راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سفارش oco چیست و چه کاربردی دارد؟ / تعیین محدوده قیمتی برای ثبت خریدوفروش رمزارزها

سفارش OCO ابزاری است که به معامله‌گران کمک می‌کند تا دو سفارش لیمیت و استاپ‌لیمیت را به صورت هم‌زمان در یک سفارش ثبت کنند. به بیان دیگر می‌توان گفت که سفارش‌گذاری به روش OCO نوعی تکنیک است که به کاربران کمک می‌کند تا زمانی که پای بازار نیستند، از نوسان‌های قیمتی تا حد بسیار خوبی در امان بمانند و بتوانند استراتژی معاملاتی خود را در سناریوهای مختلف قیمت پیاده‌سازی کنند.

در ادامه به صورت کامل بررسی می‌کنیم که سفارش oco چیست و چه کاربردهایی دارد. اما قبل از آشنایی با نحوه سفارش‌گذاری به روش oco باید با مفهوم سفارش‌های لیمیت و استاپ‌لیمیت آشنا شد. در ادامه هر یک از این روش‌ها را به طور جداگانه بررسی کرده و نحوه ثبت سفارش oco در صرافی ارز دیجیتال او‌ام‌پی‌فینکس را توضیح خواهیم داد.


سفارش oco چیست؟


همان‌طور که در ابتدای مطلب اشاره شد، سفارش oco ابزاری است که دو سفارش لیمیت و استاپ‌لیمیت را با یکدیگر ترکیب کرده و در صورت فعال‌شدن یکی، دیگری غیرفعال می‌شود. قبل از آشنایی با نحوه ثبت سفارش OCO در او ام‌ پی فینکس، ابتدا لازم است عملکرد یک سفارش لیمیت و سفارش استاپ‌لیمیت به طور جداگانه بررسی شود.

  • سفارش لیمیت (Limit)

فرض کنید قیمت فعلی ریپل برابر با 0.53 دلار بوده و در یک روند اصلاحی قرار گرفته است. در چنین شرایطی تحلیل شما این است که اصلاح قیمت در حمایت 0.47 دلار متوقف می‌شود؛ بنابراین تصمیم می‌گیرید یک سفارش خرید لیمیت در همین قیمت ثبت کنید.

اما چرا به این نوع سفارش‌گذاری، سفارش لیمیت می‌گویند؟ زیرا برای خرید ریپل یک محدودیت قیمتی تعیین کرده‌اید؛ یعنی می‌خواهید ریپل را در قیمت0.47 دلار خریداری کنید نه در قیمت فعلی. به‌ این‌ ترتیب می‌توانید در قیمتی پایین‌تر از قیمت لحظه‌ای بازار، سفارش خرید مورد نظرتان را ثبت کنید.

اما ممکن است این اصلاح قیمتی هرگز اتفاق نیفتد و صعود قیمت از همان 0.53 دلار شروع شود؛ بنابراین سفارش خرید لیمیت مورد نظر شما نیز انجام نشده و از روند بازار جا می‌مانید.

  • سفارش استاپ‌لیمیت (Stop Limit)

بیایید در مثال قبل، شرایط جدیدی را برای ادامه روند ریپل متصور شویم. فرض کنید قیمت فعلی ریپل باز هم همان 0.53 دلار بوده و در حال نزدیک شدن به مقاومت 0.55 دلار است. در شرایط فعلی تحلیل شما این است که اگر ریپل بتواند مقاومت 0.55 دلار را پشت‌ سر بگذارد، مرحله بعدی صعود قیمت آغاز می‌شود.

در چنین شرایطی می‌توانید یک سفارش خرید به روش استاپ‌لیمیت ثبت کنید. استاپ‌لیمیت نوعی سفارش لیمیت است که برای آن «شرط فعال‌سازی» مشخص شده است؛ این شرط فعال‌سازی اصطلاحاً قیمت تریگر، قیمت توقف یا استاپ‌پرایس نیز نامیده می‌شود. در این نوع سفارش می‌توانید سطح 0.55 دلار را به‌عنوان قیمت فعال‌ساز و سطح 0.56 دلار را نیز به‌عنوان قیمت سفارش مشخص کنید.

این سفارش به این معناست که هر زمان قیمت به 0.55 دلار برسد، یک سفارش خرید ریپل به قیمت 0.56 دلار برای شما ثبت می‌شود. به‌ این‌ ترتیب می‌توانید برای شکست مقاومت‌ها در نمودار نیز برنامه‌ریزی کرده و سفارش‌های خرید مورد نظرتان را ثبت کنید.

با مقایسه سفارش‌های لیمیت و استاپ‌لیمیت در شرایط ورود به موقعیت خرید، به‌راحتی متوجه خواهید شد که سفارش لیمیت برای خرید در اصلاح قیمتی و سفارش استاپ‌لیمیت برای خرید در شرایط شکست‌‌ مقاومت‌ها به کار برده می‌شود. حال اگر بخواهیم سفارشی ثبت کنیم که هر دوی این سناریوها را پوشش دهد، تکلیف چیست؟ چگونه می‌توانیم هر دو سناریو افزایش و اصلاح قیمت را در یک سفارش پیاده‌سازی کنیم؟ با استفاده از سفارش oco.


