راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

به بهانه دهمین سالگرد رکورد تاریخی بیت‌کوین بررسی شد / تأثیر هاوینگ چهارم بر قیمت بیت‌کوین

درست ۱۰ سال پیش در چنین روزی، قیمت بیت‌کوین برای نخستین‌بار از هزار دلار عبور کرد و رکورد تاریخی تازه‌ای بر جای گذاشت. این رکورد قیمتی درست یک سال پس از نخستین هاوینگ بیت‌کوین رخ داد.

بیست‌وهفتم نوامبر سال ۲۰۱۳، قیمت بیت‌کوین، در صرافی مت‌گاکس (Mt. Gox)، سد هزار دلار را در هم شکست و توانست برای اولین‌بار چهاررقمی شود. در آن زمان قیمت دلار در ایران در محدوده دو هزار و ۹۵۰ تومان بود و به این ترتیب هر بیت‌کوین در آن دوره به محدوده دو میلیون و ۹۵۰ هزار تومان رسید.

نکته اینکه قیمت بیت‌کوین با روند نسبتاً نزولی که در یک سال و نیم گذشته تا چند ماه پیش شاهدش بوده، در حال حاضر و ۱۰ سال پس از آن رکوردشکنی تاریخی، در محدوده ۳۷ هزار دلار یعنی یک میلیارد و ۸۸۰ هزار تومان معامله می‌شود. جالب است بدانید که قیمت بیت‌کوین درست یک سال پیش در چنین روزی، در محدود ۱۶ هزار و ۸۰۰ دلار معامله می‌شد.

حالا چهارمین هاوینگ بیت‌کوین نیز نزدیک است و باید دید که این هاوینگ که به فرآیند نصف شدن پاداش استخراج هر بلوک گفته می‌شود چه تأثیری بر قیمت بیت‌کوین دارد.

به طور تقریبی هر چهار سال شاهد یک هاوینگ در بلاکچین بیت‌کوین هستیم که طی آن، پاداش استخراج هر بلوک بیت‌کوین نصف می‌شود و به نوعی استخراج بیت‌کوین را سخت‌تر می‌کند. با سخت شدن و کاهش عرضه بیت‌کوین، در سه هاوینگ قبلی شاهد افزایش قیمت بیت‌کوین بوده‌ایم، اما نمی‌توان با قطعیت گفت که با هاوینگ‌های بعدی نیز قیمت بیت‌کوین افزایش خواهد یافت.

اولین رویداد هاوینگ بیت‌کوین در ۲۸ نوامبر ۲۰۱۲ در بلوک شماره ۲۱۰ هزار رخ داد؛ پس از رخ دادن اولین هاوینگ، پاداش ماینرها از ۵۰ به ۲۵ واحد بیت‌کوین برای هر بلوکی که به شبکه می‌افزودند کاهش یافت.

یک سال بعد که قیمت بیت‌کوین برای نخستین‌بار چهاررقمی شد و به هزار دلار رسید، بیت‌کوین به صدر اخبار رسانه‌ها راه پیدا کرد و در کانون توجه فعالان بازارهای مالی قرار گرفت. چه عواملی دست به دست هم دادند تا قیمت بیت‌کوین در پنجمین سال عرضه‌اش از حوالی صفر به بیش از هزار دلار صعود کند؟


افزایش تقاضا و کاهش عرضه بیت‌کوین


قیمت بیت‌کوین همانند دیگر کالاهای تجاری در سازوکار عرضه و تقاضای بازار تعیین می‌شود. در سال ۲۰۱۳ نیز تقاضا برای بیت‌کوین به‌ گواه آمار کیف‌ پول‌ها و همچنین پذیرندگان این رمزارز روز‌به‌روز در حال افزایش بود. از سوی دیگر، وقوع سلسله‌رخدادهایی باعث کاهش ذخایر بیت‌کوینی صرافی‌ها و پیشی گرفتن تقاضا از عرضه شده بود.

کوین‌بیس، صرافی معتبر ارز دیجیتال که آن روزها در قامت یک شرکت نوپا در حال فعالیت بود، به‌شدت دچار کاهش ذخایر بیت‌کوینی شد. در مجموع، فعل و انفعالات رخ‌داده در بازار عرضه و تقاضای بیت‌کوین، به رشد انفجارگونه بهای این ارز دیجیتال دامن زد.

اما یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت بیت‌کوین در آن سال، چراغ سبز نهادهای نظارتی در برابر ارزهای دیجیتال بود. نگاه و نظارت مثبت شبکه اقدام علیه جرائم مالی وزارت خزانه‌داری و سنای آمریکا، از سوی کارشناسان این بازار به‌عنوان پذیرش ارزهای دیجیتال تفسیر شد.


استقبال چین از ارزهای دیجیتال


چین در سال‌های گذشته رویکردهای متفاوتی نسبت به ارزهای دیجیتال داشته است. در سال‌های نخست گمانه‌زنی‌ها و اظهارات مقامات چینی از رویکرد مثبت چین به این پدیده حکایت داشت. همین رویکرد نیز در افزایش قیمت بیت‌کوین در سال ۲۰۱۳ مؤثر بود. اما از چند سال بعد چین سیاست سرکوبگرانه را علیه رمزارزها آغاز کرد. این سیاست سرکوب در حالی اجرا می‌شد که بسیاری از مفسران معتقد بودند دولت چین مقدار زیادی بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال دیگر را نگهداری می‌کند. البته چین در سال‌های گذشته این رویکرد تقابلی را تا حدودی تغییر داد و سعی کرد از روند جهانی این صنعت عقب نماند. در حال حاضر گفته می‌شود بیشترین میزان بیت‌کوین جهان در دست چینی‌ها‌ست.


