راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیر نرم‌افزارهای موبایلی شرکت کارت اعتباری ایران‌کیش تشریح کرد / نقش قرارداد هوشمند در توسعه ریال دیجیتال

مدیر نرم‌افزارهای موبایلی شرکت کارت اعتباری ایران‌کیش ضمن تشریح نقش قراردادهای هوشمند در توسعه و پیاده‌سازی ریال دیجیتال، چگونگی پیاده‌سازی ریال دیجیتال در یک اپلیکیشن بانکی توسط شرکت ایران‌کیش را توضیح داد‌‌‌‌‌.

نیما رشادی، مدیر نرم‌افزارهای موبایلی شرکت کارت اعتباری ایران‌کیش در جدیدترین وبینار آکادمی گسترش از سلسله‌گفت‌وگوهای بانکداری دیجیتال به بررسی «ریال دیجیتال» پرداخت. او در ابتدای این نشست به بیان تاریخچه‌ای از حضور رمزارزها، مفاهیم پایه‌ای و فنی بلاکچین و CDBC –  – centural bank digital currency  پرداخت و قابلیت‌ها، تعاریف و کاربرد Hyperledger Fabric (بستر مهیاکننده ارز دیجیتال بانک مرکزی) و همین‌طور قراردادهای هوشمند را شرح داد.

رشادی با بیان اینکه Hyperledger Fabric که یکی از پروژه‌های بلاکچین خصوصی برای پول دیجیتال بانک مرکزی است، به دلیل برخورداری از دو خاصیت مهم، برای استفاده در عملیات بلاکچین بسیار مناسب است، گفت: «دو ویژگی مهم هایپرلجر فابریک، تطبیق‌پذیری و ماژولار بودن (قابلیت جداسازی و قطعه‌قطعه‌شدن) آن است. با معماری ماژولار هایپرلجر فابریک به‌راحتی می‌توانید بسیاری از کاربردهای صنعتی مربوط به فناوری بلاکچین را به کار بگیرید.»

او در ادامه بیان کرد: «با ظهور رمزارزها، بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف تصمیم گرفته‌اند رمزارزهای خودشان را منتشر کنند که به آن cbdc  ، centural bank digital currency  می‌گویند. یکی از این کشورها ایران است و قرار است بانک مرکزی ریال دیجیتال مخصوص به خود را عملیاتی کند.»

رشادی با اشاره به تعامل شبکه برنا در بحث ریال دیجیتال گفت: «در این تعامل، بانک‌های متولی و بانک مرکزی به‌عنوان بانک هسته‌ای از طریق کانال‌ها با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و پلتفرم برنا را به وجود می آورند. در واقع ریال دیجیتال نقل‌وانتقالات را روی یک شبکه نامتمرکز انجام می‌دهد که نام این شبکه غیرمتمرکز بانک مرکزی، «برنا» است.»

او ادامه داد: «این شبکه غیرمتمرکز در حال حاضر سه نود اصلی (که سرورهای تأییدکننده تراکنش‌ها از طریق ریال دیجیتال هستند) دارد که عبارت از بانک تجارت، بانک ملی و بانک ملت هستند. این نودهای اصلی تأییدکننده تراکنش‌هایی هستند که بابت ریال دیجیتال در شبکه اتفاق می‌افتد. وقتی ریال دیجیتال از طریق کیف پول الکترونیکی یک اپلیکیشن که این قابلیت را دارد، انتقال داده می‌شود، تراکنش‌ها از طریق این بانک‌ها تأیید می‌شود. یکی از این نودها که بخش پرداخت ریال دیجیتال را انجام می‌دهد شرکت ایران کیش و مبتنی بر Hyperledger Fabric است.»

مدیر نرم‌افزارهای موبایلی ایران‌کیش اظهار کرد: «مهم‌ترین ویژگی ریال دیجیتال به قرارداد هوشمند بازمی‌گردد که با آن می‌توان به‌صورت خودکار برخی از پرداخت‌ها را انجام داد. با مجوزی که ما از طرف بانک مرکزی و شرکت خدمات گرفتیم در حال‌ توسعه دومین قرارداد هوشمند هستیم که بحث کلاب و باشگاه مشتریان بانکی را روی شبکه برنا به‌صورت دیسنترال‌شده توسعه دهیم.»

رشادی افزود: «یکی از مفاهیمی که در بحث ریال دیجیتال و به‌طور کلی شبکه‌های بلاکچین اهمیت دارد، بحث قرارداد هوشمند است. این موضوع یکی از نقاط قوت بلاکچین است.»

به گفته مدیر نرم‌افزارهای موبایلی ایران‌کیش، اگر روزی رمزارزها حذف شوند، فناوری بلاکچین باقی می‌ماند. همان‌طور که اینترنت در روز اول برای استفاده نظامی بود و سپس وارد زندگی روزمره ما شد، بلاکچین هم به همین صورت است. بلاکچین شاید در ابتدا از بعد اقتصادی خود را مطرح کرد، اما به ابعاد مختلف زندگی ورود می‌کند که این ورود از طریق قرارداد هوشمند است.


روند پیاده‌سازی ریال دیجیتال در یک اپلیکیشن بانکی


مدیر نرم‌افزارهای موبایلی ایران‌کیش در بخش دیگری از صحبت‌های خود به عملیاتی شدن ریال دیجیتال در یک اپلیکیشن بانکی توسط شرکت ایران‌کیش اشاره کرد و گفت: «ما خیلی از مباحث فین‌تکی و بیزینس‌هایی که در حوزه بانکی و اقتصادی نوظهور هستند را می‌توانیم به‌صورت غیرمتمرکز روی شبکه‌ها قرار دهیم و همان‌طور که گفته شد با قابلیتی که بانک مرکزی از طریق شبکه برنا در اختیار ما قرار داده، هم‌اکنون یک قرارداد هوشمند که در واقع امتیاز باشگاه مشتریان بانک است، پیاده‌سازی می‌کنیم و این امر، منجر به ایجاد کسب‌وکارهای مختلف خواهد شد.»

رشادی ادامه داد: «ایران‌کیش اولین شرکتی بود که ریال دیجیتال را روی یک اپلیکیشن بانکی عملیاتی کرد. ایجاد کیف پول ریال دیجیتال برای کاربر، شارژ یا افزایش موجودی کیف پول ریال دیجیتال، انتقال از کیف پول ریال دیجیتال به کیف پول دیگر، شارژ کردن کیف پول (امکان تبدیل ریال دیجیتال به ریال واقعی) و دریافت موجودی کیف پول ریال دیجیتال ازجمله کاربردهای این ریال دیجیتال است.»

طبق اعلام رشادی، خرید شارژ موبایل، بسته اینترنت و پرداخت قبض موبایل از طریق ریال دیجیتال و همین‌طور انتقال ریال دیجیتال با استفاده از بارکد QR ازجمله مواردی است که در اپلیکیشن مذکور توسط ایران‌کیش پیاده‌سازی شده است.

بر اساس این گزارش، مصطفی امینی، مدیرعامل و عضو هیئت‌مدیره شرکت گسترش فناوری‌های نوین بانک کشاورزی؛ سید مجتبی فائزی، معاون اداره کل نظارت فناوری اطلاعات بانک کشاورزی؛ امیرحسین صفی، سرپرست بخش مدیریت کانال‌های ارتباطی الکترونیک شرکت گسترش فناوری‌های نوین و حسن یعقوبی، مدیر واحد بلاکچین شرکت خدمات انفورماتیک نیز در این وبینار حضور داشتند.

منبع شرکت کارت اعتباری ایران کیش
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.