راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مزایای بانکداری باز در صنایع / پیدایش روش‌های نوین پرداخت برای کمک به بازارهای گوناگون

با ظهور مفهوم بانکداری باز، روش‌های پرداخت نیز تغییر پیدا کردند و متنوع‌تر شدند. شاید بتوان ادعا کرد یکی از انگیزه‌های کلیدی در ترویج مفهوم بانکداری باز به‌خصوص در کشورهای توسعه‌یافته، ایجاد روش‌های جایگزین پرداخت‌های سنتی است تا با استفاده از آن بتوان به زنجیره پرداخت ساده و در عین حال پیشرفته‌ای رسید که علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها و کاهش تقلب، سهولت در پرداخت را نیز به همراه داشته باشد.

روش‌هایی نظیر BNPL ،SNPL، دایرکت‌دبیت و واریز با شناسه ازجمله راهکارهای پرداخت وجه هستند که استفاده از آنها برای صنایع و بازارهایی همچون بیمه، سرمایه‌گذاری، وام، خرده‌فروشی و صرافی‌های رمزارز حائز اهمیت است.


خدمات بانکداری باز برای صنایع


بانکداری باز شرایطی را برای ارائه سرویس‌های پیشرفته پرداخت ایجاد کرد که در بستر آن برخی پارامترها مانند مشتری‌مداری، ارائه سرویس‌های شخصی، پاسخ به نیاز پرداخت شکل‌گرفته در بازار در کوتاه‌ترین زمان ممکن، امنیت، اعتماد و… دستخوش تغییر شدند و ادبیاتی مشترک میان صنایع، قانون‌گذاران و کاربران ایجاد شد که هم‌افزایی میان آنها را افزایش داد.  


تغییر در پارادایم‌های پرداخت


«جامعه بدون پول نقد» یکی از پیش‌بینی‌های محتمل در خصوص آینده معاملات و مبادلات کالا و خدمات است؛ آینده‌ای که در آن استفاده از پول نقد به‌شدت کاهش می‌یابد و سهم پرداخت‌های اینترنتی از طریق دستگاه‌های هوشمند (تلفن همراه) افزایش دوچندان دارد که تحقق آن بدون ابزارهای پیشرفته و توسعه مفاهیم نوین بانکی ممکن نخواهد شد.

بانکداری باز یکی از پایه‌ای‌ترین مفاهیم است که تغییر پارادایم‌های پرداخت در گرو توسعه آن است. بانکداری باز با دادن اجازه دسترسی به داده‌های بانکی، ابزارهای پرداخت را با سرعت بیشتری گسترش می‌دهد که قطعاً مزیت‌های فراوانی نیز برای شرکت‌های استفاده‌کننده به دنبال خواهد داشت که به برخی از آنها اشاره می‌‎شود.

  • کاهش هزینه‌های عملیاتی

در روش‌های پرداخت با کارت اعتباری یا نقدی، صاحبان کسب‌وکارها مجبور به پرداخت هزینه‌هایی همچون کارمزد، تأمین زیرساخت یا خرید دستگاه کارت‌خوان و… هستند که در صورت فروش کالا به صورت آنلاین، تنها لازم است گزینه‌های پرداخت آنلاین در وب‌سایت پیاده‌سازی شود.

  • افزایش رقابت

ارائه روش‌های نوین پرداخت، مزیت‌های رقابتی کسب‌وکارها در بازار را افزایش می‌دهد؛ با این اقدام هر مشتری بالقوه با هر میزان بودجه می‌تواند خرید خود را انجام دهد که در این صورت درآمد کسب‌وکار نیز افزایش خواهد یافت.

  • سهولت در استفاده

یکی از ویژگی‌های ایجاد گزینه‌های پرداخت آنلاین برای خریداران، سهولت در پرداخت وجه از طریق ارائه سرویس‌های پیشرفته است؛ بدین معنا که کسب‌وکارها با فعال‌سازی گزینه‌های مربوطه، می‌توانند تمام فرآیندهای اصلی خود را بدون نیاز به زحمت فراوان طی کنند. از سوی دیگر کسب‌وکارها می‌توانند مصرف‌کننده را به سمت گزینه پرداخت مناسب بدون نیاز به طی کردن فرآیندهای سختگیرانه یا فعال‌سازی هدایت کنند.


نیاز بازارها به بانکداری باز


امروزه می‌توان ادعا کرد که همه‌چیز در گرو ارتباط آنلاین میان افراد، نهادها و سازمان‌ها بنا شده و تصور زندگی بدون استفاده از سرویس‌های پیشرفته مالی و بانکی تقریباً غیرممکن است. از مهمترین شروط بهره‌مندی از سرویس‌های پیشرفته نیز بسط و ترویج مفهوم بانکداری باز است تا در سایه آن شرایطی ایجاد شود که ابزارهای یکپارچه، با سرعت بیشتری طراحی شوند تا در زمان کوتاه‌تری به نیاز بازار پاسخ دهند.

