مدیرعامل تبدیل در ارائه‌ای با عنوان “تحول اکوسیستم ارز دیجیتال ایران با استفاده از ابزارهای نوین مالی” با اشاره به مزایای استفاده از ابزارهای مالی نوین در اکوسیستم رمزارز و بلاکچین داخلی عنوان کرد:‌ «اگر ابزارهای نوین را بیاوریم، اما آموزش لازم را ارائه ندهیم شبیه این است که بمبی را در اختیار کاربر قرار داده‌ایم.»
او در ادامه افزود: «وقتی خدمات مبتنی بر ابزارهای مالی را ارائه می‌دهیم، نیروهای پشتیبانی ما باید روی این ابزارها تسلط کافی داشته باشند و اگر کاربر سؤال یا نیازی در این زمینه داشت بتوانند به‌خوبی از عهده پاسخ‌گویی برآیند وگرنه موجب ایجاد نارضایتی خواهد شد.»
ملک همچنین به چالش قانون‌گذاری در زمینه استفاده از ابزارهای نوین پرداخت و گفت: «هر زمان که ابزار جدیدی را به خدمات خود اضافه می‌کنیم این ترس را داریم که ممکن است به‌خاطر آن دچار فیلترینگ شویم.»


سبک زندگی رمزنگاری‌شده انسان دیگری برای زیستن می‌خواهد


عیسی کشاورز، رئیس هیات مدیره یوبیتکس، به عنوان سومین سخنران پنل، با ارائه‌ای تحت عنوان “دارایی‌ها و مبادلات دیجیتال و تاثیر آن بر سبک زندگی ایرانیان”معتقد است سبک زندگی رمزنگاری شده درحال رقم‌زدن اتفاق مهمی است.
کشاورز در رویداد ۹ ژانویه با توضیح مفهومی تحت عنوان «سبک زندگی رمزنگاری شده» روند شتابان دگرگونی را حتی در جوامع محافظه‌کار ناگزیر دانست. «این سبک زندگی همه شئون، فکر، علایق و ساعت کاری را عوض می‌کند تاحدی که انسان دیگری گویی برای زیستن لازم است.»
به گفته مدیرعامل یوبیتکس پیش‌روی این فرایند بدون دشواری نخواهد بود و این سبک زندگی نیاز به حاکمیتی بسیار هوشمند دارد. «انسان کریپتویی عموما آوانگارد، ریسک پذیرتر در بستر مبادلات و ارتباطات جهانی است و در حال تبدیل شدن به ابرانسان است؛ در سبک زندگی رمزنگاری‌شده زمان، مکان و زیست جهان ذهنی و عینی انسان‌ها دگرگون شده است.»


فرصت‌ها و چالش‌های تلفیق بلاکچین و هوش مصنوعی


در ادامه، علیرضا باقری، مدیر اجرایی اکس‌اونیکس، در ارائه “بلاکچین و هوش مصنوعی-فرصت‌ها و چالش‌ها در تلفیق دو فناوری انقلابی”، از فرصت‌ها و چالش‌های تلفیق دو فناوری بلاکچین و هوش مصنوعی صحبت کرد.
به گفته او این دو فناوری نوآورانه و قدرتمند دنیای ما را دچار چالش‌های زیادی کردند و در عین حال باعث رشد در صنایع جهانی شدند.
مدیر اجرایی اکس‌اونیکس درباره ظرفیت ترکیب این دو فناوری گفت: «تلفیق بلاکچین و هوش مصنوعی به‌صورت خیلی محدود در دنیای واقعی پیاده‌سازی شده است. این ترکیب به ما امکان ارائه تحلیل و پیش‌بینی‌های عمیق بازار در صنایع مختلف را می‌دهد، اما چالش‌های مهمی نیز در پی دارد؛ ازجمله: مسائل قانونی و مسائل هویت و امنیت. با این‌ حال می‌توان گفت که چالش‌های آن قابل حل است و فرصت‌های آن غیرقابل چشم‌پوشی.»


برای همراهی جامعه با اکوسیستم رمزارز باید کاربری آن تهسیل شود


سهراب ثامنی، مدیرعامل زربان، نیز طی سخنرانی خود عنوان کرد: «برای اینکه اکوسیستم رمزارز و بلاکچین بتواند همراهی بیشتری از سوی جامعه داشته باشد باید کاربری راحتی داشته باشد و افراد بتوانند با امنیت زیاد از طریق یک نام کاربری و گذرواژه وارد آن شده و از خدمات آن استفاده کنند؛ چیزی شبیه به اینستاگرام.»
او در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت:‌ «طی یک سال گذشته با آمدن لایه دوم اتریوم، روندی آغاز شده که احتمالاً تا یکی دو سال آینده نیز ادامه خواهد داشت و با آن هزینه‌های استفاده از اپ‌های غیرمتمرکز کاهش خواهد یافت. اتریوم در حال تبدیل شدن به یک سرویس پرووایدر برای لایه دوم‌هاست.»


