راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

به بهانه روز حسابدار، معاون مالی پرداخت الکترونیک پاسارگاد مطرح کرد / حداکثرسازی سود شرکت در سایه مدیریت بهینه مالی

مدیران مالی همواره در طول تاریخ در افزایش سود شرکت و سهام‌داران آن تأثیر مستقیم داشته‌اند؛ چراکه با تصمیمات پیشنهادی‌شان می‌توانند مسیر پیشرفت و سودآوری شرکت را رقم بزنند. اهمیت این حرفه باعث شده ۱۵ آذرماه روز جهانی حسابدار نام‌گذاری شود. به همین بهانه با رضا علیانی، معاون مالی پرداخت الکترونیک پاسارگاد گفت‌وگویی داشتیم. معاون مالی پرداخت الکترونیک پاسارگاد معتقد است که مسیر تحقق وظایف مالی شرکت‌ها جز در سایه مدیریت بهینه مالی و سرمایه‌گذاری وجوه مازاد محقق نمی‌شود.

یکی از پیش‌نیازهای تأسیس و موفقیت هر شرکتی، مخصوصاً شرکت‌‌های پرداخت، مدیریت مالی قوی و کارآمد است. رضا علیانی، معاون مالی پرداخت الکترونیک پاسارگاد با اشاره به اینکه چرا وجود مدیر مالی برای شرکت‌ها ضروری است، توضیح داد: «وظیفه مدیر مالی در هر شرکت حداکثرسازی سود سهام‌داران از طریق مدیریت منابع، تأمین اعتبار مناسب سرمایه‌گذاری‌ها و مصرف بهینه وجوه در برنامه‌های شرکت است؛ بنابراین مسیر تحقق وظایف مالی شرکت‌ها جز در سایه مدیریت بهینه مالی و سرمایه‌گذاری وجوه مازاد محقق نمی‌شود.»

او معتقد است مشارکت مدیر مالی در اتخاذ تصمیمات اقتصادی، طرح‌ها و پروژه‌ها می‌تواند در تخصیص صحیح منابع به انتخاب طرح‌ها، پروژه‌ها و تصمیمات اقتصادی مفید و پربازده با درنظرگرفتن منابع مالی موجود در شرکت کمک شایانی کند.


چالش‌های مالی ورود به بورس


حدود هشت ماه از عرضه اولیه سهام شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد می‌گذرد. اما ورود این شرکت به اتاق شیشه‌ای بازار سرمایه همراه با چالش‌هایی بوده است.

معاون مالی پرداخت الکترونیک پاسارگاد در پاسخ به این پرسش با اشاره به چالش‌های بورسی‌شدن و تأثیر آن بر شفافیت بیشتر مالی گفت: «ورود شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد به بازار سرمایه هرچند چالش‌های زیادی به‌ همراه داشته، اما با توجه‌ به لزوم رعایت قوانین و مقررات مالی مرتبط با بازار سرمایه، ارائه گزارش‌های دوره‌ای، الزام به افشای اطلاعات گروه الف و ب و همچنین انتشار عمومی گزارش‌های صورت‌های مالی دوره‌ای و میان‌دوره‌ای باعث ایجاد سطح بالای گزارش‌دهی، افشا و ارائه اطلاعات به سهام‌داران و ذینفعان بازار شده است.»

علیانی ادامه داد: «از دیگر چالش‌های مهم ورود به بازار بورس و اوراق بهادار می‌توان به مشکلات شرکت در ایجاد ساختارهای مدیریت مناسب و مورد نیاز، تنظیم امید‌نامه، ایجاد واحد حسابداری مدیریت، ایجاد سنجه‌های بررسی اطلاعات و گزارش‌دهی میان‌دوره‌ای و پایان‌دوره‌ای، پایش وضعیت سهام در بازار بورس و اوراق بهادار و… جهت حفظ و گسترش منافع سهام‌داران و ذینفعان اشاره کرد.»


گسترده‌ترشدن مدیریت مالی شرکت بعد از ورود به بازار سرمایه


به گفته معاون مالی پرداخت الکترونیک پاسارگاد، مدیریت مالی شرکت بعد از ورود به بازار سرمایه گسترده‌تر از پیش شده و تکالیف، وظایف و مسئولیت‌های جدیدی به این مدیریت در شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد اضافه شده است که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • افزایش مسئولیت تهیه و ارائه اطلاعات به‌موقع و دوره‌ای
  • رعایت قوانین و مقررات مرتبط با بازار سرمایه
  • رعایت الزامات مندرج در سایر قوانین و مقررات ازجمله قوانین و مقررات حاکمیت شرکتی و سازمان بورس و اوراق بهادار
  • گسترش همکاری با سایر بخش‌ها و معاونت‌های شرکت ازجمله حسابداری مدیریت، بودجه، سرمایه‌گذاری، مدیریت و…

تأثیر بورس بر عملکرد مالی پرداخت الکترونیک پاسارگاد


رضا علیانی با اشاره به تأثیر بازار سرمایه بر عملکرد مالی شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد گفت: «در یک سال گذشته از نظر عملکرد مالی، شرکت با توجه‌ به صورت‌های مالی رشد در بخش فروش را تجربه کرده که به سبب آن درآمد شرکت نیز افزایش داشته است. با توجه‌ به اینکه در فرایند ورود به بازار سرمایه اثرات جانبی این موضوع به‌ کندی و با گذشت زمان اتفاق می‌افتد، تأثیر این موضوع در عملکرد شرکت نیازمند گذشت زمان طولانی‌تر است.»

آخرین صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد از افزایش میزان سود خالص این شرکت حکایت دارد؛ علیانی با اشاره به همین رشد مالی گفت: «با نظر به اینکه در اوایل آبان سال 1401 تغییر سال مالی در دستور کار قرار گرفت، این موضوع اثر مثبت خود را در گزارشات مالی به‌خصوص عملکرد دوره‌های پایان سال نشان داده است. از طرفی اصلاح نظام کارمزد شاپرکی که در اوایل سال رخ داده، خود به‌عنوان عاملی در جهت رشد و بازدهی بیشتر وضعیت مالی شرکت مؤثر بوده است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.