راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل بانک پاسارگاد در همایش تحول دیجیتالی در صنعت بانکداری مطرح کرد / توسعه اقتصاد دیجیتالی کشور از مسیر تحول دیجیتالی بانک‌ها

سومین همایش ملی تحول دیجیتالی در صنعت بانکداری با حضور تعدادی از مدیران و مسئولان بانک مرکزی و بانک‌های خصوصی، دولتی، کارشناسان و فعالان صنعت بانکداری و با همکاری بانک مرکزی و انجمن مدیریت ایران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی بانک پاسارگاد، در این همایش که ۳۱ مرداد برگزار شد، نشست‌هایی با موضوعات توسعه اقتصاد دیجیتالی کشور از مسیر تحول دیجیتالی بانک‌ها و ارائه دستاوردها و تجربه‌های بانک‌های برتر برگزار شد.

مجید قاسمی، رئیس شورای سیاست‌گذاری همایش و مدیرعامل بانک پاسارگاد در نشست توسعه اقتصاد دیجیتالی کشور از مسیر تحول دیجیتالی بانک‌ها گفت: «در بحث دیجیتالی شدن به دلیل اینکه جوانان کشور آن را به دست گرفتند و در این زمینه پیشرو و پیشتاز هستند نتایج خوبی کسب‌ شده است و معتقدم اگر خدمات بانک‌های خصوصی نبود، این تحولات در نظام بانکی دیرتر شکل می‌گرفت. در این راستا نگاه نظام اقتصادی کشور به بانک‌ها باید نگاه تحولی شود.»

او با اشاره به تعریف اقتصاد دیجیتالی گفت: «اقتصاد دیجیتالی به‌عنوان طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های اقتصادی شامل تمامی مشاغل، در بخش‌های دیجیتالی و غیردیجیتالی می‌شود. این مشاغل شامل فعالیت‌هایی هستند که از دانش و اطلاعات دیجیتالی به‌عنوان نهاده اصلی تولید، از شبکه‌های نوین اطلاعاتی به‌عنوان فضای فعالیت و از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای هدایت رشد بهره‌وری و بهینه‌سازی ساختارهای اقتصادی استفاده می‌کنند.»

رئیس شورای سیاست‌گذاری همایش ادامه داد: «اقتصاد دیجیتالی شامل همه فعالیت‌های اقتصادی است که متکی بر نهاده‌های دیجیتالی هستند یا به‌طور معناداری توسط این نهاده‌ها ارتقا می‌یابند. این نهاده‌ها عبارت‌اند از فناوری‌های دیجیتالی، زیرساخت دیجیتالی، خدمات دیجیتالی و داده‌ها که اقتصاد دیجیتالی همه تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگانی که از نهاده‌های دیجیتالی در فعالیت‌های اقتصادی خود بهره می‌برند از جمله دولت را در بر می‌گیرد.»


ارکان تحول دیجیتالی بانک پاسارگاد


قاسمی با اشاره به ارکان تحول دیجیتالی بانک پاسارگاد افزود: «توسعه بانکداری هوشمند و ایجاد تحول در مدل‌های کسب‌وکار بانک با رویکرد آینده‌نگرانه و تکیه بر توسعه فناوری‌های تحول‌آفرین، خلق یک اکوسیستم دیجیتالی پایدار، رشدیابنده، داده‌محور و هم‌افزار با هدف مشارکت فعال در توسعه اقتصاد دیجیتالی کشور، خلق سبک زندگی هوشمند برای افراد و ایجاد شبکه ارزش برای کسب‌و‌کارها و اتکا بر سرمایه انسانی فناور و توسعه فرهنگ دیجیتالی و تمرکز بر راهکارهای نوآورانه، ارکان تحول دیجیتال بانک پاسارگاد است.»

رئیس شورای سیاست‌گذاری همایش با اشاره به سکو (پلتفرم) اقتصاد دیجیتالی پاد بانک پاسارگاد گفت: «این سکو در حوزه مشتریان، اشخاص حقیقی بالای ۱۸ سال، کودک و نوجوان، کسب‌وکارهای حقیقی و اشخاص حقوقی را شامل می‌شود و در نقاط تماس وی‌پاد‌، پی‌پاد، کیدزی، پادیوم و پادباکس فعالیت می‌کند.»