دریافت‌کنندگان سندباکس باید سرفصل‌های شش‌ماهه فراخوان را اعلام کنند


احمد تقوایی‌نجیب، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و اقتصاد هوشمند وزارت اقتصاد سخنرانی خود را به ارائه گزارش عملکرد کارگروه محیط‌های آزمون اختصاص داد و در ارائه‌ای با عنوان “تحول دیجیتال و محیط‌های آزمون تنظیم‌گری” گفت: «مهم‌ترین محورهای اقدامات ما در کارگروه راه‌اندازی سایت ایران‌نما، تدوین برنامه محوری سندباکس‌های بخشی و تنوع دادن به سندباکس‌ها است.»
تقوایی‌نجیب با یادآوری دریافت مجوز دو سندباکس در سال 1398، از صدور۴ مجوز دیگر اطلاع داد و گفت: «سندباکس بانک مرکزی و سندباکس بازار سرمایه که قبلاً مجوز گرفته بودند، در حال فعالیت‌اند. امسال هم ۴ مجوز در حوزه بیمه، بهداشت، وزارت ارتباطات و حوزه فعالیتی وزارت صمت صادر شد.»
به گفته تقوایی‌نجیب این مجوزها یک‌ساله‌اند و هرکدام از این نهادها باید دو برنامه شش‌ماهه به ما ارائه دهند و اعلام کنند که چه سرفصل‌هایی برای فراخوان ثبت طرح در آن سندباکس در نظر گرفته‌اند.


چالش‌های معماری امنیت در صرافی‌ها


در ادامه پوریا صنعتی، رئیس هیئت‌مدیره هیتوبیت، طی ارائه خود در دومین روز از رویداد ۹ ژانویه در ارائه چالش‌های معماری امنیت در صرافی‌ها: دارایی کاربران چگونه باید نگهداری شوند” عنوان کرد:‌ «با اینکه رمزارز می‌تواند به کشور در زمینه تحریم‌ها کمک‌ کند، اما رگولاتور در این زمینه کاری انجام نمی‌دهد. قوانین نابسنده و عدم حمایت قانون‌گذار، نامشخص بودن رگولاتور، نبود تجربه مشابه در حوزه مالی و پولی کشور و امنیت (مسئولیت) دارایی کاربر ازجمله چالش‌های اکوسیستم رمزارز کشور است.»
او در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت:‌ «بسیاری از عناصری که برخی از صرافی‌ها به‌عنوان مؤلفه‌های امنیتی خود معرفی می‌کنند، دیگر در جهان مؤلفه امنیتی به شمار نمی‌آیند و جزو حداقل‌های این حوزه‌اند.»
صنعتی همچنین مطرح کرد: «برخی از سؤال‌های مهمی که در این حوزه می‌توانیم بپرسیم این است که دارایی‌های کاربران در صرافی‌ها کجاست؟ آیا در کشوری که تورم بیداد می‌کند، صرافی‌ها به دارایی‌های مردم دست نمی‌زنند؟ آیا کسی این موضوع را ثابت کرده است؟ و سؤال دیگر این است که آیا سازکاری برای مشخص کردن صلاحیت صرافی‌ها برای نگه‌داری دارایی‌های مردم وجود دارد؟ اگر به صرافی‌ها برای مثال حمله مسلحانه شود، این امکان را دارند که کلید‌های خصوصی را حفظ کنند؟ اگر صاحبان صرافی‌ها از ایران بروند چه کسی می‌خواهد پاسخ‌گو باشد؟ این موارد دغدغه رگولاتور هم است.»


اعتباردهی با توثیق رمزارز به پایه‌های پولی کشور آسیب می‌زند


محمدرضا مانی یکتا، مدیر نظارت بر نظام‌های پرداخت بانک مرکزی، نیز طی سخنرانی خود با عنوان “تنظیم‌گری: از پیش‌نویس مجلس تا خود تنظیم‌گری” در سومین دوره رویداد ۹ ژانویه عنوان کرد: «یکی از وظایف بانک مرکزی در کنار توسعه ابزارهای پرداخت، مدیریت فضای اعتباری کشور است. ما با ورود فناوری برای تسهیل عملیات‌های اعتباری مشکلی نداریم و رویکرد بانک مرکزی دلایل اقتصادی دیگری دارد. مثلاً اینکه با توثیق رمزارز اعتبار داده شود، فضای جذابی است، اما این کار، به ریشه‌ها و پایه‌های نظام پولی کشور آسیب می‌رساند.»
او در ادامه گفت: «در حوزه ریال دیجیتال اقدامات خوبی انجام شده است و امیدواریم به‌زودی امکان استفاده از آن برای عموم جامعه فراهم شود. این اقدام، شروعی است برای اینکه یک بستر پرداخت در اختیار اکوسیستم‌های مختلف قرار گیرد.»


