راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اجرای نظام یکپارچه بلیت الکترونیک پایتخت از ۱۰ روز دیگر / صدور كارت منزلت يكساله با 90 درصد تخفیف

سید محمد فخار خبر داد: «نظام یکپارچه بلیت الکترونیک شهر تهران ۱۰ روز دیگر با آغاز سال تحصیلی در حمل‌‌ونقل عمومی پایتخت اجرایی می‌شود.»

.

كارت منزلت يكساله برای افراد بالای 65 سال

اقدامات لازم براي اين امر كه مصوبه شوراي شهر به‌حساب مي‌آيد، از ابتداي خرداد‌ماه سال‌ جاري و همزمان با اجرايي‌شدن نرخ كرايه‌هاي مصوب سال 93 حمل‌ونقل عمومي آغاز شد. آنگونه كه سيدجعفر تشكري هاشمي معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران خبر داده، براساس مصوبه نظام يكپارچه بليت الكترونيك شهر تهران به مديريت شهري اجازه داده شده تا براي افراد سالمند بالاي 65 سال، كارت منزلت يكساله با 90 درصد تخفيف صادر كند.

اين تخفيف براي والدين و همسران شهدا، جانبازان با 25 درصد جانبازي و معلولان، 100 درصد و به‌ عبارتي رايگان است، ضمن اينكه براي مددجويان كميته امداد حضرت امام‌خميني (ره) و سازمان بهزيستي نيز 50درصد تخفيف درنظر گرفته شده كه كار صدور كارت مددجويان تحت پوشش اين دو نهاد در تهران از اوايل شهريور‌ماه آغاز شده است.

.

50 درصد تخفيف براي دانش‌آموزان و دانشجويان

مهم‌ترين گروه مخاطب‌ كارت‌هاي تخفيف‌دار حمل‌ونقل عمومي، دانش‌آموزان ساكن تهران و دانشجويان شاغل به تحصيل در يكي از دانشگاه‌ها و مراكز آموزش‌ عالي پايتخت هستند. طبق برآوردهاي موجود بيش از 2 ميليون دانش‌آموز و دانشجو در تهران مشغول به تحصيل هستند كه مصوبه نظام يكپارچه بليت الكترونيك شهر تهران، 50 درصد تخفيف براي دانش‌آموزان و دانشجويان تعيين كرده است.

.

در انتظار ليست 2 وزارتخانه

مديريت شهري از 3‌ ماه قبل ثبت نام اينترنتي را در دستور كار قرار داده و در اين خصوص تعامل با آموزش و پرورش شهر تهران براي دسترسي به بانك اطلاعاتي دانش‌آموزان شاغل به تحصيل در تهران را آغاز كرده است. سيدجعفر تشكري هاشمي معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران در اين‌باره گفت: «هر چند بحث‌هاي فني براي دسترسي به داده‌هاي دولتي در دست پيگيري است اما كندبودن اين روند، صدور كارت‌هاي دانش‌آموزي را با تأخير روبه‌رو كرده و اميد است با مساعدت مسئولان آموزش و پرورش، اين مسئله تسهيل و تسريع شده و تا مهر‌ماه كار صدور كارت‌هاي دانش‌آموزي آغاز شود.»

.

صدور كارت‌هاي بلیت دانشجويي تا مهرماه

به گفته وي در مورد كارت‌هاي دانشجويي نيز با وجود تلاش‌هاي به عمل آمده از سوي سازمان فناوري شهرداري تهران، متأسفانه يك بانك اطلاعاتي واحد و جامع از كل دانشجويان شاغل به تحصيل در تهران در دسترس نيست. به همين دليل شهرداري به ناچار با تك‌تك دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي پايتخت به‌طور جداگانه وارد مذاكره شده اما با توجه به اينكه نتايج كنكور سراسري و دانشگاه آزاد اسلامي به‌تازگي اعلام شده، عملا دريافت فايل اطلاعاتي دانشگاه‌ها به طول انجاميده اما انتظار مي‌رود تا مهر‌ماه كار صدور كارت‌هاي دانشجويي نيز شروع شود.

در اين رابطه ثبت نام و پرداخت بهاي كارت‌هاي با نام شامل كارت مدت‌دار يكساله و كارت اقشار و گروه‌هاي خاص تنها از طريق پورتال شهرداري تهران به نشاني etiket.tehran.ir صورت مي‌پذيرد. پس از ثبت ‌نام و پرداخت وجه مربوطه و ارسال پيامك قطعي فرايند سفارش خريد، كارت صادر شده از طريق پست‌ براي متقاضيان ارسال مي‌شود، ضمن اينكه راهنماي نحوه ثبت‌ نام و مدارك مورد نياز، در همين وب‌سايت ارائه شده است.

به محض دريافت بانك اطلاعات دانش‌آموزي و دانشجويي، فراخوان تكميل فرايند خريد و دريافت كارت‌ از طريق پيامك صورت خواهد پذيرفت.

.

تحول در ارائه خدمات هدفمند حمل‌ونقل به شهروندان

براساس تصميم پارلمان شهري بليت الكترونيك به 2 گروه كارت‌هاي با نام و كارت‌هاي بي‌‌نام تقسيم‌ شده است. كارت‌هاي بي‌‌نام، همان كارت بليت الكترونيك مبلغ‌دار هستند كه از گذشته در چرخه حمل‌ونقل عمومي براي خدمات مترو، اتوبوس، بي‌آرتي، پاركومتر و پاركينگ‌هاي مكانيزه مورد استفاده بودند و طبق روال از طريق باجه‌هاي فروش و شارژ كارت بليت در ايستگاه‌هاي مترو، برخي ايستگاه‌هاي بي‌آرتي و نقاطي در شهر، خريد و شارژ آنها امكان‌پذير است.

اما تحول اساسي در مسير ارائه خدمات هدفمند حمل‌ونقل عمومي به شهروندان در بخش كارت‌هاي با نام اتفاق افتاده است. براساس مصوبه شوراي شهر، كارت بليت الكترونيك مدت‌دار مترو و اتوبوس و 2 منظوره و نيز كارت‌هاي داراي تخفيف ويژه به‌منظور ارائه يارانه هدفمند به گروه‌هاي مشمول حمايت صادر مي‌شود و در اختيار گروه‌هاي هدف قرار مي‌گيرد.

منبع: همشهری آنلاین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.