راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی تشریح کرد / برنامه بانک مرکزی برای تنظیم‌گری لندتک‌ها در سه بخش

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در مراسم افتتاحیه رویداد اینوتکنیک به ارائه مثال‌هایی از آخرین کاربردهای فناوری در کشور پرداخت. او از لندتک‌ها به عنوان مثال‌های موفق در این حوزه یاد کرد و گفت که لندتک‌ها در بانک مرکزی به سه بخش تقسیم می‌شود و بناست تا به تناسب نوع خود تنظیم‌گری شوند که نوع آن بسته به جایی است که لندتک‌ها از آن منابع خود را تأمین می‌کنند. او در ادامه در خصوص مدل جدید اعتبارسنجی نیز اعلام کرد که این مدل تدوین شده و در آستانه اجراست و دقت این مدل ٨٨ درصد تخمین زده می‌شود که قابل مقایسه با آمار جهانی است.

مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در افتتاحیه اولین رویداد از سلسله رویداد‌های اینوتکنیک با ارائه مثال‌هایی از آخرین کارکردهای فناوری، گفت: «فروش ارز اربعین ظرف شش روز گذشته در سامانه سنا دارای روند بی‌نظیر و بسیاز متفاوت از سال‌های گذشته بوده است. امسال آمار فروش ارز در سامانه سنا ظرف شش روز به ٧۴٠هزاز نفر رسیده است. امار به طرز پرسرعتی در حال افزایش است و حدودا ٣۶٧ هزار نفر به صورت حضوری مراجعه کردند و مابقی از اپلیکیشن‌ها و به طور خاص با استفاده از اپلیکیشن بله ارز دریافت کردند. ظرف مدت کوتاهی سه برابر گذشته ارز توزیع کردیم و در ادامه باید بتواینم کل فرایند را به صورت غیرحضوری ارائه کنیم.»

او ادامه داد: «ارائه تسهیلات خرد مثال دیگر است. بانک‌ها به عنوان عمده تأمین‌کنندگان مالی وظیفه تأمین تسهیلات خرد را بر عهده دارند و مردم برای دریافت تسهیلات تکلیفی دچار مشکل هستند و بیشترین آمار نارضایتی‌های متقاضیان تسهیلات خرد سمت تسهیلات تکلیفی است.»

طبق توضیحات او راه‌حل در گسترش فناوری است و برخی بانک‌ها صفر تا صد ارائه تسهیلات را به صورت الکترونیکی ارائه می‌کنند و به طور خاص بانک تجارت با اپلیکیشن باجت این خدمت را ارائه می‌کند و مثال موفقی از کاربرد فناوری در ارائه تسهیلات خرد است.

او با اشاره به روند رشد لندتک‌ها به عنوان نمونه‌های موفق دیگر از کاربرد فناوری توضیح داد: «لندتک‌ها هم در چند وقت اخیر بسیار توسعه یافته‌اند، امادر این حوزه هنوز موضوع تنطیم‌گری به سرانجام نرسیده است.»

محرمیان در ادامه با اشاره به روند تنظیم‌گری لندتک‌ها در بانک مرکزی توضیح داد: «لندتک‌ها در بانک مرکزی به سه قسمت تقسیم شده‌اند. حوزه اول لندتک‌هایی هستند که منابع خود را از مرچنت تامین می‌کند که در این حوزه تنظیم‌گری مالی‌ای از سمت بانم مرکزی نیست. نوع دوم نیز تأمین مالی توسط بانک‌ها انجام می‌شود در این حوزه بانک مرکزی ورود می‌کند اما مجوزی صادر نمی‌کند.»

او ادامه داد: «و نوع سوم لندتک‌هایی هستند که به لیزینگ شباهت دارند یعنی منابع خود را از جایی به غیر از بانک تأمین می‌کنند. بنا داریم تنظیم‌گری این دسته را ذیل مجوز لیزینگ ببریم.»

او با اشاره به موضوع اعتبارسنجی نیز ادامه داد: «مدل جدید اعتبارسنجی تدوین شده و آماده اجراست و در موضوع گرفتن دیتا پیشرفت‌های خوبی داشتیم. یکی از مزایای مدل جدید این است که پوشش را از ٣٠ درصد به حدود ١٠٠ درصد می‌رساند. دقت اعتبارسنجی نیز در مدل جدید از حدود ۶٠ درصد به حدود ٨٨ درصد رسیده که در حد آمار جهانی است.»

محرمیان در ادامه با اشاره به پروژه چک الکترونیک، گفت: «مجلس هم در برنامه توسعه هفتم موضوع چک الکترونیک را اجباری می‌کند و ما موظف هستم ظرف مدت چهار سال چک‌های کاغذی را از بازار خارج کنیم و از ابتدای مهرماه هم چک‌های قدیمی را فقط در بانکی که صادر شده می‌پذیریم و این چک‌ها به صورت بین بانکی قابل استفاده نیستند.»

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در ادامه با اشاره به سیاست‌های بانک مرکزی ادامه داد: «دو هدف اصلی استراتژی بانک مرکزی شفاف‌سازی و توسعه نوآوری است و در خصوص شفاف‌سازی، حکمرانی ریال و حمایت از فین‌تک در شش حوزه مختلف از برنامه‌های بانک مرکزی است.»

او در ادامه با تاکید بر اینکه فعالان حوزه مالی باید به خوبی بر این حوزه احاطه داشته باشند به توضیح جزئی‌تر کارکردهای بانک مرکزی و وظایف این سازمان و همچنین معرفی بازیگران اکوسیستم مالی کشور پرداخت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.