راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

انجمن فین‌تک خواستار اصلاح ضوابط همکاری مؤسسات اعتباری با لندتک‌ها شد / خطر دستورالعمل بانک مرکزی برای حیات لندتک‌ها

انجمن فین‌تک ایران در بیانیه‌ای خواستار اصلاح «دستورالعمل الزامات ناظر بر نحوه همکاری مؤسسات اعتباری با شرکت‌های تسهیلات‌یار» با مشارکت فعالان حوزه لندتک شد.

در بیانیه انجمن فین‌تک آمده است: «افزایش تورم و مشکلات اقتصادی در چند سال اخیر باعث کاهش نقدینگی خانوارهای ایرانی و نیاز هرچه بیشتر به وام‌های خرد شده‌ است. شرکت‌های تسهیلات‌یار با استفاده از فناوری در سه سال اخیر به بیش از پنج میلیون نفر در اقصی نقاط کشور عزیزمان، با هر سطح درآمدی و از اقشار مختلف جهت دریافت وام و تسهیلات بدون ضامن خدمت‌رسانی کرده‌اند.»

این انجمن در ادامه با انتقاد از دستورالعمل بانک مرکزی درباره همکاری مؤسسات اعتباری با تسهیلات‌یارها اعلام کرده است: «دستورالعمل جدید در سکوت خبری و بدون مشارکت صنفی و در نظر گرفتن ساختار هزینه و مدل کسب‌وکارهای تسهیلات‌یار منتشر شده که این موضوع نگرانی‌های فعالان و کسب‌و‌کارهای صنعت را از روند ادامه فعالیت افزایش داده است.»

انجمن فین‌تک ایران بر ضرورت اصلاح فوری و شفافیت این دستورالعمل با همکاری صنعت لندتک تأکید کرد و در این زمینه توضیح داد: «عدم درک صحیح از مدل‌های کسب‌وکار تسهیلات‌یاران و نادیده گرفتن کارمزد خدمات تسهیلات‌یاری، مسیری ناپایدار و غیرکارآمد برای ادامه فعالیت این کسب‌وکارها به وجود خواهد آورد. این تصمیمات شتاب‌زده، اساس وجود نهاد نوپای تسهیلات‌یاری را با مخاطره مواجه کرده و می‌تواند منجر به اختلالات اساسی در این کسب‌وکارها، تعدیل منابع انسانی متخصص و توقف ارائه خدمات شود.»

این انجمن در بخش دیگری از بیانیه نسبت به تأثیر دستورالعمل جدید بانک مرکزی بر مهاجرت نیروهای متخصص لندتک‌ها ابراز نگرانی کرده و در این خصوص توضیح داده است: «ایجاد موج ناامیدی در میان نیروهای متخصص فعال در این حوزه، مهاجرت گسترده نخبگان، نابودی فرصت‌ها، از بین بردن زمینه‌های توسعه اقتصاد دیجیتال و کاهش فراگیری مالی از دیگر پیامدهای جبران‌ناپذیر این دستورالعمل‌های ضربه‌زننده است.»

انجمن فین‌تک ایران در پایان از مسئولان بانک مرکزی خواستار اجرای یک فرایند مشارکتی و شفاف و با در نظر گرفتن نیازها و نظرات تمام فعالان این حوزه در تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات شده است؛ اقداماتی که به توسعه فناوری‌های مالی، تسهیلات‌یاری و افزایش شفافیت و کارایی در ارائه خدمات مالی کمک خواهد کرد.

پیش از این، بانک مرکزی ضوابط همکاری مؤسسات اعتباری با شرکت‌های تسهیلات‌یار را ابلاغ کرد که طبق آن، وجه تسهیلات از طریق مؤسسه اعتباری، نه تسهیلات‌یار به حساب مشتری واریز می‌شود و واریز وجه اقساط تسهیلات به حساب تسهیلات‌یار نیز ممنوع است‌.

این دستورالعمل با واکنش‌های منفی فعالان حوزه فین‌تک و لندتک مواجه شد. مهدی عبادی، مدیرعامل وندار بر این موضوع تأکید می‌کند که دستورالعمل اخیر بانک مرکزی می‌تواند صنعت لندتک ایران را به نقطه پایان خود نزدیک کند. او می‌گوید: «این دستورالعمل هر اقدامی که لندتکی‌ها انجام می‌دهند را ممنوع اعلام کرده و نقطه روشنی در آن دیده نمی‌شود.»

علیرضا هوشمند، رئیس کمیسیون لندتک انجمن فین‌تک ایران نیز پیشنهاد می‌کند بانک مرکزی در جلسه‌ای این دستورالعمل را دوباره طبق توافقات قبلی بازبینی کند و با توجه به شناختی که از چالش‌های کسب‌وکار حوزه لندتک حاصل می‌شود دستورالعمل مجدداً اصلاح شود. در اصلاح آن نیز بحث‌های تسویه با پذیرندگان، نرخ خدمات کارمزدی، مدیریت ریسک و… مورد بازبینی قرار گیرد و دیده شود.

حالا انجمن فین‌تک نیز در بیانه‌ای ضمن بیان تبعات منفی دستورالعمل جدید بانک مرکزی برای لندتک‌ها، خواستار اصلاح این دستورالعمل شده که باید منتظر ماند و دید واکنش بانک مرکزی به انتقادات و درخواست اصلاح چیست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.