راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گفت‌وگو با همایون قمری به بهانه رویداد نهم ژانویه / سازمان‌های حقوقی بدون وجود قانون وارد بازار رمزارزها نمی‌شوند

به بهانه سومین رویداد 9 ژانویه،‌ همایون قمری، مدیرعامل بینوست در گفت‌وگویی از تحولات بازار رمزارزها و صنعت بلاکچین گفته و نگاهی بر نقاط ضعف و قوت اکوسیستم رمزارز و بلاکچین و‌ کسب‌وکارهای آن داشته است.

بنابر صحبت‌های او، در بازارهای مالی زمانی که بازار دچار ریزش می‌شود و روزهای منفی آن می‌آید بیش از هر چیزی مردم با واقعیات بازار مواجه شده و متوجه می‌شوند که بازار چیست؛ بازار آن چیزی نیست که در آن قیمت دارایی‌ها همیشه صعودی یا همیشه نزولی باشد. در سال گذشته عملاً از ریزش‌های بسیار زیاد با بازگشت بازار مواجه شدیم و قیمت بیت‌کوین و کریپتوکارنسی مقداری با رشد روبه‌رو شد.

او در ادامه توضیح داد: «فکر می‌کنم مهم‌ترین اتفاقی که در این سیکل افتاد این بود که افرادی که در چند سال گذشته وارد این فضا شدند، بیشتر با واقعیات بازار آشنا شدند و بیشتر دریافتند که مارکت کریپتوکارنسی‌ها صرفاً جایی برای قمارکردن و شرط‌بندی نیست؛ زیرا در زمانی که بازار صعودی است معمولاً سروکله افرادی پیدا می‌شود که وعده و قول‌ سودهای بسیار زیادی را می‌دهند و همچنین خود افراد نیز بسیار هیجانی و احساسی عمل می‌کنند؛ اما زمانی که در واقعیت با روزهای ریزش و ضررهای سنگین مواجه می‌شوند، در آن زمان متوجه می‌شوند که این سکه روی دیگری هم دارد. فکر می‌کنم مهم‌ترین موضوع این باشد که مردم با واقعیت آشنا شده و واقع‌بین‌تر شده‌اند.»


محصولات جدید صرافی‌های رمزارز


مدیرعامل بینوست در مورد تغییراتی که در طول سال گذشته در صرافی‌های رمزارز افتاده توضیح داد: «من این موضوع را صنعت‌محور می‌بینم؛ به این معنا که در صنعت فولاد در ۱۰۰ سال گذشته با نوآوری‌ها و تغییرات بسیار زیادی مواجه نبودیم. در صنعت خودرو تغییرات نسبت به صنعت فولاد کمی سرعت بیشتر دارد و اتفاقات با سرعت بیشتری رخ می‌دهد. در صنعت فناوری اطلاعات برای مثال در 20 سال اخیر از سال 2000 به بعد که نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم سرعت تغییرات در این بازار نسبت به دیگر صنایع حتی نسبت به صنعت خودرو بسیار بیشتر است. در حوزه کریپتوکارنسی‌ها که عملاً بلاک‌های تشکیل‌دهنده آن توسعه‌دهنده‌ها و شرکت‌های حوزه فناوری هستند، مهم‌ترین نکته این است که تغییرات در آن بسیار باسرعت اتفاق می‌افتد و شما معمولاً از امروز تا هفته آینده با تغییرات بسیار زیادی مواجه خواهید شد؛ پروژه‌‌ها، محصول (product) و سرویس‌های زیادی بر سر کار خواهند آمد که اگر بخواهید خیلی به آنها توجهی نداشته باشید، واقعاً از بازار جا خواهید ماند؛ زیرا سرعت تغییر بازار بسیار بالاست.»

