راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

جذاب‌ترین کارفرمایان ایران طبق گزارش ۱۴۰۲ ایران‌تلنت کدام‌اند؟ / امنیت شغلی و فرصت ارتقا؛ دو مؤلفه مهم در انتخاب شغل

در دنیای کار افراد همیشه به دنبال کار کردن در بهترین شرکت با بهترین مزایای ممکن هستند. اما واقعاً کدام شرکت بهترین شرایط را برای کار کردن نیروهای خود فراهم می‌کند؟ از کجا می‌شود تشخیص داد که «جذاب‌ترین کارفرمایان ایران» در حال حاضر کدام شرکت‌ها هستند؟ «ایران‌تلنت» به‌تازگی گزارش جامعی با عنوان «جذاب‌ترین کارفرمایان ایران» منتشر کرده و با نظرسنجی از 10657 نفر به این سؤال پاسخ داده است.

ایران‌تلنت برای پیدا کردن «جذاب‌ترین کارفرمایان ایران» دو سؤال از افراد، با تجربه کاری پرسیده است. اول اینکه؛ «از بین شرکت‌هایی که کار کرده‌اید، کدام شرکت را برای کار کردن توصیه می‌کنید و از همکاری با کدام شرکت تجربه بهتری داشتید؟» و سؤال دوم؛ «فارغ از تجربه کاری، در حال حاضر دوست دارید برای کدام شرکت کار کنید؟»

برای تهیه این گزارش نظرات ‍۱۲۰ هزار کاربر ایران‌تلنت در ۱۶ سال گذشته بررسی شده تا مشخص شود که افراد به کدام تجربه‌های کاری خود نمره بالاتری می‌دهند. در ادامه هم از عموم افراد جامعه پرسیده شده که رؤیای کار کردن در کدام شرکت را دارند.


بالاترین امتیاز کارکنان در شرکت‌های فناوری اطلاعات


همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، کافه‌بازار، ویستا سامانه آسا و اسنپ توانسته‌اند در چهار سال اخیر بالاترین امتیاز را از کارکنان خود دریافت کنند:


بالاترین امتیاز در شرکت‌های مخابراتی و شبکه


در این صنعت در چهار سال اخیر، شرکت «زیتل» توانسته بالاترین امتیاز را از کارکنان خود دریافت کند. «ایرانسل»، «همراه اول» و «هوآوی» شرکت‌هایی هستند که در دو دوره ارزیابی همواره بین ۱۰ شرکت برتر بوده‌اند.

نکته جالب در این صنعت اینجاست که طی سال‌های گذشته که شرکت «اریکسون» در ایران فعال بود، بالاترین امتیاز را از کارکناش دریافت کرده بود و از منظر شرایط ایده‌آل کاری سال‌ها رتبه اول را داشت.


بالاترین امتیاز برنامه‌نویسان به شرکت‌ها


کارکردن در هر تیمی با تیمی دیگر حتی در یک سازمان می‌تواند متفاوت باشد. مثلاً ممکن است همکاران تیم محصول یک شرکت از شرایط کاری‌شان راضی باشند، اما تیم مالی و حسابداری همان شرکت، از شرایط کاری‌شان راضی نباشند. در ادامه امتیاز شرکت‌ها را در گروه شغلی «کامپیوتر و برنامه‌نویسی» می‌بینید. طبق این گزارش، برنامه‌نویسان بالاترین امتیاز را به همکاری با «کافه‌بازار» داده‌اند و بیش از هر شرکت دیگری از شرایط کاری این شرکت راضی بوده‌اند. شرکت «اسنپ» نیز با اختلافی نسبتاً کم در جایگاه دوم قرار گرفته است:


بالاترین امتیاز متخصصان منابع انسانی به شرکت‌ها


متخصصان منابع انسانی که تجربه همکاری با شرکت «زرین‌رؤیا» را داشته‌اند، بالاترین امتیاز را به این شرکت داده‌اند. شرکت‌های «ایرانسل»، «جی‌تی‌آی»، «گروه مپنا» و «اسنپ» نیز بالاترین امتیاز را در این حوزه کاری دریافت کرده‌‌اند.

جالب است بدانید که ایرانسل یکی از سه شرکت منتخبی بود که تندیس ویژه رویداد «برند کارفرمایی» را از کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار دریافت کرد.

بالاترین امتیاز متخصصان مارکتینگ و ارتباطات به شرکت‌ها نیز متعلق به شرکت‌های «جی‌تی‌آی»، «دیوار» و «ارکید فارمد» است.


