راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فواید استفاده از سرویس کش‌بک از نگاه مدیر مارکتینگ بامن / مهم‌ترین چالش فرهنگ عضویت و استفاده از سرویس است

نیلوفر نادری / کش‌بک یا برگشت پول که برخی به‌ اشتباه آن را با ریفاند یکی می‌دانند، یکی از روش‌های نوین بازاریابی در جهان است که به‌عنوان محرکی روانی برای سوق‌دادن مردم به سمت خرید بیشتر و البته افزایش قدرت خرید آنها استفاده می‌شود. در واقع، هدف اصلی استفاده از کش‌بک در فروشگاه‌ها و سازمان‌های مختلف، وفادارسازی مشتریان به آن برند و بالا بردن احتمال خرید مجدد افراد از یک کسب‌وکار مشخص است. فعالان حاضر در این حوزه بر این باورند که این ابزار برای کشوری مانند ایران که دچار انواع و اقسام چالش‌های اقتصادی است و مردمش روزبه‌روز فشار تورم بیشتری را تحمل می‌کنند، می‌تواند کارآمد و ضروری باشد و به آنها کمک کند از پس تهیه برخی کالاها و خدماتی که به‌صورت روزانه به آن احتیاج دارند، برآیند.


کش‌بک و افزایش قدرت خرید مردم


امیرمحمد مریوانی، مدیر مارکتینگ بامن معتقد است در سال‌های گذشته سرویس کش‌بک توسط دارندگان کسب‌وکارها و فروشگاه‌ها به‌صورت غیرمتمرکز و برای ترغیب مشتریان به خرید مجدد و افزایش سبد خرید استفاده شده و این شیوه ایجاد رضایت‌مندی در مشتریان، برای کالاها و خدماتی نظیر کافه و رستوران، مد و پوشاک بیشتر در میان مردم شناخته شده است.

او درباره فعالیت‌های بامن در این حوزه می‌گوید: «در حال حاضر بامن به‌عنوان یکی از پلتفرم‌های فعال در حوزه کش‌بک به‌صورت متمرکز با پوینت واحد یا به عبارت بهتر با امتیاز مشترک و یکسان در کلیه شبکه عرضه Supply chain با میزان نقدشوندگی بالا، در حال ارائه خدمات نوین به کاربران و کسب‌وکارهای عضو این پلتفرم است. اکثر افراد فکر می‌کنند که این امتیاز واحد در واقع همان امتیازی است که سوپراپلیکیشن‌ها به مخاطبان خود ارائه می‌دهند، اما تفاوت در این است که در سوپراپلیکیشن‌ها شما نمی‌توانید این امتیاز را به وجه نقد تبدیل کنید، این در حالی است که در بامن به‌عنوان یک اپلیکیشن فعال در حوزه کش‌بک، موضوع بر سر ارزش ریالی امتیاز جمع‌آوری‌شده توسط کاربر و قابلیت نقدشوندگی آن است.»

مریوانی اضافه می‌کند که یک وجه تمایز دیگر این است که سوپراپلیکیشن‌های ارائه‌دهنده امتیاز، به‌صورت close loop هستند؛ یعنی خرج‌کردن پوینت یا امتیاز در آنها به خدماتی که خود اپ انتخاب می‌کند و ارائه می‌دهد، محدود می‌شود، اما در بامن این‌طور نیست. استفاده از پوینت‌های بامن بازی‌محور است و محدود به استفاده در اپلیکیشن و خدمات داخلی بامن نیست و افراد می‌توانند با استفاده از این امتیازها از فروشگاه‌های دیگر نیز خرید کنند.

مدیر مارکتینگ بامن درباره ذهنیت مردم نسبت به سرویس کش‌بک می‌گوید: «مردم به‌خوبی می‌دانند که تخفیف چیست و چه تأثیری در بودجه خرید آنها دارد. از این رو می‌توان گفت اپلیکیشن‌های کش‌بک در سراسر دنیا از فروشگاه‌ها برای مشتریان یک تخفیف بی‌چون‌وچرا می‌گیرند. کاری که بامن انجام می‌دهد را می‌توان به‌صورت خام و برای درک بهتر مخاطب، به چنین مضمونی نیز تعبیر کرد.»