در ادامه به چند بازار و مزیتی که ارائه شیوه‌های نوین پرداخت در آنها ایجاد می‌کند، اشاره می‌شود.

  • بیمه

صنعت بیمه یکی از صنایعی است که پس از ترویج و توسعه مفهوم بانکداری باز، تغییرات گسترده‌ای داشته و هر روز با پیشرفته‌تر شدن فناوری در دسترس به‌خصوص در حوزه پرداخت، شکل و شمایل جدیدی در ارائه خدمات نیز ایجاد می‌شود.

این صنعت در شرایطی که تنوع شرکت‌ها و پلتفرم‌های بیمه مشتریان بالقوه را در معرض گزینه‌های دیگری قرار داده، کار سختی برای متقاعد کردن آنها در پیش دارد؛ چراکه مشتریان نیز در انتخاب گزینه‌ها محتاطانه‌تر عمل می‌کنند.

ارائه گزینه‌های متنوع پرداخت به متقاضیان بیمه، می‌تواند فروش بیشتر (از سایر رقبا) را ممکن سازد. گزینه‌هایی همچون BNPL یا SNPL و حتی پرداخت حق بیمه ماهانه با استفاده از دایرکت‌دبیت نه‌تنها زمان «پرداخت» را کاهش می‌دهد بلکه احتمال ناموفق بودن پرداخت‌ها را کم می‌کند و بروز خطای انسانی در فرآیند پرداخت را نیز به‌شدت کاهش می‌دهد.

  • خرده‌فروشی‌ها

خرده‌فروشی‌ها مهمترین استفاده‌کنندگان از روش‌های نوین پرداخت مانند SNPL ،BNPL و واریز از طریق شناسه هستند. با تغییر سلیقه ناگهانی افراد به خرید اینترنتی، روش‌های پرداخت نیز متناسب با نیاز بازار و افراد دچار تحول شدند که یکی از نتایج آن افزایش تعداد خریدها و شمار تراکنش‌های موفق و در نتیجه بالا رفتن درآمد خرده‌فروشی‌های آنلاین است.

  • marketplace

چرا marketplaceهایی همچون Ebay یا آمازون از روش‌های پرداخت متنوع استفاده می‌کنند؟ پاسخ به آن بسیار ساده و در چند مزیت و منفعت نهفته است که در ادامه به آنها اشاره‌ای مختصر می‌شود.

  • جذب مشتری:

Marketplaceها می‌توانند با ارائه چندین روش خرید، مشتریان بیشتری جذب کنند و کاری کنند که آنها برای خریدهای آتی نیز به سایت مورد نظر مراجعه کنند.

  • فرآیندهای ساده‌تر:

یکی دیگر از مزیت‌های گزینه‌های متنوع پرداخت، پردازش سریع‌تر تراکنش‌ها و مدیریت ریسک‌های ناخواسته‌ای همچون نرخ تراکنش‌های ناموفق است.

  • معاملات آنلاین بدون واسطه:

روش‌های نوین پرداخت این امکان را به Marketplaceها می‌دهد که برای تمام مبالغ خرید، راهکار پرداخت داشته باشند و هیچ مشتری بالقوه‌ای از خرید خود منصرف نشود.

  • صرافی‌های رمزارز

صنعت رمزارز طی سال‌های اخیر در دنیا تغییر ماهیت داده؛ اگر تا یک دهه پیش حضور در آن و انجام معامله با احتیاط بیشتری صورت می‌گرفت، طی سال‌های اخیر به بستری برای سرمایه‌گذاری تبدیل شده که با داشتن گزینه‌های متنوع پرداخت می‌تواند پاسخگوی نیازمندی‌های سرمایه‌گذاران خرد و بزرگ باشد.

هر صرافی رمزارز بسته به تعداد و اندازه تراکنش‌هایی که کاربرانش انجام می‌دهند، می‌تواند هر کدام از روش‌های پرداخت مانند درگاه پرداخت اینترنتی، کیف پول الکترونیک، واریز با شناسه، پرداخت با لینک و… را برای ارائه خدمات بهتر و سرمایه‌گذاری مطمئن‌تر ارائه دهد.


دریافت سرویس‌های پرداخت از جیبیت


جیبیت به‌عنوان یکی از ارائه‌دهندگان خدمات بانکی و مالی، می‌تواند روش‌های جابه‌جایی وجه و پرداخت مبلغ خرید کالا یا خدمات را از طریق روش‌هایی همچون واریز با شناسه، درگاه پرداخت اینترنتی و… به کسب‌وکارها ارائه دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.