اخبار امیدوارکننده از پذیرش بیت‌کوین


در سال ۲۰۱۳، ریچارد برانسون، مدیرعامل ویرجین گلکتیک (Virgin Galactic)، شرکت پیشتاز فعال در حوزه گردشگری فضایی از پذیرش بیت‌کوین به‌عنوان یک ابزار پرداخت برای خدمات‌رسانی به مشتریان خود خبر داد. انتشار این خبر، موجی از شور و شوق را در میان جامعه کاربری رمزارزها به راه انداخت و باعث شد سیر صعودی قیمت بیت‌کوین جان تازه‌ای بگیرد.

در همان‌ سال، شایعه‌هایی از گوشه و کنار به گوش می‌رسید که از اقبال سکان‌دار «ای‌بی» (eBay) و «پی‌پال» (PayPal) به بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتال خبر می‌داد.

مجموعه این اخبار سازنده و رخدادهای امیدوارکننده باعث شد قیمت بیت‌کوین برای نخستین‌بار از مرز هزار دلار عبور کند.


سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵


در سال ۲۰۰۹ بیت‌کوین عرضه شد. در این سال بهای این رمزارز در حدود صفر بود. در ادامه در ژوئیه ۲۰۱۷ قیمت این رمزارز نوپا به محدوده ۰.۰۹ دلار رسید. چندی بعد در ۱۳ آوریل ۲۰۱۳ قیمت بیت‌کوین با رشدی تقریباً ۳۰برابری از محدوده یک دلار به ۲۹.۶ دلار رسید.

در ادامه بیت‌کوین به ورطه سقوط افتاد و بازار این ارز دیجیتال دچار رکود سراسری شد. در سال ۲۰۱۳ اما روحی تازه به کالبد بیت‌کوین دمیده شد و این رمزارز در حالی که در روزهای نخست سال در محدوده ۱۳.۲۸ دلار دادوستد می‌شد، در روزهای پایانی سال از آستانه روانی هزار دلار عبور کرد و حتی تا حوالی ۱۲۳۷ دلار نیز پیش رفت.


سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰


در سال ۲۰۱۶ جوی آرام بر بازار بیت‌کوین حکم‌فرما بود و در حوالی ۹۰۰ دلار میان معامله‌گران دادوستد می‌شد. در ادامه در سال ۲۰۱۷ قیمت بیت‌کوین حرکت صعودی انفجاری خود را از محدوده هزار دلار شروع کرد و در ۱۵ دسامبر به بیش از ۱۹ هزار دلار رسید.

در همین ایام بود که بیت‌کوین بار دیگر به صدر اخبار رسانه‌ها بازگشت و این رمزارز شاهد موجی از استقبال فعالان بازارهای مالی بود.

در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ بار دیگر بیت‌کوین دچار سقوط نابهنگام شد و تا اواسط دسامبر ۲۰۱۹ بهای آن حتی تا محدوده ۶۶۳۵ دلار هم پایین رفت.

در سال ۲۰۲۰ و هم‌زمان با آغاز همه‌گیری کرونا بار دیگر بیت‌کوین با داعیه ایفای نقش به‌عنوان یک ابزار ذخیره ارزش توانست روی مدار رشد قرار بگیرد. در حالی که در روزهای نخست همه‌گیری، بیت‌کوین با شدیدترین افت تاریخ خود روبه‌رو شد، اما توانست تا پایان سال ۲۰۲۰ با رشدی دست‌کم ۴۰۰درصدی خود را به حوالی ۲۹ هزار دلار برساند.


۲۰۲۱ تا امروز


بیت‌کوین سال ۲۰۲۱ را با قدرت آغاز کرد و توانست ظرف یک ماه، رکورد قیمتی خود در سال ۲۰۲۰ را بشکند و از مرز ۴۰ هزار دلار عبور کند. در اواسط آوریل ۲۰۲۱ هم با راهیابی صرافی کوین‌بیس به تالار بورس آمریکا، بهای بیت‌کوین توانست سقف قیمتی تازه‌ای را بر جای بگذارد و از مرز ۶۰ هزار دلار عبور کند.

در تابستان سال ۲۰۲۱ اما قیمت‌ بیت‌کوین با افتی ۵۰درصدی به محدوده ۳۰ هزار دلار بازگشت. بار دیگر در ماه نوامبر، بیت‌کوین توانست مجدداً سقف قیمتی خود را تکرار کند و به محدوده ۶۸ هزار دلار برسد.

در ادامه اما با کاهش موج همه‌گیری ویروس کرونا، افزایش تورم و رشد پیاپی نرخ بهره، بهای بیت‌کوین دچار کاهش‌های متوالی شد و این ارز دیجیتال در محدوده ۱۶ هزار دلار میان معامله‌گران دادوستد شد و برخی با نامگذاری زمستان بر این فصل نزولی بیت‌کوین، در انتظار بهاری پررونق ماندند. حالا یک سال پس از کاهش قیمت بیت‌کوین تا محدوده ۱۶ هزار دلار، این ارز دیجیتال در محدوده قیمتی ۳۷ هزار دلار معامله می‌شود و باید منتظر ماند و دید که با هاوینگ بیت‌کوین که اوایل سال ۲۰۲۴ رخ می‌دهد و سایر عوامل تأثیرگذار بر قیمت این ارز دیجیتال، شاهد چه اتفاقاتی در این بازار پرهیجان خواهیم بود.

برای اطلاع از قیمت بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال و همچنین خریدوفروش در این بازار می‌توانید به سایت و اپلیکیشن صرافی ارز دیجیتال نوبیتکس مراجعه کنید.

منبع نوبیتکس
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.