کاربرد سفارش oco چیست؟


برگردیم به همان مثال خرید ریپل. فرض کنید قیمت فعلی ریپل برابر با 0.53 دلار است و شما می‌خواهید در شرایط اصلاح قیمتی، در سطح 0.47 دلار وارد معامله خرید شوید. از سوی دیگر اگر این اصلاح قیمتی اتفاق نیفتاد و قیمت به 0.55 دلار رسید، تصمیم شما این است که معامله خرید دیگر را در 0.56 دلار ثبت کنید.

این سناریوهای قیمتی به‌راحتی از طریق ثبت یک سفارش خرید oco قابل پیاده‌سازی است. لازم است وارد صفحه معامله در صرافی او‌ام‌پی‌فینکس شوید و در قسمت مربوط به «سفارش محدود» تیک مربوط به گزینه oco را فعال کرده و سطوح قیمتی مورد نظرتان را ثبت کنید.

برای مثال سفارش فوق به این معناست که قرار است 100 واحد ریپل در قیمت 0.47 دلار برای شما خریداری شود. اما اگر قیمت ریپل به 0.55 دلار برسد، سفارش خریدی که در 0.47 دلار ثبت شده بود لغو می‌شود و یک سفارش لیمیت جدید در قیمت 0.56 دلار برای شما ثبت می‌شود.

بنابراین کاربران با استفاده از سفارش oco می‌توانند استراتژی‌های متفاوت در شرایط افزایش یا کاهش قیمت را به طور هم‌زمان در معاملات خود پیاده‌سازی کنند.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشت، این است که سفارش oco تنها به معاملات خرید اختصاص ندارد، بلکه یک تکنیک بسیاری کاربردی برای کاهش ریسک پیاده‌سازی فروش هم است. این بار کافی است یک سفارش فروش oco ثبت کنید تا بتوانید از معاملات خرید قبلی خود در زمان مناسبی خارج شوید و سیو سود داشته باشید.

یعنی می‌توانید از طریق ثبت یک سفارش فروش به روش oco، برای معامله خرید قبلی خود به صورت هم‌زمان حد سود و حد ضرر بگذارید. برای این منظور باید قیمت حد سود را در کادر مربوط به قیمت سفارش لیمیت وارد کرده و قیمت حد ضرر خود را نیز در قسمت مربوط به قیمت توقف وارد کنید.


کدام صرافی oco دارد؟


صرافی ارز دیجیتال او‌ام‌پی‌فینکس امکان ثبت سفارش به روش oco را برای تمام کاربران خود فراهم کرده است. دقت کنید که صرافی‌های خارجی همچون بایننس نیز قابلیت سفارش‌گذاری به روش oco را به کاربران خود ارائه می‌دهند. اما به دلیل وجود تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، خطراتی همچون بلوکه شدن سرمایه همواره معامله‌گران ایرانی را مورد تهدید قرار می‌دهد.

بنابراین پیشنهاد ما به شما این است که سعی کنید از پلتفرم‌های داخلی برای معاملات خریدوفروش ارز دیجیتال استفاده کنید. صرافی دانش‌بنیان او‌ام‌پی‌فینکس یکی از صرافی‌های رمزارزی امن در ایران است که طیف وسیعی از خدمات کریپتویی همچون انواع روش سفارش‌گذاری، ربات معامله‌گر ارز دیجیتال، کارت هدیه ارز دیجیتال، مسترکارت مسافرتی، نمودار لحظه‌ای قیمت و ابزارهای تحلیل تکنیکال را به کاربران خود ارائه می‌کند.


نحوه ثبت سفارش oco خریدوفروش فینکس


به منظور ثبت سفارش خرید یا فروش به روش oco خریدوفروش فینکس ابتدا باید از طریق وب‌سایت یا اپلیکیشن آن ثبت‌نام کرده و مراحل احراز هویت را تکمیل کرد. پس از آن باید حساب کاربری شخصی‌‌تان را از طریق واریز تومانی یا واریز رمزارزی شارژ کنید تا بتوانید با استفاده از موجودی حساب‌تان در بازارهای مختلف، معامله کنید.

بعد از شارژ حساب باید به صفحه «معامله» مراجعه کرده، بازار مورد نظر خود را انتخاب کنید، وارد قسمت مربوط به «سفارش محدود» شوید و تیک مربوط به oco را فعال کنید.

به‌ این‌ ترتیب می‌توانید سفارش خرید یا فروش مورد نظرتان را به روش oco ثبت کنید. در اپلیکیشن او‌ام‌پی‌فینکس نیز لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید و سپس به قسمت معامله مراجعه کنید.

در صفحه جدید می‌توانید به‌راحتی بازار مورد نظرتان را انتخاب کنید، نوع سفارش را روی «سفارش محدود» قرار دهید و تیک مربوط به گزینه OCO را فعال کنید. به‌ این‌ ترتیب می‌توانید قیمت‌های مورد نظرتان را در بخش‌های مربوطه وارد کنید.

کاربران در صورت داشتن هرگونه سؤالی درباره روند ثبت‌نام، احراز هویت، واریز تومانی یا رمزارزی و ثبت معاملات خریدوفروش می‌توانند به صورت 24ساعته و در تمام روزهای هفته از طریق چت آنلاین وب‌سایت و اپلیکیشن و همچنین تماس تلفنی با شماره 02152694000 با واحد پشتیبانی او‌ام‌پی‌فینکس در ارتباط باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.