قاسمی با اشاره به آمار عملکردی سرزمین هوشمند پاد تا تاریخ ۲۹ مردادماه امسال افزود: «تعداد مشتریان حقیقی دارای حساب دیجیتالی 1,628,378‌نفر، مبلغ گردش مالی مشتریان حقیقی 936,664 میلیارد ریال‌، تعداد کسب‌و‌کارهای دارای حساب دیجیتالی 2,064 کسب‌و‌کار، مبلغ گردش مالی کسب‌و‌کارها 1,535,424میلیارد ریال، تعداد تسهیلات اعطایی به‌صورت دیجیتالی 1,623,817فقره، مبلغ تسهیلات اعطایی به‌صورت دیجیتالی 45,265  میلیارد ریال، تعداد کل کاربران سرزمین هوشمند پاد و مجموعه مبلغ صدور فاکتور در پاد 9,695,670 نفر و مجموع مبلغ صدور فاکتور در پاد 488,772 میلیارد ریال است و پراکندگی جغرافیایی کاربران سرزمین هوشمند پاد 7,838 روستا در 1300شهر است.»


سهم اقتصاد دیجیتالی ایران از تولید ناخالص داخلی


رئیس دانشگاه خاتم در بخشی از سخنان خود با اشاره به سهم اقتصاد دیجیتالی ایران از تولید ناخالص داخلی افزود: «این سهم در سال 2016 به میزان 3.80 درصد بود که در سال 2020 به 6.90 درصد رسید و این در حالی‌‌ است‌که میانگین جهانی آن در سال 2020 به میزان 22.50 درصد بوده است.»

قاسمی در بخشی از سخنان خود به مقایسه سهم فروش آنلاین از تجارت الکترونیک در کشورهای مختلف در سال 2020 پرداخت و در این خصوص گفت: «این میزان در آمریکا 14.5درصد، فرانسه 13.2درصد، ترکیه 8.8درصد، چین 44.8 درصد، ایران 3.2درصد، روسیه 9درصد و ژاپن 13.1درصد است.» 

او با اشاره به امتیاز کشورها بر اساس راهبرد شاخص اقتصاد دیجیتالی در سال 2020 گفت: «ایران امتیاز 37 و رتبه 51 را دارد و جزو گروه پذیرندگان دیجیتالی محسوب می‌شود و کشورهای دیگر با توجه به امتیازات و رتبه‌هایی که دارند در گروه‌های برهم‌زنندگان دیجیتالی یا پذیرندگان دیجیتالی یا در گروه یادگیرندگان دیجیتالی قرار دارند.»
 مدیرعامل بانک پاسارگاد با اشاره به مقایسه رتبه کشورها بر اساس شاخص اقتصاد دیجیتالی افزود: «ایران در رتبه شاخص اقتصاد دیجیتالی در سال 2018، رتبه 48 و در سال 2020 به رتبه 51 رسیده است.»

او در بخشی از سخنان خود با اشاره به اقتصاد دیجیتالی ژاپن گفت: «این کشور در سال 2021 نهادی تحت عنوان آژانس دیجیتالی تأسیس کرد که بودجه دولت را در حوزه فناوری اطلاعات متمرکز می‌کند و رهبری سیاست‌های ابتکاری مرتبط با راهبردهای دیجیتالی شدن را برعهده دارد.»

قاسمی ادامه داد: «حکمرانی دیجیتالی تضمینی برای توسعه سریع و سالم نوآوری در اقتصاد دیجیتالی‌ است. حکمرانی دیجیتالی شامل نوآوری در مدل حکمرانی، استفاده از فناوری دیجیتالی برای بهبود نظام حکمرانی و ارتقای ظرفیت حکمرانی جامعه است و در دیجیتالی‌سازی صنایع، جبهه اصلی توسعه اقتصاد دیجیتال است که فضای وسیعی را برای توسعه آن فراهم می‌کند. دیجیتالی‌سازی صنعت نیز به کمیت تولید و بهبود کارایی ناشی از کاربرد فناوری دیجیتالی در صنایع سنتی اشاره دارد.»

رئیس دانشگاه خاتم با اشاره به عربستان سعودی افزود: «ازجمله آمار این کشور برآورد سهم 17.7درصدی اقتصاد دیجیتالی از تولید ناخالص داخلی عربستان در سال 2020 و پیش‌بینی افزایش به 19.4درصد در سال 2025 است که در این زمینه این کشور برنامه تحول دیجیتالی را در دست انجام دارد که نهادسازی به‌منظور هماهنگی اقدام‌های حوزه تحول دیجیتالی و هدایت تحول به سمت اقتصاد ملی مبتنی بر داده‌ها و هوش مصنوعی است.»