او در ادامه اضافه کرد: «به همین جهت فکر می‌کنم صرافی‌ها مهم‌ترین بازیگران این صنعت بودند و نقش کلیدی خود را هم خواهند داشت. اما آن صرافی‌هایی باقی مانده و پیشرفت خواهند داشت که بتوانند سرویس‌ها و فیچرهای بسیار جدیدی ارائه دهند و با توجه ‌به تغییر تقاضا، عرضه را نیز تغییر دهند. فکر می‌کنم نکته مهم همین باشد. صرافی‌ها حتماً فیچرهای بیشتری را در چند سال آینده خواهند داشت که حتی نمی‌توانیم به آن فکر کنیم.»


صنعت مدیریت دارایی


مدیرعامل بینوست در مورد اتفاقاتی که در صنعت مدیریت دارایی افتاده گفت: «در صنعت مدیریت دارایی مهم‌ترین موضوعی که به ذهنم می‌رسد این است که شرکت‌های مدیریت دارایی در دنیا معمولاً کسب‌وکارهایی هستند که به خوبی توسعه یافته‌اند و با سرعت کم، اما با تداوم بسیار زیادی در این فضا فعالیت می‌کنند. همچنین در بازاری که فعالیت می‌کنند انتظارات بسیار زیادی نسبت به بازدهی ندارند و افرادی هستند که بلندمدت فکر می‌کنند. همچنین مهم‌ترین نکته‌ای که به ذهنم می‌رسد این است که در بازار کریپتوکارنسی‌ها به جهت اینکه در ابتدا بازار جوان و نوجوانی بود، در سال‌های گذشته عملاً صنعت مدیریت دارایی که در آن فعالیت می‌کرد، بسیار دچار مشکل بود.»

او در ادامه توضیح داد: «ما خودمان به واسطه تجربه‌ای که داشتیم، در دو سال گذشته افرادی که به ما مراجعه می‌کردند، می‌گفتند ما پول‌مان را به شما تحویل می‌دهیم، در هفته یا ماه آینده چقدر سود دریافت خواهیم کرد؟ اما پاسخی که به آنها می‌دادیم این بود که شما باید در این بازار به صورت بلندمدت فکر کنید و مقداری استراتژی داشته باشید، اما در زمانی که بازار به صورت بی‌وقفه در حال رشد است و افراد هر چیزی خریداری کنند در آن سود می‌کنند، عملاً این حرف برایشان مفهومی ندارد؛ در صورتی که کسانی که در بازارهای مالی حرفه‌ای هستند، به‌خصوص مدیریت دارایی‌هایی که چندین تریلیون دلار یا چند میلیارد دلار را مدیریت می‌کنند، نمی‌توانیم بگویم آنها افراد ساده‌لوحی هستند و بسیاری از فرصت‌ها را نخواهند دید؛ اتفاقاً برعکس حتماً بسیاری از فرصت‌ها را خواهند دید، اما تفاوت آنها با افراد عادی در این است که آنها اوج و ریزش‌های بسیار و سیکل‌های زیادی را در بازار دیده‌اند و به نوعی بیشتر با واقعیات بازار آشنا هستند.»

قمری در ادامه گفت: «به همین جهت این افراد می‌دانند که سیکل‌های صعودی و نزولی تا ابد ادامه نخواهد داشت، پس با یک استراتژی درست به این فضا وارد می‌شوند. فکر می‌کنم مهم‌ترین تغییری که در یک سال گذشته حتی در صنعت مدیریت دارایی کریپتو اتفاق افتاد بیشتر در سمت تقاضا بود؛ به این معنا که مردم یک‌ مقدار تقاضاهای معقول‌تر از این صنعت دارند و این موضوع همچنان ادامه دارد. این اتفاق بسیار کمک خواهد کرد که صنعت مدیریت دارایی رمرزارزی در دنیا رشد کند و همچنین کمک خواهد کرد که مردم با دید درست و عاقلانه در این بازار سرمایه‌گذاری داشته باشند.»