بالاترین امتیاز به شرکت‌ها در شاخص‌های اصلی


کاربران ایران‌تلنت در قسمت تجربه‌های کاری به شش فاکتور «حقوق و مزایا»، «فرصت‌های ارتقا»، «تعادل کار و زندگی»، «مدیران ارشد»، «فرصت‌های یادگیری» و «فرهنگ و ارزش‌های سازمانی» به‌ صورت جداگانه امتیاز می‌دهند. ایران‌تلنت در ادامه گزارش خود، شرکت‌های برتری که در چهار سال اخیر در هر شاخص بیشترین امتیاز را از کارکنان‌شان دریافت کرده‌اند، معرفی کرده است:

  • بهترین شرکت در شاخص «حقوق و مزایا»: هنکل، پاکشوما، جی‌تی‌آی، نهان مهسان آدینه و نوونوردیسک
  • بهترین شرکت در شاخص «فرصت‌های ارتقا»: کافه‌بازار، رنو پارس، نوونوردیسک، جی‌تی‌آی و تپسل.
  • بهترین شرکت در شاخص «تعادل کار و زندگی»: کافه‌بازار، انرژی دانا، نوونوردیسک، مهندسین مشاور سازه و کارگزاری مفید.
  • بهترین شرکت در شاخص «فرصت‌های یادگیری»: کافه‌بازار، هنکل، باریج‌اسانس، راه‌اندازی و بهره‌برداری صنایع نفت و همکاران سیستم.
  • بهترین شرکت در شاخص «فرهنگ و ارزش‌های سازمانی»: کافه‌بازار، طراحی و مهندسی صنایع انرژی، مهندسین مشاور سازه، جی‌تی‌آی و هنکل.

رؤیای کارجویان برای کارکردن


ایران‌تلنت در بخشی از گزارش خود به روال سه سال گذشته، یک نظرسنجی سراسری نیز برگزار کرده و از شاغلان در حوزه‌های کاری مختلف پرسیده است که دوست دارند برای کدام شرکت‌ها کار کنند و رؤیای کارکردن در کدام شرکت‌ها را دارند؟ نظرسنجی از ۱۰۶۵۷ نفر نشان می‌دهد که گروه مپنا، ایران‌خودرو و دیجی‌کالا سه شرکتی هستند که متخصصان بیش از هر شرکتی دوست دارند برای این مجموعه‌ها کار کنند.

در ادامه جدولی از مقایسه سه سال گذشته را می‌بینید:

این گزارش همچنین رؤیای افراد در گروه‌های شغلی مختلف برای کارکردن در شرکت‌ها را دسته‌بندی کرده است. برای مثال، رؤیای متخصصان مارکتینگ و ارتباطات به‌ترتیب کارکردن در شرکت‌های دیجی‌کالا، همراه اول و جی‌تی‌آی است.

اسنپ، دیجی‌کالا و ایرانسل سه شرکتی هستند که برنامه‌نویسان رؤیای کار در آنها را در سر می‌پرورانند.

همچنین در بخش دیگری از گزارش به شرکت‌های رؤیایی در بخش‌های مختلف اشاره شده است. برای مثال، در صنعت اطلاعات، نرم‌افزار و تجارت الکترونیک به‌ ترتیب دیجی‌کالا، کافه‌بازار و دیوار شرکت‌های رؤیایی این حوزه تلقی می‌شوند. در صنعت فناوری ارتباطات، مخابرات و شبکه نیز به‌ ترتیب ایرانسل، همراه اول و هواوی توانسته‌اند بیشتر از سایر شرکت‌ها نظر کارجویان را جلب کنند.

در بخش دیگری از این نظرسنجی از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا مهم‌ترین فاکتورهای محیط کاری ایده‌آل‌شان را معرفی کنند.

براساس این گزارش میزان حقوق دریافتی و امنیت شغلی مهم‌ترین اولویت خانم‌ها در انتخاب شغل است. این درحالی است که دو مورد اول اولویت‌های مردان، میزان حقوق دریافتی و فرصت ارتقا و مسیر شغلی مشخص است.

مقایسه اولویت‌های کاری در گروه‌های سنی مختلف نیز نشان می‌دهد که میزان حقوق دریافتی و فرصت ارتقا و مسیر شغلی مشخص مهم‌ترین معیارهای افراد تا ۳۵سالگی است. این در حالی است که افراد بالای ۳۵ سال علاوه بر حقوق دریافتی، داشتن امنیت شغلی را به‌عنوان دومین معیار مهم خود انتخاب کرده‌اند. این اولویت‌ها می‌تواند بیانگر آن باشد که افراد به‌مرور محافظه‌کارتر شده و به امنیت شغلی اهمیت بیشتری نسبت به فرصت ارتقا می‌دهند.

مقایسه اولویت‌های کاری افراد با مدارک تحصیلی مختلف نیز نشان می‌دهد که میزان حقوق دریافتی اولین اولویت افراد با مدارک تحصیلی مختلف است.

1 دیدگاه
  1. فاطمه می‌گوید

    عالی بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.