مزایای خدمات مالی دیجیتالی


قاسمی درباره خدمات مالی دیجیتالی گفت: «خدمات مالی دیجیتالی خدماتی هستند که توسط فناوری‌های دیجیتالی مانند تلفن‌ همراه، کارت و اینترنت ایجاد و ارائه می‌شوند. این خدمات نظیر پرداخت بیمه، پس‌انداز و مشاوره است که توسط طیف وسیعی از ارائه‌دهندگان ازجمله بانک‌ها، مؤسسات مالی غیربانکی، مؤسسات مالی خرد، ارائه‌دهندگان اعتبار دیجیتالی، ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت، عرضه‌کنندگان فناوری و ناشران پول الکترونیکی ارائه می‌شود که در اقتصاد دیجیتالی مواردی همچون استعداد دیجیتالی، محیط راه‌اندازی فناوری، تجارت دیجیتالی، تجارت الکترونیکی و خدمات مالی دیجیتالی مورد اشاره قرار گرفته است.»
 مدیرعامل بانک پاسارگاد، سرعت و امنیت، فراگیری مالی و مقاومت، شفافیت و پاسخگویی، صرفه‌جویی در هزینه و سکوهایی برای نوآوری را از مزایای خدمات مالی دیجیتالی عنوان کرد.

قاسمی با اشاره به چالش‌های خدمات مالی دیجیتالی و در پاسخ به این سؤال ‌که شرکت‌های فناوری مالی چگونه باید چشم‌انداز قانون‌گذاری خود را هدایت کنند، گفت: «گفت‌وگوی باز و تبادل صریح میان نهادهای قانون‌گذار و شرکت‌های فناوری مالی گامی مهم برای مقابله با این چالش است.»


چالش‌های گذر از بانکداری سنتی به بانکداری دیجیتال


در ادامه این همایش به چالش‌های عمومی گذر از بانکداری سنتی به بانکداری دیجیتال اشاره شد. ایجاد درک درست نسبت به تحول، زمان‌بر و پرهزینه بودن توسعه زیرساخت‌های فناوری، ایجاد ظرفیت مورد نیاز برای تحول با وجود مقاومت‌های داخلی، افزایش تهدیدات سایبری، مرز باریک میان نقض حریم خصوصی افراد و محرمانگی داده با استفاده از آن، ایجاد تعادل میان هزینه‌ها و منافع حاصل از تحول ازجمله این چالش‌ها محسوب می‌شوند.

همچنین به برخی از چالش‌های خاص کشور در گذر از بانکداری سنتی به بانکداری دیجیتالی نیز پرداخته شد. داشتن اراده قوی جهت انجام تحول برای صاحب کسب‌و‌کار، محدودیت در دسترسی به سیستم‌ها، فناوری‌ها و منابع مالی بین‌المللی، صبر و پایداری مدیران ارشد بانک‌ها برای حصول نتایج اقدامات زیرساختی، محدودیت در همکاری با فین‌تک‌های بین‌المللی شرکت‌های بزرگ فناوری دنیا، محدودیت منابع و کاسته شدن توان سرمایه‌گذاری در تحول دیجیتال به دلیل شرایط خاص اقتصادی تحت تورم بالا ازجمله چالش‌های مطرح‌شده بود.

نشست توسعه اقتصاد دیجیتالی کشور از مسیر تحول دیجیتالی بانک‌ها با حضور علی عبداللهی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی؛ شهاب جوانمردی، مدیرعامل فناپ؛ مجید قاسمی، مدیرعامل بانک پاسارگاد؛ مرتضی ترک تبریزی،‌ رئیس هیئت‌مدیره بانک تجارت؛ هادی سپانلو، مدیر ارشد تحول دیجیتال بانک ملت و حسین امین‌زاده، معاون فناوری بانک کشاورزی برگزار شد.

نشست ‌ارائه دستاوردها و تجربه‌های بانک‌های برتر نیز با حضور مصطفی امینی، مدیرعامل و عضو هیئت‌مدیره شرکت گسترش فناوری‌های نوین بانک کشاورزی؛ رضا طحان لتیباری، مدیر سرویس‌های نوین همراه اول؛ فرهاد اینالویی، معاون فناوری اطلاعات بانک ایران‌زمین؛ زهرا میرحسینی، معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک پاسارگاد و حمید بنائیان، معاون بانکداری الکترونیکی بانک آینده برگزار شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.