ورود سازمان‌های حقوقی به بازار رمزارزها


مدیرعامل بینوست در مورد ورود سازمان‌های حقوقی به حوزه بلاکچین و رمزارزها توضیح داد: «این موضوع بستگی بسیار مستقیم به این نکته دارد که قانون‌گذاری به کدام سمت‌وسو خواهد رفت، زیرا قوانین برای شرکت‌ها بسیار مهم‌ است و نمی‌توانند با راه‌حل‌های موقتی کارها را انجام دهند. زمانی که حجم سرمایه‌ زیاد می‌شود شما نمی‌توانید خیلی از مسائل را پنهان کنید یا دور بزنید، به همین جهت شرکت‌ها زمانی می‌توانند فعالیت مؤثری در این فضا داشته باشند که قانون‌گذاری شفافی وجود داشته باشد، اما چیزی که در حال حاضر مشاهده می‌کنیم این را به ما می‌گوید که اکنون وقت آن نیست و شرکت‌های بزرگ همچنان ورود خیلی سنگین یا اساساً ورودی به این بازار نداشتند.»

او ادامه داد: «نکته دیگری که به آن فکر می‌کنم و شاید با دیگران مقداری متفاوت باشد این است که معمولاً در بازار جدیدی که شکل‌ می‌گیرد بعد از مدتی بزرگ‌ترین بازیگران آن بازار، الزاماً بزرگ‌ترین بازیگران بازارهای قبلی نیستند. در بازار بورس در حال حاضر الزاماً بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران، افرادی نیستند که در گذشته ملاّک بسیار بزرگی بودند، در حالی که آنها بازیگران بزرگی هستند؛ اما بازیگران جدیدی نیز به عرصه می‌آیند. من فکر می‌کنم در بازار کریپتوکارنسی‌ها در ادامه بازیگران بزرگ و تأثیرگذاری خواهیم داشت که الزاماً بزرگ‌ترین سهام‌دارها و فعالان بازار بورس نیستند. شاید برای مثال بازارهای فناوری نقش بسیار بزرگی در این بازار داشته باشند یا شرکت‌هایی که تا حدی با موضوعات روز دنیا درگیر هستند.»


کاربردپذیری وب ۳ و دیفای در بازار رمزارزها


قمری در مورد مباحث وب ۳، دیفای و کاربردپذیری این حوزه نسبت به گذشته اظهار کرد: «مسئله‌ این است که ترند RWA در فضای کریپتوکارنسی یک ترند بسیار جذاب شده و توکنایز کردن دارایی‌ها به نوعی زیرمجموعه‌ای برای این فضا و مگاترندی است که در پیش‌ رو داریم. تصور من این است که در چند سال آینده این فضا به‌شدت رشد خواهد کرد؛ به این دلیل که یک فناوری اگر فناوری درستی باشد باید در دنیای واقعی بتواند ارزشی را خلق کند. در واقع دقیقاً همان نکته‌ای که بسیاری از فعالان بازار سرمایه نسبت به بازار رمزارزها، آن را دارا هستند که کاملاً تا حد زیادی دیدگاه درستی هم است.»

او در ادامه توضیح داد: «فعالان بازار سرمایه این موضوع را مطرح می‌کنند که در بازار رمزارزها مهم‌ترین مشکل این است که ارزشی در آن خلق نمی‌شود و عملاً یکسری موارد در آن خریدو‌فروش می‌شود و زمانی قیمت چیزی بالا می‌رود که در آینده خریداری وجود داشته باشد. زمانی می‌توانیم بگوییم فناوری بلاکچین، فناوری پویا و زنده‌ای است که اتفاقاً بیشتر به سمت کاربردهای واقعی برود و در زندگی واقعی مردم کارکردی پیدا کند.»


