راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

1833 هزار میلیارد تومان معاملات الکترونیکی در سال 1401 انجام شد / تعداد معاملات تجارت الکترونیکی کم شد، مبلغ‌ها سنگین

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، گزارش تجارت الکترونیکی کشور در سال 1401 را منتشر کرد. در این گزارش، ارزش اسمی معاملات تجارت الکترونیکی با رشد 48درصدی معادل 1833 هزار میلیارد تومان و تعداد کل این معاملات نیز با کاهش 17درصدی بیش از سه میلیارد فقره اعلام شده است.

رشد 48درصدی مبالغ معاملات انجام‌شده در حوزه تجارت الکترونیکی تحت‌ تأثیر تورم و افزایش قیمت‌ها محقق شده و نمی‌توان آن را نکته مثبتی از وضعیت تجارت الکترونیکی کشور دانست؛ اما کاهش 17درصدی تعداد معاملات تجارت الکترونیکی سیگنال مهمی از تغییرات معاملات در این حوزه می‌دهد.

در ادامه گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، میانگین مبلغ هر خرید الکترونیکی معادل ۶۱۵ هزار تومان برآورد شده است. ارزش معاملات الکترونیکی دولتی نیز حدود ۶۵۳ هزار میلیارد تومان اعلام شده که نسبت به سال قبل ۱۱۶ درصد رشد داشته است.

همچنین تعداد معاملات الکترونیکی دولتی بیش از ۴۲۱ هزار فقره بوده که نسبت به سال قبل ۲۲ درصد رشد داشته است‌.

در بخش دیگری از گزارش تجارت الکترونیکی کشور در سال 1401 آمده که تعداد کل اینمادهای فعال در پایان ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل با رسیدن به ۱۴۱ هزار اینماد معادل ۱۷ درصد رشد داشته است. همچنین صدور اینماد بدون ستاره برای کسب‌وکارهای خرد از آذر ۱۴۰۰ آغاز شده و تا پایان سال ۱۴۰۱ به حدود ۱۶۴۵۷ عدد رسیده است.


سهم 20درصدی ارزش معاملات تجارت الکترونیکی از معاملات شاپرک


علاوه بر این، طبق گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی 40 درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی علاوه بر وب‌سایت، بیشتر از شبکه‌های اجتماعی برای عرضه کالا و خدمات استفاده می‌کنند. 85 درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی نیز بیشتر از تأمین مالی شخصی برای توسعه کسب‌وکار خود استفاده می‌کنند.

همچنین 60 درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی بهره‌مندی از خدمات شرکت ملی پست را به‌عنوان بیشترین روش ارسال کالای خود انتخاب کردند و 40 درصد از صاحبان واحدهای تجارت الکترونیکی دارای اینماد در گروه سنی ۳۰ تا ۴۰ سال قرار دارند.

در ادامه این گزارش، مجموع مبالغ تراکنش‌های خرید از طریق درگاه پرداخت اینترنتی ۱۲۸۳ هزار میلیارد تومان و مجموع مبالغ پرداخت در محل و سایر روش‌های پرداخت نیز ۵۵۰ هزار میلیارد تومان اعلام شده است.


ثبت 1.5 میلیارد تراکنش با درگاه پرداخت اینترنتی


در بخش دیگری از گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ارزش معاملات تجارت الکترونیکی به نسبت کل معاملات شاپرک بررسی شده است. طبق این بررسی، در سال ۱۴۰۱ ارزش معاملات تجارت الکترونیکی به نسبت کل معاملات شاپرک حدود ۲۰ درصد بوده که نسبت به سال قبل ۴۸ درصد رشد داشته است.

همچنین، تعداد کل تراکنش‌های تجارت الکترونیکی که صرفاً از طریق درگاه پرداخت اینترنتی بانکی در سال 1401 انجام شده، معادل 1.5 میلیارد تراکنش بوده که نسبت به سال قبل 17 درصد کاهش یافته است.

علاوه بر این، طبق این گزارش، تعداد کل خریدهای انجام‌شده در سال 1401 نسبت به سال 1400 معادل ۱۶ درصد رشد داشته که این رشد به دلیل افزایش ۱۸درصدی تعداد خریدهای انجام‌شده از طریق پایانه فروش بوده است.

از سوی دیگر، تعداد خریدهای انجام‌شده از طریق درگاه پرداخت اینترنتی نیز ۱۷ درصد کاهش داشته است.

مجموع مبلغ تراکنش‌های خرید اینترنتی در سال ۱۴۰۱ حدود ۱.۳ هزار میلیارد تومان بوده و با رشد ۴۸درصدی مواجه شده است.

در گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی از معاملات تجارت الکترونیکی در سال 1401، برای نخستین‌بار سهم مبلغی و تعدادی تراکنش‌های خرید اینترنتی از طریق IPG به تفکیک دو گروه اصلی فروش کالا و ارائه خدمات اعلام شده است.

طبق این بررسی، ۷۳ درصد از کل مبلغ‌های تراکنش خرید اینترنتی از طریق IPG متعلق به ارائه خدمات و ۲۷ درصد نیز سهم فروش کالاست. همچنین ۹۱ درصد از تعداد کل تراکنش‌های خرید اینترنتی از طریق IPG متعلق به ارائه خدمات و ۹ درصد سهم فروش کالاست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.