مریوانی در ادامه درباره چالش‌های فعالیت در این حوزه می‌گوید: «مهم‌ترین چالش ما در بامن، فرهنگ عضویت و استفاده از سرویس کش‌بک توسط مردم است، چون ما عموماً مخاطب زیادی داریم  و این‌طور می‌توان گفت که تقریباً حدود ۴۰ میلیون نفر در سگمنت هدف ما جا دارند. توضیح مفهوم کش‌بک به این سگمنت پرمخاطب و ارائه درک درستی از تأثیر آن در زندگی روزمره آنها موضوع چالش‌برانگیزی است که همواره سعی در اجرای صحیح آن داریم. چالش دیگری که با آن مواجه هستیم را می‌توان این‌گونه توضیح داد که چون ما کش‌بک را روی دستگاه کارت‌خوان و درگاه بانکی و توسط کارت بانکی افراد ارائه می‌دهیم، مردم نسبت به ثبت و معرفی شماره ۱۶رقمی کارت خود در اپلیکیشن بامن مقاومت کرده و احساس ناامنی می‌کنند. این در حالی است که آنها روزانه شماره کارت خود را برای افراد زیادی ارسال می‌کنند. ما برای ثبت کاربر در بامن و ارائه خدمات کش‌بک به او تنها به شماره کارت بانکی نیاز داریم و هیچ اطلاعات دیگری را دریافت نمی‌کنیم. سرویس کش‌بک فواید زیادی دارد، اما ذینفعان شناخت دقیق و درستی از آن ندارند و به همین خاطر از این سرویس آن‌طور که باید حمایت نمی‌کنند تا توسعه پیدا کند.»

او درباره تفاوت کش‌بک و ریفاند بیان می‌کند: «کش‌بک در اصل یک سرویس پاداش است که برای کاربر یا مشتری امکان دریافت بخشی یا درصدی از پول پرداختی او را فراهم می‌کند. مثال ساده آن را می‌توان در خرید از یک سوپرمارکت خلاصه کرد. شخصی که عضو یک سیستم کش‌بک است، در صورتی که از یکی از سوپرمارکت‌های عضو همان سیستم کش‌بک خرید کند، برای مثال می‌تواند هشت درصد از هزینه پرداختی خود را از آن سوپرمارکت پس بگیرد. این هشت درصد در سرویس‌های کش‌بک در سراسر جهان به شیوه‌های مختلفی به حساب کاربر بازمی‌گردد و در بامن این هشت درصد به شکل امتیازی تحت عنوان «منکس» به کاربر برگردانده می‌شود. در واقع، کاربر می‌تواند تصمیم بگیرد که قصد دارد این هشت درصد منکس دریافتی را به پول نقد تبدیل کند یا با استفاده از آن از سایر خدمات موجود در بامن بهره‌مند شود. این در حالی است که ریفاند به معنای بازگشت پول آن هم به دلایلی اعم از وجود خرابی یا ایراد در سرویس یا محصول دریافت‌شده، تراکنش ناموفق، وجود مشکل در پرداخت، پرداخت بیشتر از حد تعیین‌شده و مواردی از این دست است. در واقع، این بازگشت وجه در راستای جبران خسارتی است که به مشتری یا کاربر وارد شده است.»

مدیر مارکتینگ بامن اضافه می‌کند که تمام Loyalty Programها و Customer Clubها بر محوریت کش‌بک کار می‌کنند و می‌توان گفت که دیگر موضوع Discount به‌طور کل از بین رفته و اکنون در جهانی زندگی می‌کنیم که هوشمندی لازم در ارائه تخفیف روی دسته‌بندی‌های مختلف رو به افزایش است. برای مثال میزان کش‌بکی که مشتریان روی یک فنجان قهوه دریافت می‌کنند، با میزان کش‌بکی که همان مشتریان روی یک وعده غذایی چهارنفره دریافت می‌کنند، کاملاً متفاوت است. 

مریوانی درباره فواید استفاده از کش‌بک عنوان می‌کند: «کاهش و بهینه‌کردن هزینه‌ها ازجمله اثرات استفاده از سرویس کش‌بک برای مخاطبان این پلتفرم‌هاست. با توجه به شرایط اقتصادی فعلی و کاهش روزانه توانایی مردم در خرید مایحتاج خود، عضویت در یک سرویس کش‌بک می‌تواند توان مردم را برای خرید ملزومات زندگی افزایش داده و کیفیت زندگی آنها را در حد مطلوبی حفظ کند. در نتیجه با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی که در آن زندگی می‌کنیم، عضویت در پلتفرم‌های کش‌بک و استفاده از خدمات آن برای عمده مردم کشور امری ضروری و اثربخش خواهد بود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.