دریافت وام با وثیقه رمزارز


مدیرعامل بینوست در مورد دریافت وام با وثیقه رمزارز اظهار کرد: «زمانی که شما چند میلیون نفر را در دنیا دارید که رمزارز در کیف پول خود دارند، این افراد بعد از مدتی برای مثال با مفهومی به نام «لندینگ» آشنا می‌شوند و متوجه می‌شوند که می‌توانند دارایی رمرزارزی‌شان را به صورت وثیقه بگذارند و یک وام دلاری یا ریالی دریافت کنند؛ کاری که برخی از افراد در ایران در حال انجام ‌آن هستند که از نظر من بسیار کار جذاب و مهمی است. افراد وقتی از این امکانات استفاده می‌کنند طعم شیرینی را حس می‌کنند؛ به این معنا که شما با آن دارایی که در اختیار دارید طی یک یا ۱۰ ثانیه می‌توانید وام دریافت کنید. این موضوع را در زمینه‌های دیگر هم می‌توان مشاهده کرد و در چند سال آینده هم حتماً رشد بیشتری را خواهد داشت.»


مزیت رویداد ۹ ژانویه


قمری در مورد موضوعی که به نظر او در رویداد ۹ ژانویه جالب است گفت: «فکر می‌کنم همه در یک کشتی نشسته‌ایم. چه کسانی که صرافی دارند و به‌ نوعی در این چند سال لیدر این مارکت بودند و به جهت میزان مبادلاتی که داشتند در واقع بازیگران بسیار مهم‌تری در این بازار بودند و چه بینوست، به‌عنوان مجموعه کوچک‌تری که در طرف کوچکی در حال فعالیت است، همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم و در حال شکل‌‌دهی به اکوسیستم هستیم. مهم‌ترین کمک این رویدادها این است که متوجه می‌شویم ما تنها نیستیم و افراد بسیار زیادی در این فضا فعالیت می‌کنند و دغدغه‌های مشابهی با ما دارند و دنیا را یک مقدار شبیه‌تر به ما نسبت به دیگران می‌بینند و این موضوع احساس عضو بودن در یک جمع را به ما می‌دهد. رویداد ۹ ژانویه نیز برای من همین احساس را به وجود آورد و تا چند ماه بعد از آن نیز یک حس مثبت به من منتقل کرد؛ از این جهت که افراد بسیار زیادی در این فضا وجود دارند. فکر می‌کنم این موضوع مهم‌ترین مزیت این رویداد است.»

قمری درباره موضوعی که به نظرش مهم است در رویداد ۹ ژانویه سال جاری صحبت شود گفت: «این موضوع که خودم مخاطب چه موضوعی باشم یا اینکه چه موضوعی را به دیگران ارائه دهم، کاملاً متفاوت هستند؛ اما فکر‌ می‌کنم که در حال حاضر زمان آن رسیده که درباره کاربردهای واقعی بیشتر صحبت شود. درباره موضوعاتی همچون دارایی‌های رمزارزی، دیجیتال‌کارنسی‌ها، کریپتوکارنسی‌ها، توکن‌هایی که قابلیت خریدو‌فروش دارند و مانند آن صحبت‌های بسیاری شده است. فکر می‌کنم اکنون باید درباره کاربردهای واقعی صحبت شود و برایم جذاب است که درباره این بدانم که در دنیای واقعی این فناوری چه کاربردهایی می‌تواند داشته باشد که توانایی تسهیلات دادن به زندگی روزمره افراد را دارد.»

مدیرعامل بینوست در ادامه توضیح داد: «برای مثال در حوزه توکنایزیشن، کسانی که در این فضا در حال فعالیت هستند قدم‌ روبه‌جلوی بسیار بزرگی را در این فضا برمی‌دارند. نکته‌ این است که چه کسانی آینده را می‌سازند؟ افراد بسیار جسور و نوآوری که مقداری دنبال دردسر هستند؛ اما بزرگ‌ترین موتور محرکه نوآوری در دنیا برای رسیدن به محصولات و سرویس‌های جذاب همین افراد هستند که خوشبختانه با چنین افرادی مواجه هستیم. فکر می‌کنم هرچه بیشتر کاربردهای نهایی نمایان شود، کل این اکوسیستم به‌صورت ارگانیک می‌تواند رشد بهتری داشته باشد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.