مواجهه ۱۵ میلیون کاربر ایرانی با رمزارز صرفاً تریدمحور است


همچنین امیرحسین داوودیان، معاون مدیرعامل بانک تجارت، نیز در ارائه‌ای تحت عنوان “نیازهای امروز فین‌تک ایران و نسبت آن با فناوری دارایی دیجیتال”، درباره خلق ارزش در بستر بلاکچین صحبت کرد؛ موضوعی که از نظر داوودیان در ایران غایب است.
او توضیح داد: «ماهیت اقتصاد بلاکچین به چالش‌ کشیدن دولت‌ها در کنترل‌گری پول است و ماهیت اقتصاد رمزارز خلق پول. اما در این میان مواجهه ما چگونه بوده است؟ ما در این رویداد حضور داریم و همه ما بزرگ‌ترین مواجهه با بلاکچین را ترید می‌دانیم. »
 به گفته او زمانی که صحبت از جدی‌ بودن بازار کریپتو در ایران می‌شود، همه به آمار ۱۵ میلیون نفری اشاره می‌کنند که جمعیت کاربران این حوزه را تشکیل می‌دهند.

مدیرعامل بانک تجارت گفت: «۱۵ میلیون کاربر بازار رمزارز ایران یعنی حضور کسانی که از حفظ ارزش پول فیات ناامید شدند و حالا برای سود بیشتر ترید می‌کنند. بنابراین واقعیت این است که ما از این تکنولوژی برای تبدیل ریال به ارز استفاده می‌کنیم؛ نه برای خلق ارزش.»
داوودیان تأکید کرد که آن چیزی که در اقتصاد ایران غایب است، رابطه مستقیم بین استفاده از بلاکچین و خلق ارزش است.


ضرورت ایجاد ادبیات مشترک میان کسب‌وکارها و تنظیم‌گر


در ادامه، احمد نوروزی، دبیر کارگروه مدیریت یکپارچه و هماهنگی محیط‌های آزمون در ارائه خود که “سندباکس و فرصت‌های نوین تنظیم‌گری و حمایت از کسب‌وکارهای نوپدید” نام داشت، طی سخنرانی خود در سومین دوره رویداد ۹ ژانویه عنوان کرد: «ما در دوران تحول دیجیتال قرار داریم؛ به این معنا که در این دوره همچنان کسب‌وکارهای سنتی را داریم که به فعالیت خود ادامه می‌دهند و در کنار آنها شاهد به وجود آمدن کسب‌وکارهایی هستیم که با اتکا به فناوری، فعالیت‌های قدیمی را نوآورانه انجام می‌دهند. دسته سومی هم وجود دارد که در سطح بالاتری فعالیت دارند و با نوآوری ارزش‌های جدیدی خلق می‌کنند که تا پیش از این وجود نداشته است.»
او در بخش دیگری از گفته‌های خود مطرح کرد: «در فضای تحول دیجیتال کسب‌وکارهایی به وجود می‌آیند که پیش از این درباره آنها قانونی وجود نداشته است و از سویی ماهیت و نحوه کار برخی از کسب‌وکارهای جدید طوری است که نمی‌توان آنها را در حوزه مشخصی مرزبندی کرد.»
نوروزی تأکید کرد: «با توجه به تفاوت دیدگاه میان کسب‌وکارها و تنظیم‌گر، یک نقطه اصطحکاک بین آنها به وجود می‌آید. بنابراین، لازم است این مسائل را با خلق ادبیاتی مشترک برطرف کنیم.»


ایران در شاخص دانش علوم پایه در رتبه ۳ قرار دارد و در کیفیت تنظیم‌گری رتبه 132


علی عبداللهی، استاد دانشگاه شهید بهشتی نیز در ارائه «کاربست تجربه تنظیم‌گری فین‌تک در فضای بلاکچین و DLT» به بیان چند آمار جهانی پرداخت.
به گفته عبداللهی در یک دهه اخیر، ایران در شاخص نوآوری رتبه رو به رشدی کسب کرده است؛ در شاخص فارغ‌التحصیلان علوم پایه در بین ۱۶۲ کشور در رتبه سوم است، اما در کنار این رتبه‌های خوب در شاخص تنظیم‌گری تقریباً در جایگاه‌ انتهایی قرار دارد.
به‌طوری که رتبه ایران در محیط تنظیم‌گری ۱۲۱ و در کیفیت تنظیم‌گری ۱۳۲ است. یعنی در جایگاهی بعد از کشورهایی مانند نیجریه.
عبداللهی تأکید کرد: «تنظیم‌گری یک کسب‌وکار، با تنظیم‌گری مؤسسه، شرکت یا نهاد تفاوت مبنایی دارد، اما درک این موضوع برای رگولاتور ما سخت است. مسیر راه‌اندازی و فعالیت و رشد یک کسب‌وکار اقتصاد دیجیتال گام‌به‌گام است و یک مدل تنظیم‌گر راکد و ثابت پاسخ‌گوی آن نیست.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.