راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بررسی روند ۱۰ساله تعداد خودپردازهای نظام بانکداری / به ازای هر ۱۴۰۰ نفر یک خودپرداز وجود دارد

صنایع بانکی و پرداخت در دنیا روند پرشتابی را در راستای دیجیتالی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شدن تاکنون طی کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند و به‌ تبع آن، ایران نیز با سرعت آهسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تری این مسیر را طی کرده و در سال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اخیر بانک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و مؤسسات مالی بسیاری در کشور جهت دستیابی به مزایای فناوری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دیجیتال به سمت ایجاد تحول دیجیتال حرکت کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند. بر اساس آمار بانک مرکزی تا پایان سال ۱۴۰۱، در مجموع ۳۴ بانک و مؤسسه اعتباری در ایران، ۶۰۴۳۱ دستگاه خودپرداز داشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.

«عصر تراکنش» در گزارشی با عنوان «تجلی تحول دیجیتال در آینه آمار بررسی روند ۱۰ساله صنعت پرداخت در شبکه بانکی کشور» که به زودی منتشر می‌شود، با استناد به آمار بانک مرکزی، به بررسی ۹ مؤلفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای پرداخته که اکثر مردم در شبکه پرداخت کشور با آن درگیر هستند و وارسی می‌کند که این آمارها درباره مسیر ۱۰ساله صنعت پرداخت چه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گویند. اما در گزارش پیش رو، بررسی روند ۱۰ساله تعداد دستگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خودپرداز در شبکه بانکی کشور را می‌خوانید.


یک‌چهارم از کل خودپردازها در تهران فعال هستند


هم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زمان با فراگیری بانکداری الکترونیکی و دیجیتالی در جهان، پول نقد به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تدریج مسیر فراموشی را طی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. شیوه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پرداخت در دنیا به پرداخت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بیومتریک با چهره یا اسکن دست یا به وسیله تلفن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های همراه حتی هنگام خاموش بودن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شان رسیده است. مقایسه مفهومی این شرایط به نحوی است که انتظار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رود دستگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خودپرداز از رده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خارج شوند، اما آنچه در واقعیت اتفاق افتاده خلاف این است. آمار بانک مرکزی نشان می‌‌دهد روند ۱۰ساله تعداد دستگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خودپرداز از سال ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۱ در ایران نه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تنها نزولی نبوده، بلکه همواره این روند افزایشی ثبت شده است.

بر اساس آمار بانک مرکزی تا پایان سال ۱۴۰۱، در مجموع ۳۴ بانک و مؤسسه اعتباری در ایران، ۶۰۴۳۱ دستگاه خودپرداز داشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند. یک‌چهارم از کل خودپردازها در تهران فعال هستند و اگر این تعداد را نسبت به جمعیت ایران محاسبه کنیم، درمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابیم به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ازای هر هزار و ۴۱۲ نفر ایرانی یک دستگاه خودپرداز در شبکه بانکی فعال است.

طبق همین آمار، تعداد خودپردازها در شبکه بانکی از سال ۱۳۹۳ تا سال ۱۴۰۱ دوبرابر شده است. این روند نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که دستگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خودپرداز منسوخ و حذف نشده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند و پول فیزیکی نیز به بقای خود ادامه داده است. البته این نکته را نیز باید در نظر گرفت که سقف روزانه برداشت وجه نقد اکنون کاهش یافته و بخش زیادی از استفاده خودپرداز به انجام انتقال پول از طریق کارت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌به‌کارت مربوط است.

در مورد نمودار لازم به ذکر است بانک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های انصار، حکمت ایرانیان، قوامین و مؤسسه اعتباری کوثر در سال ۱۴۰۱ در بانک سپه ادغام شدند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.